Gå till innehåll

40 bil Camping/biltransport


Rekommendera Poster

Min 40 bil ska fungera som träff biltransport åt min Land Rover man vill ju alltid komma hem med leksaken och då är det ju vettigt med terränggående biltransport.

Har inrett personaltransporthytten.

Säng, kyl, micro och tv.

Utekök under litet kapell.

Allt som behövs för några dagars träff med leksaksbilen.

Som dessutom får plats bakom med flak förlängning.

Den körs/winschas upp på 3m ramper.

 

http://www.acct.se/slrkforumbilder/bild11.JPG

 

http://www.acct.se/slrkforumbilder/bild13.JPG

 

Monterat komradio med dubbla antenner och omvandlare 24till 12 i vanliga hytten.

Mer grejer kommer komma.

Har ett älgstaket från en nyare lastbil som ska moddas och monteras, å extraljus, arbetsbelysning osv osv.

 

Bifogad bild är på mig och polarn när vi anlände till Land Rover klubbens sommar möte. Folk stannade och fota när vi rulla in på Gullbranna camping. ( ja det är en 40:a med hel kapell som min polare har)

post-5220-0-50466800-1365533715_thumb.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fylla på med info allt eftersom det hinns med.

I personalhytten är den främre bänken uttagen och ersatt med en smalare bänk för micro osv. Kyl på golvet hö sida vä sida kylbox till "pappas läsk"

 

Bakre bänken har blitt av med ryggstödet. Där ska sängen fällas upp mot väggen med madrass å all och fungera som ryggstöd för dom 4 bältade platserna i hytten. Kommer nog aldrig använda dom men finns dom i papprena så är det ju gott å ha dom kvar.

Japp reggad med 6 passagerare.

 

Ska lägga upp bilder.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5220-0-24496800-1365613284_thumb.jpg

Mina flakförlängare jämfört med orginal.

 

post-5220-0-20267000-1365613339_thumb.jpg

Dubbla antenner. Lite nyckelpiga feeling.

 

post-5220-0-38061700-1365613402_thumb.jpg

Jag har profiler som går från bakstammen till den tvärliggande profilen utöver flakförlängarna. På så vis har jag järn under bakhjulen på discon med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu har jag vart ute och monterat på flak förlängningen.

Tog några bilder om någon är nyfiken.

 

Normal läge

post-5220-0-54289100-1366397794_thumb.jpg

 

Så här långa är instiken.

post-5220-0-10999900-1366397836_thumb.jpg

 

Sen på med yttre "oket"

post-5220-0-79114000-1366397895_thumb.jpg

 

Som passar in med "låsningshål"

post-5220-0-65664100-1366397945_thumb.jpg

post-5220-0-73871900-1366397987_thumb.jpg

 

Vangsbult med vingmutter står gör låsningen till jag kommer på nått bättre.

post-5220-0-55128300-1366398342_thumb.jpg

 

Å så fälla ner lämmen.

post-5220-0-53881000-1366398413_thumb.jpg

post-5220-0-74403500-1366398465_thumb.jpg

 

Sen är det bara att lasta.

 

 

Jag har en sats med M2767-736011 Bakbelysning 736A som jag skall göra fästen till så jag får vettig belysning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm undrar om man skulle kunna förlänga flaket på 13 bilen på liknade sätt. Ja med samma princip i alla fall.

Eller om det blev för mycket vikt bakom bakersta axeln och den börja bli lätt fram.

Med motor och det som väger mest mot hytten borde det funka, jag får bara på små zukor och fyrhjulingar nu 

Skulle vara fint att få på tex en King Cab.

 

Ser då smidigt ut för din del  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm undrar om man skulle kunna förlänga flaket på 13 bilen på liknade sätt. Ja med samma princip i alla fall.

Eller om det blev för mycket vikt bakom bakersta axeln och den börja bli lätt fram.

Med motor och det som väger mest mot hytten borde det funka, jag får bara på små zukor och fyrhjulingar nu 

Skulle vara fint att få på tex en King Cab.

 

Ser då smidigt ut för din del  :)

30/40 har ju "fördelen" att vara rätt tunga fram, det är ju bra i det här läget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nuuu förstår jag äntligen hur flak förlängningen verkar sitta ihop. Det är väl 4 balkar, varav bara de 2 i mitten är bärande?

Jag antar att ytterbalkarna också bär i och för sig, men de hänger på mitten balkarna och går inte in under flaket?

 

Hur mycket vikt tål förlängningen?

Följer det en förlängning med bilen?

Har du byggt den längre varianten själv?

 

Har du fixat någon flak winch ännu?

En idé skulle kanske vara att "bara" anordna något sätt att dra kabeln för den inbyggda winchen så den ledde upp genom flak golvet. Fast det blir kanske svårt...

Det blir ju en del hörn som måste passeras  :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Om jag förstår saken rätt så skiljer den en halv meter i flaklängd mellan en 30:a och en 40:a.

Då Borde det gå att ställa en Mazda MX5 (3.95 m total längd) på en 30:a, om man har samma typ av förlängare som du har. Gör du såna på beställning?

:)

 

Det bygger på teorin att en Dicso är minst en halv meter längre än en MX5?  :unsure:

Och att det står en personalhytt fram på flaket förstås. Utan hytt är det ju inga problem, men det vore kul att kombinera  B)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej.

 

Jo jag har byggt förlängningen själv.

Hur mycket vikt den tål?

Tillräckligt :-)

 

Inget är beräknat utan gjort på känn.

 

Har funderat på detta med vinsch.

Blir nog en el vinsch med fjärr enklast så.

Ramperna sitter inte fast när jag kör upp dom är bara "lutade" emot lämmen.

 

Å tyvärr tillverkar jag inga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Lastad.

attachicon.gifimage.jpg

 

Bullorg, jag läste just om "Säkring av Last" på transportstyrelsen och de hävdar att bilar på flak alltid måste säkras med både "förstängning och surrning" och att förstängning görs med klotsar med minst en höjd av en tredjedel av radien på hjulet. Använder du klotsar, eller gäller inte det för privat bruk?

 

Jag är nyfiken på det eftersom jag har planer på att lasta min lilla Mazda på flaket och undrar vad som behövs för det. 

Fast i praktiken kommer det väl inte att behövas för min del förrän 30:an är i England, så får väl läsa på vad reglerna är där också när tiden kommer  :rolleyes:

Redigerad av bsvensso
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...