Bullorg Postad 9 April , 2013 Rapport Share Postad 9 April , 2013 Min 40 bil ska fungera som träff biltransport åt min Land Rover man vill ju alltid komma hem med leksaken och då är det ju vettigt med terränggående biltransport. Har inrett personaltransporthytten. Säng, kyl, micro och tv. Utekök under litet kapell. Allt som behövs för några dagars träff med leksaksbilen. Som dessutom får plats bakom med flak förlängning. Den körs/winschas upp på 3m ramper. http://www.acct.se/slrkforumbilder/bild11.JPG http://www.acct.se/slrkforumbilder/bild13.JPG Monterat komradio med dubbla antenner och omvandlare 24till 12 i vanliga hytten. Mer grejer kommer komma. Har ett älgstaket från en nyare lastbil som ska moddas och monteras, å extraljus, arbetsbelysning osv osv. Bifogad bild är på mig och polarn när vi anlände till Land Rover klubbens sommar möte. Folk stannade och fota när vi rulla in på Gullbranna camping. ( ja det är en 40:a med hel kapell som min polare har) 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 9 April , 2013 Rapport Share Postad 9 April , 2013 Läckert!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 9 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 9 April , 2013 Tänkte fylla på med info allt eftersom det hinns med. I personalhytten är den främre bänken uttagen och ersatt med en smalare bänk för micro osv. Kyl på golvet hö sida vä sida kylbox till "pappas läsk" Bakre bänken har blitt av med ryggstödet. Där ska sängen fällas upp mot väggen med madrass å all och fungera som ryggstöd för dom 4 bältade platserna i hytten. Kommer nog aldrig använda dom men finns dom i papprena så är det ju gott å ha dom kvar. Japp reggad med 6 passagerare. Ska lägga upp bilder. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 10 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 10 April , 2013 Mina flakförlängare jämfört med orginal. Dubbla antenner. Lite nyckelpiga feeling. Jag har profiler som går från bakstammen till den tvärliggande profilen utöver flakförlängarna. På så vis har jag järn under bakhjulen på discon med. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 18 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2013 Vart å handlat lite. Inte direkt rätt modell. Men om jag kapar bort allt under kofångarens undre kant så borde det kunna bli ok. Eller???? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 18 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 April , 2013 Eller lite högre upp? Tycker det ser bättre ut i första bilden med lamporna centrerade. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 April , 2013 Rapport Share Postad 19 April , 2013 Ja klart bättre på första bilden tycker jag också Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 19 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2013 Nu har jag vart ute och monterat på flak förlängningen. Tog några bilder om någon är nyfiken. Normal läge Så här långa är instiken. Sen på med yttre "oket" Som passar in med "låsningshål" Vangsbult med vingmutter står gör låsningen till jag kommer på nått bättre. Å så fälla ner lämmen. Sen är det bara att lasta. Jag har en sats med M2767-736011 Bakbelysning 736A som jag skall göra fästen till så jag får vettig belysning. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 19 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 April , 2013 Lastad. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 20 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 April , 2013 Banderoll hållare. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
volvoT33 Postad 20 April , 2013 Rapport Share Postad 20 April , 2013 Ett imponerande ekipage Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 20 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 April , 2013 En till. Lastad. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 20 April , 2013 Rapport Share Postad 20 April , 2013 Hm undrar om man skulle kunna förlänga flaket på 13 bilen på liknade sätt. Ja med samma princip i alla fall. Eller om det blev för mycket vikt bakom bakersta axeln och den börja bli lätt fram. Med motor och det som väger mest mot hytten borde det funka, jag får bara på små zukor och fyrhjulingar nu Skulle vara fint att få på tex en King Cab. Ser då smidigt ut för din del Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 21 April , 2013 Författare Rapport Share Postad 21 April , 2013 Får nog säga att det fungerar över förväntan. Ska bara montera en winsch längstfram i mitten på flaket så behöver Discon inte ens fungera. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBA111 Postad 22 April , 2013 Rapport Share Postad 22 April , 2013 Hm undrar om man skulle kunna förlänga flaket på 13 bilen på liknade sätt. Ja med samma princip i alla fall. Eller om det blev för mycket vikt bakom bakersta axeln och den börja bli lätt fram. Med motor och det som väger mest mot hytten borde det funka, jag får bara på små zukor och fyrhjulingar nu Skulle vara fint att få på tex en King Cab. Ser då smidigt ut för din del 30/40 har ju "fördelen" att vara rätt tunga fram, det är ju bra i det här läget. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 11 Juni , 2013 Rapport Share Postad 11 Juni , 2013 Nuuu förstår jag äntligen hur flak förlängningen verkar sitta ihop. Det är väl 4 balkar, varav bara de 2 i mitten är bärande? Jag antar att ytterbalkarna också bär i och för sig, men de hänger på mitten balkarna och går inte in under flaket? Hur mycket vikt tål förlängningen? Följer det en förlängning med bilen? Har du byggt den längre varianten själv? Har du fixat någon flak winch ännu? En idé skulle kanske vara att "bara" anordna något sätt att dra kabeln för den inbyggda winchen så den ledde upp genom flak golvet. Fast det blir kanske svårt... Det blir ju en del hörn som måste passeras Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Juli , 2013 Rapport Share Postad 10 Juli , 2013 Om jag förstår saken rätt så skiljer den en halv meter i flaklängd mellan en 30:a och en 40:a. Då Borde det gå att ställa en Mazda MX5 (3.95 m total längd) på en 30:a, om man har samma typ av förlängare som du har. Gör du såna på beställning? Det bygger på teorin att en Dicso är minst en halv meter längre än en MX5? Och att det står en personalhytt fram på flaket förstås. Utan hytt är det ju inga problem, men det vore kul att kombinera Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 10 Juli , 2013 Rapport Share Postad 10 Juli , 2013 Hur fäster du förresten ramperna vid flaket när du kör upp bilen? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 3 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2013 Hej. Jo jag har byggt förlängningen själv. Hur mycket vikt den tål? Tillräckligt :-) Inget är beräknat utan gjort på känn. Har funderat på detta med vinsch. Blir nog en el vinsch med fjärr enklast så. Ramperna sitter inte fast när jag kör upp dom är bara "lutade" emot lämmen. Å tyvärr tillverkar jag inga. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2013 Åh, synd Du råkar inte ha ritningar på förlängningsdelarna? Funderar också på om man skulle kunna ha en "lämm förlängare" (jo det låter ju bra ) så att lämmen själv inte behövde vara en hel meter lång och sticka upp så mycket vid vanlig körning? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 3 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2013 Nä inga ritningar. Byggd på plats med ritning i huvudet. :-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 3 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 3 Augusti , 2013 Snyggt, då får jag nog skapa egna ritningar, efter dina idéer om det är ok ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Bullorg Postad 3 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 3 Augusti , 2013 Helt ok. Säg till om jag ska mäta nått. Finns på christian@acct.se Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 (redigerade) Lastad. image.jpg Bullorg, jag läste just om "Säkring av Last" på transportstyrelsen och de hävdar att bilar på flak alltid måste säkras med både "förstängning och surrning" och att förstängning görs med klotsar med minst en höjd av en tredjedel av radien på hjulet. Använder du klotsar, eller gäller inte det för privat bruk? Jag är nyfiken på det eftersom jag har planer på att lasta min lilla Mazda på flaket och undrar vad som behövs för det. Fast i praktiken kommer det väl inte att behövas för min del förrän 30:an är i England, så får väl läsa på vad reglerna är där också när tiden kommer Redigerad 26 September , 2013 av bsvensso Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Poptopshed Postad 26 September , 2013 Rapport Share Postad 26 September , 2013 We use ratch straps on cars when on a trailer or truck and there is no need for wheel chocks. Chains are used on heavy machines like trucks and the APC. We would only chock wheels if there is a problem with the handbrake to stop the vehicle moving with it is strapped down. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.