Gå till innehåll

Dexxas Bärgare....


Dexxas

Rekommendera Poster

@ Wild_Devil

 

Bakvagnens bottenplåt är upphängd i en lagring runt främre torsionsröret i underkant på vagnens framände,manövreras med tryckcylindrarna och låser stödbalken i nedfällt läge med två 50 mm hål i bottenplåtens bakre ände som passar över två koniska tappar som sitter på stödbalkens främre ovansida.....

Stödbalken är lagrad utanför ramen i bakänden,manuellt manövrerad upp/ned.Fäller ned den mot marken och backar upp spännhjulen över den....

Sänker bottenplåten ungefär halvvägs innan jag backar upp för att få ett anslag för balken.Låser efter uppbackning genom att pressa ned bottenplåten....

Rörigt???? :wacko:  :wacko: 

Uppställd på stödbalken med låst bottenplåt är spännhjulen helt avlastade för arbete med kranen, och stödbalken utgör ett fäste för stödbenens spännkedjor.

Stödbenen kan roteras horisontellt  sett från ovan från riktning rakt bakåt tills dom kolliderar med banden i riktning framåt..... givetvis individuellt. <_< 

Stödbenen når ca 80-90 cm nedåt under banden för att ge möjlighet att använda dom på ex.vis snö.

Med stödbalken mot en stubbe eller motsv. och styrgrinden för mittenspelet nedsänkt (sitter i bottenplåten) har jag en väldigt låg dragvinkel bakåt,tippmomentet i bakvagnen är nästan helt eliminerat. -_- 

Kan spänna stödbenen vinklade ca 30 grader uppåt resp 40 grader nedåt vilket innebär att jag kan ställa upp på skrå i en slänt,låsa vagnen i sidled med ett spel mot nedhasning och använda kranen i alla fall trots stor sidolutning. :wub:

Har testat i skogen,ca 20-25 grader sidolut hängande i en grov stubbe  i sidled och helt stabil. B)  B)

 

 

Svar Ja

 

bilder krävs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan lova att Dexxas bygge kommer att bli väl dokumenterat vid Bessemerträffen 6-7-8:e juni, både dom tekniska lösningarna och bärgningarna han får ta sig an!!!!! Undertecknad har väl lovat bort sig som bärgningsobjekt i dom lerigaste avdelningarna.... Naturligvis skall detta filmas! Finns även minst 3 "proffsfotografer" på plats, så det blir garanterat en hel del för dom tekniknyfikna att flukta på om drygt en vecka.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla bakåt i topicen...Liiite fantasi får du hålla med själv...... :D 

Har du tur är det nån som filmar vid Bessemer i Hofors.....

Annars så återkommer jag. Givetvis mot ersättning..... :wub:  :wub:

 

Bilderna ger väl vissa thintar, men efter förklaringen så vete... :huh:  :huh:

 

Lajv bilder så man ser hur krafterna fördelas! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ Dexxas

 

Sent timma..haft andra barn på besök hela helgen nästan...men TROR jag fattar det nu med den beskrivningen.. :-) :-) :-)

 

Finurligt byggt !

 

Dom små funderingarna jag fick som helt okunnig inom vinschning nu är hur den lösningen kommer fungera i ett stenigt parti...men stenpartier är väl inte dens rätta miljö..

 

och med den låga placeringen för styrgrinden blir det nästan risk att bakvagnen lyfts upp av kraften istället eller trycker ner objektet som ska dras loss hårdare...

 

Men det har du säkert koll på och det är ju en balansgång för att få det att passa till dom varierande förhållandena som råder...

 

Önskar dig fortsatt välgång med byggandet !

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma igen efter Bessemer.

Två spännhjulspunkor på samma dag  :(  ,annars inget strul.
Bytt ut spännhjulen nu mot PU-fyllda,hoppas att dom ska stoppa bättre. -_-

Leran dom har i Hofors är ingen lek att bli av med men jag har fått vagnen ganska ren igen,hvete vad skrymslen o vrår det är överallt. :huh: (Ska skjuta konstruktörn om jag hittar på den fan) B)

Kanonväder hade vi hela lördagen,småjeeparna som satt fast behövde jag bara koppla i en stropp och dra ur skiten med nån lågväxel,nån liten Nissan behövde lyftassistans i röven  av min kran då en 3 ton tung Sugga med töjstropp inte räckte till.Måste ha hängt på en sten eller stubbe...

 

Maten var kanon den med,man är inte van med grillat på en jeepträff till en kostnad av 50:- :P 
 

Enda seriösa nyttan av mina winshar hade Bsvensson då jag hjälpte honom att rikta paralellstaget på 30 bilen efter ett skapligt itag i nån sten eller stubbe.
När jag hittade på honom pekade hjulen kraftigt åt varsitt håll,Toe-out på 200-220 mm styr dåligt.. :lol:

Stela saker dom där stagen,drog med 10-12 ton innan det började ge med sig.Justerade längden på staget lite senare och kontrollmätte det,blev lite lagom Toe-in mätt på fälgkanten.... <_<

Bilder har jag inga men leta lite på Gestrikes hemsida eller tvinga KlasB att publicera lite,såg honom med kameran i högsta hugg lite överallt..... :D

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, som sagt böjde jag staget vilket var lite trist minst sagt. Trodde väl det skulle bli bärgning hem eller något.

 

Fram till dess hade det räckt ned att Dexxas visat sig för att vi skulle komma loss ;)

 

Dexxas anlände och bestämde tämligen omgående att det borde gå att räta till med applicering av kraft, en massa kraft som det visade sig. Den där stången är tämligen stadig!

 

Orsaken var en stubbe av precis "rätt" höjd som gömde sig i ett buskage mellan två träd som skulle passeras. Inte...

Så eländet pressar sig förbi under framaxeln men fångas sedan upp av styr staget :(

Så, var skaffar man en kraftig has plåt till en 30:a?

;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

@ Svana
Snackat med Marcus i Uppsala alldeles nyss,hans bil är uppe men den som har hjälpt honom idag ligger i skiten... B)

Dom skulle återkomma i morron om det inte funkar att plocka upp den andra. :wub:

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilarna är nu uppe på land, enligt hans egna inlägg på 4x4sweden. Inlägget skrev han vid 00.10 natten till idag torsdag..

 

   Jag och "Sune" var i beredskap med varsin 13-bil oxå :-) 

 

(hoppas han testar samma spår igen snart.. hehe) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Häpp!! Nu är bärgarn invigd i alla fall, John Deere 1710 markberedare planterad i en myr söder om Hällefors bärgad.

Maskinvikt ca 33 ton,låg såpass djupt att inte boggierna syntes. :P 
Kopplade ett drag på 30 ton för att få eländet att röra på sig,fanns bara småväxta tallar på myrmark att förankra i men det löste sig med mycket hjälpvire och extrablock för belastningsdelning.... -_-

Fick ta hjälp av en 14 ton grävare och ett antal stockmattor för att få upp eländet på ytan igen.

Allt funkar som planerat än så länge, bilder på jobbet kommer så småningom. <_<  <_<

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tog ca 12-14 tim att plocka upp denna gris ur dyhålet men jag lärde mig mycket,nästa vända går bättre..... =) :wacko:

 

I vissa fall är det här med hastighet överskattat...

 

kan tänka mig att maskinförare/ägare uppskattade ATT det rörde sig, o dessutom mot fast mark.....

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har uppgraderat bärgarn med en ny radiostyrning från HBC Radiomatic,en styrning i proffsklass med garanterad räckvidd 250 M
20 kanaler uppdelat i två banker,en knapp på sändarn skiftar bank,en startar sändarn med en speciell serie tryckningar för att eliminera risken för oavsiktliga manövrer.
Har kopplat in alla vinshar,start/stopp på motorn,kompressorhornen och lite annat smått o gott än så länge..... B) 
Styrningen är godkänd att använda till persontransport,så det är väl kanske lite overkill men jag vill ha grejor som fungerar.
Nödstopp finns givetvis och det stänger av motorn,lika så om sändaren kommer ur räckvidd eller batterierna sviktar så lägger motorn av.

http://www.hbc-radiomatic.com/en/Products/Detail-transmitter-industry-logistics/items/Industry-keynote.html

http://www.hbc-radiomatic.com/en/Products/Detail-receiver-industry-logistics/items/Industry-FSE-511.html

:wub:  :wub: 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har uppgraderat med lite "bra att ha" med tanke på brandrisken i skogarna justnu....2 st 6 kg ABC.
post-4984-0-85718400-1407257339_thumb.jpg
Har även plockat dit en rotorfyr och lite led lampor.Visserligen är det B-temas led men dom lyser skapligt i närområdet....
Plåthållaren som radiostyrningen bor i har jag för mig att jag slaktat ur en armevalp,passar som handsken sen jag limmat i lite 2 mm gummiduk för att skona radion...

post-4984-0-59764000-1407257606_thumb.jpg

Dammet på bärgarn är nedfall från Salabranden,tvättade den efter gårdagens sotblandade regnväder och detta har ramlat ned under dagen.

Undrar hur lungorna ser ut invändigt??  :unsure:  :unsure:

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...