Gå till innehåll

Startkapslar


Rekommendera Poster

Jag saknar startkapslar.

 

Hur skall jag kunna starta när det är -30 grader och jag inte har 230 V och blåslampan har exploderat?

(Jag har två blåslampor och från båda brinner det lågor lite här och där. Minst fram.)

 

Så jag har sökt lite efter STARTKAPSEL 18. Jag hittar startkapslar till andra dieselmotorer, men inte till TGB30/40.

 

Jag har en begagnad som ser ut så här:

post-7675-0-92477200-1436684965_thumb.jpgpost-7675-0-24533800-1436684974_thumb.jpgpost-7675-0-82953700-1436684981_thumb.jpg

 

Jag har hittat det ursprungliga patentet från 1954/1957 (US 2788781 A):

post-7675-0-34369500-1436685098_thumb.pngpost-7675-0-59291600-1436685113_thumb.pngpost-7675-0-31139900-1436685128_thumb.png

 

Pumpen är betydligt mer komplicerad än man kan tro.

 

Men längre kommer jag inte. Utan kunskaper i franska kommer man inte längre med PRO-COMBUR, PARIS, FRANCE.
 

/Stefan

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själva gasen, är inte det eter?

 

Jo, man skulle kunna tillverka kapslar själv om man bara kunde hitta några

lämpliga aluminiumburkar.

 

Originalmåttet på kapslarna är

Diameter 25.3 mm med fläns diameter 30 mm

Länd 50 mm

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall vara glad att kapseln du har är begagnad, så du inte kan förstöra någon mer motor...

Fick göra ett kolvbyte på en traktor åt en kund som använt startgas. Biten mellan översta kolvringarna var loss skjuten

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skall vara glad att kapseln du har är begagnad, så du inte kan förstöra någon mer motor...

Fick göra ett kolvbyte på en traktor åt en kund som använt startgas. Biten mellan översta kolvringarna var loss skjuten

 

Det är därför Försvaret har betalat dyrt för Procomburs pumpar. Med dessa pumpar man successivt

in etergas samtidigt som man kör startmotorn. Då blir det ingen plötslig explosion.

 

Dessutom är etern starkt korrosiv i vätskeform och lämnar man rester i insugningsröret om motorn inte startar

så rostar det innifrån.

 

I pumpen förångas etern innan den sprutas in.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan hälla eter direkt i koppen som man sätter kapseln i. Kapseln är ju bara en behållare som transporterar vätskan till koppen och när du har stuckit hål på den så vet inte pumpen om det finns en kapsel i koppen, bara om där är eter eller inte.

 

Snabbaste sättet om det är bråttom är att sticka hål på en startgasburk och låta gasen pysa ut, sedan kan du hälla över etern i lämplig flaska och använda efter behov...

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

med fräsha batterier,glödstift,elektrisk motorvärmare och ofrusen diesel borde man väl

kunna slippa eter-patron start vid sträng kyla? :)

 

På TGB30/40 finns inte glödstift. Det finns väl bara på förkammardieslar typ Mercedes vad jag vet.

 

Vissa dieslar har elektrisk dieselförbrännare i insprutningsröret (som somliga kallar glödstift).

Men det finns inte heller i TGB30/40.

 

Elektrisk motorvärmare förutsätter att man har 230 V tillgängligt i skogen.

 

Enligt SoldR Motor kan en dieselmotor inte starta vid temperatur på under -15 grader

ens teoretiskt utan hjälpstartanordningar.

 

Tidiga TGB30/40 (t ex serienr 50) hade vattenvärmd dieselförvärmare, men den börjar inte fungera

förrän motorn har driftstemperatur (hur har Scania tänkt här?).

 

Senare TGB30/40 (t ex serienr 358) hade elektrisk dieselförvärmare, men den börjar inte fungera

förrän motorn laddar (hur har Scania tänkt här då?).

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med en kallstart/morgon borde det rimligtvis funnits nån pall startkapslar / bataljon. Risken är väl att dessa gått till destruering direkt utan att passera utförsäljningsbatch'er?

 

Eller att Försvaret har sparat dem för att de är svåra att nyanskaffa (som däcken).

De har nummer M2028-99029 om någon vill rekvirera dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varmluft i insuget medans startmotorn går är bra. Ta av gaveln på luftrenaren och låt värmen från en gasolbrännare sugas in där under starten.

 

Vid kallstart med diesel ska man satsa allt på ETT startförsök, inte smådutta. Det blir allt varmare i förbränningsrummen för varje kompressionsslag. En minut är inte fel.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...