Gå till innehåll

Två trasiga luftningsnipplar


Rekommendera Poster

Behöver verkligen lufta mina bromsar på min gamla 3314 men den förra ägaren har dragit av två bromsnipplar. En fram och en bak. Har försökt borra upp och dra ut med skruvutdragarr men jag kommer inte åt i rätt vinkel.

Hur gör jag det lättast? Finns det några smarta altrrnativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver verkligen lufta mina bromsar på min gamla 3314 men den förra ägaren har dragit av två bromsnipplar. En fram och en bak. Har försökt borra upp och dra ut med skruvutdragarr men jag kommer inte åt i rätt vinkel.

Hur gör jag det lättast? Finns det några smarta altrrnativ?

 

Om man kommer åt med en migsvets brukar det vara en enkel lösning bara att svetsa ut lite och bränna fast en bult eller nått att dra på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bäst är faktiskt att plocka bort cylindern, så man kommer åt ordentligt.

Jag har använt mej av borrar som är vänster slipade, när jag borrat på broms ok åt han jag lånar verkstaden av, och ett flertal gånger har de släppt och gängats ur med hjälp av borren, så kan man byta nippel.

Men som de skriver ovan, svetsa dit en mutter så har du både värmt och har något att dra i, då brukar det släppa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ingen erfarenhet av ok på 3314. Har på andra bilar upplevt att nippeln är av hårdare material än oken vilket gör att det kan vara lätt att skada gängorna i oket när man ska få ut nippeln. Nipplar finns i alla möjliga dimensioner och jag har några gånger borrat upp och gängat om ok till större dimensioner. Kolla först hur kanalen ansluter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Det bedste alternativ er vel nye hjulcylindre - så er der garanti for tæthed. Og så bare være glad for, at det ikke er en Peugeot 206 - som jeg lige har skiftet bremserør på... Begge luftskruer på bageste calibre knækkede, jeg forsøgte at bore ud og trække ud med en linkstap uden større held. Pris for en uoriginal bremsecaliber = Dkr. 1500,-, fandt dem dog hos Biltema for Dkr. 600,- stykket.

 

Claes Hellbom , Tatanka.nu har nye bremsecylindre (dog til 303), prisen er ca. Skr. 300.- pr. stk. Prøv at kontakte ham, han har også dele til 3314/903.

 

Mvh

 

Tom

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag brukar slå i ett Torx-bit av lämplig storlek och värma, de kommer alltid ut. Bitsen är förbrukningsvara men de fungerar otroligt mycket bättre än de skruvutdragare man kan köpa.

 

Instämmer. Nackdelarna med skruvutdragarna eller sk. "svinpittarna" är att dom är koniska och pressar ut gängorna ytterligare och därmed förminskar chanserna att få ut nåt annat än svordomar.

Jag brukat börja med att borra försiktigt, slå in ett torx-bits, värma och sen vrida loss lugnt och försiktigt.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...