Svana Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 b2600 började skriva om motorvärmar-planer på sin bil, och jag kom på detta.. På 123ignitions hemsida, där jag och andra köpt brytarlösa fördelare till våra tgbs, där säljs en slangvärmare med cirkulationspump som jag är ruggigt sugen på. Alltså en plastbox med värmeelement och pump i, som man monterar enkelt på en kylvattenslang i fordonet. Ingen aning om fabrikat, men kanske nån som redan testat den och vet om den är pålitlig? Tror det är finfint för våra bilar http://www.123ignition.se/produkter.php?id=104 Någon som vet? Bra / dåligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Verkar vara en vettig pryl,spar ju både batterier,startmotor och bränsle vid strängare kyla Den kostade lite men ska man ha säkra starter innan man ska köra vid lägre tempraturer ska man nog ha en monterad Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Tycker den ser väldigt trevlig ut. Alltid bra med cirkulation på vattnet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Knudsen Postad 1 December , 2012 Rapport Share Postad 1 December , 2012 Hej jeg er frisk på at bestille en til min TB Highlander bil. ( 4,2 l diesel 6 cyl uden forvarmesystem ) Den starter fint uden problemer men dette vil abselut ikke skade. Knudsen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 2 December , 2012 Rapport Share Postad 2 December , 2012 Hittade samma sak fast några hundringar biligare här... http://www.ebay.co.uk/itm/Engine-Preheater-240V-Coolant-Water-Heater-electric-Heating-ATO-ONE-/350627775651?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item51a30b44a3 Hittad även denna modellen, billigare, kraftigare, i metall och ... rysk? http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Engine-Pre-Heater-240v-Hot-Start-Land-Rover-not-Kenlowe-etc-/200854168716?pt=LH_DefaultDomain_3&hash=item2ec3d7648c Svårt sugen på att fixa nån av dessa lösningarna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2012 För min del skiter jag i priset, bara den är bra och håller i längden. Jag har blivit lite bortskämd genom åren, använder motor och kupevärmare i alla mina fordon när tempen är under +5 grader, tycker det "känns bra" för både motorer och för kroppen.Kommer testa investera en sedan och se hur den lirar. Jag tror den är betydligt effektivare än en traditionell doppvärmare pga cirkulationen. Dessutom är isåfall redan kupeelementen hyfsat varma redan vid startögonblicket, och du får kupevärmen direkt när du startar fläkten På folkraceklubben har vi alltid kört med sådana cirkulationsvärmare, och där har det alltid funkat perfekt. Vill minnas att tom ventilkåporna brukade vara varma vid minusgrader ute, och då snackar vi 7 liters turbodiesel Volvo TD70 (gammal väghyvel) , men det är klart att det va nog ännu större effekt på den värmaren. Men just cirkulationen tycker jag bara verkar positiv faktiskt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 3 December , 2012 Rapport Share Postad 3 December , 2012 Hur funkar pumpen, är det passage genom den när man kör som vanligt utan ström till värmaren? Jag menar om man kopplar in den i ledningen till kupéfläkten, fungerar kupévärmen sen? Eller ska den värmaren ha en egen slinga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 3 December , 2012 Rapport Share Postad 3 December , 2012 Det står att den inte ska störa flödet, men det jag funderade på är diametern på anslutningen om den passar våra slangar i Tgb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 3 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 3 December , 2012 Det står att den inte ska störa flödet, men det jag funderade på är diametern på anslutningen om den passar våra slangar i Tgb Man får mäta lite. Annars gör man enkla adaptrar så dom passar. Att kylvattnet cirkulerar med motorns vattenpump under körning vet jag, men det förutsätter givetvis att man får bort ev. luftfickor efter monteringen. Hmm, var kan bästa placeringen vara? Gärna någonstans där det finns bra plats. Första tanken blev bak vid bakre värmepaketet?? Vad tror ni, någon som har sett sprängskiss på rör / slangdragningen av vårat kylvatten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 3 December , 2012 Rapport Share Postad 3 December , 2012 Hmm i 11'an ligger ju dessa slangar snyggt bakom passageraren längs ytterkanten, vore nog ett bra ställe men kan det vara bättre närmare motorn tro Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 December , 2012 Rapport Share Postad 3 December , 2012 Det står att den inte ska störa flödet, men det jag funderade på är diametern på anslutningen om den passar våra slangar i Tgb Jag är typp 99,3% säker att vi har 16 mm slang till värmepaketen så den ska passa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 3 December , 2012 Rapport Share Postad 3 December , 2012 Får mäta nästa gång jag är i stugan, skulle ju sitta bra på golvet intill vacumventilen, om man sätter den på returen så går väl det varma in i motorn i första hand. Fel tänkt eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 3 December , 2012 Rapport Share Postad 3 December , 2012 det stämmer fast det spelar nog ingen större roll om tilloppet från värmaren går genom värmepaketet först. Allt bör bli ungefär lika varmt till slut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 4 December , 2012 Beställd :D Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 5 December , 2012 Rapport Share Postad 5 December , 2012 Är det jag som tänkter fel eller blir det inte problem med termostaten? Jag tänker att cirkulationspumpen inte hjälper till föränn termostaten öppnar kylvattenkretsen så att vattnet kan cirkulera? Så att den fungerar som en konvektionsvärmere tills termostaten öppnat så att vattnet kan cirkulera. Tänker jag fel eller planerar ni att göra en bypass runt termostaten? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johan Josefsson Postad 5 December , 2012 Rapport Share Postad 5 December , 2012 En termostat stänger normalt inte flödet till 100 procent utan det går lite förbi lite vatten även i stängt läge. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 5 December , 2012 Rapport Share Postad 5 December , 2012 Termostaten styr bara flödet till kylet, vattnet cirkulerar i motorn även om termostaten är stängd. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2012 En termostat ska / kan aldrig strypa flödet helt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Varför ska/kan den inte strypa flödet till kylet helt? Vattnet cirkulerar i motorn ändå. En del termostater har ett liiiitet bypasshål men inte alla. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 6 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2012 Trodde alla hade ett frigångshål? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Finns modeller som saknar en bypass och även de som har släpper inte igenom mer än pyttelite vatten. Man vill ju inte ha ut vatten på kylaren innan motortempen är uppe i rätt temp. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 7 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 7 December , 2012 Nej självklart vill man inte det, men va säker på att alla hade bypass ändå. Jaja man lär sig varje dag 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 7 December , 2012 Rapport Share Postad 7 December , 2012 Så var i kylsystemet bör en värmere med pump lämpligen monteras för att vara så effektiv som möjligt? Edit: kan fortfarande inte stava Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjello Postad 7 December , 2012 Rapport Share Postad 7 December , 2012 Kan man inte koppla in den på samma "krets" som fotogenmotorvärmaren går på? Altså inte då direkt på dom yttre "kontakterna" men att man drar upp den ena och "T:ar" den andra. Sen en liten luftningsskruv och montage bredvid vakumventilen. Fixade en bild.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 7 December , 2012 Rapport Share Postad 7 December , 2012 Det skulle funka fint. Fungerar även bra på valfri ledning till något av värmeelementen. Man får iofs inte glömma att ha värmekranen öppen om man kopplar in värmaren där. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.