Gå till innehåll

Dexxas Bärgare....


Dexxas

Rekommendera Poster

Har fyra små kylare paralell+seriekopplade till hydrauliken.Fick inte tag i en tillräckligt stor utan fick "knåpa" lite...
Det är kylarna som monterades på BV202  vid REMO-92....
Kopplade på returledningen från orbitrolen då styrpumpen snurrar så fort motorn går,dom pytsar ut kall olja i returfiltret i hydraultanken.
Sitter framför motorkylet.....
post-4984-0-34455000-1427061206_thumb.jpg



Har du nån större åt mig??


Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ WF 
Orbitrolen är en Danfoss OSPB160ON, 160cc open center,lagom storlek åt orig.styrcylinder.
Pumpen original styrpump BV202.Ska modda tryckbegränsaren lite,min vagn är tungstyrd i låga hastigheter som den är nu.....
3,5-4 rattvarv sida-sida.
Enda mod jag har gjort är en kulventil kopplad så att den förbinder styrcyl +/- anslutningar då jag bärgar,vill inte belasta midjan/styrcyl. med brytkrafterna som kan uppstå om bakvagnen vrider sig pga.sneddrag eller att en förankringspunkt ger upp..
Kylarna sitter monterat som på bild,jag har bandvagnskylaren och bandvagnens plastfläkt så kylning saknas inte,mitt montage är ju ganska öppet om man jämför med en original BV202.
@Vinkon
Kylaren kan du sätta varsomhelst,du måste ju pumpa ett flöde genom den i alla fall så höjden spelar inte någon roll.....
@ Rickien
När jag vinshar tungt kör jag 60-65 lit/min med 210 Bar genom orbitmotorer vilka skapar värme,hade inte plats för en större tank än ca 70-75 liter och då måste jag komplettera med kylare.
Övervakningen larmar då returtempen når 70 grader.....
Har temperaturgivare på vxl lådorna och hydraulik,använder samma mätare som jag har till motortemp och har omkopplare för att momentant koppla om till dom andra givarna.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@ WF 

Orbitrolen är en Danfoss OSPB160ON, 160cc open center,lagom storlek åt orig.styrcylinder.

Pumpen original styrpump BV202.Ska modda tryckbegränsaren lite,min vagn är tungstyrd i låga hastigheter som den är nu.....

3,5-4 rattvarv sida-sida.

Enda mod jag har gjort är en kulventil kopplad så att den förbinder styrcyl +/- anslutningar då jag bärgar,vill inte belasta midjan/styrcyl. med brytkrafterna som kan uppstå om bakvagnen vrider sig pga.sneddrag eller att en förankringspunkt ger upp..

Kylarna sitter monterat som på bild,jag har bandvagnskylaren och bandvagnens plastfläkt så kylning saknas inte,mitt montage är ju ganska öppet om man jämför med en original BV202.

 

Tack för informationen!

 

Med modda tryckbegränsaren gissar jag att du menar att öka pumpens överströmningsventils öppningstryck? Original 87 bar, hur mycket tror du man vågar öka det innan mekaniken (styrcylinderns infästningar, midja, etc) tar stryk?

 

Vagnar med styrsnäcka har ju tryckbegränsning i styrventilen också, den ska vara satt till 95 bar, så i alla fall det borde ju systemet klara...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@WF
Siktar på100-120 bar,inte mer. :mellow: 
Söker även ett ventilblock innehållande ställbara chockventiler avsett att monteras direkt på portarna i Orbitrolen,skyddar mekaniken i midjan från elaka belastningar utifrån...... -_- 

Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju själv funderat på detta. Pumpens ventil är lätt att höja trycket på med shims under fjädern, smidig att komma åt, lätt också att kolla trycket via mätuttaget. Svårare att mecka med styrventilen, men en höjning från 87 till 95 gör nog märkbar skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Då var det skarpt läge igen,visserligen ingen bärgning men urlyftning av en Deutz motor ur en Nemek borr rigg. B) 
Kylvatten i oljetråget är inte nyttigt,påstås det.....
Enda sättet att komma in i tråget är att lyfta ut spisen,då bottenplåten i maskin är svetsad 8mm plåt förstärkt med två 100*100mm profilrör.
För att ytterligare förbättra läget är borrsträngen nere på 180 m djup och 12 ton maskin vill man inte släpa ut ur en villaträdgård med våld..... <_<  <_< 
post-4984-0-89872800-1428949952_thumb.jpg
Man har lite att skruva på några dagar nu igen då..... :wacko:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope,riggen är gudskelov inte min,men jag brukar bli intrasslad i den likaförbannat när det strular nånstans. :blink:  
Vet inte om det enbart beror på att jag är född med otur...... :(
Har stått invid en såndär pjäs alldeles för länge och stirrat på ett rör som försvinner ned i backen.

Tinnitus har jag fått som avgångsvederlag... :mellow: 

Nuförtiden skruvar jag bara,efter viss övertalning :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppföljning.....
Varenda frostplugg i hela motorn utbytt nu,samtliga sönderrostade.....
Det påstås ifrån sakkunnigt håll (läs Svenska Deutz) att kylvätskan idag är rena skämtet,rostskyddsmedlet i glykolen förbrukas på ett till två år  :wacko: ......
Allvarligt talat: hur många byter kylvätska i en motor??
Kanske dags att hålla ett vakande öga på  det med....inte bara fylla efter vid behov utan byta ut skiten.

Hittade en plugg invändigt i motorn som hade ett minimalt rosthål och läckte ned kylarvätska i ett av hålen stötstängerna går i....efter provtryckning av motorn med tråget av...Jättefränt. :blink: 
Denna motor är 5 år gammal,gått ca 5000 tim....
 

Visserligen blev totalkostnaden på reparationen inte så hög,men en veckas stillestånd + repkostnad drar iväg på 100-130"  B) 

Monterar motorn i maskin imorron,bilder utlovas. -_- 

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det där med att byta kylarvätska var nåt man trodde var påkommet för att hålla uppe servicepriset?

 

Förr var det ju mer att när syret är slut i vattnet så rostar det inte längre- dvs undvik att tömma ur..

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Vilket snyggt bygge! Har sagt det förut- men tål att upprepas igen!

 

En fundering jag har är kring FD-lådan, då detta är en bärgare med syfte att jobba med att dra och slita så antar jag att du prioriterat så låg utväxling som möjligt? Militären har ju haft en annan prioritet med BV202, och det har varit att komma fram så fort som möjligt till punkt B och lösa uppgiften så att säga. I ditt värv finns ju inte stress-aspekten på samma sätt och styrka är viktigare för dej.

 

På många filmer där jag sett  din fina bärgare har jag fått känslan att den gått lite fort i terrängen- kan ju vara fel uppfattat av mej också...

 

Har du original FD-låda och växellåda iden? I så fall har du 2.11:1 på lågväxeln och 1.28:1 på högväxeln. Ett byte till valp FD-låda  skulle ge 3.25:1 på lågväxeln och 1.36:1 på hög, Det skulle väl passa kanon i terrängen och bara ge en mindre sänkning av hastigheten på "transportsträckorna? Då du inte lämnar nåt åt slumpen och bygger genomtänkt så har du säkert räknat på detta redan- men att fråga skadar ju inte!

 

MVH//OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter en standard Valplåda i den,har inget behov av den tätstegade lådan.....eller den oljecirkulation med kylare som sitter i BV202.
Bandvagnarna fanns i ett antal alternativ, i min vagn satt det M42/ VG50.....Har bytt till M40/VG50.
I kombination med 6,38:1 i axeln och 420mm deln.diam på drivhjulen går det sakta på lågväxlarna,åker oftast transport på hög etta.



Mvh/Dexx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

För er nytillkommna som inte orkat läsa igenom allt dravel jag lagt upp, så står loggan i fronten på bandvagnen INTE för BOLINDER MUNKTELL utan för BRUSALA MASKIN......  :lol: 

 

Mvh/Dexx

Här i Eskilstuna har vi ett helt museum med maskiner, från Bruksala Maskin tydligen :unsure:

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ni ser, forumvänner, så kallar jag mig hädanefter Dexxas_Brusala maskin, då Brusala Maskin är mitt nya firmanamn.

Samma gubbe med samma tokiga ideer bakom namnet är det i alla fall....

 

Mvh/Dexx

 

hmm, hur ser det ut i det finstilta, ang näringsidkare osv..  :wacko:

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...