Gå till innehåll

Komradio 27mhz, bästa i 11/13/20-bilar?


Svana

Rekommendera Poster

Finns gamla trådar om detta men inga direkta åsikter eller förklaringar om vilken radio man skall välja, dyr eller billig? Placeringen av enheten i våra bilar, och även antennval och placering på TÄCKTA 11/13-karosser? Fronten eller taket?

 

Vad har funkat bra och vad funkade sämre?

 Och förståss..lite bilder på era apparater och placeringar! :P

 

Jag är själv sugen att handla 27mhz-radio och montera med en egen omvandlare 24-12V

 

 (Kan ytterst lite och vill veta mer om radio-erfarenheter i just våra bilar)

 

 Tack o hej! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns massa olika apparater. På träffar används företrädesvis radiostationer med 40 kanaler  AM/FM där man använder FM. Kostnad för ny station  mellan 600 o 2000 kronor. För egen del har jag med bra resultat använt en Midland för ca 1000 kr. Nu senast vid en expedition på Kolahalvön. Förbindelsen var ok på ca 4-5 km trots kuperad terräng. Antennval o antennplacering är helt avgörande för funktionen. Maximalt bäst rundstrålning får du vid en placering mitt på taket. För egen del använder jag magnetantenn med inbyggt jordplan då jag använder stationen i olika fordon.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en del 27 mhz som går på 24V så du behöver inte en 24v-12v omvandlare för comradion om du inte vill.

Värt att tänka på är jordningen till antennen. Där luforantennen ska sitta ärjordningen dålig. Jag fick gigantisk stående våg pågrund av dålig jord.

Antennen har större betydelse än radion så se till att den blir bra och med så låg stående våg som möjligt.

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min åsik är så dyr och lång antenn du har råd med och löser i praktiken då en 2 m antenn kan piska till åskådare vid vill offroading.

Antennen ska helst sitta i mitten.

 

Sen har antenner massa andra hyss för sig.

Skaffa 2 å sätt en på var sida av hytten så förstärks signalen med upp till 3dB längs fordonets riktning.

http://www.terrangbil.net/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=1383

 

 

Radion är inte riktigt lika viktig men lite samma som antenn. Köp en med dom funktioner du vill ha.

Ska du bygga in PA i bilen?

 

 

Förstärkare?

Jag har en 200W förstärkare till en av mina bilar.

Justerbar i 7 steg och räckvidden blev genast mil inte kilometer.

 

 

Har även detta kit i en av mina bilar.

Funkar fint och antennen är kraftig.

http://www.strands.se/cobra-19dx-antenn-sirtel-komplett-med-allt-du-behover/11051-0

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Midland monterad i taket tillsammans med en Waeco 24->12v-omvandlare inköpt på Swedol.

 

Paketet från Strands verkar vettigt.

 

Bästa antennplacering om du vill ha rundstrålande verkar är mitt på taket och en fjädrande antenn är att rekommendera. Magnetfotsantenner funklar dåligt i skogen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Långa antenner, som inte är specificerade för att köra med i terrängen är inte att rekommendera, jag har knäckt 2 st olika nu, det går inte att få ut några nya på garanti eller så om man varit vid sidan av vägen,

har gått tillbaka till en med magnetfot och inbyggd jordplan som Seglarn förespråkar

 

40 kanaler med FM/AM rekommenderas också av mej

 

Placering ja min sitter faktiskt för tillfället på den platta ytan fram där locken till spolarvätska och kylarvätska sitter, Orsak jag har kört bort 2 st sådana med magnetfot också i skogen, nu ser jag antennen och att den inte får stryk att elaka träd, visst blir räckvidden bakåt begränsad.

Kör med en radio från kjell & company för ca 700 kr, även antennen kommer därifrån, 

Har nyligen köpt en till radio, men ej fått hem den än, en begagnad för 300 kr + frakt . det blir nog en magnetfots antenn på den också, 

Skall ha den till valpen då pepparn tar ur sin radio men lämnar antennen. 

Funkar bra på träffarna, de får ofta tag i mej om det är något, och när vi kör "safari" så har många radios och kan få stopp på första bilen eller fram/bak någon lämplig att dra loss med när det behövs, samt att vi kan hålla koll på vart första samt sista bil befinner sej.

 

Såg att de börjat med billiga omvandlare på vissa "bra att ha dels affärer" som lätt klarar av att driva radion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stinger

 

http://butik.limmared.nu/sv/mobilantenner/1365-stinger-antenn-sprot-27mhz-3-8.html

 

Till den så har jag en kraftig fot

 

http://butik.limmared.nu/sv/38/331-kraftigt-3-8-faste.html

 

Och en länk till radion.

 

http://butik.limmared.nu/sv/mobilapparater/1030-tti-tcb-r2000-27mhz.html

 

Jag är nöjd med grejorna MEN jag har fått något glapp i en kabel till radion. Grejorna ligger hur som haver i bilen så det kan va självförvållat ;-)

 

Är så pass nöjd att jag fundera på att montera samma saker i 11an

 

Mvh Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...