Gå till innehåll

Rekommendera Poster

På tiden att Hägglunds-vagnen ska ha en egen allmän tråd också! :)

 

********

 

Varför inte rivstarta med en rysk studie av pv-bv och historik om vagnen med versioner?

 

http://www.off-road-drive.ru/archive/11/Lomka_s_gidravlicheskim_privodom

 

För övrigt kallar ryssarna 206an för "älgen". Har man sett en fullvuxen älg springa rätt över en blötmyr utan problem så känns det onekligen passande. :)

 

http://www.off-road-drive.ru/archive/15/Perestavka (ryska)

http://en.wikipedia.org/wiki/Bandvagn_206

(obs, slow-motion-scen utlovas!)

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte på originalversionen om jag minns rätt.

Det är förmodligen något som tillkommit på senare, tyngre versioner. (civil och militär)

Om det nu inte är en brittisk fallskärmstrupps-vagn förstås...

 

Om bromsskivan på fördelningslådan försvann i och med de andra eller om det var mer ett komplement kan man ju också fråga sig...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan minsta tvekan.

Ok, vad är det som gör den tveklöst grymmast? (nyfiken :) )

Är det det allmänna intrycket eller andra egenskaper som avgör?

 

 

Förhoppningsvis skaffar man själv en 206a i en avlägsen framtid, dock tror jag att jag skulle sakna 202an i vissa aspekter ändå....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, vad är det som gör den tveklöst grymmast? (nyfiken :) )

Är det det allmänna intrycket eller andra egenskaper som avgör?

 

 

Förhoppningsvis skaffar man själv en 206a i en avlägsen framtid, dock tror jag att jag skulle sakna 202an i vissa aspekter ändå....

Den är tveklöst grymmast mot plånboken..

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bv206 är bandvagnen som är enligt min smak snyggast designad. Har dörrar som fungerar, mycket utrymme, bra styrning och har ett fint ryt i maskin (även om dem är ruskigt trötta ändå).

 En sån med en merca diesel är en av mina framtida drömmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det kan jag bara hålla med om :)

 

Konstigt vore annars att begära av en vagn som kom senare och med betydligt större utvecklingsunderlag också :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo jag gillar den skulle vilja ha en men har tyvärr ingen egen skog å fara i

Gillar pv versonen .körde den på 80talet i lumpen ,mycket frisk luft fick man

Och då man körde ned cabad i granskogen på vintern och snirkla in bland träden

Hadde den en lustig tendens å uppföra sej som en container, samla på sej en massa snö rakt ner i knät :)

en annan bra bra finess va att värmepaketet i kupen öppnade man och

Bynglade pilsner korv burkar lite å tryckte ner så var de ett fint värmeskåp

  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mmmmm, jo man har en del härliga minnen från 80-talet som vagnschef/skytt på pvbv2062 (alltså cabben). Är ju som bekant helt insnöad på bandvagnar sen dess... Miloverkstan påstod att pvbv2062 hadde moddat varvtalsstopp (eller var plomberingen bruten av beväring?) för att maxa lite mer på slät väg. Har för mig att pv-vagnarna gjorde 65-70 km/h, när dom vanliga bv206 "bara" gjorde 55 km/h. Nån som kan bekräfta eller dementera?

 

För övrigt härlig avstämning med ford V6:an och mercans automatlåda, helt klart ställda för "offensiv körning". Alla växlingar kändes som en hästspark i ryggslutet, pga den något hårda "stoppningen" i vagnschefens och laddarens ryggstöd. Lite kul att min försteförare körde samma motor privat, fast i en Ford Granada 2.8. Tynades lika hårt på raggarrundan i Bollnäs som i tjänstebandvagnen...

 

MVH Klas

  • Like 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan varken bekräfta eller dementera huruvida 2062orna hade moddade varvtalsstopp eller inte.

Jag vet bara att det var sjukt enkelt att bygla över dem och våra mek-instruktörer visade hur :)

 

Om så vore att de var/är snabbare, skulle det inte hellre kunna vara att utväxlingen skiljer i så fall?

De ylar ju rätt bra som det är ändå ju...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ein eg jobbar med fortalte då han var i førstegangstjenesten, så var han mekaniker.

Han skulle køyre ein 206 med 2,8 granadamotor (ca 15-20 km) den kom over 60, nær 70.

Det har eg aldri greid med norske forsvarets 206... ikkje eingang med nedoverbakke, heimlengsel eller kjøtkaker(kjötbullar) til middag :D

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns varvtalsregulator

"original"- börjar motorn bluddra runt 50
regulatorn "urkopplad"- motorn varvar ut

 

Sen var det en när jag gjorde lumpen på I2 som åkte hem en helg med vagnen när han hade beredskap, bytte till en beg "racing" kamaxel (ville ha den nya top'en från 206'an till sin BMW), den vagnen varvade aldrig ut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

http://www.instawebgram.com/tag/bv206
http://www.instawebgram.com/tag/beltevogn
http://www.instawebgram.com/tag/bandvagn

 

 

Dagens citat? :)

Att både banda och stå uppluckad är lite som att vara vaken i en våt dröm. #bv206

http://www.instawebgram.com/i/denniskallman

Redigerad av Vinkon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det finns varvtalsregulator

"original"- börjar motorn bluddra runt 50

regulatorn "urkopplad"- motorn varvar ut

 

Sen var det en när jag gjorde lumpen på I2 som åkte hem en helg med vagnen när han hade beredskap, bytte till en beg "racing" kamaxel (ville ha den nya top'en från 206'an till sin BMW), den vagnen varvade aldrig ut!

Han måste ha ägt en ford granada,ingen BMW från den tidsperioden hade väl Ford-komponenter vad jag känner till,

om han nu inte konverterat till ford motor förståss :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han måste ha ägt en ford granada,ingen BMW från den tidsperioden hade väl Ford-komponenter vad jag känner till,

om han nu inte konverterat till ford motor förstå  

klanka nr på dykleksiker....  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller på och server en 206 mli på jobbet som det sitter en steyr 3,2l turbo diesel i den. går som ett troll :)

Nice :)

Smuggla ut lite bilder ^_^

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×