Gå till innehåll

Ledartavla

Populärt innehåll

visar innehåll med det högsta anseende på 2021-01-28 på alla områden

  1. Köptes 2004 i överkalix. Diverse svetsjobb, monterade winsch för ett tag sedan. Ommålad i färgsystem 90. 123ignition var som att byta motorn. Har gått länge och samlat underhållsbehov. Skall till ett nytt avgassystem av 2st 164bakljuddämpare, Grenrörspackning. Har en B30E som skall in vad det lider.
    4 poäng
  2. Beroende på vad som är gjort med motorn, är det filt packning eller packbox. Har sett packbox, dock vet jag att den var tagen från en B20 motor, senare modell. Bilarna kom ut från 1975 till ca 1981 så skillnader i just det kan ju förekomma Jag har en motor liggandes med filt packning. En kompis lämnade i väg sin B30 för renovering hos en "proffs" firma i Karlstad. Betalade en väldans massa pengar. Och den fick in olja i sprängkåpan efter 130 mil. visst det tog dryga året att köra de 130 milen, men 1.5 till 2 deciliter på 5 mils körning var för mycket. Lådan revs ner. svänghjulet av. De körde upp från Karlstad och synade. Påstog att det var pluggen vid kamaxeln som ej var tät. Jag sa byt ring/packbox när den ändå är lättåtkomlig, Jag trodde att det var den, det andra lät lite osannolikt om de renoverat motorn och haft bort den pluggen när de bytte kamlager. och knackat i en ny där. De återkom med ny plugg, och både limmade och knackade den nya på plats. tätningen var det inget fel på sa de utan att syna den mer än från vad de såg utan att lossa den. Så lådorna skruvades tillbaka, och ägaren var väl si så där nöjd. Han hade ju betalat en del för jobbet, och att plocka av skåp, för att enklare kunna få ner lådorna, Så att de som skulle komma och byta kom åt att göra det lättare var väl inget direkt fredags nöje. Ja sa till han att ut och kör med den, för att kolla så det verkligen blev tätt. Men det kommer fortfarande olja ut i sprängkåpan, från motorn,. Vilket ej är bra för lamellerna, Nåja jag skall riva den i vår åt han, för att byta just den filt ringen. och på de foton jag sett, Så sitter det en filt packning på den motorn, varför de ej bytte är jag förundrad över. Nu måste vi ner med lådor mm ändå en gång. Clas på Tatanka tar 88 kr för den, så byt om du har isär. finns ingen anledning till att ej göra det, när man väl plockat bort lådor, kardanaxlar mm Byt även om det sitter en packbox. även gummi blir gammalt, och fjädern i dem slapp.
    2 poäng
  3. Tjena Är det detta du letade?: http://terrangbil.net/forum/index.php?/files/file/80-bv202-verkstadshandbok/
    1 poäng
  4. https://www.däckpåväg.se/se/vara-marken/trelleborg/implement-redskap/400-8/400-8tt-6-t522-trelleborg.html Är det bara däck så kanske detta är något?
    1 poäng
  5. Så då var en heldag gjord. Rensade ut maskiner brevid. Och städade golvet Så åkte yttersta pressen av. Så lossa på den andra pressen. Så jag kom åt att fixa med takskivor. Mätte till av vad jag hade och sågade. Det blev ej formplyfa. Utan OSB 12 mm. Möjligt att jag byter om det ej blir bra. Lite skönt med ljusa skivor ändå. Det är mörkt därunder så det räcker. Mina rep som var första försöket att hålla upp pressen. Fick sitta kvar. De har visat sej vara bra att hänga saker i tillfälligt. Som lampor, klädhängare och annat. Skruvade i hop alla skivor med varandra. Så de ligger kvar och blir lite stabilare. Nu skulle jag kunna ha en kanot eller liknade där uppe. Då det håller att gå på hela taket. Dags att kapa till isoleringen. Lättast hade nog varit att ta längd från en sida till den andra och bara hänga dem över. Men varför göra det lätt. Jag började med den mitt på taket. Mätte så de andra skulle gå ca 10-15 cm längre ner än vad yttre pressen når. Samt 10 cm längre än taket. Så "sydde" jag fast sidorna med överskottet på tak delen. Rostfri ståltråd borde hålla några år. När båda sidorna var fastsydda. Vände jag på hela kakan. Tänkte att tyngden av den yttre pressen skulle hjälpa till att klämma sidorna på plats under mitten biten. Och eventuellt vatten skall rinna utanpå och ej in på insidan. Så passa in det hela rätt. Och börja släpa upp yttre pressen. Justera allt ordentligt. Och börja binda fast det. Tanken med att ha den länge. Var att vika den dubbel längst ner. Det kommer om jag har rätt, spänna ut lite och förhindra drag från nedre kanten. Nu var det bara att hänga i alla tampar och spänna för kung och fosterland. Blev nog bra tror jag. Så riva ut en massa saker som egentligen bara tagit plats. Ja eller behövs när jag har fler sover där bak. Får ordna med det den dagen det blir aktuellt. Nu kom jag åt framstammen ordentligt. Där blev det dubbla lager. Och invikta i nedre delen så jag fick samma resultat som på sidorna. Att jag skall slippa drag utifrån även där. Ja jag hade ju tänkt ha en kontroll panel från båt på en skiva där. Hittade tyvärr bara 12 V paneler. Så det blev att kapa ur lite ur skivan. Sätta en plåt där. På vilken jag kan montera brytare och annat som ej går att få igenom och fast på den 12 mm tjocka skivan. Det är ju inte så mycket än. En brytare för belysning under kapellet. En omvandlare från 24 - 12 V. Så en inverter på 600 W som drivs av 12 V. Har inga större strömbehov än. Kyl och spis går på gasol. Och värmare ha den vill ju ha 12 V. Men jag skall nog inskaffa en 24 V som blir fast monterad. Den jag har nu använder jag i tältet och även när jag skruvar och det är kallt. Så lösa batteri till den än. Solcellerna gör nog inte stor nytta än. Så jag få ladda batterierna när jag kör. Via omvandlare till invertern och batteriladdare. Ett i taget. Har två med mej. Lite krångel men det går. Alternativt ladda med elverket när jag stannat för kvällen. Då skall jag bara lasta ur camo nät . Och en låda med stridsbälten , hjälmar mm som legat med sedan Militär fordons träffar. Ett gammalt vägg fäste för liten tjock tv kom till nytta. Antingen som rotetbart sängbord. Eller om TVn åker med någon gång. mer plats vart det i alla fall. Ja eller blir när de där lådorna mellan kylen och sängen åker ut. Får till och med plats med en vettig stol där bak nu. Och ett litet runt hopfällbart bord jag har. Ja motorn blev ju ren och fin den med. Skall krypa och kolla lite under i dag. Ja och lasta ur det sista då. Sen är jag nog redo för tur i Februari Möjligt att jag hinner hitta på något mer. Det visar sej
    1 poäng
  6. Finns ju några sneseglare på fora't som kanske behöver utöka flottan?? www.blocket.se/annons/skane/stridsbat_90_e/91638028 Scania V8 är ju aldrig fel... Märke: Storebro Årsmodell 1996 Båten är ombyggd för charter bruk. Finns numera 12st sittplatser till passagerare inne i kabin med värme för dom lite kallare dagarna, och 12 st sittplatser ute på akterdäck när solen skiner. - Motor Scania DSI14 (625hk) ca 1900h - Tank 600l diesel - Förbrukning ca 100l/h (march ca 36 knop) - Toppfart på ca 42 knop - Service och total genomgång våren 2020 - Rolls Roys Vatten jet - Hydrauliska trimplan - Furundo radar med dubbla skärmar original - Simrad 12 plotter köpt 2019 - Dubbla Vhf radio - Kamera i motorrummet - köpt 2020 - Fjädrade besättningsstolar med 4-punktsbälte
    1 poäng
  7. På vissa bilar byttes karossen under 90 talet till en nytillverkad i aluzink. Dessa har bra motståndskraft mot rost och är mer värda än en "vanlig" plåtis, med det sagt är det inte något fel på en plåtkaross om den är i bra skick. Du har tyvärr inte en aluzink kaross. Aluzink har inte fotsteget under rutan, torkare för strålkastarna, lister på dörrarna m.m.
    1 poäng
Denna ledartavla är satt till Stockholm/GMT+02:00
×
×
  • Skapa nytt...