goethe Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Behöver verkligen lufta mina bromsar på min gamla 3314 men den förra ägaren har dragit av två bromsnipplar. En fram och en bak. Har försökt borra upp och dra ut med skruvutdragarr men jag kommer inte åt i rätt vinkel. Hur gör jag det lättast? Finns det några smarta altrrnativ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Behöver verkligen lufta mina bromsar på min gamla 3314 men den förra ägaren har dragit av två bromsnipplar. En fram och en bak. Har försökt borra upp och dra ut med skruvutdragarr men jag kommer inte åt i rätt vinkel. Hur gör jag det lättast? Finns det några smarta altrrnativ? Om man kommer åt med en migsvets brukar det vara en enkel lösning bara att svetsa ut lite och bränna fast en bult eller nått att dra på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Bäst är faktiskt att plocka bort cylindern, så man kommer åt ordentligt. Jag har använt mej av borrar som är vänster slipade, när jag borrat på broms ok åt han jag lånar verkstaden av, och ett flertal gånger har de släppt och gängats ur med hjälp av borren, så kan man byta nippel. Men som de skriver ovan, svetsa dit en mutter så har du både värmt och har något att dra i, då brukar det släppa Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 6 December , 2012 Författare Rapport Share Postad 6 December , 2012 Då testar jag det! Är nipplarna av stål förresten eller är det någon form av kopparvariant? Har nämligen en; http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c141-210045 men jag har aldrig hitintills använt den med annat än rörtråd, men om nippeln inte är av stål gissar jag att jag behöver det. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 de brukar var i något stål, så det går att svetsa i dem, klar undantag finns ju, men jag tror inte att de gamla på valpens cylindrar tillhör undantagen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Har ingen erfarenhet av ok på 3314. Har på andra bilar upplevt att nippeln är av hårdare material än oken vilket gör att det kan vara lätt att skada gängorna i oket när man ska få ut nippeln. Nipplar finns i alla möjliga dimensioner och jag har några gånger borrat upp och gängat om ok till större dimensioner. Kolla först hur kanalen ansluter. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Hjorthøj Postad 6 December , 2012 Rapport Share Postad 6 December , 2012 Hej Det bedste alternativ er vel nye hjulcylindre - så er der garanti for tæthed. Og så bare være glad for, at det ikke er en Peugeot 206 - som jeg lige har skiftet bremserør på... Begge luftskruer på bageste calibre knækkede, jeg forsøgte at bore ud og trække ud med en linkstap uden større held. Pris for en uoriginal bremsecaliber = Dkr. 1500,-, fandt dem dog hos Biltema for Dkr. 600,- stykket. Claes Hellbom , Tatanka.nu har nye bremsecylindre (dog til 303), prisen er ca. Skr. 300.- pr. stk. Prøv at kontakte ham, han har også dele til 3314/903. Mvh Tom Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ryden Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Jag brukar slå i ett Torx-bit av lämplig storlek och värma, de kommer alltid ut. Bitsen är förbrukningsvara men de fungerar otroligt mycket bättre än de skruvutdragare man kan köpa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Jag brukar slå i ett Torx-bit av lämplig storlek och värma, de kommer alltid ut. Bitsen är förbrukningsvara men de fungerar otroligt mycket bättre än de skruvutdragare man kan köpa. Instämmer. Nackdelarna med skruvutdragarna eller sk. "svinpittarna" är att dom är koniska och pressar ut gängorna ytterligare och därmed förminskar chanserna att få ut nåt annat än svordomar. Jag brukat börja med att borra försiktigt, slå in ett torx-bits, värma och sen vrida loss lugnt och försiktigt. Lycka till. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 1 Januari , 2013 Rapport Share Postad 1 Januari , 2013 Köpte detta på Wurth http://www.wurth.se/Produkter/Produktkatalog/Borr--Gang/Gangning/Skruvutdragare/Skruvutdragarsats---Extractor/?ProductSearchContext=true&q=skruvutdragare&p=1&ps=20&s=RelevanceAscending&f Ej konformade funkar nog som torxmodellen men har skärande kanter. Suveräna enl mig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ryden Postad 2 Januari , 2013 Rapport Share Postad 2 Januari , 2013 ಠ_ಠJa de fungerar ju bra, men ej konformade... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.