Gå till innehåll

Nybliven ägare till en TGB 1314


Fladric

Rekommendera Poster

Hej alla glada!

 

Idag har en dröm gått i uppfyllelse, var och köpte mig en TGB 1314  ^_^

Den hämtades och kördes av min mor ca 9 mil till stugan för mellanlagring då jag själv inte innehar lastbilskort  :unsure:

Här är lite bilder på skönheten:

 

377715-3568437.jpg

 

377715-3568436.jpg

 

377715-3568438.jpg

 

Den kommer ursprungligen från Boden vad jag förstått, har gått 1700 mil och är vad jag vet och kan se i bra skick!

Planen är att registrera om den som lätt lastbil (ovanligt eller hur?) och jaga rätt på ett aluminiumflak att ha som komplement till skåpet  :)

 

post-9302-0-70091600-1430254660_thumb.jpg

  • Like 13
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Wingflyer

Tackar! Jo, det är smidigt ;) Att hon dessutom varit bilkårist och utbildare på bl.a. TGB 13 gör ju inte saken sämre :D Skönt att ha med sig någon som i alla fall har suttit i en TGB vid provkörning!

 

@Johannes

Tack så mycket! 

Jo, färgen skåpet är inte det finaste på den... Men skåpet i sig är i bra skick!

Den har legat på blocket och stod inåt landet från Nordmaling/Örnsköldsvik så är mycket möjligt ;)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hann med en liten tur på åkern också :)

 

post-9302-0-03155800-1430257576_thumb.jpg

 

post-9302-0-26982500-1430257578_thumb.jpg

 

Har noterat ett läckage från lådan, var inget jag kunde se innan avfärd hemåt! Kanske är någon packbox som var torr och inte gillade 9 mil landsväg :)

 

Sen finns även ett svagt skramlande ljud i transmission på tomgång, skulle gissa på urtrampningslager!  :unsure:

 

Utöver det verkar den vara i bra skick överlag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara att du vänjer dig vid frågan från "Vad skall du ha den där till?"

 

Kan inte räkna hur många ggr jag fått frågan...

 

Hahaha, ja, den har jag redan fått ;) Tur att jag fick med min mor på det så att jag har någon på min sida  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis :wub: :wub: :wub:

Ang att bygga om till lätt-lastbil så kommer du finna all hjälp här,gjorde själv denna operation på min tgb1318(fd1314) för snart 3år sen :)

Lite oljud från lådorna/urtrampnings lagren är oftast inget att ta allvarligt på direkt,om den nu inte blir för mycket oväsen

förståss.(På alla dessa fordon jag äger/ägt har nog detta fenomen funnits)

Se till att det iaf finns olja i dem.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket :D är taggad att få den registrerad så har läst rätt mycket på forumet :) den har karosserikod 60 så ska försöka behålla den vid omregistreringen, verkar vara från besiktningsman till besiktningsman hur de vill göra :) 

 

Okej, skönt att höra! Har lite läckage från växellådorna som jag måste titta över, dock inte så allvarligt, några droppar bara när den stått 10 minuter :) 

Det jag reagerade på och blev orolig för var att jag tycker det uppkom efter att vi kommit hem med den, minns inte att ljudet var där innan köpet! Är dock inte speciellt högljudt och det hörs inte inne i bilen :) 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit in på mitt lokala besiktningskontor (Opus bilprovning) och snackat lite om omregistrering av den. Han påstod att det inte gick att behålla karosserikod 60 på den och att den aldrig skulle ha gått att registrera med den från början (eventuellt undantag då den var militär från början)! Detta eftersom kod 60 innebär att den har ett flakväxlarsystem, och ska således kunna lasta och lossa flaket fullastat för egen maskin, vilket är någet en TGB 13 har ytterst svårt att klara ;)

 

Så det han rekommenderade var att registrera den som lätt lastbil (ink. vägning) med skåpet på plats först. Sedan bygga flak och montera det och komma in för en ny registreringsbesiktning (med vägning) med flaket. På detta sätt kan den registreras med alternativa påbyggnader, och jag kan fritt välja vilken påbyggnad jag använder och gör kontrollbesiktning med  :huh: Skillnaden blir att den blir inregistrerad med varje påbyggnad istället för att det blir fritt att välja. 

 

Så det går att lösa, åker dock på en registreringsbesiktning ink. vägning för varje påbyggnad jag vill ha! Ekonomiskt sett handlar det om en registreringsbesiktning ink. vägning för 1600 kr respektive 375 kr, så just under 2000 kr :) Priset för omregistreringen från tung till lätt lastbil är något dyrare, 1900 kr. Någon som varit med om nått liknande? Hade fått för mig att man fick behålla karosserikod 60 även som lätt lastbil? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag omreggade min med skåpet bak...fick den till 3200kg eller nått,plockade av det ena o andra som reservhjul,slirskydd,beslag,kablar mm...mm och riggade även tankmätaren till full.

Sist jag kontroll besiktade(höstas) hade jag inte skåpet monterat utan mina hemmabyggda skärmar,

var inga problem dom bara fråga vart det var och jag svarade att det är under renovering :)

Ja det där med karosskoder hit o dit är en djungel :ph34r:

Jag fick själv Kod BB (skåp)men har aldrig stört mig på nått vis :)

 

Du behöver ett intyg från Curt Björk på volvo lastvagnar,(bladfjäder amputeringen,allt skruva bort översta bladen och nya axel/boggie trycken)

pm"a mig om du vill ha tel nr till han

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda koden som kan vara av intresse är väl den som medger att man har fler passagerare i skåpet (trodde det var kod60 :unsure: ). Annars är det ju bara att besiktiga med ett vanligt flak! Det kan man ju sedan lasta vad som helst på sjukvårdsskåp, signalskåp eller vad som helst det spelar ju ingen roll, på ettt flak får du ju lasta vad du vill :wub:

 

Och prata hellre med Transportstyrelsen direkt. Besiktningsgubbarna vet ofta inte vad de pratar om trots att de uttrycker sig tvärsäkert :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit in på mitt lokala besiktningskontor (Opus bilprovning) och snackat lite om omregistrering av den. Han påstod att det inte gick att behålla karosserikod 60 på den och att den aldrig skulle ha gått att registrera med den från början (eventuellt undantag då den var militär från början)! Detta eftersom kod 60 innebär att den har ett flakväxlarsystem, och ska således kunna lasta och lossa flaket fullastat för egen maskin, vilket är någet en TGB 13 har ytterst svårt att klara ;)

  Hade fått för mig att man fick behålla karosserikod 60 även som lätt lastbil? :)

Kod 60 ska vara möjligt även för lätta fordon. Då får man ta hjälp av truck/travers etc för att byta påbyggnaden. Att nått slags flakväxlarsystem skall vara påbyggt gäller bara tunga fordon. Så där får Opus-medarbetaren läsa på lite.. Har själv försökt reggat en TGB-13 på det viset, men det blev fast påbyggnad istället. Läste på när jag kom hem vad som gäller om kod 60, och helt klart hade det varit bra att ha med sig på papper till regbes. Nu blev det inte så för mig och jag iddes inte klaga.

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kod 60 ska vara möjligt även för lätta fordon. Då får man ta hjälp av truck/travers etc för att byta påbyggnaden. Att nått slags flakväxlarsystem skall vara påbyggt gäller bara tunga fordon. Så där får Opus-medarbetaren läsa på lite.. Har själv försökt reggat en TGB-13 på det viset, men det blev fast påbyggnad istället. Läste på när jag kom hem vad som gäller om kod 60, och helt klart hade det varit bra att ha med sig på papper till regbes. Nu blev det inte så för mig och jag iddes inte klaga.

 

MVH Klas

Det trodde jag också! Följde med besiktningsmannen till hans kontor och vi tittade på denna sida:

 

http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Koder-for-fordonsuppgifter/Karosserikoder/Lastbil/

 

Där står inget om undantag för lastanordning för bilar med totalvikt under 3500 kg, som nämns i denna tråd:

 

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3415-sk%C3%A5pf%C3%A4ste-och-kod-60-l%C3%A5s/

 

På transportstyrelsens hemsida står det ju dessutom att de koder som är listade nederst på sida, däribland 60, klassas som "Karosserikoder som förekommer men som vi inte inte längre sätter i samband med nyregistrering."  :huh: 

 

Den del av texten han menade innebar att den skulle kunna lasta och lossa flak med full last är "Anges för fordon försett med speciell anordning för utbyte och transport av olika karosserier". Han var trevlig och gick att resonera med, men han var bombsäker på att detta gällde, oavsett vad den skulle registreras som! Och att han inte förstod hur någon privatperson fått igenom dem med kod 60 överhuvudtaget  :mellow: 

 

Sen blir det väl så att om jag överhuvudtaget ska ha en möjlighet att behålla kod 60, måste bilen vara ramren vid besiktningstillfället? Kommer inte ha möjlighet att lyfta av skåpet förrän om nån månad så hade varit smidigt att kunna regga den med skåp... Dock verkar det bli svårt, om jag inte gör på det sätt han rekommenderade :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda koden som kan vara av intresse är väl den som medger att man har fler passagerare i skåpet (trodde det var kod60 :unsure: ). Annars är det ju bara att besiktiga med ett vanligt flak! Det kan man ju sedan lasta vad som helst på sjukvårdsskåp, signalskåp eller vad som helst det spelar ju ingen roll, på ettt flak får du ju lasta vad du vill :wub:

 

Och prata hellre med Transportstyrelsen direkt. Besiktningsgubbarna vet ofta inte vad de pratar om trots att de uttrycker sig tvärsäkert :wacko:

Även om jag pratar med Transportstyrelsen, är det ju besiktningsgubben som ska godkänna besiktningen som avgör vad som skrivs in :) Så är ju enkelt om han är på samma bana!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det bara att du vänjer dig vid frågan från "Vad skall du ha den där till?"

Kan inte räkna hur många ggr jag fått frågan...

Det har eskalerat och har nu själv tappat räkningen på hur många gånger jag fått frågan det senaste dygnet :P

Har dock inget klockrent svar än, annat än att den saknats i mitt liv ;)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag pratar med Transportstyrelsen, är det ju besiktningsgubben som ska godkänna besiktningen som avgör vad som skrivs in :) Så är ju enkelt om han är på samma bana!

Det är helt klart en fördel om man är överens med besiktningsmannen, det blir enklare då. Men om man blir tvungen att övertyga honom om att han har fel är det bra att kunna hänvisa till Transportstyrelsen som är överordnad besiktningen. Man bör döck i det längsta försöka undvika detta då det kan få andra följd problem (besikningsgubben hittar andra fel som hämnd).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag har för mig är att dom som lyckats regga med kod 60 har kört in med ramren bil, och vägt den så. Lastvikten för B-reggat brukar bli skillnaden mellan 3500 kg och tjänstevikten. På min 13-bil "Myrmonstret" (med kod 73 - För transport av terrängfordon) blev lastvikten 1100 kg.

 

Jag vet åxå nån som regbes med kod 60, med påbyggnaden monterad, denna gång ett flak. Besiktningsmannens kommentar var "Jaha, det här är utbytbart ser jag, så då tittar vi inte närmre på det..."

 

Kan vara så att dom under senare år skärpt kraven på kod 60? Men vad jag minns från efterforskningarna (inga papper/länkar sparade tyvärr...) efter regbes av Myrmonstret var att det stog nått typ undantag eller tillägg för lätta fordon att typ stödben eller truck fick användas för byte, med anledning av att lastvikten blir löjligt låg på ett lättreggat fordon om lastväxlarsystemet skulle ingå i påbyggnaden, kan ju väga 300-500 kg extra...

 

Om det kan hjälpa så finns länken till "Projekt Myrmonstret" här http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/3406-projekt-myrmonstret/

 

In action med last: https://youtu.be/yDm2Jl65b2Y?t=3m10s

 

// Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren :) 

 

Känns dock som att det är nog så enkelt att registrera den med skåpet, och sedan bygga flak och montera det utan att registrera in det :)

Sen kör man så och blir man stoppad är ju det värsta som händer att man åker på registreringsbesiktning, och då får man väl göra den då ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kod 60 är väl ett "bekymmer" som de vill få bort. ett tag släppte de inte igenom några nyreggningar av bilar med Kod 60.

Men skulle ha alla enheter med och besiktiga med dem på. 

ett väldans lastande av och på med flak- skåp mm.

Mitt fösta problem när jag besiktigade den civilt första gången var vart jag skulle placera reflex skylten som markerar att det är lastbil.

De skulle sitta på bilen och inte skåpet eller flaket. Vilket resulterade i att de hamnade på stänkskdden.

 

Det går att tolka samma text på olika sätt det är då klart.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, skönt att höra att det inte bara var jag som stött på samma :)

Då blir det nog så att jag registrerar den med skåpet (och plockar bort så mycket som möjligt för att hålla nere vikten) så får man ta problemet med flak senare :)

 

Angående reflexer så sitter de på stänkskydden på min bil också! Dock behövs de ju inte när jag registrerar om den :)

 

post-9302-0-85125000-1430384165_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag varit dig, om du är missnöjd med han du snackade med..

 

..då hade jag åkt till en annan station med all info du fått här, och börjat skapa en ny dialog med annan besiktningsperson. Jag tror det är ett lotteri både var man hamnar, och hur påläst och personligen intresserad besiktningsmannen är om våra fordon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...