bsvensso Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Sist jag skulle fälla förarhytten så gick det inte. Man kan pumpa tills man blir blå men det känns inte som det "tar emot" på rätt sätt, mest som man pumpar luft. Jag har i alla fall noterat att det sitter pilar på pumpen så att man kan se åt vilket håll ventilen ska vridas, så man kan pumpa åt rätt håll Finns det möjlighet att lufta pump systemet, eller behövs det fyllas på kanske? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 November , 2013 Rapport Share Postad 12 November , 2013 Låter som du har en läckande tippcylinder eller något annat ställe där olja kan ha smitit ut. Om inte pumpen har gett upp borde det gå att fylla i mer olja, möjligt att du får tvinga upp hytten för att komma åt. Alltså hjälpa till med något annat för att tippa upp den för felsökning. Du skall inte behöva lufta de systemen om det är ett något vettigt system som sitter på dem. Kolla sedan alla ledningar och slangar till cylindern, och även om det har läckt vid cylinder, ingen höjdare att inte få upp hytten när det behövs. Vet ju att det dröjer lite innan du skall till bilen igen, så kolla igenom rep manualerna om du hittar något om just det hydrual systemet, så kanske du kan förbereda dej på vad som behövs göras, Det är inte så lätt att felsöka om man ej är på plats själv Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Humlegaard Postad 18 November , 2013 Rapport Share Postad 18 November , 2013 Det finns en påfyllningsskruv högst upp på pumpen. Cylindern är dubbelverkande och ventilen måste stå åt rätt håll Det finns hyttlås på både höger och vänster sida. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 18 November , 2013 Rapport Share Postad 18 November , 2013 När man är på service skruvar dom alltid ur påfyllningspluggen för att undvika att det blir vacum i systemet. Detta lär man sig av att dom ofta glömmer sätta tillbaks den och man upptäcker efter några dagar att bilen börjar bli lite oljeprickig på högersidan. MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 18 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2013 Tack, jag är ok med dubbelverkan (det finns t.o.m pilar på pump cylindern) och hytt låsen. Jag ska försöka hitta igen i dokumentationen vad det står om luftning och/eller påfyllning, t.ex vilken olja som ska användas. Får verkligen hoppas att det inte är något annat fel Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 18 November , 2013 Rapport Share Postad 18 November , 2013 Fyll på med samma sorts ATF olja som du har i automatlådan. Nivån ska vara till nedre kanten där gängan för pluggen börjar. Detta kollas med hytten nere! (Fyller du för mycket kommer överskottet att tryckas ut genom en ventil i botten på pumpen) Luftning sker genom att pumpa cylindern upp och ner med fullt utslag några gånger. MVH Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 18 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 18 November , 2013 Ska pluggen vara öppen då man luftar? Kommer det ut olja/luft i det läget? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 18 November , 2013 Rapport Share Postad 18 November , 2013 Ska kolla med "hyttpumpsexperten" på jobbet i morgon om han luftar med pluggen borttagen.//Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 19 November , 2013 Rapport Share Postad 19 November , 2013 Har kollat nu, och han pumpar upp och ner 3 gånger med pluggen borta. Det funkar också med pluggen ditgängad men han slipper skruva ur den när han ska fylla efter olja. Pumpa med lugna tag och fulla slag på pumpen. //Kjell Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 19 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2013 Super, tack för hjälpen!! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 19 November , 2013 Rapport Share Postad 19 November , 2013 Kolla vad det är för färg på oljan som är i pumpen. Ibland är det vanlig hydraulolja i pumpen och blandar man atf och hydraulolja blir det en rosa gröt. MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 19 November , 2013 Rapport Share Postad 19 November , 2013 Du kan också titta längst ned på lyftcylinderns fot där den är infäst i rambalken. Där sitter en ventil som liknar den som sitter på en vanlig flaskdomkraft, som man öppnar för att sänka domkraften. Ventilen är till för att man ska kunna "nödsänka" hytten om pumpen fallerar. Om ventilskruven inte är åtdragen blir det inget tryck när man pumpar... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 19 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 19 November , 2013 Fina tips, tackar! Fast chansen att jag kan se skillnad på ATF och hydraul olja... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Myrsloken Postad 19 November , 2013 Rapport Share Postad 19 November , 2013 ATF = Röd Hydraulolja = Blank/Genomskinlig MVH Klas Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 19 November , 2013 Rapport Share Postad 19 November , 2013 ATFolja har jag bara sett röd. Hydraulolja(mineral) är oftast färglös eller lite gulaktig Sedan finns det så kallade miljöoljor som kan vara gröna men även färglösa finns. Blanda inte oljor av olika typ. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 20 November , 2013 Författare Rapport Share Postad 20 November , 2013 Det är inte ens lunch ännu och jag har redan hunnit lära mig något nytt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wild_Devil Postad 25 Maj , 2014 Rapport Share Postad 25 Maj , 2014 Lyfter denna tråden igen... Är det någon som har någon princip-skiss över denna hyttpump ? ? Hittar inget i repboken.. ( kan ha missat.. ) Enl sid 771 i reservdelskatalogen så är det inte lätt att förstå den.. Det är hydraulolja i den. Påfylln.lock lätt igängat ett par gängor bara. Testat att lossa anslutn på tippcyl och där kommer det olja och pumpen är då tyst och ok. När man skruvar fast tippslangarna och pumpar så ser man oljenivån i behållarn gunga upp å ner.. Men det väser rejält i pumpen..efter ett par pumptag går den så lätt att pumphandtaget sjunker av egenvikten.. Jag var säker att det var packningen på pumpkolven men efter att jag rivit isär pumpkolven är jag tveksam till det.. Vore den packningen dålig borde oljan spruta efter pumpkolvet ut uppåt.. Funderar mera och mera om det är hyttkolven som är paj.. En detalj jag märkte var att fjädern under pumpkolven var riktigt riktigt tjurig att få upp...fick nästan gänga ur den...men som sprängskissen visar så ska den gå att ta ut åt det hållet... ? ! ? Har gett upp nu för kvällen då jag har lyckats förlägga magnetpinnen på något bra ställe och inte kan få upp kulan för kontroll.. Tips och ideer mottages tacksamt ! /R Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Dexxas Postad 26 Maj , 2014 Rapport Share Postad 26 Maj , 2014 Scanias hyttpump har en ställbar överströmningsventil som man når med en insexnyckel i hålet för oljepåfyllning.Har varit med om att den har vibrerat upp med tryckförlust som resultat.Kan även vara en färgflaga eller nått annat skräp som fastnat i den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wild_Devil Postad 26 Maj , 2014 Rapport Share Postad 26 Maj , 2014 "Dexxas" Tack för tipset, ska kolla det. Som det ser ut på reservdels-sprängskissen så sitter den ventilen in i "ryggen" på pumpen inne i oljebehållaren. /R Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 26 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 26 Maj , 2014 Mycket intressant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wild_Devil Postad 26 Maj , 2014 Rapport Share Postad 26 Maj , 2014 Ett steg fram...en hel dans bakåt ! :( Hittade ingen ventil igenom påfyllnadshålet. Packade om pumpkolven. Luftade ur och fick upp tryck så in i he###te ! ! 80kg tryckandes på 1m långt rör men ingen rörelse på hytten :0 :0 Inget väsande mer..och vredet för att välja uppåt / nedåt gick knappt att vrida. Testade att öppna ena röret under pumpdelen och en stråle stod ut där. 3ggr gick det att pumpa ur olja sen blev det cykelpump av pumpkolven igen... ingen minskning i behållaren.. Tog loss bägge rören helt under pumpen men det kom en svag svag rinnande som skiftade hål beroende på hur jag vred uppåt / neråt vredet... Fortfarande cykelpump och svag minskning i behållaren.. Misstänker att det är någon kula som kärvar eller färgflaga som jävlas innuti.. :-( :-( :-( Ger upp nu inför bilens ivägresa men blir nya krafttag när den kommer tillbaka. Då blir det att riva ner och isär hela pumpdelen för noggrann kontroll och rengörning ! /R Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
bsvensso Postad 27 Maj , 2014 Författare Rapport Share Postad 27 Maj , 2014 Tack för kämpa insatsen Robert! Förhoppningsvis kommer det inte finnas något behov av hyttfällning ett tag framöver... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nekafm38a1 Postad 15 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 15 Augusti , 2015 Kan man verkligen hälla i ATF i hyttippcylindern? Hur kommer det sig att försvaret inte gjorde det enligt smörjschemat? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 16 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 16 Augusti , 2015 ATF är ju en slags hydraulolja så det bör fungera och "scaniapickup" har haft sin TGB30 ganska länge så fungerar det för honom så är det säkert ett bra alternativ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
scania pickup Postad 17 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 17 Augusti , 2015 Vi använder ATF-olja i hyttpumparna på Huddig grävlastare. Vet inte varför, men jag ska fråga någon bättre vetande. Jag tycker att vanlig hydraulolja borde duga då oljan inte har något tufft jobb. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.