Cobolt Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Har husbilsplaner och researchar 6WD alternativen med förhoppning att hitta något jag kan använda. Ni som kör 13 eller 20 i terräng, hur mycket flexar ramen? Hur mycket väger vardera ram? Säg att ramen går i, tex mot en sten, alternativt infästningar, tex för bladfjädrar etc hur mycket stryk upplever ni att de kan ta? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Ramen flexar i princip inte alls och de tål duktigt med styk. Vikten har jag ingen koll på Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 15 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Menar du att man på en ramkonstruktion av endast 2 paralella balkar inte ens kan se ramen vrida sig när ena sidan är max infjädrad och andra sidan är max utfjädrad och framhjulen är "plana" ?? Mycket förvånande i så fall för en stackars asfaltracingfantast som mig, våra ramar rör sig hela tiden och det är ett jävla otyg att bygga bort! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Har kört ramrent ett tag i skogen och jag kan aldrig påstå att jag har sett ramen vrida sig så pass att man märker det. Angående stryktåligheten så fick jag ett par rejäla smällar på främre bladfjäderinfästningen på vänster sida nu i helgen och det höll alldeles utmärkt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Tål näst intill en sprängning är min erfarenhet. Vi hasar på stenar och berg ofta och det händer inte ett skit, eller jo en gång sprack berget.. Lastbilsramar flexar hur mycket som helst. På en ny Scania eller Volvo tridem (som jag jobbar med påbyggnation), räcker det att luta sig mot fästena för bakskärmarna så flexar deras ramar. Man har enkelt räknat med att påbyggnaderna på bilarna skall stadga upp hela ramen från mitten och bakåt. På våra 11/13/20-fordon har vi ramar i 4-kantsmaterial rör, alltså helt slutna runt om. Detta gör att bilarna inte flexar någonting som ögat kan uppfatta, väldigt bra för en så stor bil. Skönt att veta hur kraftiga dem är när man råkar vålda ibland. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 15 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Låter onekligen lovande! Har någon tittat och funderat på saken även vid full last? Kan ni förresten se full infjädring med alla blad i fjädringen monterade om den är ramren? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
pigge Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Jag skulle nog vilja påstå att ramen på iaf elvan flexar en del, på min bil var det ibland så att tex framdörrarna kärvade en del att öppna och stänga när bilen tex stod med diagonalt fullt inflex. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 15 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2013 Jodå, min 11 får också lite tröga framdörrar när det flexas ordentligt. Alla balkkonstruktioner rör sig när de belastas men ramarna på dessa bilar har ordentliga tvärbalkar som är helsvetsade och huvudbalkarna är helt slutna så jämfört med många ramar som har öppen profil (lastbilar, jänkepickuper)andra är de väldigt styva. Det blir nog svårt att få fram ett värde på hur mycket det flexar, enda säkra sättet är ju att sätta upp ramen i en provrigg, kvarstår frågan hur mycket last man skall lägga på? Enklast är nog att kolla på hur stabs/ambulansskåpen på en 13-bil ser ut och är infäst och därifrån bilda sig en uppfattning om hur det kan röra sig. Alternativt göra en ren trepunktsinfästning av skåpet med rörliga ledpunkter om man absolut inte vill föra in snedlaster i skåpet. Roadkill här på forumet har en sådan lösning på sin senaste äventyrscamper. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Andreas.E Postad 16 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Samma på min 11:a... Vid bra lut, eller där man vrider ramen så är det svårt att öppna och stänga dörrar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 16 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Ok, låter mer i linje med vad jag begriper mig på rent tekniskt vilket torde kräva en 3 punktsinfästning, 2 punkter vid hytt och en bak. Någon som vet av någon som byggt egen ram av normalt triangulerat fackverk och hurpass väl en sådan ram klarar islag i terräng? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Knepigt. Jag har aldrig upplevt det fenomenet på min 131. Samtliga påbyggnader på 11-13-20 är stumt monterade runt om så ramen är inte designad för att flexa nämvärt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 16 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 påbyggnaderna kan ju vara designade för att kunna hänga med i vad flex ramen har också, som en enhet (vid stum montering) så blir ju hela paketet sammantaget även mycket styvare vilket kanske är konstruktörens tanke, bilarna är ju inte egentligen avsedda att vara inredda så ev sådana problem existerade nog aldrig vid ritbordet. Bekväm gubbe som man är så kikar jag på möjilgheten att kunna fastmontera en rejäl "husvagnsinredning" vilket ger att det snabbt blir glipor om saker rör på sig. Med full last av inredd bodel, vatten, extra drivmedel, verktyg, mat, Crossmotorcykel och vad övrig gear man vill kunna ha med sig så blir det ju snabbt +2 ton jämfört med ramren. Skulle vara ytterst intressant att få se hur en fullastad ram beter sig. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 16 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Ok, låter mer i linje med vad jag begriper mig på rent tekniskt vilket torde kräva en 3 punktsinfästning, 2 punkter vid hytt och en bak. Någon som vet av någon som byggt egen ram av normalt triangulerat fackverk och hurpass väl en sådan ram klarar islag i terräng? Som sagt, Roadkill här på forumet har en sådan lösning på sin senaste camper, han driver även fmv4x4.com så det går väl få tag honom den vägen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 13 ramen är kanske styvare än 11 tack vare den extra vakuumtanken? En 20 bilsram är förstärkt med ett påsvetsat plattjärn så den är ännu styvare än en 13 ram och med trupptransportflaket på lär den inte flexa alls. Tror inte att de olika påbyggnaderna är designade att flexa men vem vet? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 16 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Den extra tvärbalken är väl till för att kompensera den extra längden på ramen, kanske överkompenserar den så det blir styvare? Å andra sidan kan det vara andra faktorer som påverkar hur flexet upplevs eller känns i dörrarna. Alla bilar flexar dock i ramen eller karossen, fast det är inget man märker i regel. Jag tror inte flexet är ett problem på en 13- eller 20-ram om man bygger husbil, de är relativt styva och har bevisligen byggts på med ambulansskåp från början utan problem En standard halvintegrerad husbil har inte jordens styvaste ram men det funkar ändå. Ramen påminner ju ganska mycket om äldre VW lt31 eller transit och de har det ju byggts husbilar på. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 16 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Pebl << Kan tyvärr inte titta så mycket på vad som fungerar på inredda LT31 eller transiter, de inte körs likdant som jag har i åtanke och därför överväger jag en TGB 13/20. Min tanke är att ofta köra på ganska kasst underlag och även vara ute månader i sträck och då måste saker vara konstruerade för det. Men ramflex är som sagt inga problem, bara man vet ungefär hur mycket och kan kompensera för det i konstruktionen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 16 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2013 Jag har inga förstärkningar alls, men är styv typ jämt.. . kunde inte låta bli.. Jag instämmer med Fredde, min 131 har jag heller aldrig märkt en enda tendens till ramflex av just nyfikenhet kollade jag just detta i skogen för länge sedan och dörrarna är exakt som vanligt oavsett hur många hjul som är i luften mm. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 18 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 18 Augusti , 2013 Kan hålla med att jag inte upplever att skåpet "sjuktransport hytten" rör sej i förhållande till "körhytten" Det märks ganska väl när skåpet är på och man har strumpan mellan de båda rutorna på, de ser man i backspegeln hela tiden och jag skulle vilja påstå att jag tagit min bil med skåpet på ganska långt mot gränsen vad de klara av och kört i svår terräng utan att uppleva det som skåpet vrider ramen, Självklart gör den det, men det är inte så att man störs av det eller märker av det med ögat när man kör, Börjar man syna det ordentligt och mäta noga kan man garanterat hitta vridningar. Att det är skillnader på hur en 11a mot en 13 eller 20 rör sej i terrängen är ju klart uppenbart, den extra axeln och hela upphängningen gör bilen väldigt flexibel.och de 3 axliga upplever jag som mer stabila. Att det är kortare mellan första och andra axeln på en 13 bil jämfört med en 11a kanske är orsaken till att ramen inte behöver vrida sej lita mycket, Ja eller upplevs att den gör det i alla fall. nu är ju fallet inte så på en 20 bil, men där har de som skrivit lagt in extra förstärkningar. Tycker som de andra att du skall höra med Morgan på FMV 4X4 då han inte bara byggt en terränghus bil utan flera och kört riktigt långt med vissa av dem. Lite beroende på hur mycket utrymme och extremt du skall köra gör ju valet mellan en 13 och 20 svårt, men lastmässigt "hur mycket du får lasta" och med tanke på att du tänker bygga ett nytt skåp så skulle jag nog satsa på en 20 bils ram och sedan experimentera med utväxlingen lite. Den där ungefär extra metern på en 20 bil kan nog vara mycket värt om man skall åka långt och vara borta länge.samt att du har mer att vingla på maxvikten på en sådan ram 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 18 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 18 Augusti , 2013 Som sagt, Roadkill här på forumet har en sådan lösning på sin senaste camper, han driver även fmv4x4.com så det går väl få tag honom den vägen. That would be interesting to see... I'm also planning on building a custom box on a 13 frame... currrently thinking about options to keep the frame flex from destroying my sandwich construction. 3 points would be an obvious solution, maybe also 4 points on flexible elements such as Conti Megi Konen: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Cobolt Postad 19 Augusti , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 Augusti , 2013 H.hansen << Jo, det verkar vara en 20 bil som är mest intressant, ska bara lista ut var all extra vikt kommer ifrån, tycker 20 verkar omotiverat tung jämfört med 13, frågan är om det ens är samma balktjocklekar? tiagra << A good 4 point solution would probably be one point in front and one point at the back and one on each side at the center, still like a cross but not at the corners. This would ensure almost no flex-strain at all on the living compartment. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
tiagra Postad 21 Augusti , 2013 Rapport Share Postad 21 Augusti , 2013 tiagra << A good 4 point solution would probably be one point in front and one point at the back and one on each side at the center, still like a cross but not at the corners. This would ensure almost no flex-strain at all on the living compartment. Yes, I was thinking about something like this: But with the above mentioned MEGI cones from Contitech. They even have a calculator to calculate resonance frequencies and choosing the proper shore value for your intended weight .martin Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 7 September , 2013 Rapport Share Postad 7 September , 2013 Snor tråden lite, men det är iaf. en ramfråga... Är det någon som vet om ramrören är helt öppna hela vägen från främre till bakre kofångaren? Anledningen till frågan är att jag måste svetsa igen de hål som sitter på ramens insida i höjd med FD-lådan. Jag har för avsikt att istället ta upp hål i bakre kofångaren för att på så sätt komma åt med hålrumssprutan. /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 8 September , 2013 Rapport Share Postad 8 September , 2013 Prova att sticka in en wire eller nått åt båda hållen så borde du ju märka om det tar stopp kan jag tycka Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 8 September , 2013 Rapport Share Postad 8 September , 2013 Prova att sticka in en wire eller nått åt båda hållen så borde du ju märka om det tar stopp kan jag tycka Det fick bli ett praktiskt prov, och det var inget som tog emot... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.