LurK Postad 17 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 17 Oktober , 2013 Ja skulle idag starta min tgb 13 och åka på en bärging/bogsering,den startade men va ovanligt trög att få igång,allt gick bra men ja beslutade att ta demontera fördelarlocket när ja kom hem och kolla lite iaf jag det va för mycket vd40/fukt så det blev det störningar i fördelaren. Det va ganksa blött i fördelaren,jag blåste med luft-tryck och torkade ur samt putsade även kontakt-ytor och även brytaren,satte ihop provstartade.....nix stendöd ingen gnista heller då jag satte ett stift på blocket,pillade även på tändspolen och lossade alla anslutningar där och satte ihop igen. Tog isär igen och hämtade en rotor ja har i reserv,monterade och den startade direkt åkte en sväng så det fick ladda batterierna och den gick som den ska, Vet nån hur man mäter en rotor och tändspole,vilka värden??? kan ju kankse gå att ta ur den som ja vet fungerar och jämföra värden Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 19 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2013 Rotor mäter man funktion = OK, ikke funktion = kasta.. Tändspolen finns det väl mätlampor, men pga de högakorta spänningana så är det svårmätt (kan säkert finnas specialinstrument, men ingen vanlig voltmeter..) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 19 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2013 Det är resistansen man mäter = motståndet i ohm i tändspolen. Jag har inget värde i skallen men går nog att googla tänk på att det säkert skiljer mellan 12 och 24V, så du inte tar fel.. Man resistans mäter även rotorn, och mig veterligen torde den vara helt 0 i motstånd,sitter väl igentligen bara en ren koppalplåt där som skall leda gnistan från förd.lockets mitt och ut till kablarna.. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
LurK Postad 20 Oktober , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 Oktober , 2013 Hmm ok ja det låter logiskt....ska ta ur den fungerande rotorn frampå o mäta lite/jämföra synliga slitage. Ja tänkte att ja kanske inte fick i rotorn riktigt när ja torkade/blåste sist. Ja har inte haft nåra problem sen jag bytte sist och senaste dagarna och det har varit ganksa kyligt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 22 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 22 Oktober , 2013 Rotorn är ju tekniskt omöjligt att montera fel, möjligen så kan man sätta den för högt upp på axeln, med för högt tryck på kolet som sitter i centrum på fördelarlocket som följd, men motorn startar säkerligen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 23 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2013 Har sett rotorer till Bosch fördelare med resistans mellan mittkontakt och spetsen,det kom samtidigt som allt annat avstörningstjafs.... En till tänkbar felkälla.Ska på samma sophög som koltändkablar och tändstifthattar med inbyggda motstånd om man vill ha en fungerande motor...... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 23 Oktober , 2013 Rapport Share Postad 23 Oktober , 2013 Gamla hederliga koppar tänd kablar med gängade anslutningar, det är grejor det Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.