Gå till innehåll

TGB 11 Äventyrscamper


Gripen

Rekommendera Poster

Här är byggtråden för min TGB 11 som jag under ett par års tid byggt om för att fungera som äventyrsbil för mig och dottern. Tyvärr fotade jag inte så flitigt i början av

projektet, så det är lite si och så med bilder på bygget. Tanken på att bygga om bilen till PB klass II (husbil) kom när jag insåg att det var svårt att få igenom bilen i besiktningen med fler än en passagerare, men de turerna finns i en annan tråd.

På bilden så har jag kommit en bit på vägen. Jag började med att ta bort taket då det läckte i skarven mot hytten, och i farten så plockade jag även bort sidorna. Nu blev det bra med utrymme för att installera stommen till den fällbara sängen. 2 st begagnade dämpade Isri-stolar åkte också i. Dottern provsitter...

bild.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aluzinkkarossen var i bra skick, så inga större reparationer behövdes. Jag försökte att tänka igenom om det var något som skulle förändras innan jag lackade bilen, och kom fram till ett par punkter. Trälisterna på dörrarna åkte väck och skruvhålen svetsades igen, och bakom förardörren fällde jag in ett Nato-uttag med tillhörande strömbrytare. På karossens högra sida, bakom bakhjulet tog jag upp en lucka till det utrymme som värmesystemet sitter i, och för ventilation av detta utrymme tog jag upp en öppning i bilens bakkant. Där svetsade jag in ett galler. Men det har jag tyvärr ingen bild på under arbetets gång.

 

20101015478.jpg

bild.JPG

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det dags för lackering. Den befintliga färgen fick en lätt nermattning med slipmaskin, och därefter las en grundfärg för att få bra vidhäftning åt slutlacken, och för att denna inte skulle resa sig. Den gula färgen är en polyuretanlack från International som heter "Melon Yellow" PHS216 RAL 1028. På bilden får jag hjälp av kompis som är industrilackerare. Tyvärr har jag inte tillgång till sprutbox, men en ljum vindstilla sommardag funkar ju också…

 

bild.JPG

bild2.JPG

bild3.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

https://dl.dropbox.com/u/19327877/175137_498398535805_1294504_o.jpg

 

 

Bjuder på en gammal bild på bilen även jag!

frågan är bara varför jag inte kan få använta mig av tags....................MOD?

Tags ?

 

Hänger inte med i vad du inte kan använda dej av. Är jag för gammal för att hänga med i slanget , eller har jag missat något inom "datorspråket"  :unsure:

Borde då kunna hjälpa dej bara jag vet vad jag skall fixa  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag fått ihop karossen igen, så tog jag itu med den inredning som måste till för att kunna regga bilen som husbil. Förutom säng så måste det framgå av bilens övriga inredning att fordonets ”primära syfte är mobilt boende”. Då måste det bla. finnas förvaringsmöjligheter för utrustning, kylskåp och möjlighet till värmning av mat. Kalla köttbullsmackor funkar inte för bilprovningen. Jag började med att tillverka ett skåp i 3mm aluminium att ställa på ovanpå fd. radiooperatörsbänken. Då det är fråga om ”compact living” så ville jag inte ha någon skåplucka som svänger ut i ansiktet, det blev en aluminiumjalusi från Ikea som tillhör deras numera utgångna ”effektiv” kontorsserie. Skåpet kompletterades med led-belysning som tänds när jalusit är fullt öppet.

 

 

bild1.JPG

bild2.JPG

bild3.JPG

bild4.JPG

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid första försöket att regga om till husbil så blev ett av nedslagen att kylboxen inte satt fast i karossen. Boutrymmet i en 11á är ju inte hur stort som helst, så jag ville få undan boxen under bänken. Jag har en Waeco CDF25 som locket öppnas på ovansidan, därför var jag tvungen att bygga en utdragbar konsol med expansionsbeslag. Då man kan tänka sig att den får en och annan känga, så byggde jag den i 5mm aluminium. Låsfunktionen består av en fjäderbelastad sprint som manövreras med den lilla knoppen på sidan. Boxen är jag för övrigt mycket nöjd med, både med strömförbrukningen och hur länge den håller kylan om jag stänger av kompressorn. Sen att den går att köra ned till -18 grader är ju också bra.

 

bild1.JPG

bild2.JPG

bild3.JPG

bild4.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sängen i bilen monterades i ett tidigt skede, dels för att det var lättast att fixa den detaljen när tak och sidor ändå var av, och dels för att dess mått klart framgår i bestämmelserna gällande husbilar. Om jag minns rätt så ska sängen vara 60cm bred per stol som är monterad i bodelen, om man nu vill få dem godkända att sitta i under färd. Jag har 2 stolar, så följaktligen måste sängen vara 120cm. Skulle klarat mig med 100cm då det räcker med en bädd på 40cm för ett barn.

Då vi inte vill ligga som packade sardiner så gjorde jag sängen 130cm bred och 180cm lång. Av naturliga skäl så var en fällbar säng det enda alternativet.

 

För att få något att fästa sängen i så svetsade jag fast ett vkr-rör 40x80 tvärs genom bilen i höjd med där "störtbågen" sitter. Den främre delen av sängen är tillverkad i 5mm aluminiumplåt och infäst i vkr-röret med 3 kraftiga gångjärn. Den bakre delen är också av aluminium men uppbyggd av profiler, och klädd med en hålad 4mmbjörkskiva.

 

Under resans gång så kom en stilla förfrågan från dottern som undrade om jag inte kunde göra sängen elektrisk justerbar, då man enligt henne annars "skulle få ont i nacken när man kollar på film". Då jag tycker elektromekanik är kul, så nappade jag på hennes ide'. Därför monterades även den bakre delen med gångjärn, för lyftfunktionen används 2st ställdon från Linak.

Mest pyssel var med att få till mekaniken för det justerbara nackstödet då jag inte ville att ställdonen för detta skulle inkräkta för mycket på lastutrymmet under sängen.

 

Det tog lite av lastutrymmet, men det blev en kul finess som även är användbar om man för natten parkerar bilen i lite lutning och inte vill ligga med huvudet lägre än fötterna. Manövreringen sker med återfjädrande vaggströmställare i panelen ovan sängen, eller från en panel i bagageutrymmet om man behöver höja sängen för att underlätta lastning.

bild5.JPG

bild6.JPG

bild7.JPG

bild8.JPG

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den detalj som tagit i särklass längst tid att tillverka är panelen som sitter i taket ovanför bänken, den innehåller merparten av bodelens elsystem. Naturligtvis är det ju kabelstammar, strömbrytare och uttag lite över allt i bilen, men det är från denna panel allting matas och är avsäkrat. Tanken var att göra panelen helt internt färdigkopplad, och att sedan skruva upp den i de befintliga M8 popnuts som radioracket tidigare satt fast i, och att ha färdigpressade kontaktstycken att ansluta mot kabelstammens dito. Jag är glad att jag valde den metoden, dels för att det hade varit tålamodsprövande att ligga och koppla allt i bilen, och dels för att hela panelen faktiskt går att demontera på under 1 timme om det behövs. Som nästan allt annat är den gjord i aluminium. På bilderna så har jag börjat med att tillverka stommen och att valsa den svängda frontpanelen. Det mesta i bilen är ju ganska kantigt, så jag tyckte att det skulle se snyggt ut med lite mer svepande linjer…

 

bild9.JPG

bild9b.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag kommit en bit på vägen.

För att få åtkomst till komponenterna inne i panelen så gjorde jag den S-formade delen öppningsbar, och då jag ville ha lite renare ”look” så var synligt gångjärn inte aktuellt. Det blev faktiskt rätt mycket pyssel med luckan, då den först måste gå lite utåt innan den svänger åt sidan. Lösningen ser ni på bilden, och för själva ledfunktionen har jag använt M6 kullänkhuvuden. Panelen till vänster är demonterbar då det är bakom denna som alla kontaktstycken sitter, lossas med en M8 skruv.

 

bild10.JPG

bild11.JPG

bild12.JPG

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:blush: tackar...

Jo, jag har tänkt så med det mesta jag gjort på bilen, att antingen gör jag det ordentligt så som jag vill ha det på en gång, eller så skiter jag i att göra det över huvud taget. Nackdelen med detta tänk är att byggandet drar ut lite på tiden... -_-  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...