Fredrik L Postad 15 Februari , 2013 Rapport Share Postad 15 Februari , 2013 Kan bara hålla med. jag har ett lager med 20 mm armaflex och bilen är, jämfört med original, väldigt tyst och behaglig Största fördelen med armaflex är att den har slutna celler så den tar inte upp någon fukt alls. När det gäller bullerdämpningsförmågan har ytskiktet jättestor betydelse och jag tror att det är bättre att använda hålad masonite än tex en slät masonite. Ska man välja är 2X10 mm bättre eftersom man får mindre köldbryggor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 15 Februari , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 Februari , 2013 En till grej som är bra med Armaflex är att det finns " Inbyggt Microban® aktivt antimikrobiellt skydd" i klartext antar jag att det är antimögel vi pratar om... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 18 April , 2013 Rapport Share Postad 18 April , 2013 Monsieur Gripen! Nu vill vi veta mer om ditt bygge Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Vem har du skickat PM till och vad har ni för bekymmer ? Buggen vi hade efter hacker attacken kan ha ställt till det med PM mm. några PM som skulle kommit till mej har Jag fått per mail från Andreas E, Jag svara gärna på frågor som kan hjälpa dej och Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Ligger inga PM och väntar hos mig i alla fall Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Mycket märkligt! Jag har pratat en hel del med han över tid, men det var aldrig tal om nått forumproblem. Väntar dock med spänning på nästa uppdatering:) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 29 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2013 Ja, det kanske är dags att ta upp tråden igen, har varit lite mycket den senaste tiden... Nu kör vi vidare Alla sidopaneler och den vinklade delen längst upp mot taket är tillverkade i 2mm aluminiumplåt. Därefter är de slipade med ett grovt sandpapper för att konstlädret ska fästa ordentligt med limmet. Jag använder kontaktlim, men då detta är lite segt att få ut på större ytor så späder jag det med cellulosaförtunning. Bra att veta är att lägsta godstemperaturen för att få limmet att fästa som det ska på aluminium är 15 grader, jag har förmånen att kunna stå inne och suga i mig ångorna… Baksidorna på alla plåtar är täckta med självhäftande dämppapp (bitumen), dels för att jag inte vill ha några nakna aluminiumytor som fuktigheten i luften kan fällas ut på, men även för att få bort â€burkigheten†i plåten. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 29 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 29 Augusti , 2013 hej vart kan man köpa afarmflex, är den bättre eller sämre än biltemas isolering mvh bender Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 29 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2013 Hej Bender! Jag köpte den på Ahlsell. Den isolering som finns på Biltema (skumplast) går inte att jämföra med Armaflex som är vida överlägsen när det gäller isoleringsförmågan. Självklart går det att använda skumplasten, och det kommer att bli bra det också. Allt är bättre än de befintliga påsarna med isolering som ligger inslängda i tak och sidor. Dessutom är den billig, Armaflex är väldigt mycket dyrare... /Gripen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 30 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 30 Augusti , 2013 Som takbeklädnad använde jag vanlig färdiglackerad 3mm masoniteskiva. Helst vill jag undvika trä då det suger fukt och blir ofräsch ganska snabbt, speciellt som jag valt vita skivor så att det blir lite ljusare i bilen. Detta var lite av ett panikjobb då bilen skulle till registreringsbesiktningen, och jag tror inte att de skulle ha tyckt att bilen var färdigställd om innertaket saknades. Nu har jag fått hem snygga laminatskivor från www.lamicolor.it som skall limmas på, just det ni gissade rätt, aluminium! I taket ovan för passagerarstolarna monterade jag 2 st. spotlightpaneler från Eigenbrodt. Original har dessa vanliga glödlampor med en lins framför sig. Men de är modifierade genom att de befintliga lampsocklarna samt linserna är demonterade, i hållarna för linserna är i stället LED-spottar monterade. Jag använde en modell som heter Dot 30 från FriLight. Efter lite svarvning av LED-spottarnas flänsar så passade dessa utmärkt. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 2 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 2 September , 2013 För att kunna använda bodelen även när det är kallt så håller jag som bäst på med att installera värme i denna. Jag valde att använda ett vattenburet system. Då jag ville montera värmaren lite mer skyddad så beslutade jag mig för att offra en del av lastutrymmet för värmesystemet. Samtidigt var jag inte helt bekväm med att ha en mackapär som ger ifrån sig avgaser och strålningsvärme i samma utrymme som jag ligger och sover i. Lösningen blev ett brandisolerat och mot bodelen helt tätt utrymme där jag samlat merparten av systemets komponenter. Första bilden visar hur det ser ut från lastutrymmet efter att jag blev färdig med plåtarbetena. Att det ser ut som att det är glipor mellan plåtarna beror på att de är dubbelbockade, dels för att det blev snyggt , men även för att få en kant att fästa isoleringens täckplåt i på andra sidan. På bilden syns för övrigt ett av ställdonen till den elektriska sängen. Som brand/ljudisolering använde jag vanlig Rockwool markskiva som jag täckte med en galvad perforerad plåt. På nästa bild ser man hur det ser ut när man öppnar luckan, värmeväxlaren som kommer att producera tappvarmvatten är redan monterad på en konsol, men jag har inte hunnit få dit själva värmaren. Tillopp och returrör från konvektorerna i bodelen tittar fram genom isoleringen, och lika så rören för tappvarmvattnet. Utrymmet sträcker sig även en bit över hjulhuset, vilket ses på den sista bilden, där ska jag montera en 30 liters expansions/ackumulatortank. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Riktigt snyggt gjort! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Ja du får ju oss andra att skämmas över våra byggen riktigt snyggt och genomtänkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Daniel.L Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 strålande arbete du gör som vanligt tillverkade du luckan med? ser riktigt proffsig ut med infällda runda hörn Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Ja, hadde det inte varit fullt så snyggt så skulle man kunna tro det var ett original tillval ;-) Snyggt, mkt snyggt. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 2 September , 2013 Rapport Share Postad 2 September , 2013 Helt sjukt bra. Visste man inte bättre skulle man ju tro att det var byggt ett utrymme med luckan där från början Ja du gör då sakerna ordentligt direkt när du håller på det är ett som är säkert. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 2 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 2 September , 2013 strålande arbete du gör som vanligt tillverkade du luckan med? ser riktigt proffsig ut med infällda runda hörn Tack för era värmande kommentarer. Jo luckan är av egen tillverkning och det var lite pyssel med att få till den. Men det som tog längst tid var att kanta öppningen i karossplåten, målsättningen var att få det se ut som om att det var en originalpressning. Lite overkill, men då tunnplåt inte är min specialité så ville jag testa vad jag gick i land med. Det blev riktigt bra, och en kantlist ser till att luckan är vädertät. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 3 September , 2013 Rapport Share Postad 3 September , 2013 Snyggt!! Om tunnplåt inte hör hemma bland dina specialiteter undrar man vad som krävs för att platsa där? Du kankse kommer dit men vad har du stoppat i för värmare? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 3 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 September , 2013 Tack Tjingen, själva värmaren är inte monterad än, men det ligger en dieseldriven Webasto Thermo Top E och väntar på att få komma dit... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 September , 2013 Författare Rapport Share Postad 7 September , 2013 Så här ser expansionstanken ut, den är tillverkad i 2,5mm rostfritt stål och isolerad med armaflex, därefter klädd med galvad plåt. Det som återstår är att montera frontplåten, den blir i borstat rostfritt och vattenskuren för lite extra finish. Ovanpå tanken ligger 2 kW elpatronen som kan värma bilen när det finns tillgång till 220V. Tanken utrustas även med synglas och en nivågivare som stänger av värmaren vid låg nivå. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 7 September , 2013 Rapport Share Postad 7 September , 2013 Många fina lösningar blir det på den bilen, Kul att se vad man kan skapa bara tålamod och kunskap finns, Ja rätt verktyg och någonstans att hitta delar eller slantar att handla för skadar ju inte heller. Men det blir imponerande bra när du är klar med något Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 10 December , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 December , 2013 Nu är expansionstanken klar, den vattenskurna frontplåten i rostfritt blev över förväntan och smiter väl runt alla öppningar. Elpatron, synglas, nivågivare och alla slangnipplar är även monterade... 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 25 Juni , 2014 Rapport Share Postad 25 Juni , 2014 Efter att jag fått ihop karossen igen, så tog jag itu med den inredning som måste till för att kunna regga bilen som husbil. Förutom säng så måste det framgå av bilens övriga inredning att fordonets â€primära syfte är mobilt boendeâ€. Då måste det bla. finnas förvaringsmöjligheter för utrustning, kylskåp och möjlighet till värmning av mat. Kalla köttbullsmackor funkar inte för bilprovningen. Jag började med att tillverka ett skåp i 3mm aluminium att ställa på ovanpå fd. radiooperatörsbänken. Då det är fråga om â€compact living†så ville jag inte ha någon skåplucka som svänger ut i ansiktet, det blev en aluminiumjalusi från Ikea som tillhör deras numera utgångna â€effektiv†kontorsserie. Skåpet kompletterades med led-belysning som tänds när jalusit är fullt öppet. Bra patent med sjalusien Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tgblars Postad 26 Juni , 2014 Rapport Share Postad 26 Juni , 2014 För att kunna använda bodelen även när det är kallt så håller jag som bäst på med att installera värme i denna. Jag valde att använda ett vattenburet system. Då jag ville montera värmaren lite mer skyddad så beslutade jag mig för att offra en del av lastutrymmet för värmesystemet. Samtidigt var jag inte helt bekväm med att ha en mackapär som ger ifrån sig avgaser och strålningsvärme i samma utrymme som jag ligger och sover i. Lösningen blev ett brandisolerat och mot bodelen helt tätt utrymme där jag samlat merparten av systemets komponenter. Första bilden visar hur det ser ut från lastutrymmet efter att jag blev färdig med plåtarbetena. Att det ser ut som att det är glipor mellan plåtarna beror på att de är dubbelbockade, dels för att det blev snyggt , men även för att få en kant att fästa isoleringens täckplåt i på andra sidan. På bilden syns för övrigt ett av ställdonen till den elektriska sängen. Som brand/ljudisolering använde jag vanlig Rockwool markskiva som jag täckte med en galvad perforerad plåt. På nästa bild ser man hur det ser ut när man öppnar luckan, värmeväxlaren som kommer att producera tappvarmvatten är redan monterad på en konsol, men jag har inte hunnit få dit själva värmaren. Tillopp och returrör från konvektorerna i bodelen tittar fram genom isoleringen, och lika så rören för tappvarmvattnet. Utrymmet sträcker sig även en bit över hjulhuset, vilket ses på den sista bilden, där ska jag montera en 30 liters expansions/ackumulatortank. Vakkert Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 27 Juni , 2014 Rapport Share Postad 27 Juni , 2014 Dax för lite översiktsbilder nu tycker jag Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.