Gå till innehåll

Nybliven ägare till en TGB 1314


Fladric

Rekommendera Poster

Problemet är att jag har 10 mil till närmaste besiktningsstation som kan besikta tunga fordon, och eftersom den är tung i dagsläget antar jag att det måste ske på en sådan station? :)

Men jag ska absolut kolla upp det!

 

Nej, du kan ta bilen till en station som reg besiktar lätta lastbilar! ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, nice! Då kanske jag skulle gjort det och hoppats att de inte vet vad de håller på med ;)

Undersök noga och hör dig för först, låt det ta lite tid det kan det vara värt. Jag gissar att det kan bli svårt att rätta till något i efterhand :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undersök noga och hör dig för först, låt det ta lite tid det kan det vara värt. Jag gissar att det kan bli svårt att rätta till något i efterhand :(

Jo precis, så är det nog :)

Mitt problem är att jag i dagsläget inte har möjlighet att lyfta av skåpet! Så är önskvärt att kunna registreringsbesikta med skåpet på plats, annars dröjer det några månader innan jag får av skåpet! Så ska kolla runt på olika stationer och höra vad de har att säga :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit i stugan idag och gjort en översyn på nyinköpet, än så länge inga negativa överraskningar! :) kollade alla oljor, och det var lite lite olja i fördelningslådan, men långt ifrån slut så tror inte det är nån fara!

 

Efter översynen tog jag mig en premiärtur i skogen, är en trevlig bekantskap den här! :D

 

post-9302-0-56183100-1430582304_thumb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! :-) Jag minns PRECIS den känslan, bilen nyss hemkommen till gården och första provkörningen i hagen :-)

Är en härlig känsla! Och skönt att det inte är några stora fel på bilen heller så man kan köra med den direkt :) saknas bara en omregistrering!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit i stugan idag och gjort en översyn på nyinköpet, än så länge inga negativa överraskningar! :) kollade alla oljor, och det var lite lite olja i fördelningslådan, men långt ifrån slut så tror inte det är nån fara!

 

 

Är det inte som bv202 att huvudlåda och fördelarlådan använder samma volym tro? :)

eller kankse det bara gäller bv-oljekylda lådor?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av nån anledning så har jag aldrig lyckats få ut all olja i fördelningslådan, när man tömmer oljan tycker jag att det ser lite för lite ut men när man fyller på så får inte korrekt volym plats utan att det rinner över. Min helt ovetenskalpiga förklaring är att oljan antingen varit för kall/seg eller att man behöver en sug för att få ut allt.

 

Oavsett så tror jag inte att du behöver oroa dig om du bara tappat oljan för att mäta volymen för det är säkert så att lådan har mer olja i sig är vad du fick ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På TGB:n är det två olika oljevolymer i fördelningslådan och växellådan :)

 

Kollade nivåpluggen för fördelningslådan och nivån var en bit nedanför kanten, så toppade upp med någon deciliter så bör inte vara någon skada skedd :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har servat endel lastbilar, och mängden olja som uppges i serviceprotokoll stämmer inte alltid. Risken med att överfylla är att du får ett för högt tryck inne i lådan, halvdåligt för packboxar mm. Dom här bilarna har säkert en högre tolerans än nyare bilar. Men så som jag lärt mig, när det rinner över i nivåpluggen är det fullt. Om du är osäker så rulla en bit och låt oljan svalna, öppna och kolla nivån igen.

Lycka till med din nya bil!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ringt runt till de olika besiktningsstationerna i närheten men finns bara en som kan göra registreringsbesiktning och det var dem jag pratade med  :)

Så kommer nog besikta där, känns omotiverat att köra 10 mil enkelväg till en annan station bara för att kanske få behålla kod 60 ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag har jag ringt Transportstyrelsen och frågat om karosserikoder och vad de hade att säga om saken! Blev runtskickad ett tag och satt i telefonkö säkert 30 min totalt, men kom tillslut fram till de som sitter och håller på med regler och lagstiftning. Det svar jag fick var att karosserikod 60 inte längre går att utfärda då den "utgått"! Nu gäller istället EU-koder, vilka inte är lika öppna för tolkning... Så verkar inte som det går att få kod 60, annat än om besiktningsmannen är okunning och ger det bara för att "den hade ju den koden innan"  :rolleyes:

 

Har hursom skickat ett mail till Transportstyrelsen (på inrådan av han jag pratade med) och bifogat en instruktionsbok med bilder på hur fästena till påbyggnaden samt bilen i helhet ser ut med frågan vad de skulle ha gett den för karosserikod samt om regelverket har något emot att behålla kod 60 :) Så väntar på svar därifrån så får jag se hur det blir!

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,min 1314 har kod 60 men är tungreggad. Får väl varA så tillsvidare.

Precis, min har ju också kod 60 nu och är tungreggad, så frågan är ju om jag får behålla den när jag reggat om den till lätt lastbil! Ska bli intressant att få svar från Transportstyrelsen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag reggade om min för 4 år sen tror jag det var nu och det var borta redan då, men jag fick inskrivet "Anordning för utbytbart karosseri" i papprena för vi förklarade för besiktningsmannen att jag vill kunna köra med olika påbyggnader.

Okej!

 

Får se vad besiktningsmannen säger när jag väl är där med bilen :) 

Besiktade du med eller utan skåp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min bil var ju civil reggad av försvaret innan den såldes, de gjorde så ett tag.

när jag skulle göra kontrollbesiktning då jag köpt den visade det sej att jag var den första som gjorde det med bilen, körde in ramren och hänvisade till Kod 60.

Nu var ju det några år sedan och reglerna har nog ändrats, jag behöll ju min tung då jag har behörighet för det och ville ha högsta tillåtna lastvikt.

 

Skulle chansa på ramren och se om du får behålla kod 60. då får du ju lastvikten upp till 3500 kg att bolla med på kod 60 fästena.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så är det ju. Men kommer inte har möjlighet att lyfta av skåpet förrän maskinhallen är färdigbyggd, vilket är minst 6 månader bort... Så kommer chansa på att besikta med skåp och se vad som händer :)
I värsta fall blir den reggad med skåp och jag får göra en till regbesiktning när jag monterat flak för att skriva in båda påbyggnaderna i regbeviset ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar från Transportstyrelsen nyss, bifogar hela konversationen:

 

"Hej!

Har köpt mig en TGB 13 (Volvo C304 i civilt utförande) som i dagsläget är registrerad som tung lastbil. Tänker registrera om den som lätt lastbil (via intyg från Volvo) och har en fråga vad den kommer få för karosserikod? Den har i dagsläget kod 60 (se reg.nr. ANN908), Anordning för utbytbara karosserier, och har en sorts av snabbfästen till skåpet som sitter monterat. I länken nedan finns bilder på hur bilen ser ut samt bilder på alla fästpunkter för skåpet (utdrag från militärens instruktionsbok).

http://www.klabbe.eu/manualer/Radiolankterrangbil1312-Instruktionsbok.pdf

Min fråga är alltså, när jag registrerar om den, kommer jag kunna behålla karosserikod 60 eller kommer jag få en annan? Vad är er bedömning?

// Fredrik A.H.


 

Svar: Det är bara när ett fordon nyregistreras, som de nya karosserikoderna tillämpas. På ett redan registrerat fordon ska de gamla karosserikoderna fortfarande tillämpas.

När det gäller om den här bilen får behålla karosserikod 60 eller inte, så blir det upp till besiktningsföretaget att göra bedömningen när de har fordonet i besiktningshallen för registreringsbesiktning. Anser de att fordonet fortfarande uppfyller kraven för karosserikod 60, finns ingen anledning för dem att ändra på detta.

Med vänliga hälsningar
Cassepierre Hans

Sektion regelinformation"

 

Så att koden inte gäller längre ska inte vara nått problem, dock är det som det verkar fortfarande besiktningsmannens bedömning som gäller på plats vid besiktningen... Alltså, har man tur går det, har man otur går det inte :P

Skickade en motfråga angående besiktningsmannens tolkning på kod 60, att fordonet måste kunna lasta och lossa ett fullastat flak för egen maskin, ska bli intressant att se vad jag får för svar på det :)

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tvivel aktigt ä'ven det med stänkskärmar.

Har besiktigat 2 gånger ram ren, utan skärmar, det är bara längden på stänkskydden som skall räcka till halva fälgen som de kollat.

Det finns ingen anordning för skärmar original, och man måste få transportera sej mellan de olika karossena.

Men även där är det nog lite beroende på vilken besiktnings man som kollar.

Har hittat min station och kör dit även om det är 8 mil enkel varje år, där vet jag att de ser på trafik säkerheten och inga konstiga intyg eller regler som de bråkar om.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...