Gå till innehåll

Flying spanner kingpin conversion.


Bullorg

Rekommendera Poster

Jag byter inte tätningarna.

Utan jag monterar endast dessa från Flying Spanner.

post-5220-0-54319000-1367940687_thumb.jpg

Kanske dumt men man är ju inte gjord av pengar. :)

 

Pris ca 1500 inkl frakt för en axel uppsättning.

 

Har även beställt de övre bakelit kopparna så jag byter dom samtidigt.

Dessa kommer från finland.

http://forums.offipalsta.com/showthread.php?t=95544

Han har även dom undre i bakelit.

 

Jag får "dödsvobbel" i hastigheter över 65 och det skall förhoppningsvis försvinna nu.

Jag har ingenting kvar av de undre kopparna bara metall och fett (och glapp) så det ska bli intressant och se vad som händer.

 

Och det fanns ju någon som va intresserad så då ska jag försöka fota ordentligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, wobblet kommer troligen försvinna när du byter lager, jag blev av med mitt wobbel när jag bytte undre skålarna för ett tag sedan, jag använde "original" från tatanka. Dock är de inte i bakelit längre utan av modernare material. Får väl se hur de står sig, det som bekymrar mig lite är att smörjan har svårt att tränga sig fram runt lagret då de inte har smörjspår. Har dåliga erfarenheter av sådant från mitt jobb, jag vill ha smörjan där för att tränga ut vatten och annat mög även om plastmaterialet skall vara självsmörjande.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Land Rover lagret kostar skit å inget så jag kan tänka mig att byta rätt ofta om jag får en vobbel fri framaxel.

 

Dom övre jag köpt är av nått modernare material dom med jag säger bakelit mest som referens för alla verkar veta vad man menar då.

 

Hoppas jag får leverans snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 6 months later...

Ja jag är färdig tyvärr är bilderna borta.

 

Men det var ganska enkelt.

Har gjort det på en bil till och han är nöjd han med.

 

Kitet fron HOFS inehöll alla delar till den nedre leden.

Den övre byttes mot nya av orginal typ fast i bättre material från Finland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förklara.

 

Kittet från HOFS är ett kitt anpassat för volvo axeln.

 

Axeln kan enkelt konverteras tillbacka till orginal.

Inga modifikationer görs av orginal volvo delarna.

 

Kittet innehåller de olika adaptrar som behövs för att montera Land rover lagret istället för skål och kona lösningen.

 

Hela jobbet gjordes med handverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

så hvis jeg skjønner tegningen rett, så når ikke adapterplaten helt ned i skålen?

Nä det är fysiskt omöjligt att få den i botten. Se bilden i inlägg 4 där är bild på alla delar som är i kittet.

 

Adaptern är delen i mitten.

 

Men adaptern plus spacern blir som en bakelit kona..

 

Sen är min "ritning" gjord snabbt ur minnet utan exakta mått. Och lite isärtaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...