goethe Postad 27 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 Min valp, eller valpchassi själva bilen har ändrat utssende men den var ursprungligen en C202. B20 motor med en weber förgasare, ser ut som en 28/36 ekker 36/36 DCD om jag tittar på bilderna hos kg trimning, jag kan gå ut och dubbelkolla om det är relevant. Hur som helst så är den väldigt svårstartad men när den väl startar så går den bra på tomgång. Det som ofta händer när jag försöker starta den är att startmotorn drar runt fler flera varv och efter ett tag smäller det till i motorn (inge jättehögt, mer ett puff) och det kommer upp avgaser/rök eller liknande med en puff ur förgasarens luftfilter. Den vill då inte starta men om jag fortsätter veva runt med startmotorn, chokar och ger gas så kan den mödosamt gå igång. När jag sedan gasar iväg så är den väldigt svag och får väldigt lätt motorstopp. Den fortsätter även puffa under färd och även med full gas så har den inte mycket kraft. Jag har ställt tändningen med stroboskop till det korrekta (21 grader eller vad det är) och även sedan försökt vrida fördelar åt olika håll för att se om puffandet försvinner. Har även bytt tändspole och stift utan förbättring. Förgasaren har en massa vakumslangar som tidigare gått till bromsservo mm men vilka jag nu inte använder. Slangen som ska till vevhusventilationen är i fel dimension och den hänger för tillfället löst. Påverkar det att det finns vakumanslutningar till förgasaren som kan dra i sig luft obehindrat eller vad de nu gör? Detta är inte min vanliga valp vilken bara har vakum till fördelaren så jag är ovan. Vad kan det vara? Är det tändningen eller förgasaren? Eller något annat roligt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 27 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 WEBER 36 DCD 14 stod det på den, likt denna då troligen: http://www.fastroadcars.co.uk/shop/index.php?act=viewProd&productId=212 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 kamvinklen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 27 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 Hur kontrolerar jag den? Funderade också på om det kan var för mager blandning? Bilen har stått många år innan jag började titta på den så jag vet inte om förgasaren är rätt inställd... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 27 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 27 Augusti , 2012 Dålig jord eller genomslag vid kondensatorn och där kabel genomföringen är, min 13on hade jag samma problem med nyligen, är osäker på om det var kondensatorn i sej själv eller jordningen av den alt om det vart genomslag där kablarna går igenom fördelaren som var orsaken.men byte av kondensatorn och genomföringen, löste mina problem Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Toolman Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Har du en vacuumklocka på sidan av fördelaren? Den ska isåfall vara kopplad till förgasaren och ändra tändinställningen med ökat vacuum (ökat motorvarv) sitter inte den slangen i kan den bli klen vid gaspådrag. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 kamvinkelmätare finns på biltema för 499 kr , annars om du bor i närheten av Stockholm kan du få låna min Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 28 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Har gjort lite efterforskningar. Fördelarens vakum är kopplad till en dosa som sitter på sidan av förgasaren så det är nog inte problemet. Dock är jag skeptisk till de övriga vakuumslangarna. En som tidigare gick till bromsservot har jag pluggat igen då jag inte längre har servon. En går till (pratar nu om de som sitter på sidan av förgasaren) vevhusventilationen på motorblocket. Ytterlgiare en slang går till klockan för fyrhjulsdriften. Under denna vakuumskopplingspryl sitter det två rör som inte har några anslutna slangar. Jag har plockat av fördelaren och allt verkar fint med den, har också monterat den rätt och justerat brytarna. Har inte ställt om tändningen med stroboskop ännu dock. Jag ska gå ut och fota hur slangarna ser ut osv och lägger upp bilderna strax. Men om jag tittar på denna bild: http://www.volvop1800club.se/artiklar/vevhusventilation/Image8.jpg Mina slangar är tvärtom, ovansidan går till luftfiltret och blocket på sidan till insuget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 28 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 på bild 0793 syns vakuumblocket på sidan av insuget/förgasaren. Slangen som går nedåt går till fördelaren. Mellan den slangen och pinnen som styr gasen så kan man ana anslutnignen som inte har någon slang, finns likadan på andra sidan. Eller är det ens anslutningar? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 28 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Skulle precis ställa ventilspelet och noterade att motorn inte ser ut som den ska enligt verkstadshandboken. Remskivan står inte på noll grader när fyrans ventiler väger. Värt att notera är dock att pilen som pekar på gradtalet på min B20 inte sitter vid kamdrevskåpan vilket den verkar göra enligt boken, min sitter (precis som på min äldre 903) undertill vid de främre skruvarna på oljetråget. Om jag vrider motorn tills den står på noll så är den främre av de två ventilerna för fyrans cylinder halv nedtryckt och om jag fortsätter snurra så trycks den ned och sedan upp igen. Är det något som är tokigt ihopsatt någonstans eller är det jag som inte kan ställa ventilspel? Jag kan givetvis ignorera remskivans märkningar men jag tänkte att det kanske var relevant för en felsökning? Kan också tillägga att locket på förgasaren var väldigigt oljigt inuti, som om olja finns i insuget och skjuts upp i locket när förgasaren puffar. Kan det tyda på otäta ventiler, fel ventilspel, att insuget suger i sig olja eller liknande? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 c202 hade väl märkning för att ställa på 3 eller underifrån, strunt i det ställ på spikningarna och lukta även på avgaserna så det inte luktar surt då åker du med förmager blandning, även stiften blir vita. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 28 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Stiften är en aningen vita faktiskt... Vet någon vilken av alla skruvar på weber 36 DCD som man ställer in blandingen på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
goethe Postad 28 Augusti , 2012 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Här är en film på eländet... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Tror det är så enkelt som för mager soppablandning bara, typ skit / oxiderade munstycken eller kassa packningar på förgasarfot / insugsrör ? Kolla med startgas om den går bättre eller med choke, alternativt häng av luftrenaren och stryp försiktingt med handen och se om den gillar det bättre / sämre? Klart kamvinkel och sånt kan vara skitfel, men då har ju någon förmodligen varit där och tarvlat till det.. det har isåfall inte skett av sig själv kan jag gissa. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 Hade liknande symdrom på min valp för nåra månader sen,den hostade o spottade,ryckte och var svag. bytte ut hela fördelaren inklusive brytare o kondensator. gick som en dröm sen Nocken till brytare var rejält sliten i gamla fördelare Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 28 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 28 Augusti , 2012 tändföljden ska vara 1342 inte 1243 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
cxdanne Postad 30 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2012 Förgasaren har en massa vakumslangar som tidigare gått till bromsservo mm men vilka jag nu inte använder. Slangen som ska till vevhusventilationen är i fel dimension och den hänger för tillfället löst. Påverkar det att det finns vakumanslutningar till förgasaren som kan dra i sig luft obehindrat eller vad de nu gör? Detta är inte min vanliga valp vilken bara har vakum till fördelaren så jag är ovan. I allra högsta gradär det viktigt att förgasaren och dess slangar inte läcker in luft. Man kan normalt testa med motorn på tomgång att spraya med startgas runt förgasaren. Ett inläckage vid tex förgasarfotens anslutning till insuget märks direkt med ökar varvtal. Har du då dessutom en massa lösa slangar förstår jag om motorn går som en potta skit. Har du provat att t.ex plugga alla lösa slangar så att dom i alla fall inte drar in luft. Dom har ju ett syfte ursprungligen, men pluggat kanske är bättre än helt öppet.... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 30 Augusti , 2012 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2012 Tycker att det hörs tydligt att 2 burkar baktänder så skifta 2 och 3 ans tändkabel innan du börjar leta vacum läck. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 September , 2012 Rapport Share Postad 4 September , 2012 Löste det sig?? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mimex Postad 9 September , 2012 Rapport Share Postad 9 September , 2012 Ett annat vanligt fel är slarv med den förhatliga blyersättningen, då hamrar ventilen ut sätet så den inte kan stänga riktigt, kolla ventilspelet. Inte ovanligt fel alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.