Gå till innehåll

Valp "puffar" och är orkeslös


Rekommendera Poster

Min valp, eller valpchassi själva bilen har ändrat utssende men den var ursprungligen en C202. B20 motor med en weber förgasare, ser ut som en 28/36 ekker 36/36 DCD om jag tittar på bilderna hos kg trimning, jag kan gå ut och dubbelkolla om det är relevant.

Hur som helst så är den väldigt svårstartad men när den väl startar så går den bra på tomgång. Det som ofta händer när jag försöker starta den är att startmotorn drar runt fler flera varv och efter ett tag smäller det till i motorn (inge jättehögt, mer ett puff) och det kommer upp avgaser/rök eller liknande med en puff ur förgasarens luftfilter. Den vill då inte starta men om jag fortsätter veva runt med startmotorn, chokar och ger gas så kan den mödosamt gå igång. När jag sedan gasar iväg så är den väldigt svag och får väldigt lätt motorstopp. Den fortsätter även puffa under färd och även med full gas så har den inte mycket kraft.

Jag har ställt tändningen med stroboskop till det korrekta (21 grader eller vad det är) och även sedan försökt vrida fördelar åt olika håll för att se om puffandet försvinner. Har även bytt tändspole och stift utan förbättring.

Förgasaren har en massa vakumslangar som tidigare gått till bromsservo mm men vilka jag nu inte använder. Slangen som ska till vevhusventilationen är i fel dimension och den hänger för tillfället löst. Påverkar det att det finns vakumanslutningar till förgasaren som kan dra i sig luft obehindrat eller vad de nu gör? Detta är inte min vanliga valp vilken bara har vakum till fördelaren så jag är ovan.

 

Vad kan det vara? Är det tändningen eller förgasaren? Eller något annat roligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dålig jord eller genomslag vid kondensatorn och där kabel genomföringen är, min 13on hade jag samma problem med nyligen, är osäker på om det var kondensatorn i sej själv eller jordningen av den alt om det vart genomslag där kablarna går igenom fördelaren som var orsaken.men byte av kondensatorn och genomföringen, löste mina problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort lite efterforskningar.

Fördelarens vakum är kopplad till en dosa som sitter på sidan av förgasaren så det är nog inte problemet. Dock är jag skeptisk till de övriga vakuumslangarna. En som tidigare gick till bromsservot har jag pluggat igen då jag inte längre har servon. En går till (pratar nu om de som sitter på sidan av förgasaren) vevhusventilationen på motorblocket. Ytterlgiare en slang går till klockan för fyrhjulsdriften.

Under denna vakuumskopplingspryl sitter det två rör som inte har några anslutna slangar.

 

Jag har plockat av fördelaren och allt verkar fint med den, har också monterat den rätt och justerat brytarna. Har inte ställt om tändningen med stroboskop ännu dock.

 

Jag ska gå ut och fota hur slangarna ser ut osv och lägger upp bilderna strax. Men om jag tittar på denna bild:

http://www.volvop1800club.se/artiklar/vevhusventilation/Image8.jpg

Mina slangar är tvärtom, ovansidan går till luftfiltret och blocket på sidan till insuget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på bild 0793 syns vakuumblocket på sidan av insuget/förgasaren. Slangen som går nedåt går till fördelaren. Mellan den slangen och pinnen som styr gasen så kan man ana anslutnignen som inte har någon slang, finns likadan på andra sidan. Eller är det ens anslutningar?

post-6199-0-05524100-1346144733_thumb.jpg

post-6199-0-07255600-1346144768_thumb.jpg

post-6199-0-68670400-1346144781_thumb.jpg

post-6199-0-19161000-1346144789_thumb.jpg

post-6199-0-69404200-1346144794_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle precis ställa ventilspelet och noterade att motorn inte ser ut som den ska enligt verkstadshandboken. Remskivan står inte på noll grader när fyrans ventiler väger. Värt att notera är dock att pilen som pekar på gradtalet på min B20 inte sitter vid kamdrevskåpan vilket den verkar göra enligt boken, min sitter (precis som på min äldre 903) undertill vid de främre skruvarna på oljetråget.

Om jag vrider motorn tills den står på noll så är den främre av de två ventilerna för fyrans cylinder halv nedtryckt och om jag fortsätter snurra så trycks den ned och sedan upp igen. Är det något som är tokigt ihopsatt någonstans eller är det jag som inte kan ställa ventilspel? Jag kan givetvis ignorera remskivans märkningar men jag tänkte att det kanske var relevant för en felsökning?

Kan också tillägga att locket på förgasaren var väldigigt oljigt inuti, som om olja finns i insuget och skjuts upp i locket när förgasaren puffar. Kan det tyda på otäta ventiler, fel ventilspel, att insuget suger i sig olja eller liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det är så enkelt som för mager soppablandning bara, typ skit / oxiderade munstycken eller kassa packningar på förgasarfot / insugsrör ? Kolla med startgas om den går bättre eller med choke, alternativt häng av luftrenaren och stryp försiktingt med handen och se om den gillar det bättre / sämre? Klart kamvinkel och sånt kan vara skitfel, men då har ju någon förmodligen varit där och tarvlat till det.. det har isåfall inte skett av sig själv kan jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade liknande symdrom på min valp för nåra månader sen,den hostade o spottade,ryckte och var svag.

bytte ut hela fördelaren inklusive brytare o kondensator.

gick som en dröm sen :)

 

Nocken till brytare var rejält sliten i gamla fördelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förgasaren har en massa vakumslangar som tidigare gått till bromsservo mm men vilka jag nu inte använder. Slangen som ska till vevhusventilationen är i fel dimension och den hänger för tillfället löst. Påverkar det att det finns vakumanslutningar till förgasaren som kan dra i sig luft obehindrat eller vad de nu gör? Detta är inte min vanliga valp vilken bara har vakum till fördelaren så jag är ovan.

I allra högsta gradär det viktigt att förgasaren och dess slangar inte läcker in luft. Man kan normalt testa med motorn på tomgång att spraya med startgas runt förgasaren. Ett inläckage vid tex förgasarfotens anslutning till insuget märks direkt med ökar varvtal. Har du då dessutom en massa lösa slangar förstår jag om motorn går som en potta skit. Har du provat att t.ex plugga alla lösa slangar så att dom i alla fall inte drar in luft. Dom har ju ett syfte ursprungligen, men pluggat kanske är bättre än helt öppet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...