Frippe S Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 Hej. Har efter en tid med enbart läsande av mängder med intressanta trådar här på forumet blivit såpass inspirerad att jag nu tagitöver en gammal C303 Vattenfallare som min far haft men som blivit stående en längre tid. I helgen som var så besökte jag 303an beväpnad med 10l bensin i en dunk, ett optima batteri, verktygslåda modell mindre och en stor portion förtroende för Volvos gjutjärnsmotorer. Efter lite mek med att byta/korta några bensinslangar som läckte och dra slangen direkt i dunken så startade B30n på 4-5 cylindrar och efter en minut gick den på alla 6, dock lite väl högljutt då avgasröret mer eller mindre slutade efter "downpipen". Igår beställde jag lite delar till ett avgassystem och köpte lite oljor så nästa steg är väll att kolla oljor i axlar och lådor samt känna på knutar och kika på de troligtvis inte så fina damaskerna samt bygga avgassystem. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 fränt! upp med bilder nu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 Kul. Yes. bilder vill vi se. Och välkommen till gemenskapen här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 Jepp välkommen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 19 Mars , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 Hoppas jag lyckats ladda upp en bild på den lite "ledsna" och lätt övergivna 303an, Ser lite sorglig ut med alger o mossa på men det skall snart ändras på. Vad jag fått fram när jag kikat närmare på den är att nedre delen (blått) är aluzink fram till mitt under framdörrarna, där ser den skarvad ut. Dörrarna är inte aluzink och bakre sidopanelerna och taket är aluminium. Bakstommen (sista 2 decimetrarna ungefär) ser inte ut att vara aluzink. Det som inte är aluzink eller aluminium börjar se lite medtaget ut i skarvarna mot närliggande paneler. Ramen och bladfjädrarna ser förvånansvärt bra ut. Tanken läcker. Dörrarna borde bytas om jag hittar några fina, annars kräver de lite jobb. Dethär blir skoj 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fjolle303 Postad 19 Mars , 2013 Rapport Share Postad 19 Mars , 2013 Vilken skönhet .... bra att känna en annan 303'er att återupplivas, och ja Frippe det ska bli jättekul Och bilder bilder bilder Welcome aboard 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 1 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 1 April , 2013 Förra helgen var jag hos 303an och knåpade ihop ett avgassystem, då jag delar garage med en annan filur så kan man ibland få överaskningar när man kommer dit, denna gången var det att både tråd och gas var slut i min MIG, vilket resulterade i lite fler klammer än vad jag tänkt samt en helt skruvad ersättare till orginal ljuddämparupphängning som också var helt bortrostad. Ljudet blev betydligt lägre med detta system och motorn började gå riktigt jämnt och fint . Dock han det bli för mörkt för att fota innan jag var klar (303an går inte in i garaget) så jag fick fota mästerverket denna helgen . Denna helgen var det mycket mat och umgås med släkten, men jag han med att konstatera att båda damaskerna har sett bättre tider samt känna på kardan knutarna som iaf kändes glappfria... jag tryckte i fett så får jag se när jag kört lite mer. Jag fortsatte med alla nipplar jag hittade samt 5-56ade alla lås och gångjärn samt bytte olja i motorn. Efter detta så hans det inte med mycket mer men det ger ju mersmak tycker dock det fortfarande är lite kyligt att meka ute. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bender Postad 1 April , 2013 Rapport Share Postad 1 April , 2013 Hej. Vad köpte du för ljuddämpare. Ska nog byta mina snart med Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 2 April , 2013 Jag läste här någonstans i nån tråd att 164ans dämpare skulle funka så jag kikade på dom och beställde 2st bakre ljuddämpare till Volvo 164 A på Mekonomen. Jag kortade "honorna" lite för att få ihop dämparna så de inte hamnade så långt isär och lade i en rörbit som hylsa och drog ihop med klammer. Det blev bra och lagom ljud för mig, men inte LIKA "smygtyst" som jag vill minnas originalsystemet, dock var det länge sen jag hörde ett sånt ;-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 2 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 2 April , 2013 Jag upptäckte även att vi nog dragit loss något som var lite för tungt för det civila nedflyttade draget Draget ser OK ut men "stötfångaren" ser lite vriden ut, jag gissar att BP inte skulle uppskatta den Någon som har något tipps på hur jag fixar det enklast?, verkar bökigt att komma åt att skärabort och svetsa på ny. -Lossa tanken som sitter väl nära, värma så mycket man orkar och backa på någonting stadigt? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 April , 2013 Rapport Share Postad 3 April , 2013 Jag upptäckte även att vi nog dragit loss något som var lite för tungt för det civila nedflyttade draget 303hock.JPG Draget ser OK ut men "stötfångaren" ser lite vriden ut, jag gissar att BP inte skulle uppskatta den Någon som har något tipps på hur jag fixar det enklast?, verkar bökigt att komma åt att skärabort och svetsa på ny. -Lossa tanken som sitter väl nära, värma så mycket man orkar och backa på någonting stadigt? Kan ju vara passage av någon sten/stubbe som vart onödigt hög också... Fysiskt våld kan ju vara en lösning att få det mindre markant..... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 3 April , 2013 Rapport Share Postad 3 April , 2013 Ser lite sorglig ut med alger o mossa på men det skall snart ändras på.Vad jag fått fram när jag kikat närmare på den är att nedre delen (blått) är aluzink fram till mitt under framdörrarna, där ser den skarvad ut. Dörrarna är inte aluzink och bakre sidopanelerna och taket är aluminium. Bakstommen (sista 2 decimetrarna ungefär) ser inte ut att vara aluzink. Det som inte är aluzink eller aluminium börjar se lite medtaget ut i skarvarna mot närliggande paneler. Vattenfall karossbytte 200st C303'or när FM byggde om sina, det märks bl a på att handgas o choke sitter på motorhuven o motsv hål i panelen är tomma. Gamla karosserna bestod delvis av Aluminium, bl a sidorna på skåpet bak, men "slitaget" på plåten var ganska stor så det har säket lappats o lagats en hel del på de bilar som inte karossbyttes, även bucklor uppstår ju i stridens hetta ibland Bl a Active Life Equiment har ganska gott om delar på lager. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
65corvette Postad 3 April , 2013 Rapport Share Postad 3 April , 2013 Hej Bender Jeg får et avgassystem over om en måned. rustfrie potter og bra skick Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 20 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 Juli , 2014 Ja, nu har jag skakat liv i det här projektet igen efter ett tags ofrivilligt uppehåll. Det som hänt nyss är att jag köpt 2 "nya" framdörrar ( dock inte hämtat ännu ;-) Köpt en renoveringssats för bromsarna inkl bromsbackar och hjul cylindrar till alla hjulen ( men inte monterat ännu) Och börjat rostlaga karossen, har alla denna förhatliga "ljudisolering"? Nån typ av skum med en blymatta på, där skummet har förvandlats till nått frasigt som förvandlas till pulver som tränger in överallt när man tar i det och "blymattan" är stel och sitter fast, o missar man något eller chansar o svetsar i närheten så brinner det som Napalm :-0 eller är det Vattenfalls påhitt? Mössen gillar tydligen att bygga i det oxå så "pulvret" som regnar över mig är uppblandat med spån o musskit... Jag har även köpt mig en vinch som motivation :-) Tänkte försöka fuska lite och försöka få tag på tex Taklucka och bakre sidodörrar beg gör att slippa lite lagning. bilder kommer senare. .. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 20 Juli , 2014 Rapport Share Postad 20 Juli , 2014 Kul att det rör på sig:) Isoleringen du beskriver har jag inte sett i någon av kronans bilar ännu Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 20 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 20 Juli , 2014 Tänkte nästan att det var ett VF påhitt eller spec för cevila marknaden. jag läst i flera trådar om att folk isolerar men inget om att ta bort komposterad isolering först... får dock säga att de varit nogranna... det finns ÖVERALLT. ... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 21 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 21 Juli , 2014 Jag gnällde i ett ( mkt ) tidigare inlägg om att jag mekade ute och att jag tyckte det var kallt... Nu håller jag till i ett plåtskjul/maskinhall och tycker INTE det är kallt... 27° utanför i skuggan o garanterat en bit över 30° under plåttaket, aldrig är man nöjd :-) 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 21 Juli , 2014 Rapport Share Postad 21 Juli , 2014 Ja nu är du gnällig Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 Juli , 2014 Rapport Share Postad 21 Juli , 2014 Är den inte karossbytt så kan det nog vara nån lokal smed som "förbättrat" isoleringen med nåt jättebra. Elverksbilarna har ofta levt ett hårdare liv än de gröna, som tillbringat många år i förråd. För motorvärmare/Webasto är det skönare med isolering samt även då de användes som rastkojja. Har väl på "to do" listan att byta ut fanerskivorna ( plywood me trämönster) mot nåt mindre vattenskadat, antagligen är isoleringen under blöt. Har för mig att det är nåt gullfiberliknande? på min. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Jag ringde runt och kollade lite efter delar idag, Active Life hade inget nu men Fjärås bildemontering hade 10 bilar stående där det fanns lite dörrar o takluckor mm att plocka enl personen jag pratade med, då är det bara övertala familjen att en semesterdag på fjärås självplock är bättre än Liseberg. ..:-) 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Jodå, den är nog karossbytt, sidorna är iaf aluzink ( vilket resulterat i mkt annorlunda rostskador, rosthål rakt igenom 20x20mm och 3mm från hålet är plåten som ny ) och mina innerpaneler är de vanliga hålade masonite skivorna fast vita. takluckan och dörren jag valde att inte laga Inte så snygga :-( här ser man föresten en bättre variant av isoleringen titta fram, den sitter bara i dörrarna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 Juli , 2014 Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 njae, "sidplåten" i skåpet var aluminium även i "original" Vid karossbytet försvann trälister på sidan, fotsteget bakom förarstolen, choke o handgas bort från "lilla" panelen och flyttade till motorkåpan (handgas bort på många gröna, kvar på min VF'are). ombyggd säkringscentral med flatstift o lite annat. På min VF'are som har aluzink är takluckan borta (bara "anvisningen" i pressade plåten kvar), baklamporna sitter på plåten bak o inte på kofångaren.. delar av detta kan vara gjort av nån loka bysmed som sagt, men skadorna tyder nog på plåt! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Isåfall är min nog en mix, taket och sidorna på skåpet är aluminium som vanligt, sidorna under alupanelerna och sidorna på fronten är aluzink (stora galvsläpp i färgen, inget fotsteg bakom förardörr mm och omöjligt att svetsa om man inte slipar väldigt noga) jag har choken på motorkåpan men handgasen kvar i panelen och vanl bakljus. All rost på sidor har kommit innifrån, eller på lagade skador där de slipat igenom samt kring skarvar där de antagligen slipat igenom när de bättrat tätningen. Dock har jag vanliga plåtdörrar ( Som synes ;-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Ni som har lite mer "moddade" vattenfallare verkar ha nån "moj" på taket, vad är det? Min hade oxå en stor takplattform som jag tyvärr "tappatbort" Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 22 Juli , 2014 Författare Rapport Share Postad 22 Juli , 2014 Kanske en känslig fråga.... nu när jag svetsar och lagar o byter till gröna dörrar så måste jag ju måla... Begår jag nägon slags hädelse om jag byter färger? Jag råkar ha dessa stående... Kommer båda "lägren" hata mig efteråt? "En vattenfall millitär vannabee"? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.