Gå till innehåll

Vågar jag köpa en tgb 30?


Rekommendera Poster

Hej alla tgb-vänner!

 

Hälsningar från en färsk medlem som tagit tgb 30 till sitt hjärta - speciellt versionen med stabshytt. Min framtida plan/dröm är att bygga om den till husbil - har sett några intressanta trådar om detta här på forumet.

 

MEN, problemet är att jag är total nybörjare inom tgb/lastbilsområdet. Ska jag vara riktigt ärlig så har jag aldrig sett en 30:a i verkligheten - bara på bild. Jag vet, det är skämmigt! Faktum är att jag aldrig ens gjorde värnplikt, så nu kanske det blir skottpengar på mig här på forumet. ;)

Jag är heller inte den mest erfarne mekanikern, så några djupare operationer i motorer och växellådor blir det nog inte tal om.

 

Med detta i åtanke och med hänsyn till tgb 30:s kända fel och brister (tänker i första hand på vxl-lådan) - vad är Er omedelbara och ärliga åsikt?

 

Vågar jag köpa en tgb 30?

 

Med Er kunskap och visdom hoppas jag ni kan ge mig några goda råd!

 

Hälsningar

alaskaswede

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker helt klart att du vågar köpa en TGB30.

Det som brukar kunna krongla på dom är sällan växellådan i sig utan växelväljaren men det finns enorm kunskap här hur dom fungerar.

Leta rätt på närmaste forummedlem som äger en TGB30 så du har någon att diskutera ev problem med senare.  

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB30 är knappt ens en lastbil. Den känns som en större picup att köra. Lättkört och funktionssäket, det kan kanske finnas en Scaniaverkstad i närheten av din hemort som eventuellt kan hjälpa dig.

 

Mina tips inför köpet:

-Tag gärna hjälp av en TGB 30/40 ägare när du ska handla bilen, de vet hur den ska kännas och hur den ska låta.

-Bränn inte alla pengarna på själva inköpet, avsätt lika mycket pengar som du Lägger på bilen på ditt reservdels/servicekonto.

-Den springande punkten på dessa bilar är däcken, som är svåra/dyra att få tag i.

Länk till kommentar