Gå till innehåll

Vilken ryckstropp


svarten

Rekommendera Poster

Står som jakt och hämta vedbil vid stugan i norra dalarna, är ju pensionär numera så det blir tid med den på plats, men ibland vill man ha den här hemma och ibland där uppe, svårt ibland men långt att köra tyvärr och hustrun gillar inte att åka med den i 35 mil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har handlat hos Morgan på FMV, jäkla bra tips har han och vi är nöjda med hans ryckstroppar.

 Mest erfarenhet av hans ProComp 3 tum, visserligen grymmaste märket, med ett bra pris, man får mycket för pengarna.

 

Fungerar bra mellan två tunga tgb-bilar :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En ProComp 2 till mindre bilar och en ProComp 3 till de större ligger i min bil. Inköpta hos samma som de ovanstående har handlat hos

 

Markägaren köpte en till skogsmaskinen och traktorerna då blev det en 

Kinetiskt rep / Ryckstropp 1,5″x30′

Recovery strap. Elastiskt rep som arbetar med kinetisk kraft för att mjukt och effektivt dra upp fordon som fastnat utan stumma ryck. 30% töjning till brottgräns. Skodda öglor i båda ändar. Ryckstropp för tunga fordon!

1,5″x30′ ( 9 meter)

74 000 lbs = ca 33 500 kg

Vikt: 9,3kg

 

Den har vi inte haft nöjet att få testa än  :huh: Men nu börjar det bli surt i markerna igen så snart kanske någon sätter nått riktigt tungt här i kring  ^_^

Kan säga att blöta väger de lite mer än de 9,3 kg som de väger nya och torra  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fundering om ryckstropp. Om man har en för klen ryckstropp kan jag tänka mig vad följden blir. Vad är nackdelen med en för grov? Blir den stum? Jag har både TGB30 och 9033 och det vore smutt att ha en gångbar kompromiss.

Inte stum som en kätting, men det blir hårt det kan jag säga.

 

 Men oftast börjar man lite ätt att känna hur den känns, sen ökar man vid varje försök. :)

 

I regel fastnar du inte lika hårt med ett lättare fordon heller, och du behöver inte ladda så värst hårt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder liksom flera här i tråden en ProComp 13500 kg:s ryckstropp. Den fungerar bra för bilar i storlek med TGB11 och några ton uppåt skulle jag säga. Den används flitigt när 912:orna lägger sig på buken och de väger runt 4500 kg.

Skulle du rycka upp en 1000 kg tung suzuki gissar jag att det skulle bli rätt stumt, vill förövrigt minnas att den flexar 10% av längden som mest.

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att låta stroppen få jobba, och inte ryck som galningar, det kan behövas ett par tre ryck för att rucka loss bilen lite, sen kommer den utan att man tar fart stötfångare från stötfångare och laddar fullt, 

Pepparns valp drog upp mej när jag låg i leran mitt på surgärdet i Olerum, men det tog tre-fyra försök innan jag rörde på mej och ca sex omtag innan jag var uppe, men det behövdes inte mer fart eller längre sträcka för att få loss mej när stroppen fått göra sitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...