Gå till innehåll

TGB 11 Äventyrscamper


Gripen

Rekommendera Poster

Kan bara hålla med. jag har ett lager med 20 mm armaflex och bilen är, jämfört med original, väldigt tyst och behaglig ;)

Största fördelen med armaflex är att den har slutna celler så den tar inte upp någon fukt alls.

 

När det gäller bullerdämpningsförmågan har ytskiktet jättestor betydelse och jag tror att det är bättre att använda hålad masonite än tex en slät masonite.

 

Ska man välja är 2X10 mm bättre eftersom man får mindre köldbryggor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Vem har du skickat PM till och vad har ni för bekymmer ?

Buggen vi hade efter hacker attacken kan ha ställt till det med PM mm.  några PM  som skulle kommit till mej har Jag fått per mail från Andreas E,

Jag svara gärna på frågor som kan hjälpa dej och Gripen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Ja, det kanske är dags att ta upp tråden igen, har varit lite mycket den senaste tiden... Nu kör vi vidare

 

Alla sidopaneler och den vinklade delen längst upp mot taket är tillverkade i 2mm aluminiumplåt. Därefter är de slipade med ett grovt sandpapper för att konstlädret ska fästa ordentligt med limmet. Jag använder kontaktlim, men då detta är lite segt att få ut på större ytor så späder jag det med cellulosaförtunning. Bra att veta är att lägsta godstemperaturen för att få limmet att fästa som det ska på aluminium är 15 grader, jag har förmånen att kunna stå inne och suga i mig ångorna… Baksidorna på alla plåtar är täckta med självhäftande dämppapp (bitumen), dels för att jag inte vill ha några nakna aluminiumytor som fuktigheten i luften kan fällas ut på, men även för att få bort ”burkigheten” i plåten.

bild45.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Bender!

Jag köpte den på Ahlsell. Den isolering som finns på Biltema (skumplast) går inte att jämföra med Armaflex som är vida överlägsen när det gäller isoleringsförmågan. Självklart går det att använda skumplasten, och det kommer att bli bra det också. Allt är bättre än de befintliga påsarna med isolering som ligger inslängda i tak och sidor. Dessutom är den billig, Armaflex är väldigt mycket dyrare...

/Gripen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som takbeklädnad använde jag vanlig färdiglackerad 3mm masoniteskiva. Helst vill jag undvika trä då det suger fukt och blir ofräsch ganska snabbt, speciellt som jag valt vita skivor så att det blir lite ljusare i bilen. Detta var lite av ett panikjobb då bilen skulle till registreringsbesiktningen, och jag tror inte att de skulle ha tyckt att bilen var färdigställd om innertaket saknades. Nu har jag fått hem snygga laminatskivor från www.lamicolor.it som skall limmas på, just det ni gissade rätt, aluminium! I taket ovan för passagerarstolarna monterade jag 2 st. spotlightpaneler från Eigenbrodt. Original har dessa vanliga glödlampor med en lins framför sig. Men de är modifierade genom att de befintliga lampsocklarna samt linserna är demonterade, i hållarna för linserna är i stället LED-spottar monterade. Jag använde en modell som heter Dot 30 från FriLight. Efter lite svarvning av LED-spottarnas flänsar så passade dessa utmärkt.

image.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda bodelen även när det är kallt så håller jag som bäst på med att installera värme i denna. Jag valde att använda ett vattenburet system. Då jag ville montera värmaren lite mer skyddad så beslutade jag mig för att offra en del av lastutrymmet för värmesystemet. Samtidigt var jag inte helt bekväm med att ha en mackapär som ger ifrån sig avgaser och strålningsvärme i samma utrymme som jag ligger och sover i. Lösningen blev ett brandisolerat och mot bodelen helt tätt utrymme där jag samlat merparten av systemets komponenter. Första bilden visar hur det ser ut från lastutrymmet efter att jag blev färdig med plåtarbetena. Att det ser ut som att det är glipor mellan plåtarna beror på att de är dubbelbockade, dels för att det blev snyggt ;) , men även för att få en kant att fästa isoleringens täckplåt i på andra sidan. På bilden syns för övrigt ett av ställdonen till den elektriska sängen. Som brand/ljudisolering använde jag vanlig Rockwool markskiva som jag täckte med en galvad perforerad plåt. På nästa bild ser man hur det ser ut när man öppnar luckan, värmeväxlaren som kommer att producera tappvarmvatten är redan monterad på en konsol, men jag har inte hunnit få dit själva värmaren. Tillopp och returrör från konvektorerna i bodelen tittar fram genom isoleringen, och lika så rören för tappvarmvattnet. Utrymmet sträcker sig även en bit över hjulhuset, vilket ses på den sista bilden, där ska jag montera en 30 liters expansions/ackumulatortank.

bild38.JPG

bild39.JPG

bild40.JPG

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

strålande arbete du gör som vanligt :wub:

tillverkade du luckan med? ser riktigt proffsig ut med infällda runda hörn :)

Tack för era värmande kommentarer. Jo luckan är av egen tillverkning och det var lite pyssel med att få till den. Men det som tog längst tid var att kanta öppningen i karossplåten, målsättningen var att få det se ut som om att det var en originalpressning. Lite overkill, men då tunnplåt inte är min specialité så ville jag testa vad jag gick i land med. Det blev riktigt bra, och en kantlist ser till att luckan är vädertät.
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här ser expansionstanken ut, den är tillverkad i 2,5mm rostfritt stål och isolerad med armaflex, därefter klädd med galvad plåt. Det som återstår är att montera frontplåten, den blir i borstat rostfritt och vattenskuren för lite extra finish. Ovanpå tanken ligger 2 kW elpatronen som kan värma bilen när det finns tillgång till 220V. Tanken utrustas även med synglas och en nivågivare som stänger av värmaren vid låg nivå.

image.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 6 months later...

Efter att jag fått ihop karossen igen, så tog jag itu med den inredning som måste till för att kunna regga bilen som husbil. Förutom säng så måste det framgå av bilens övriga inredning att fordonets â€primära syfte är mobilt boendeâ€. Då måste det bla. finnas förvaringsmöjligheter för utrustning, kylskåp och möjlighet till värmning av mat. Kalla köttbullsmackor funkar inte för bilprovningen. Jag började med att tillverka ett skåp i 3mm aluminium att ställa på ovanpå fd. radiooperatörsbänken. Då det är fråga om â€compact living†så ville jag inte ha någon skåplucka som svänger ut i ansiktet, det blev en aluminiumjalusi från Ikea som tillhör deras numera utgångna â€effektiv†kontorsserie. Skåpet kompletterades med led-belysning som tänds när jalusit är fullt öppet.

Bra patent med sjalusien  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda bodelen även när det är kallt så håller jag som bäst på med att installera värme i denna. Jag valde att använda ett vattenburet system. Då jag ville montera värmaren lite mer skyddad så beslutade jag mig för att offra en del av lastutrymmet för värmesystemet. Samtidigt var jag inte helt bekväm med att ha en mackapär som ger ifrån sig avgaser och strålningsvärme i samma utrymme som jag ligger och sover i. Lösningen blev ett brandisolerat och mot bodelen helt tätt utrymme där jag samlat merparten av systemets komponenter. Första bilden visar hur det ser ut från lastutrymmet efter att jag blev färdig med plåtarbetena. Att det ser ut som att det är glipor mellan plåtarna beror på att de är dubbelbockade, dels för att det blev snyggt ;) , men även för att få en kant att fästa isoleringens täckplåt i på andra sidan. På bilden syns för övrigt ett av ställdonen till den elektriska sängen. Som brand/ljudisolering använde jag vanlig Rockwool markskiva som jag täckte med en galvad perforerad plåt. På nästa bild ser man hur det ser ut när man öppnar luckan, värmeväxlaren som kommer att producera tappvarmvatten är redan monterad på en konsol, men jag har inte hunnit få dit själva värmaren. Tillopp och returrör från konvektorerna i bodelen tittar fram genom isoleringen, och lika så rören för tappvarmvattnet. Utrymmet sträcker sig även en bit över hjulhuset, vilket ses på den sista bilden, där ska jag montera en 30 liters expansions/ackumulatortank.

Vakkert  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...