Gå till innehåll

TGB 11 Äventyrscamper


Gripen

Rekommendera Poster

  • 1 year later...

Så här ser expansionstanken ut, den är tillverkad i 2,5mm rostfritt stål och isolerad med armaflex, därefter klädd med galvad plåt. Det som återstår är att montera frontplåten, den blir i borstat rostfritt och vattenskuren för lite extra finish. Ovanpå tanken ligger 2 kW elpatronen som kan värma bilen när det finns tillgång till 220V. Tanken utrustas även med synglas och en nivågivare som stänger av värmaren vid låg nivå.

 

 

Snyggt byggt det där värmesystemet!   

 

Nästan likadant värme system jag byggde till en husbil som jag bodde i något år. Tog dock en lös patron med cirkulationspump på någon kw dessa återfinns i äldre bussar, byggd även en varmvattentank för tappvatten i rostfritt där både patronen och motorn kunde värma och till systemet satte jag en vebasto motor vattenvärmare och lade dit en backventil med en vikt i så när vebaston eller vanliga cirkulationspumen till elementen gick slog backventilen till och spärrade så inte motorn värmdes upp och förluster gjordes via kylaren mm.  Och när motorn gick så gick vattnet åt andra hållet och kunde då värma bodel och beredare.

Systemet funkade perfekt bodde någon vinter här Sverige i bussen och senare ägare hade den för vintersemestrar i fjällen. 

 

Ett mycket enkelt system för v+k vatten är byggt på c202 där går tappvatten från  en huvudtank i rostfritt som är höger bakre hjulhus, till en vanlig sugpump och sen till en y koppling där ena vägen går ut till en slinga lagd i den extra påbyggda kylaren vilket gör att öppnar man varmvattenkranen tar vattnet vägen via kylet  och man har obegränsat med varmvatten när motorn är varm. Stor diesel och stort kyl gör att vid sommarövernattningar så är det tvätt och duschvarmt utan uppstart även när man vaknar på morgonen.  Nackdelen är att man måste varna folk så de inte bara öppnar blandare på bara varmvatten för med motorn varmkörd håller varmvattnet motortempen dvs nästan 90 grader.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då upptäckte även jag tråden och är djupt impad.

 

Snyggt bygge i varenda detalj och många idéer som man varesig har kunskap eller redskap för att kunna bygga själv.

 

Bra idé med varmvatten Elie får se om man lyckas med något liknande innan Island 2018, klurade på att sätta en vattentank på samma ställe som kupévärmaren till passagerarutrymmet på min elva (under klaffstolen) få se om det blir av....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det inte bra utrymme i bakom hjulhusen bak på 11'an.  

 

Fördelar lite extra tyngd över bakhjulet, enkelt att få till ett tanklock, och även enkelt att komma åt dräneringsventilen till tanken vid rengörning eller vattenbyte. 

 

På min ser det ut så här under baksofforna när man lyft bort locken till styvutrymmerna, höger bak tank ville man kunde man även öka på det med vänster hjulhus men har jag dragit upp rören till den förstorade dieseltanken, men i original utförande kunde man enkelt ha extra tankutrymme där med en slang över till högra hjulhuset.  Avtappning vid tankspolning en balofix mellan de dubbla stänkskydden.

Pumpen vanlig spolarpump och sen fotkontakt vid diskbänken och som tanklock vanliga rostfria mejerikopplingar. 

 

post-5279-0-35522600-1441348450_thumb.jpg

post-5279-0-46073200-1441349779_thumb.jpg

post-5279-0-86459900-1441349097_thumb.jpg

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej Erik!

Vi sitter i samma båt tror jag, är själv frustrerad att projektet kryper fram, det går patetiskt långsamt. Dock har jag fått hem 4st trevliga mörkläggningsgardiner från Solar Screen, en har jag hunnit montera i höger bakdörr. Passar även på att byta rutan till en ny i polykarbonat, gummilisten fräschade jag på genom en lätt sandpappring och därefter insmörjning med vaselin. Har ingen bild just nu, men det kommer...

Kämpa på i garagen forumkamrater!

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Höll på med lite äldre bilar en gång i tiden och torr förkrymta gummilister sväldes lätt i lite cellulosa förtunning och sen för att avbryta föryngringen och svällande en stund i vanligt vatten, de blev som nya och något längre.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...