Gå till innehåll

Dags att hämta en TGB 30


Rekommendera Poster

Allt väl hittills. Ryan Air skötte sig ok och landade självbelåtet i tid ;)

 

Kvinnan före mig vid gaten fick sig en åthutning: "passet öppnar sig väl inte själv!"

Undrar vilken charm kurs den incheckningsdamen gått på ;)

 

Nästa anhalt Lund för lunch med en gammal polare. Måste ju passa på när man är i faggorna, det är ju inte så ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korvastop på en mack någonstans ute i Smålands skogarna. Allt går som tåget, knack, knack, knack :)

Det har tagit längre än beräknat mest pga lasten som hämtats men räknar med att vara framme i Örebro runt 2-3 någon gång.

 

Trivs som fisken och njuter av upplevelsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Korvastop på en mack någonstans ute i Smålands skogarna. Allt går som tåget, knack, knack, knack :)

Det har tagit längre än beräknat mest pga lasten som hämtats men räknar med att vara framme i Örebro runt 2-3 någon gång.

 

Trivs som fisken och njuter av upplevelsen!

Härlig upplevelse!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sent om sider, nu är jag framme i Örebro och allt har gått som tåget. Enda som inte funkar verkar vindrutespolaren.

Motorn perfekt, lådan perfekt, soppa förbrukningen, well... ;)

 

Stefan hade en 24v adapter väntandes hos hans antenn säljare och det var tur det för ajPhonen var då nere på 4% eller så. Resten av resan kunde jag välja att lyssna på motorn eller på musik i lurarna. Hmm, ärligt talat hördes väl motorn också med lurarna på ;)

 

Fy f-n vad nöjd jag är, det här va vroligt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för erbjudandet Wingflyer. När man är ute på nybörjar långresa hjälper det verkligen att veta att vänliga själar på forumet är beredda att ställa upp. Tack för alla erbjudanden, det värmer.

 

Hoppas jag också kan ställa upp lika väl för andra ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, oj, i dag vart det annat ljud i kosan  :blink:

 

Körde iväg för att tanka lite och då började lite konstigheter. Först, är den någon skillnad på City-Diesel, Diesel (utan "city") och lastbils diesel?

Igår valde jag konsekvent lastbilsdiesel men alla mackar verkar inte ha det. Volvo hävdade tydligen idag att det var samma (i alla fall vanlig diesel).

 

På vägen tillbaka (bara några km) gick plötsligen friläget in medans jag körde. Jag stannade och gjorde det "berömda" miklet mellan V-T och den kom igång igen. Det hände sedan ytterligare 2 gånger på några minuter. Är det här det vanliga växelväljar problemet?

Efter de första få gångerna verkar det ha slutat hända.

 

Väl hemma lämpade jag av farsan (mha stege) och gav mig av mot Arboga, men kom bokstavligen bara runt hörnet och sedan sakteliga dog motorn. Så jag stannade, slog av, och sedan startade motorn igen. Körde 200 m och den stannade igen. Och det låter förstås som det berömda bränslefilter problemet. Jag lyckades ta mig tillbaka hem igen via ytterligare något halvdussin stop och väl hemma så fortsatte motorn att snurra hur fint som helst, på tomgång.

Jag tog sats för ytterligare ett varv runt kvarteret och bilen gick bättre, Lite, men orkade inte varva upp och efter någon kilometer dog igen. Inte lika "mycket" som förra gången och startade upp och körde sakta hem. Verkar som filtret nu är bara lite igensatt?

 

Som tur är så kommer Stefan hit från Arboga med ett nytt bränslefilter (och dragstång om det behövs). Otroligt schysst   :excl:

 

Skillnaden att det händer idag, istället för igår...    -_-   :P

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det du beskriver är exakt vad som händer när skit i tanken sätter igen grovfiltret.

 

Om du tittar in i höger hjulhus, ser du glasbehållaren som grovfiltret sitter i på motorns högersida. Den har en mutter i botten, lossa den (polygrip) så kan du vika undan bygeln som håller filtret. Det sitter en fjäder i botten på glaset som du måste pressa ihop genom att trycka upp glaset när du viker undan bygeln.

 

Filtret kan vara svårt att få rent. Jag använder MEK (Metyl Etyl Keton) som är otroligt effektivt, men det går med bensin också eller i värsta fall, diesel.

 

Att tänka på:

- Glaset går lätt sönder om man drar åt muttern om inte glaset är i rätt position. (fråga inte hur jag vet det)

- Det sitter en gummipackning i huset som måste ligga rätt innan glaset monteras, annars sugen pumpen luft i springan mellan glas och hus.

- Intill glaset finns en handpump. Skruva upp handtaget motsols, pumpa sedan tills glaset är fyllt.

- Om du inte är rädd för att skita ner dig, kan du, om du får igång motorn en stund, vrida till fullt höger rattutslag. Då kommer du in mellan hjulet och ramen och slipper fälla hytten.

 

Lycka till!

Redigerad av Wingflyer
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wingflyer, passar in precis.

Spp har hjälpt mig Hela dagen med det och vi bytte bränsle filter och tömde ut rost bruna flagor/sörja från glas koppen. Sedan kunde jag köra hem men nu under kvällen verkar det ha blivit värre igen.

Det verkar som glas koppen kommer att behöva rensas med viss regelbundenhet :(

 

Var hittar man MEK som du nämner?

 

Vidare, handpumpen på min ser ut som läpp-salva behållare som sticker rakt upp, är det den du menar? Den funkar i alla fall för att pumpa med.

Vad är betydelsen av att "skruva upp den", måste den skruvas ner också när man är färdig?

Jag tror inte vi gjorde något skruvande av den, bara pumpande.

 

Hur löser man det här problemet permanent?

Ny tank?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spp ställde upp idag på ett helt otroligt sätt. När jag fått stopp släppte han allt och drog hit med sin 40:a med sin mekaniker (också på forumet, man jag glömde hans alias, sorry) i släp. Efter att ha försökt att köra till Arboga men misslyckats, så installerades bogserstången och sedan bar det iväg.

 

Som nämnts, filtren är nu bytta och rengjorda, växelådsolja påfylld och däcken pumpade till 5 kg, mer lämpligt för landsväg. Med original 3.5 gick mina ganska varma så pass att vattnet på däcken avdunstade på några minuter när man stannat. De borde gå lite kallare nu.

 

Sedan lärde han mig hur man kör kranen också, mycket nyttigt ;)

 

Det var också fascinerande att se hela hans anläggning ute på landet. Jösses!

Där finns allt, bokstavligen!!

 

Tack för all hjälpen och alla tipsen, fullständigt oersättligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spp ställde upp idag på ett helt otroligt sätt. När jag fått stopp släppte han allt och drog hit med sin 40:a med sin mekaniker (också på forumet, man jag glömde hans alias, sorry) i släp. Efter att ha försökt att köra till Arboga men misslyckats, så installerades bogserstången och sedan bar det iväg.

Som nämnts, filtren är nu bytta och rengjorda, växelådsolja påfylld och däcken pumpade till 5 kg, mer lämpligt för landsväg. Med original 3.5 gick mina ganska varma så pass att vattnet på däcken avdunstade på några minuter när man stannat. De borde gå lite kallare nu.

Sedan lärde han mig hur man kör kranen också, mycket nyttigt ;)

Det var också fascinerande att se hela hans anläggning ute på landet. Jösses!

Där finns allt, bokstavligen!!

Tack för all hjälpen och alla tipsen, fullständigt oersättligt!

Undra vem den galna mekanikern var... B )

 

Hoppas du är nöjd med nyköpet nu och att resan hem från Arboga och hemkomsten gick bra.

Ser fram imot mer kort här.

Höres.

/R

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äntligen tillbaka hemma efter några minst sagt tuffa dagar   -_-

Jag är fullständigt utschasad, inte van vid så här mycket aktiviteter, så nu är det bums i säng. Uppföljning i morgon  :P

Wild_Devil och SPP borde ha medaljer för tjänst till vapen bröder i nöd. Bättre stöd kan inte tänkas  :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skönt att höra att du är hemma i lugn och ro...

Själv känns det som en soft helg med lite mek och så... ;)

 

Någon timme kvar innan tvättmaskinen är klar så man kan slumra in..

 

Hoppas familjen blev lika uppåt över bilen.

 

Det var så lite så..kul att kunna hjälpa till och vara till nytta.

 

/R

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tanke med 30:an var ju att den skulle bli lite "äventyrs-bil", och det verkar jag redan ha fått med råge. Kanske inte riktigt som man tänkt sig men likväl givande  B)

 

imagejpeg_zps1f1e8110.jpg

"Lillen"

 

 

Som redan nämnts så gick ju resan från Helsingborg till Örebro alldeles förträffligt. Det var ju lite praktiska detaljer att fundera ut, som hur/var man tankar en LB. Som tur var just det inte så himla svårt   :blush:  Fast varianterna av Diesel gjorde mig lite konfunderad så extra tid gick åt att hitta "Lastbils" diesel. Tydligen var inte detta nödvändigt  :unsure:

Fick också på att prova att lasta flaket i mörker, för att sedan dagen Efteråt insé att det faktiskt finns en Back-lampa, dock inte automatisk  :blush:

Detta gällde en last teleskop antenn till SPP, anledningen till att vi först fick kontakt överhuvudtaget, även om jag inte kunde ha en aning om vilken j-kla tur det var.

 

IMG_5173_zpsd98b64cc.jpg

Hemma hos föräldrarna i Örebro.

 

 

IMG_5177_zps9ee08d56.jpg

På garage uppfarten.

 

 

Sedan blev det som sagt platt fall dagen efter. På torsdagen så skulle jag då iväg och leverera sagda mast till SPP, måste bara åka och tanka först. Då började bilen gå dåligt och tjuvstanna efter bara korta sträckor. När jag kontaktade Stefan om att leveransen verkar sk-ta sig så säger han direkt "vi kommer över" och 45 minuter senare står det också en 40:a framför mina föräldrars hus   :rolleyes:  På en liten gata i ett villaområde  :P

 

Stefan har också med sig Robert (Wild_Devil) som visar sig vara trollkarl, alla fordon måste ge sig för hans vilja. Min motor snurrar i alla fall, så bromsar och styrning funkar utan problem, och det bestäms att det blir bogsering med dragstång, sedan så bar det iväg i full fart till Stefans gård utanför Arboga.

 

IMG_5178_zps90c5a7b5.jpg

Bogsering med dragstång.

 

 

Stefan har nog ungefär Allt tillgängligt hemma, så ett par nya bränslefilter installeras och glaskoppen töms på en hel del skräp i form av bruna flagor. Bilen går sedan igång och kan köras ordentligt. I efterhand så inser jag dock att den nog inte gick korrekt, om inte annat för att den vart ordentligt ifrånkörd av 40:an ut ur korsningarna. Men just då kändes det bra.

 

Stefan och Robert fixade alla problem med obegränsad entusiasm och utan att någonsin få för sig att något kunde vara för svårt. Där står man sig slätt  -_-

 

IMG_5181_zps51659142.jpg

Byte av bränslefilter hos Stefan.

 

 

Nästa morgon (fredag) var det dags för mig att flyga hem igen, så det skulle bära iväg till Västerås för att ställa upp bilen hos polaren Jens. Men återigen kommer bilen bara runt kvarteret innan den stannar igen  :(  Nu kändes det som Total Öken   :blink:

Tack vare den utbildning Stefan körde med mig så kan jag i alla fall rensa glaskoppen själv. Tyvärr kunde inte systemet luftas efter det, så jag fäller hytten (tack Stefan för den utbildningen också  :excl: ) och luftar systemet vid bränslefiltren också, och sedan är det inga problem att starta bilen igen.

 

IMG_5185_zps453331e3.jpg

Lufta bränslesystem hemma.

 

 

Så nu måste ju allt fungera så återigen sätts kosan mot Västerås, med Exakt samma resultat igen   :( , tvärstopp efter några hundra meter.

Tillbaka till föräldrarnas garage uppfart, rensa koppen, luftningen funkar Återigen inte så återigen ska hytten fällas. Men det går inte... 

Lagen om alltings jävlighet!!  :wacko:

 

Det verkar som det antingen är luft i hytt pump hydrauliken eller kanske någon dålig tätning, men likförbannat kommer jag inte ur fläcken. Kan ju inte ens starta motorn.

 

Jag ringer då till Stefan igen för att höra om han har några tips. Återigen blir 40:an iväg skickad med Robert vid ratten. Han vet förstås andra sätt att lufta bränslsystemet på och strax är Scanian igång igen, utan att hytten behövt fällas  :huh:

 

Vi bestämmer nu att det är bättre att ställa upp bilen hos Stefan istället för Västerås men den här gången lyckas jag faktiskt köra bilen dit. Motorn får Precis så mycket bränsle att det ibland (nedförsbacke) går att få upp bilen i högsta växeln och sedan hålla den där om man minimerar gas pådraget så mycket som möjligt. Färden går sakta (c:a 45 - 50) men vi slipper i alla fall att bogsera igen, fast blir förstås omkörda av pensionärer med rullator stup i kvarten  :blush:

 

Framme hos Stefan börjar byggandet av ställningar för att se till att presenningen inte ligger direkt på plåten eller över skarpa hörn. Byggandet går bra men snart börjar det klarna att åka med flyget kan jag nog glömma. När avgångstiden närmar sig finns det fortfarande alldeles för mycket att göra med övertäckandet. Flyget far, man jag blir kvar. Frugan är Inte imponerad  -_-

 

Nåja, bilen blir övertäckt till slut och det ser ganska bra ut. Fast nu är det mörkt så vi käkar middag med Stefans gästvänliga familj och fortsätter att snacka om vad problemet kan vara med bilen. Eftersom vi inte har något annat för oss, och eftersom Stefan och Robert inte ens funderar på att sluta bara för att det är mörkt ute, så bestämmer vi att undersöka saken lite närmare. Tillbaka till bilen och spana in innehållet i tanken, och mycket riktigt. Så gott det går att se så finns det en hel den ytrost inuti tanken...

 

Beslutet blir att tömma tankens innehåll till dunkar, och det som kommer ut visar sig Mycket väl förklara varför den stackars motorn känns orkeslös. Massor med rostflagor följer med dieseln ut ur tanken. Första hinkarna resulterar i ett lager rost flera cm tjockt i botten på hinken, när den renare dieseln blivit avhälld. Så hela tanken töms ut och sedan inskaffas ny diesel (Stefan har förstås egna cisterner  :ph34r: ) för att bäst det går spola ur tanken på lös skit. Detta går riktigt bra och efter några vändor avtar mängden rost som kommer ut högst dramatiskt. Så gott gick försökte vi också skölja så kraftigt att något förhoppningsvis nådde till de andra sektionerna över skvalpskydden i tanken. Idén är också att förhoppningsvis motsvarar rost skörden resultatet av Många års rostande, så det borde i alla fall kanske bli ett par år till innan det kanske måste göras igen.

 

Senare kollade vi även tillståndet på Stefans 40:as tank men den var inte bara rost-fri utan fullständigt Skinande blank inuti  B)

 

Tankfiltret visar sig vara i ett bedrövligt skick. Robert tar sig nu an filtret som andra kanske skulle ta sig an en nedfallen fågelunge. Han släpper det inte ur sikte förrän han har blåst ur det, putsat, filat och all annan magi som bara han vet, och någon timme senare så kan man återigen se ljus passera hela vägen igenom filtrets olika lager. Så filtret monteras nu tillbaka med nya hemgjorda packningar (från Stefans o-uttömliga lager) som Stefan skär till perfekt passform, fräsch Diesel fylls på i tanken, systemet luftas och motorn startar på första försöket. Allt detta medans bilen fortfarande står under presenningen, Mitt i Natten  :rolleyes:

Provkörning måste förstås till, så presenningen åker av i all hast och vi kör ut ur Stefans hästhage (hästarna verkar klart intresserade  ;) ) och drar iväg i konvoj på skogsvägarna norr om Arboga mitt i natten.

 

Nu är det annat ljud i källan må jag säga. Bilen går klockrent, som ett skott   ^_^

Robert i 40:an hävdar t.o.m att han inte riktigt hinner med i accett  B)  Om man nu kan prata om "acceleration" på TGB 30/40:or  :P

 

Färden går genom skogarna mitt i natten och det är helt fantastiskt, stjärnor från klar himmel, mörka skogar, hus och gårdar. Förhoppningsvis väckte vi inte alltför många när vi dånade genom gårdarna mitt i natten  -_-

Det är helt klart att problemet är löst (i alla fall på kort/medel sikt)

 

Nåja, det största problemet är avklarat tack vare Stefans och Roberts fantastiska förmåga att ställa upp, speciellt för någon de aldrig ens hade sett två dagar tidigare. Vilka hjältar!  :wub:

 

 

Det är ju för sent att åka tillbaka till Örebro så jag får sova i gäst sängen över natten. På lördagen drar jag iväg på en runda för att hälsa på lite bekanta i trakterna och bilen går som en klocka hela dagen. Sedan tillbaka till Örebro till föräldrarna och träffa mer släkt och gamla bekanta, några som jag inte sett på mer än 10 år, mycket trevligt.

 

Nya flybiljetter har ordnats tills på söndag så färden går återigen, fast utan några problem för en gångs skull, tillbaka till Stefans hage och slut uppställning av bilen. Vi passar på att förbättra visa aspekter av övertäckningen för att ordna bättre luft flöde och bättre fastsättning tack vare en bunt nya spänn-remmar, som inte hade hunnits med för första försöket p.g.a. alla oförutsedda problem som tog upp all tid.

 

IMG_5200_zps7f089400.jpg

Övertäckt TGB 30, med luftning.

 

 

Första etappen av historien är nu avklarad med bilen i säkert förvar. Detta får väl bli sista inlägget i den här tråden för min del. Att skaffa sin egen TGB 30 är som en dröm och något jag aldrig förut ens kunnat föreställa mig. Det har varit en resa med både berg och dalar. 

Men som morfar alltid sa: "Det vill gärna bli bra"  :)

 

 

Nu är jag tillbaka till England och är otroligt nöjd med resultatet av förra veckans äventyr och de nya kamrater man träffat. Tron på mänskligheten har fått sig en ordentlig skjuts! Nu ser jag fram emot nästa tripp till Örebro för att fira Hjul. Självklart ska bilen (numera så smått kallad "Lillen") då ut ur sin förvaring igen så han kan få träffa resten av familjen.

Sånt här får en att må gött  :)

 
BSV
  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...