Vinkon Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Tänkte på hydraulsystemet du byggde, har du eller behöver du kylning till det? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 22 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Har fyra små kylare paralell+seriekopplade till hydrauliken.Fick inte tag i en tillräckligt stor utan fick "knåpa" lite...Det är kylarna som monterades på BV202 vid REMO-92....Kopplade på returledningen från orbitrolen då styrpumpen snurrar så fort motorn går,dom pytsar ut kall olja i returfiltret i hydraultanken.Sitter framför motorkylet.....Har du nån större åt mig??Mvh/Dexx 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 Mars , 2015 Rapport Share Postad 22 Mars , 2015 Elegant arrangemang med T-kopplingarna!!! Sitter det i vagnen så som det ser ut på bilden? Påverkar det märkbart motorns kylning? En annan fråga, vad har du för Orbitrol? Vet du typnummer? cc/varv? Öppet centrum? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 Funderade över lämpligheten i att placera oljekylare bakom hytten, som på vissa 206or jag sett, om det nu inte det blir för högt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rickien Postad 23 Mars , 2015 Rapport Share Postad 23 Mars , 2015 er reservoaret stort nok så vil det bli tilstrekkeleg kjøling i det også... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 @ WF Orbitrolen är en Danfoss OSPB160ON, 160cc open center,lagom storlek åt orig.styrcylinder.Pumpen original styrpump BV202.Ska modda tryckbegränsaren lite,min vagn är tungstyrd i låga hastigheter som den är nu.....3,5-4 rattvarv sida-sida.Enda mod jag har gjort är en kulventil kopplad så att den förbinder styrcyl +/- anslutningar då jag bärgar,vill inte belasta midjan/styrcyl. med brytkrafterna som kan uppstå om bakvagnen vrider sig pga.sneddrag eller att en förankringspunkt ger upp..Kylarna sitter monterat som på bild,jag har bandvagnskylaren och bandvagnens plastfläkt så kylning saknas inte,mitt montage är ju ganska öppet om man jämför med en original BV202.@VinkonKylaren kan du sätta varsomhelst,du måste ju pumpa ett flöde genom den i alla fall så höjden spelar inte någon roll.....@ RickienNär jag vinshar tungt kör jag 60-65 lit/min med 210 Bar genom orbitmotorer vilka skapar värme,hade inte plats för en större tank än ca 70-75 liter och då måste jag komplettera med kylare.Övervakningen larmar då returtempen når 70 grader.....Har temperaturgivare på vxl lådorna och hydraulik,använder samma mätare som jag har till motortemp och har omkopplare för att momentant koppla om till dom andra givarna. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Mars , 2015 Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 @ WF Orbitrolen är en Danfoss OSPB160ON, 160cc open center,lagom storlek åt orig.styrcylinder. Pumpen original styrpump BV202.Ska modda tryckbegränsaren lite,min vagn är tungstyrd i låga hastigheter som den är nu..... 3,5-4 rattvarv sida-sida. Enda mod jag har gjort är en kulventil kopplad så att den förbinder styrcyl +/- anslutningar då jag bärgar,vill inte belasta midjan/styrcyl. med brytkrafterna som kan uppstå om bakvagnen vrider sig pga.sneddrag eller att en förankringspunkt ger upp.. Kylarna sitter monterat som på bild,jag har bandvagnskylaren och bandvagnens plastfläkt så kylning saknas inte,mitt montage är ju ganska öppet om man jämför med en original BV202. Tack för informationen! Med modda tryckbegränsaren gissar jag att du menar att öka pumpens överströmningsventils öppningstryck? Original 87 bar, hur mycket tror du man vågar öka det innan mekaniken (styrcylinderns infästningar, midja, etc) tar stryk? Vagnar med styrsnäcka har ju tryckbegränsning i styrventilen också, den ska vara satt till 95 bar, så i alla fall det borde ju systemet klara... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 24 Mars , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 @WFSiktar på100-120 bar,inte mer. Söker även ett ventilblock innehållande ställbara chockventiler avsett att monteras direkt på portarna i Orbitrolen,skyddar mekaniken i midjan från elaka belastningar utifrån...... Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 24 Mars , 2015 Rapport Share Postad 24 Mars , 2015 Har ju själv funderat på detta. Pumpens ventil är lätt att höja trycket på med shims under fjädern, smidig att komma åt, lätt också att kolla trycket via mätuttaget. Svårare att mecka med styrventilen, men en höjning från 87 till 95 gör nog märkbar skillnad... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 13 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2015 Då var det skarpt läge igen,visserligen ingen bärgning men urlyftning av en Deutz motor ur en Nemek borr rigg. Kylvatten i oljetråget är inte nyttigt,påstås det.....Enda sättet att komma in i tråget är att lyfta ut spisen,då bottenplåten i maskin är svetsad 8mm plåt förstärkt med två 100*100mm profilrör.För att ytterligare förbättra läget är borrsträngen nere på 180 m djup och 12 ton maskin vill man inte släpa ut ur en villaträdgård med våld..... Man har lite att skruva på några dagar nu igen då..... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 13 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2015 Kastar in ett par bilder till,bara för att jag vet att ni är så j...a nyfikna 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 13 April , 2015 Rapport Share Postad 13 April , 2015 Ä rigg'en din åxå eller är det totalentreprenad på motorrep? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 13 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 13 April , 2015 Nope,riggen är gudskelov inte min,men jag brukar bli intrasslad i den likaförbannat när det strular nånstans. Vet inte om det enbart beror på att jag är född med otur...... Har stått invid en såndär pjäs alldeles för länge och stirrat på ett rör som försvinner ned i backen. Tinnitus har jag fått som avgångsvederlag... Nuförtiden skruvar jag bara,efter viss övertalning Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 otur? hmm, kan nog se förbi den illa dolda blygheten! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 14 April , 2015 Författare Rapport Share Postad 14 April , 2015 Uppföljning.....Varenda frostplugg i hela motorn utbytt nu,samtliga sönderrostade.....Det påstås ifrån sakkunnigt håll (läs Svenska Deutz) att kylvätskan idag är rena skämtet,rostskyddsmedlet i glykolen förbrukas på ett till två år ......Allvarligt talat: hur många byter kylvätska i en motor??Kanske dags att hålla ett vakande öga på det med....inte bara fylla efter vid behov utan byta ut skiten.Hittade en plugg invändigt i motorn som hade ett minimalt rosthål och läckte ned kylarvätska i ett av hålen stötstängerna går i....efter provtryckning av motorn med tråget av...Jättefränt. Denna motor är 5 år gammal,gått ca 5000 tim.... Visserligen blev totalkostnaden på reparationen inte så hög,men en veckas stillestånd + repkostnad drar iväg på 100-130" Monterar motorn i maskin imorron,bilder utlovas. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 14 April , 2015 Rapport Share Postad 14 April , 2015 Själv har jag för avsikt att testa följande nån gång i framtiden om det är något att ha: Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Surjamt Postad 15 April , 2015 Rapport Share Postad 15 April , 2015 http://shop.bollnasbilvard.se/biltillbehor/kylarvatska/evans-classic-cool-5l 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 15 April , 2015 Rapport Share Postad 15 April , 2015 ja det där med att byta kylarvätska var nåt man trodde var påkommet för att hålla uppe servicepriset? Förr var det ju mer att när syret är slut i vattnet så rostar det inte längre- dvs undvik att tömma ur.. 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 30 Maj , 2015 Rapport Share Postad 30 Maj , 2015 Vilket snyggt bygge! Har sagt det förut- men tål att upprepas igen! En fundering jag har är kring FD-lådan, då detta är en bärgare med syfte att jobba med att dra och slita så antar jag att du prioriterat så låg utväxling som möjligt? Militären har ju haft en annan prioritet med BV202, och det har varit att komma fram så fort som möjligt till punkt B och lösa uppgiften så att säga. I ditt värv finns ju inte stress-aspekten på samma sätt och styrka är viktigare för dej. På många filmer där jag sett din fina bärgare har jag fått känslan att den gått lite fort i terrängen- kan ju vara fel uppfattat av mej också... Har du original FD-låda och växellåda iden? I så fall har du 2.11:1 på lågväxeln och 1.28:1 på högväxeln. Ett byte till valp FD-låda skulle ge 3.25:1 på lågväxeln och 1.36:1 på hög, Det skulle väl passa kanon i terrängen och bara ge en mindre sänkning av hastigheten på "transportsträckorna? Då du inte lämnar nåt åt slumpen och bygger genomtänkt så har du säkert räknat på detta redan- men att fråga skadar ju inte! MVH//OBELIX Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 30 Maj , 2015 Författare Rapport Share Postad 30 Maj , 2015 Sitter en standard Valplåda i den,har inget behov av den tätstegade lådan.....eller den oljecirkulation med kylare som sitter i BV202.Bandvagnarna fanns i ett antal alternativ, i min vagn satt det M42/ VG50.....Har bytt till M40/VG50.I kombination med 6,38:1 i axeln och 420mm deln.diam på drivhjulen går det sakta på lågväxlarna,åker oftast transport på hög etta.Mvh/Dexx Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
OBELIX Postad 30 Maj , 2015 Rapport Share Postad 30 Maj , 2015 Okej, tack! Misstänkte att du hade nåt sånt! MVH//OBELIX 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 17 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 17 Juli , 2015 Som ni ser, forumvänner, så kallar jag mig hädanefter Dexxas_Brusala maskin, då Brusala Maskin är mitt nya firmanamn.Samma gubbe med samma tokiga ideer bakom namnet är det i alla fall....Mvh/Dexx 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 18 Juli , 2015 Rapport Share Postad 18 Juli , 2015 För er nytillkommna som inte orkat läsa igenom allt dravel jag lagt upp, så står loggan i fronten på bandvagnen INTE för BOLINDER MUNKTELL utan för BRUSALA MASKIN...... Mvh/Dexx Här i Eskilstuna har vi ett helt museum med maskiner, från Bruksala Maskin tydligen 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 Juli , 2015 Rapport Share Postad 18 Juli , 2015 Här i Eskilstuna har vi ett helt museum med maskiner, från Bruksala Maskin tydligen Ja, det är en filial till Arvikaverkens museum... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 18 Juli , 2015 Rapport Share Postad 18 Juli , 2015 Som ni ser, forumvänner, så kallar jag mig hädanefter Dexxas_Brusala maskin, då Brusala Maskin är mitt nya firmanamn. Samma gubbe med samma tokiga ideer bakom namnet är det i alla fall.... Mvh/Dexx hmm, hur ser det ut i det finstilta, ang näringsidkare osv.. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.