Gå till innehåll

Nybliven ägare till en TGB 1314


Fladric

Rekommendera Poster

Det funkar nog att lyfta av med domkrafter och låta det vila på tompall eller motsvarande. Dock blir du tvungen att bygga stänkskärmar över bakhjulen om du kör utan skåp.

Problemet är ju inte för mig, utan för besiktningsmannen ;) Han påstår att den ska kunna göra det för egen maskin för att kunna registreras med kod 60 :)

 

 

Dom är knepiga dom där besiktarna  :ph34r:

 

 

Haha, ja! Det är det minsta man kan säga  :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag regbesiktigade min så sa besiktningsmannen först att det inte går med 60. "Det är ett slasknummer för eventuellt det som inte passar i 61 och de högre numren (hur många det var kommer jag inte ihåg) och det måste finnas en anordning som gör att bilen kan lasta på och av karosseriet själv." Och så slog han upp kategorin i sin dator och visade mig, men hann att se själv "Men kolla här! Det står att för fordon med totalvikt max 3.5ton kan man anta att karosseriet kan lyftas med annan anordning som lastmaskin eller travers." Och vips var det inget problem längre.

 

Jag har för mig nån skrev det här tidigare i den här tråden (var det Klas?) och det gäller ju fortfarande att man lyckas övertyga besiktningsmannen, men så stod det iaf i deras egna regler 2008.

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag regbesiktigade min så sa besiktningsmannen först att det inte går med 60. "Det är ett slasknummer för eventuellt det som inte passar i 61 och de högre numren (hur många det var kommer jag inte ihåg) och det måste finnas en anordning som gör att bilen kan lasta på och av karosseriet själv." Och så slog han upp kategorin i sin dator och visade mig, men hann att se själv "Men kolla här! Det står att för fordon med totalvikt max 3.5ton kan man anta att karosseriet kan lyftas med annan anordning som lastmaskin eller travers." Och vips var det inget problem längre.

 

Jag har för mig nån skrev det här tidigare i den här tråden (var det Klas?) och det gäller ju fortfarande att man lyckas övertyga besiktningsmannen, men så stod det iaf i deras egna regler 2008.

Har läst det där om att andra regler gäller för fordon under 3500 kg, och frågade besiktningsmannen jag pratade med om det, men har sa att det inte spelar nån roll... Och läser man på om kod 60 på Transportstyrelsen står det inget om något undantag för lättare fordon! Så hade gärna hittat denna paragraf :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är skåpet på bilen tömt, allt som möjligen gick att ta lös utan att he sönder något har plockats ut! 

Militären har inte snålat på vikt! Skenorna som bårarna hänger i var gjorda av grova plattjärn, inte fegat med material ;)

Så förhoppningsvis får jag några hundra kilo i lastvikt när jag registrerar om den! Registreringen sker nästa vecka förutsatt att det finns tider besiktningstider :)

Kapade även bladfjädrarna bak, gick smidigt och fort! Kändes trevligare på vägen sen, inte lika stötig :)

 

Och den enda bilderna jag tog under dagen...

 

Innan kapning:

 

post-9302-0-69622400-1431265083_thumb.jpg

 

Och det "tomma" skåpet (hur vrider man bilder som är bifogade? Är rätt håll på datorn...):

 

post-9302-0-28889200-1431265217_thumb.jpg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Regbesiktning bokad den 15 maj kl 13:00! Dock ingen vanlig besiktning då det var fullt så får se om jag har tur att det blir några avbokningar :)

Även intyget från Volvo har kommit, så nu är det bara att vänta :)

 

Den smälter in bra på gården här hemma :P Den vita bilen i förgrunden på bild 2 är mitt andra projekt, en Subaru Legacy Turbo från -92! Och den röda kombin är min bruksbil, också den en Legacy Turbo  -_-

 

post-9302-0-32496100-1431430393_thumb.jpg

 

post-9302-0-46611600-1431430436_thumb.jpg

 

post-9302-0-68120100-1431430496_thumb.jpg

 

I framtiden måste jag göra något åt de tafatta försöken att bättra på färgen på skåpet... De kunde väl ha använt grönt istället för svart  :huh:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju nästan ut som sån där tysk Flecktarn cammo :)

Haha ja, nästan ;)

På andra sidan skåpet har de fyllt i svart längs nitförbanden, men tyckte det var kul att lägga till lite vertikala streck så det ser ut som en ryggrad från en fisk  :lol: mycket snyggt...

 

post-9302-0-51742400-1431439392_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var och regbesiktade idag, gick över förväntan!

Fick behålla karosserikod 60 och vikterna från de militära papperna :D

Allt gick väldigt smidigt med intyget från Volvo, var ingen diskussion om något :)

Sen gick den genom vanliga besiktningen utan anmärkning, så kunde inte gått bättre egentligt :)

 

Passande nog hade den nystartade offroadklubben här i stan sin första körning på den nyöppnade banan, så tog mig en premiärtur där :) fastnade nästan direkt men fick hjälp av en Jeep XJ (ja det tog emot, men har man ingen winch så får man skylla sig själv ;))

 

post-9302-0-03950900-1431728178_thumb.jpg

 

Efter den lilla fadäsen fick jag till körningen bättre och klarade mig utan att fastna! Grymt rolig bil i skogen, lite trångt på sina ställen med skåpet men skam den som ger sig ;)

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Härligt att höra att det går bra med regbesiktning :excl: , 

Att fastna hör till lärdomen, då kan en liten zuka vara ens bästa vän, det fina med skogskörning om man är fler är att det oftast finns hjälpsamma likasinnade runt omkring

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket! :)

 

Ja, det gick som sagt över förväntan att besikta! Skönt att äntligen få köra bilen lagligt ;)

Det enda som gick dåligt under dagen var att tanken läckte bränsle när jag hade fastnat... Rann ganska friskt när bilen lutade åt höger så skulle gissa att någon avluftningsslang har torkat sönder :) Får kolla upp det!

 

Hehe, var tur att man inte var ensam! Och lärde mig mycket vid fastkörningen så tog mig genom fortsättningen av slingan utan större problem :) Man ska inte vara rädd att spärra diffarna och hålla lite varv på motorn, räddade mig många gånger! 

Är trevligt med en så lågt växlad lågväxel på dessa bilar, går att köra väldigt mjukt och försiktigt :)

 

Nu saknas bara en winch och ett flak, sen är jag riktigt nöjd :)

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På ovansidan tanken finns två möjligheter till läckage, dels packningen runt armaturen och dels avluftningsslangen till påfyllningsröret. Otät packning runt armaturen kan ha omvänd funktion till ägarens förtret, för står bilen utan skydd ovanför tanken, tex om skåpet är avtaget eller som i mitt fall när flaket har skarvar det droppar igenom, så rinner vatten in genom otät packning.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ute med bilen på banan i helgen också, fastnade även här bara en gång men det var i ett riktigt surhål! Tur att det fanns en Valp med winch som kom till undsättning :)

Här är de få bilder jag tog under dagen :)

 

post-9302-0-18777600-1432562774_thumb.jpg

 

post-9302-0-77909200-1432562832_thumb.jpg

 

post-9302-0-99181800-1432562896_thumb.jpg

 

post-9302-0-01032500-1432562951_thumb.jpg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick göra nytta idag med 13!

Min kompis fader hade lite bråttom med sin Amarok på ängen nedanför huset och skulle "bara" flytta släpvagnen innan ha åkte mot flygplatsen ;)

Gick inte helt enligt planerna som ni ser!

Gick lätt att få lös den men ängen var oerhört vattensjuk så man fick titta sig för vart man körde :)

 

post-9302-0-00734200-1432763842_thumb.jpg

 

post-9302-0-14736700-1432763912_thumb.jpg

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...