Gå till innehåll

Vågar jag köpa en tgb 30?


Rekommendera Poster

Hej alla tgb-vänner!

 

Hälsningar från en färsk medlem som tagit tgb 30 till sitt hjärta - speciellt versionen med stabshytt. Min framtida plan/dröm är att bygga om den till husbil - har sett några intressanta trådar om detta här på forumet.

 

MEN, problemet är att jag är total nybörjare inom tgb/lastbilsområdet. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag aldrig sett en 30:a i verkligheten - bara på bild. Jag vet, det är skämmigt! Faktum är att jag aldrig ens gjorde värnplikt, så nu kanske det blir skottpengar på mig här på forumet. ;)

Jag är heller inte den mest erfarne mekanikern, så några djupare operationer i motorer och växellådor blir det nog inte tal om.

 

Med detta i åtanke och med hänsyn till tgb 30:s kända fel och brister (tänker i första hand på vxl-lådan) - vad är Er omedelbara och ärliga åsikt?

 

Vågar jag köpa en tgb 30?

 

Med Er kunskap och visdom hoppas jag ni kan ge mig några goda råd!

 

Hälsningar

alaskaswede

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart att du vågar köpa en TGB30.

Det som brukar kunna krongla på dom är sällan växellådan i sig utan växelväljaren men det finns enorm kunskap här hur dom fungerar.

Leta rätt på närmaste forummedlem som äger en TGB30 så du har någon att diskutera ev problem med senare.  

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB30 är knappt ens en lastbil. Den känns som en större picup att köra. Lättkört och funktionssäket, det kan kanske finnas en Scaniaverkstad i närheten av din hemort som eventuellt kan hjälpa dig.

 

Mina tips inför köpet:

-Tag gärna hjälp av en TGB 30/40 ägare när du ska handla bilen, de vet hur den ska kännas och hur den ska låta.

-Bränn inte alla pengarna på själva inköpet, avsätt lika mycket pengar som du Lägger på bilen på ditt reservdels/servicekonto.

-Den springande punkten på dessa bilar är däcken, som är svåra/dyra att få tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag som knappt har råd att köpa en ... 

 

Angående service/reservdelskostnader för TGB 30:

  • Är dessa högre än för andra TGB:er?
  • Däcken ... är de så sällsynta och varför? Kan man använda andra hjul/dimensioner som är vanligare?
  • Bränsleförbrukningen ... som enligt uppgift ligger mellan 3-5 l/mil. Går det att påverka den på annat sätt än via gaspedalen? Annan utväxling mm?
  • 4-hjulsdriften ... är den konstant eller urkopplingsbar? Hur mycket påverkar det i så fall bränsleförbrukningen?

Som sagt, tanken är att bygga om 30:an med stabshytt till husbil.

Trots min svaghet för detta terränggående fordon kommer den antagligen endast att framföras på farbara vägar och då endast i behov av 2-hjulsdrift (om det nu är ett alternativ).

Snackar vi då fortfarande ca 3 l/mil i 70-80 km/h?

 

Vad är er åsikt om den framtida prisbilden på TGB 30? Köpa nu, eller vänta?

TGB 30 kontra TGB 1314 som husbil?

 

Miljoner frågor ...

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att däcken är sällsynta beror på att det sitter lågprofildäck på tgb 30. Det beror på att det ska gå att köra bilen med punkterade däck.

Jämför du servicekostnaden på en 30 bil mot en 13 bil så är 13 bilen billigare men de är inte överdrivet dyra i drift någon av dom men en 11 liters motor är dyrare att reparera än en 3 liters motor.

Du får en betydligt större husbil med en 30 bil.

Du kan nog ge upp tanken på att köra 30 bilen snålt eftersom växelväljaren inte är konstruerad för att köras snålt utan för att få max vrid.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart du ska ha en riktig bil.

 

Men när du provkört en 30 så kommer du att fatta att bränsle förbrukningen är vad den är och det går inte att köra snålt.

Den har sina växlingspunkter och så är det med det.

Folk tror man stulit bilen innan man är uppe över 50 så är min 40:a iallafall. Varvar fullt och det är fullgas som gäller.

 

Däcken är 400/65-26,5 denna storlek finns på ..... Istortsett bara TGB 30 och 40. Inte överdrivet många som tillverkar lastbils däck till 26,5" fälgar ens.

Men läs runt här så ser du att folk löst detta.

 

4-hjulsdriften är nog som 6-hjulsdriften i min 40:a framaxeldrivningen kopplas in vid terrängläge.

 

Växelväljaren är bus enkel att byta om du skulle behöva det. Sitter i hytten med några skruv.

 

Kör hårt och se till att lära dig allt du kan så du kan serva själv.

 

Lycka till

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all er input - det uppskattas! Fortsätt bara!

 

Angående en ev. framtida reg.besiktning ...

  • Är det omfattande jobb som måste göras för att få den godkänd?
  • Vad kostar det att få den reg.besiktad och godkänd för trafik - mellan tummen och pekfingret?
  • Ska den reggas som lastbil eller husbil i mitt fall? Vad är skillnaden och vilket är bäst?
  • Den är väl skattebefriad? Oavsett vad den reggas som?

Vinkon, den där ombyggda växelväljaren låter intressant!

Någon som vet mer?

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det var den här videon jag fick det ifrån:

 

Men det är nog bäst att göra som Bullrog skriver och fråga de själva som faktiskt är drabbade av denna fantastiska växellåda.

Jag blev mekutbildad på bla TGB 30/40 under min vpl och momentet med vxl.lådan var inte min favorit precis :)

Redigerad av Vinkon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nåja, bränslesnål är den inte. Om det är vad du är ute efter så är det dags att tänka om (Cykel, cykelväskor och tält ska vara trevligt har jag hört). Jag har 2 TGB 30, den ena har jag och min hustru konfigurerad som du tänker med hytt inredd (nåja på god väg) till husbil den andra som lastbil. Ett par hundra liter bränsle om året eller 5 liter i veckan är ju inte så farligt.

 

Jag skrev tidigare att det är bra att ha en buffert, för när något väl går sönder så är det alltid vid sämsta tänkbara tillfälle. Då är det fint med en buffert.

 

TGB 30 ÄR en stor bil men väldigt många finurliga delar (de är byggda för att hålla, men tidens tand har sing gång), vissa har med trafiksäkerheten eller framförandet att göra och måste lagas med de delar man får tag i. Allt går att få tag i, men det kan kosta.

 

Ang hjul, 26,5 tum finns inte att få tag i annat än mer eller mindre begagnat. De flesta däcken jag sett är från -76 eller -79. Det går att bygga egna fälgar av mer standardbetonad snitt och då finns det en större marknad att söka däck på, men däck är kostsamt till dessa bilar.

 

Du ska registrera bilen som lastbil, då är den mer användbar för den som eventuellt köper den av dig i nästa skede. Lastbilskortet är bra att ha i vilket fall.

 

Fråga gärna mer om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all er input - det uppskattas! Fortsätt bara!

 

Angående en ev. framtida reg.besiktning ...

  • Är det omfattande jobb som måste göras för att få den godkänd?
  • Vad kostar det att få den reg.besiktad och godkänd för trafik - mellan tummen och pekfingret?
  • Ska den reggas som lastbil eller husbil i mitt fall? Vad är skillnaden och vilket är bäst?
  • Den är väl skattebefriad? Oavsett vad den reggas som?

Vinkon, den där ombyggda växelväljaren låter intressant!

Någon som vet mer?

 

Mvh

alaskaswede

Jag hade inte så mycket jobb med min, behövde bara sätta på reflexer bak.

Jag köpte min på Kvarndammen. De kostnaderna jag fick var:

Ursprungskontroll 750kr

Tilfällig trafikförsäkring för registreringsbesiktning 200kr

Registreringsbesiktning 3500kr

Kontrollbesiktning 900kr

 

/Håkan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bränsleförbrukningen går inte att påverka med växelväljaren eftersom all långkörning till 99,5 % görs på högsta växeln M3. Höj däcktrycket till 4,5 kg när du kör på asfalt, det minskar troligen bränsleförbrukningen.

 

Jag vet inte om TGB30 drar så mycket mer än en modern jämförbar lastbil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Litet tillägg.. motorn som sitter i bilen är en av de hållbaraste som scania gjort (jobbat på motorprovningen scania) så har du bara glykol i systemet och oljetryck så behöver du inte oroa dig över motorn...  = billig..   övriga bilen är lättmekad och det finns mycket reservdelar på marknaden dock till en del hutlösa priser...  kan vara billigare att köpa en reservdelsbil om man behöver större grejor...  lådan är en allison så reservdelar finns i staterna för bråkdelar av kostnaden här hemma... (är inte mycket som kan gå sönder i den om den sköts heller)

kolla att däcken är hyffsade innan köp för det är en stor del av kostnaden om det behövs bytas..

annars så är det en billig husbil om du räknar på vad en sådan kostar i ammorteringar skatt och sådant....  och tankar man för de pengarna så tar du dig långt..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag börjar få många av mina tidigare frågetecken uträtade ... Tack för det!

 

Angående prisbilden ...

Är det bara jag som är ute och seglar, eller står 30:an med stabshytt lägre i pris än övriga versioner? Jag får den uppfattningen efter att ha tittat på annonser under en tid.

Vad tycker ni är ett skäligt pris att betala? Vad ska en TGB 30 med stabshytt i "normalt" skick få kosta?

 

Angående ägarkostnaden ...

Självklart är TGB 30 ingen spargris ... men det är det heller inte många fordon som är. Samtidigt tror jag inte det finns så många fordon som kan ge så mycket för pengarna som en gammal TGB, oavsett modell.

Vad jag menar är att det rimligen borde finnas mycket "mat" kvar på ett exemplar som bara rullat ett par tusen mil - och förhoppningsvis blivit bra skött. För mig som närmar sig the-big-five-o borde det betyda att jag har ett fordon att nyttja och njuta av i resten av mitt liv. Eller vad tror ni?

 

Försäkring ...

Är det några konstigheter att försäkra en sådan tingest? Ungefärlig kostnad?

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att ett rimligt pris är 50 000 - 60 000 för en registrerad och besiktigad. Det bör inte vara någon prisskillnad på bil med eller utan stabshytt.

 

Men om det kommer någon större auktion i sommar bör det gå att få en hygglig bil för ca 30 000 - 40 000, men då är den inte regad och besiktigad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alaskaswede

Grattis till 30-bilen! Som flera har skrivit, bil och motor är i stort sett skottsäkra och går hur länge som helst om de får normal omvårdnad. Växellådan likaså om man hanterar den med sunt förnuft, använder terrängväxel i terrängen, osv. Men plåten rostar och växellådans styrsystem är ömtåligt. Var försiktig med batterikablar och startkablar, felvända kablar skjuter sönder styrboxen på ett ögonblick. Och se till att kablaget och kontaktdonen på magnetventilerna är oskadda och täta. Min uppfattning bara, förståss.

 

Gaup

Det där med Allison var intressant! Vet du mer? Allisons typnummer, etc?

 

//Sten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för en kort sammanfattning så här långt in i tråden ...

 

Frågan jag ställde var alltså "Vågar jag köpa en TGB 30?"

  • Svaret blev att ... Ja, helt klart ska jag ha en riktig bil! Ingen av er har hittills avrått mig från ett inköp - det känns tryggt, och positivt!
  • Tydligen är vxl-lådan inte det stora problemet (som jag trodde), utan växelväljaren (är det samma som styrsystemet?). Den sägs dock vara lätt att byta och det finns många kunniga i ämnet på detta forum.
  • Den stora nackdelen är den begränsade tillgången på däck, vilket gör däckskontot till en av de större utgiftsposterna. Är de väldigt lättslitna på asfalt?
  • Motorn ska vara en av de hållbaraste som Scania gjort ... känns bra att läsa. Och vxl-lådan är en Allison som också verkar slitstark, men om olyckan skulle vara framme finns reservdelar att tillgå i USA för bråkdelen av priset här.
  • Som på alla gamla fordon ska man se upp för rostskadad plåt.
  • Prisbilden varierar mellan ca 30' - 60' beroende på om den är registrerad & besiktad, samt naturligtvis skicket.
  • Försäkringskostnaden är låg, ca 1.200 kr/år för en halvförsäkring och ca 1.800 kr/år för en helförsäkring.

Fortsätt gärna dela med er av era åsikter i ämnet. Jag behöver alla råd som finns!

Förresten, vet ni om någon kommande auktion/försäljning av TGB 30 med stabshytt?

 

Mvh

alaskaswede

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komplettering, Däckens slitage är svårt att tala om, en trafiklastbilsägare skulle nog säga att de gör det. Men om man inte kör 100 000 mil om året så är det inte så farligt. Om det sitter däck på bilen som är 30-35 år gamla kan du inte räkna med att de kommer att hålla, en del gör det, andra spricker omgående i stommen. Detta beror troligen på hur de lagrats (solljus mm). På en av mina bilar satt det jättefina däck på när jag köpte den. Regummerade med det mesta kvar av mönstret, men bara efter några hundra mil så är det 20-25 mm djupa sprickor i stommen. Detta godkänns inte av bilprovningen (med all rätt).

 

Därför: ordna ett konto med "in case of emergency" pengar på när du investerar i ett försvarligt antal ton av svensk fordonshistoria.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 2st 30 och 1st 40 och de enda problemen har varit med styrboxen på en 30bil, sen är ju däcken ett tråkigt kapitel

men när man investerat i 22.5" fälgar så öppnar sej många möjligheter till däckval.

Det är nog svårt att hitta en bättre terränglastbil.

 

Sen ang. växellådan GA763 är inte detta Scanias egen, 

är det inte en missuppfattning bara för att det står Allison på oljelappen, någon får gärna visa att jag har fel?

 

0ly4g.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...