Langassve Postad 2 April , 2020 Rapport Share Postad 2 April , 2020 På min TGB 11 sitter ingen huvudsäkring eller batterifrånskiljare monterad så det har jag på "att göra listan". Kungens män satte ju under 90-talet på en 300A-säkring men det tycker jag verkar lite väl att ta i på de 25mm2-batterikablar som sitter som standard (bytte de till fetare när de satte dit säkringen?). Jag tycker nog att 100 eller 150A vore mer rimligt? Efter att nu ha letat en stund efter min tångamperemeter utan att hitta den slår det mig att jag såklart kan fråga här, det är ju såklart nån som vet vilken startström det är på en 24V-startmotor till en C303 av -75 års modell... Hoppas jag... //Peter Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 3 April , 2020 Rapport Share Postad 3 April , 2020 Jag kan inte hjälpa dig med startströmmen men läser VH för mitt lilla 24/12 V:s projekt och på sidor [Avd 0-2 Tillägg sid 16] och [32:12] kanske du hittar någon ide var du skall mäta? /L Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Langassve Postad 4 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 4 April , 2020 22 timmar sedan, Lasse303 säger: Jag kan inte hjälpa dig med startströmmen men läser VH för mitt lilla 24/12 V:s projekt och på sidor [Avd 0-2 Tillägg sid 16] och [32:12] kanske du hittar någon ide var du skall mäta? /L Mata kan jag ju göra vid batteriets anslutning men som jag skrev har jag inget instrument tillgängligt för närvarande. Därför undrar jag om någon redan vet ungefär vad resultatet av ett sådant mätföretag skulle bli... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 4 April , 2020 Rapport Share Postad 4 April , 2020 Sorry,, jag läste din text lite slarvigt, beklagar. Ja det är alltid j-a irriterande att inte hitta sina prylar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 April , 2020 Rapport Share Postad 4 April , 2020 Säkringen på 300A som FMV monterat har säkert tagit dem minst 1,5 år att lista ut styrkan på. Får du kortis i 25mm2 kablarna kommer den lösa ut ändå. Tänk på att strömmen ökar om du har lägre spänning i batteribanken, är motorn kinkig och du får gnugga på ett tag så kanske du bara har 17V i kablarna. Vore ju trist om säkringen blåste precis när du känner att motorn håller på att hosta igång... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
henkal Postad 4 April , 2020 Rapport Share Postad 4 April , 2020 När jag tittar i instruktionsboken till min civila 12 volts C303 så står det 0,8 kW (1,1 hk) på startmotorn. 800 W / 12 V blir ca 66 A. Tänker man sig att startmotorn i 24 V bilarna har samma effekt så sjunker strömmen till hälften, alltså 33 A. Anta att motorn skulle gå riktigt tungt en kall dag och batteriet är varmt och fräscht så skulle man kunna tänka att den kan ta uppåt 100 A (50 A för 24 V). Men jag vet inte, kanske har dom monterat betydligt kraftigare startmotor i militärbilarna. Sen undrar jag om Gripen tänker lite fel... Ja, strömmen dubblas i ett 12 V system för samma effekt som i ett 24 V system. Men strömmen ökar inte när man tjatar på med startmotorn och spänningen sjunker efter hand, då sjunker strömmen också. Tänk som att startmotorn i min bil har ett inre motstånd på 0,18 Ohm. Vid 11V drar den då 61 A och vid 10 V 55 A med samma motstånd från motorn. Edit: Eller tänker du att startmotorn tar mer ström bara för att varvtalet går ner? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 April , 2020 Rapport Share Postad 4 April , 2020 Varför vill ni ha en avsäkrad startmotor för något annat kan ju inte en så kraftig säkring skydda? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 4 April , 2020 Rapport Share Postad 4 April , 2020 Vill och vill, det är så bilarna är byggda. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Langassve Postad 4 April , 2020 Författare Rapport Share Postad 4 April , 2020 2 timmar sedan, eile säger: Varför vill ni ha en avsäkrad startmotor för något annat kan ju inte en så kraftig säkring skydda? Den skyddar mot brand om pluskabeln t.ex. kläms eller får manteln avskavd nånstans, en risk som faktiskt inte är så liten som man kan intala sig på den här typen av fordon. Med 24-volt system är den dessutom påtagligt större än på en vanlig bil. De flesta någorlunda moderna bilar har också en motsvarande säkring av samma skäl... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 April , 2020 Rapport Share Postad 4 April , 2020 Är det lång pluskabel till startmotorn som ligger oskyddad, original sitter väl batteriet rätt nära starten? Säkringstabell Nordisk båtstandard 1990 Det blå fältet visar maximal säkringsstorlek som en viss kabel tål. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 5 April , 2020 Rapport Share Postad 5 April , 2020 13 timmar sedan, henkal säger: När jag tittar i instruktionsboken till min civila 12 volts C303 så står det 0,8 kW (1,1 hk) på startmotorn. 800 W / 12 V blir ca 66 A. Tänker man sig att startmotorn i 24 V bilarna har samma effekt så sjunker strömmen till hälften, alltså 33 A. Anta att motorn skulle gå riktigt tungt en kall dag och batteriet är varmt och fräscht så skulle man kunna tänka att den kan ta uppåt 100 A (50 A för 24 V). Men jag vet inte, kanske har dom monterat betydligt kraftigare startmotor i militärbilarna. Sen undrar jag om Gripen tänker lite fel... Ja, strömmen dubblas i ett 12 V system för samma effekt som i ett 24 V system. Men strömmen ökar inte när man tjatar på med startmotorn och spänningen sjunker efter hand, då sjunker strömmen också. Tänk som att startmotorn i min bil har ett inre motstånd på 0,18 Ohm. Vid 11V drar den då 61 A och vid 10 V 55 A med samma motstånd från motorn. Edit: Eller tänker du att startmotorn tar mer ström bara för att varvtalet går ner? Jag upplever att ju längre man nöter på starten det så varmare blir kablarna, med fel dimension på kablar. ändå värre, ta startkablar till exempel, de blir varmare ju längre man nöter. borde vara lika med en säkring, till slut smälter den, oavsett, på grund att att man nött för länge, Recommendation jag läst någonstans är max 10 - 15 sekunder, sedan låta kablarna kylas ner. Laddnings/startaggregat går ofta säkringen på, just på grund av att man nöter för länge, så sätter man i en större säkring, nöter lite till, och så vidare, till slut är nästan varenda kabel i dem brända. Har tagit rätt på sådana som kasserats och bytt bara kablarna inne i starthjälpen , så har de fungerat igen. och satt tillbaka rätt säkring, där var det stål tråd som var säkringen till slut. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 6 April , 2020 Rapport Share Postad 6 April , 2020 På 2020-04-04 på 17:37, henkal säger: När jag tittar i instruktionsboken till min civila 12 volts C303 så står det 0,8 kW (1,1 hk) på startmotorn. 800 W / 12 V blir ca 66 A. Tänker man sig att startmotorn i 24 V bilarna har samma effekt så sjunker strömmen till hälften, alltså 33 A. Anta att motorn skulle gå riktigt tungt en kall dag och batteriet är varmt och fräscht så skulle man kunna tänka att den kan ta uppåt 100 A (50 A för 24 V). Men jag vet inte, kanske har dom monterat betydligt kraftigare startmotor i militärbilarna. Sen undrar jag om Gripen tänker lite fel... Ja, strömmen dubblas i ett 12 V system för samma effekt som i ett 24 V system. Men strömmen ökar inte när man tjatar på med startmotorn och spänningen sjunker efter hand, då sjunker strömmen också. Tänk som att startmotorn i min bil har ett inre motstånd på 0,18 Ohm. Vid 11V drar den då 61 A och vid 10 V 55 A med samma motstånd från motorn. Edit: Eller tänker du att startmotorn tar mer ström bara för att varvtalet går ner? Ja, det blev en tankevurpa. Du har rätt, strömmen sjunker vid lägre spänning, kanske blir det ett nollsummespel då startmotorn drar mer ström när dess varvtal sjunker. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Einhead Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 Jag tror nog att man dimensionerar start-ström särkingarna efter max strömtopp då startmotorn precis tar tag i svänghjulet till en blåfrusen motor med motoroljan seg som sirap.. antar att det lätt kan bli några hundra ampere under ett par sekunder.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 7 April , 2020 Rapport Share Postad 7 April , 2020 På 2020-04-04 på 20:27, Langassve säger: Den skyddar mot brand om pluskabeln t.ex. kläms eller får manteln avskavd nånstans, en risk som faktiskt inte är så liten som man kan intala sig på den här typen av fordon. Med 24-volt system är den dessutom påtagligt större än på en vanlig bil. De flesta någorlunda moderna bilar har också en motsvarande säkring av samma skäl... Är pluskablen från batteri ner till startmotorn utsatt för klämrisk. Går den skydda på annat sätt? Blev nyfiken och kollade enl forumets filer sidan 35-37 så ni har ju både minusbrytare och 355amp säkring original på bilarna, de ända kablar som skyddas med så kraftig säkring är de över 40mm2 allt klenare brinner. Jag tror denna säkring sattes dit pga att hjälpstartfunktion finns samt möjligheten till viss fel handhavande vid batteri montage för att förhindra batteri explosion. Jag är tveksam till om ens huvudbrytaren klarar av så 355 amp utan att brinna. Vill ni säkra av startmotorkabeln och gör det för lågt blir den varm vilket innebär spänningsfall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Detta installerades väl efter en dödolycka när en ung soldat blev fastklämd och brann ihjäl? http://www.tjelvar.se/biografica/akter-3/5147.htm Min gissning är att det inte är till för att skydda kablarna utan möjligtvis som en automatisk batterifrånskiljare vid en våldsam kortslutning orsakad av krock? Jag har satt en brytare till tändningen i hytten (kabeln till tändspolen) och en 300A säkring i min 11:a. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Lasse303 Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Tacksam om du kan rita ut vilken av alla ledningar du monterat brytaren på Gärna också var och vilken brytare du köpt med tanke på alla synpunkter om kvalitet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Jag gjorde det enkelt för mig borrade ett litet hål bredvid motorluckan och tryckte ner en biltema flyplansbrytare, (sån där flipp-brytare med rött plastlock). Fick vända locket så att när plastlocket är nerfällt är kretsen sluten. Sedan behövdes bara en 30 cm sladd med kabelskor så att +kabeln till spolen passerar brytaren. Hela orsaken till denna är att motorn fortsätter gå även om man den stora säkringen 300A skulle lösa ut. Motorn behöver inget batteri för att fungera. Risken finns att bensinpumpen sprutar ut bränsle om det läcker lite efter en krock och man har inget sätt att få stopp. Tydligen var det en av orsakerna till att branden i den dödliga olyckan. Jag ville kunna stänga av tändningen i hytten snabbt om jag krockat/vält och brutit av själva nyckeln. Det blir ett extra tjuvskydd oxå om man flippar upp brytaren när man parkerar så tar det nån minut extra för tjuvarna att få igång motorn. Starten drar ju runt motorn så förhoppningsvis vågar de inte sitta å nöta hur länge som helst med risk att bli avslöjade. Satte även en handgas intill så jag kan höja varvtalet vid vinschning. Får ta nåt foto när jag hämtat bilen från vinterdvalan. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Någon form av nödvajer till brytaren ska enl manual förekommit. Smart med tänd/ bränslestopp, hade en sån bärnslemagventil från en gammal Fiat på min som stöldskydd på första långresan som gick helt att blockera soppaledningen om något hände, överhettning brand mm. Hemsk olycka man undrar lite vad som orsakade den, får man spekulera lite vilt så här i efterhand så hade nog förloppet kunna undvikas med 4x4 bromsen bortkopplad samt att den stela rattstången som ända sen urtiden orsakat klämskador bytts ut till en ledad. Rätt enkelt att sätta en led nere vid golvet, satte detta skydd på min redan för 20 år sen ihop med byte till servo. Branden hade nog med varmt grenrör och vid vältning flödande förgasare sitter generatorn även på höger sida så kan det bidraga till antändning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Behöver nog redas ut lite här, huvudsäkringen med nödutlösning kom som det står på många ställen här efter olycka och man byggde om många bilar i "produktion" men många i förbandsreserven byggdes inte om. När man släpper spänning på en elmotor, så blir det en hiskelig ström genom statorns koppar trådar mot jord om man räknar bara i ohm mätt med en likströmsmegger. Jämför att räkna på en glödlampa. Tråden är dock snurrad i spole och då får man ett magnetfält "som håller emot". När rotorn börjar snurra så byggs en spänning upp och det resistiva och det kapacitiva motståndet bestämmer strömmen. Eftersom strömmen är hög så är det spänningsfall både i batteriet men även i kablarna från pol fram till startmotor, och i returen tillbaka till batteriet. Mät spänning på startmotor före och under start så syns skillnaden. Det blir varmt i batteri, kablar och startmotor vilket påverkar motståndet i alla delar även "på sikt". Eftersom en motor i teorin ska starta "direkt" så är detta inget bekymmer, allt svalnar igen ganska snabbt. Vi som har gamla grejjer som kanske inte startas varje dag och soppa dunstar/rinner tillbaka vet att vi kan få tugga ett tag, och då ligger vi "utanför" dimensioneringen och isolering kan smälta både i kablar fram till och i startmotorn. Brukar ju lukta ozon "vid lång starttid". jmf en tvättmaskin vi har hemma, den är inte gjord för att köra maskin på maskin utan ska svalna mellan tvättarna. En proffsmaskin kan gå dygnet runt. Mycket tugg, men: Huvudbrytare är bra, kan man nå den från förarplats är det bättre. Elkablar i startkretsen, fläska på så grovt ni orkar, både + o - Säkring blir så stor att batteriet ändå riskerar brinna upp vid kortis, satsa på isolering i stället. Gärna dubbel isolering när det går genom plåt då varm isolering fort blir mjuk. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Helt riktigt JDW, ni som sätter huvudbrytare tänk på att även de blir varma vid belastning, bytt någon där polerna smält men jag brukar alltid köra brytaren på minus så man slipper missöden om själva brytaren smälter och man slipper långa kablar och missöden om man utav misstag jordar brytaren när man skruvar med något och som JDW skriver de blir varmt i kablarna och problemen ökar i takt med längden. Sätter ni minusbrytare i hytten som jordar direkt i motorn så sätt även en lös ej batteriansluten minuskabel kaross/motor som enkelt kan kopplas på batteri om brytaren oxiderat eller börjat ge upp. Vill ni säkra av resten av systemet med huvudsäkring och bilen är kopplad som man brukade göra förr så flyttas systemets plusmatning och generator plus från starten och sätts direkt vid batteriets plus pol och här går bra att huvudsäkra men inte med flera hundra amp utan håll er till kabeldimensionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 8 April , 2020 Rapport Share Postad 8 April , 2020 Hittade detta i Hansen's uppladdning: Kommenterar ej lämpligheten i "militär felsökning" . 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 15 April , 2020 Rapport Share Postad 15 April , 2020 Hej! Här kommer ett par bilder på min fula (men fungerande) montering av brytare till tändningen och handgas. Nitade ihop ett par vinkeljärn och satte fast i en befintlig skruv. För att få fast wirehöljet blev det en förskruvning från skrotlådan hemma. Funkar bra. Det finns ju färdigt fäste på gaslänkaget där den gamla wire en gång satt. Busenkelt att kroka dit en ny wire. För att man inte skall råka stänga tändning av misstag har jag vänt på locket så att när det är nerfällt är kretsen sluten. Handgas 89 kr: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/karosseri/karosseritillbehor/reglagewire-2000017971?gclid=EAIaIQobChMIuMLg-Irq6AIVCKqaCh32Dg1EEAQYAiABEgI6jvD_BwE Vippbrytare 69 kr : https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/strombrytare/vippstrombrytare-med-skyddslock-2000019022 ' 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 15 April , 2020 Rapport Share Postad 15 April , 2020 Smart med kabelförskruvningen för att låsa höljet. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.