Gå till innehåll

Ledartavla

  1. Johannes

    Johannes

    Major


    • Poäng

      11

    • Innehålls Antal

      1 198


  2. Vinkon

    Vinkon

    Administrators


    • Poäng

      8

    • Innehålls Antal

      4 349


  3. bsvensso

    bsvensso

    Major


    • Poäng

      5

    • Innehålls Antal

      1 396


  4. Storpontus

    Storpontus

    Korpral


    • Poäng

      5

    • Innehålls Antal

      5


Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2019-07-03 på alla områden

  1. Backade in 11:an hemma och precis när jag la ur växeln hördes ett rejält metalliskt skrammel..... blev lite nervös och försökte provocera fram ljudet igen men allt var tyst. När jag sedan klev ur märkte jag att jag backat på och vält min trappstege..... borde kanske felsöka mina glasögon istället för bilen ha ha ha....
    9 poäng
  2. Donade med ett bandfordon idag, dock inte en av större magnitud men likväl ett bandfordon (Det är jaktlagets dragare som får sig en översyn)
    5 poäng
  3. Tror folk att de står på ett tryggt ställe bara för att de står bakom bilen som drar?
    3 poäng
  4. Här är några från när jag själv övade winschningens ädla konst förra sommaren: Kul funktion att forumet nu lägger upp video länkarna "embedded"
    3 poäng
  5. Hela projektet har legat nere några år då annat behövt komma i första hand. Men nu kliar det i fingrarna igen o då gick jag in o kikade igen vad Mickevalp skrivit. Och ser att fler bilder efterfrågas. Som synes så har jag ännu inte skruvat isär dem o kikat inuti. Har frågat diverse andra inkl. Tatanka Claes men ingen tycks veta var dessa mysko axlar kommer ifrån.
    2 poäng
  6. Här är en till förresten, när jag bärgade Johan
    2 poäng
  7. Den uppmärksamme noterade att det stod 'meddelande' men hinten är tagen, hehe:) Ny vattenpump till FC-motorn hittades hos Terräng-Axel, så underbart att man fortfarande får möjlighet att packa upp såpass gamla delar från vaxpapper och leveransfett. Remskiva och stigarrör hittades hos en stenhuggare i Karlskrona som renoverar en Volvo Rundnos, nymålat och numera monterat.
    2 poäng
  8. Idag fick jag bilen körklar. Kopplade in motorstyrningen för elfläkten så jag kunde justera effekten, och kopplade allt bakom ett relä som slår på med tändningen. Tyvärr var ena bromsbehållaren magiskt tom efter att ha stått stilla i ladan, kunde inte se någon läcka så jag vet inte var det tagit vägen, men pedalen tog bara i botten. Nåja, glad att ha bilen ute ur ladan igen så drog jag iväg på en liten tur upp på favoritberget. Allt fungerade fint, tills jag var på väg ner och nån dum sten tog tag i ratten och vred styrningen upp mot bergssidan, vips var det väldigt snett, och efter en lång balanseringsakt la sig bilen på sidan. Smidigt att jag hade framrutan öppen så jag lätt kunde krypa ut. Ibland är man extra glad att man lagt tillbaka alla stroppar och shackel på sin plats, även om det var lite rörigt att hitta rätt bland allt som var i en enda röra i bilen. Trotts allt nöjd med att få nyttja vinschen i skarpt läge. Och skönt att jag inte bara hade den mekaniska på PTO, för motorn gick inte att köra i det här läget. Batterierna orkade otroligt nog winchandet och en del nötande med startmotorn efteråt. Det tog ett tag innan motorn gick att få runt, jag gissar på att det hamnade olja på lite olika ställen där det sen inte fick plats. Efter några minuter på rätt köl, när jag packat ihop allt i bilen igen så startade den och jag kunde rulla ner för berget och köra hem. Skadorna blev inte mycket värre än mest kosmetiskt. Nöjd ändå att det gick bra, inga personskador alls, och jag löste allt själv så jag kunde köra hem igen. Någon som sitter och trycker på lite nya paneler, rutor och nån burk färg?
    2 poäng
  9. Grattis till vapenägarna i landet, trots motstånd från den röd/gröna sektionen så klubbades förbättringar för oss jägare. Återstår att se när det träder i kraft. Är sugen på en till bössa.....
    2 poäng
  10. Hej! Ny här då jag kommit över 2 par portalaxlar. Båda paren är som jag förstår det s.k. prototypaxlar men det skiljer sig mellan dem Det ena paret ser mest ut som vanliga axlar, 8 bultat o.s.v. Däremot är styrarmen skruvad på framaxelns portalhus och det skall enl. uppgift vara tecken på att det är prototypaxlar. Det andra paret är mer annorlunda. Själva portalhusen är delade på mitten och hopbultade. 6 bultade fälgar med ca 160mm bultcirkel. (har sett att 161 mm är ganska vanligt på jordbruksmaskiner så det låter rimligt om även dessa har 161mm, har inte mätt så noga) I övrigt ser de tämligen lika ut. Nån stans har jag läst att prototypaxlarna skall vara aningen smalare bredd än de normal? (båda mina par har samma bredd) Bra om man skall använda dem på en mindre bil typ Willys. Någon har sagt att prototypaxlar är bättre p.g.a. kraftigare drev i portalen? andra säger att det inte går att hitta reservdelar till dem o därför mindre intressanta? Vad säger den samlade expertisen här? Om det är något som inte passar från de vanliga axlarna, vilka delar är det i så fall? Skiljer tex gummibälg? lager? Drev? knutar? Jag har försökt söka på TGB prototyper. Hittar några mkt dåliga bilder på amfibiska prototyper som möjligen skulle kunna ha andra fälgar är de vanliga 8 bultade men bilderna är så dåliga att det inte går att säga.
    1 poäng
  11. Arromanches brukar vara navet i D-day firandet har jag förstått, nu var det kväll och museet stängt. Dock står lite grejjer på utsidan Naturligtvis ett broelement från Mulberry hamnarna. Vågbrytare o flytblock ligger det massor ute i bukten. Den hamn som säkerställde att tung materiel kunde föras in trotts avsaknad av djuphamn.
    1 poäng
  12. Fixar handbroms. Bytt ut de totalt sopsluta stötdämparna mot bättre begagnade som låg hemma. Tro nog det är från en Jeep Wrangler. Lite grövre. Får duga tills nya kommer hem. Lite rost skydd. Och putsat av rost på flaksidan och lagt på färg i någorlunda rätt kulör. Blir nog att göra om och rätt senare. Så mysigt att ligga under samt slipa rost en varm sommardag. Med roterande stålborste av skit kvalité. Man ser ut som en väldigt brun igelkott när man är klar. Skydds glasögon feta handskar VM är ett tvång. Men på armarna och övrig kroppen sitter det massor av stålborst som släppt och spetsats på en. Helt livsfarliga. Nåja jag kan göra om besiktning av broms på måndag och de ser att dämparna är bytta mot ej olje läckande i alla fall. Undrar vad de säger om mina däck. Han inte köpa material till gummi skärmbreddare och fetare stänkskydd Ja tusan min 40 års present till bonn gjorde jag klar. Tusan det är svårt att säga helt rätt och rakt på fri hand Sitter i förhandlingar om att kunna smita i väg och skruva på Hofors sin TGB. Men måste nog ta de på en bad tur först. Fridens folks
    1 poäng
  13. Lassat in 8 kubik ved. Lika mycket kvar imorgon,
    1 poäng
  14. Blir inte mycket gjort här båten tar alltid all tid redan gjort första övernattningarna och fler kommer det att bli. Brukar ankra mitt ute i sjön vid en större sandbank från ett meteoritnedslag eller jätteflyttblock som legat och malt runt bildat en djuplagun se höger i bilden och en massa sand , en ca 750 meter lång och 75 meter bred sandstrand nu vid högt vattenstånd ca 60 cm djup med en fin stupkant till 5 meter att dyka från båt rätt ner i djupet . Det låg vatten djupet gör att det trots att det är mitt ute i sjön är riktigt varmt, allt varmt ytvatten trycks upp här bad temt som i röda havet, hade jag känt till detta 30år tidigare hade nog inte långresorna blivit av.
    1 poäng
  15. Har inte hunnit med så mycket, trots Midsommar helg mm Tjejen har jobbat så jag har fått underhållit dotra. Men lite kul är att hon valde att åka till Eksjö på midsommar dagen och kolla på Offroad bilar samt prov smyga lite med japanesen, Ja fiske på turen hem lockade också Hittade en komis, En Kaiser -Jeep från 1963 Hm fotstegen eller insteg, kalla det vad ni vill åkte av efter denna tur, de satt bara fast önskade En GAZ var där med, Lite svårt att utröna med kryliska bokstäver, men jag kände igen den väl när jag kikade in och såg den välbekanta inredningen från Kola turen En del valpar mm såg jag även men tror nog dottern fotade mer än mej så jag får se om hon fick med några på bild. Lite kul att hon börjat fota och gör det riktigt bra, Ja även bilar, Och "långfilmer på när vi kör och 100 frågor och funderingar luftas Tyvärr blir nog 15 min för långt att ladda upp här Fridens folks
    1 poäng
  16. Pillade lite med däck på Japsen i går-. Hittade 15 tums pajero fälgar som gick på den, de skall vara 16 tums fälgar, så det var inte så lätt att hitta något som passade på begagnade marknaden Dock breddade de utåt en del, Bra i vissa hänseenden, då stora däck brukar ta i ram mm, ja fram i alla fall. Men ja original skärm breddare om man nu kan kalla den det, blev lite för små Men jag får nog göra något med en gummi list, både för min egen del så inte hela bilen blir nerstänkt, så fort det blir blött ute, och de kanske finns någon mer som har synpunkter på detta Jag ville inte sälja däckena, då de köptes när kronan var starkare och samma däck nu kostar ca 1000 spänn mer styck, Ja fast 16 tums då. Och trots att de nästa ej rullat, ja gjut nabbarna till och med kvar och inte en skråma på dem, så sjunker ju priset direkt då de är "begagnade" Har i övrigt väntat med att fixa med den då det vart lite klagomål från den jag bytte med på jeepen, och det tog 2 veckor innan jag skrevs som ägare på denna, Hade jag fått betala mer emellan så har jag brutit bytet, och jag trodde ärligt att den andra inblandade hade det i tankarna. Men nu har färg mm inhandlats och lysen börjats se över. Ja de skall väl lysa annars är det bara att skruva av hur mycket xeon den än är i dem. Och de stora på taket är bara soppa slukare ändå, Jag får en bild av typ ett gäng hillbyllis hängandes runt om på den en natt med gevär , drickandes hemkört i "yars" prejandes alla som dyker upp i trakten, Skrikandes och skränades , skjutande vilt i luften, när jag ser alla lampor mm på en pickup Måste göra något åt det Nåja Jobbe, en dag till sedan midsommer Möjligen en M6 tur med dotter och fiska då det var hennes Midsommar dröm Fridens folks
    1 poäng
  17. Ett vägsladdningsprojekt i dag, och backkameran är verkligen bra o ha för att ha koll på vart sladden är Fastnade på en viltkamera med ekipaget åxå, lite för lång wire då sladden genar i kurvorna, får ta en kortare nästa gång... Råkade ut för ett haveri åxå.... Det blir ju lite i- och urklivande för att sparka undan sten man river upp, är lite trångt att vända så man får koppla loss osv. Var gränsfall med aningen för blöt väg, så jag fick ta omtag i en backe. En person "lånade" sladden ett antal år o byggde om med fäste för jordbrukstraktor. Satte jag wire iövre fästet så tuggade framändan ner i den inte riktigt torra vägen, men koppla med lägre drag så tuffade JDW på.
    1 poäng
  18. Det var i allra sista utgåvan av tidningen. Och de prototypaxlarna har 44-tumsdäck i ena änden och en vass Cheva 400:a i den andra ... Och de håller. Men, man får hålla efter oljorna i portaler och diffar ... Det kan komma in vatten. Samt hålla koll på lagren till styrspindlarna - så de inte blir glappa. Så, ungefär som på en standard 11-bil.
    1 poäng
  19. Det var ju ett reportage om en willys med prototyp-portaler i ett av de sista numren av 4WD och han hade väl kört med de axlarna i några decennier med v8 under huven och rejält höga däck utan problem. -Så jag tror nog att prototypaxlarna passar finfint på en Willys.
    1 poäng
  20. MickeValp här i forumet har bra koll på detta.. tyvärr är han inte här så ofta och skriver, men jag ska messa han och be han hjälpa dig lite. :)
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...