Gå till innehåll

Olerums ny sattsning. Fyra dagars 1-4 maj kombi militärbilsträff


Rekommendera Poster

Hej bättre sent än alldrig, 

 

Torsdag till  Söndag 1-4 Maj. Skall vi göra en storsatsning och ha en fyradagars träff och klämma in Militärfordons träffen samtidigt 

 

Känns som förutsättningarna för gott väder och hela bilar är bättre på våren än på hösten 

 

Torsdagen är det tänkt vi skall ut på en rund tur med start i Olerum och för att sedan ta oss på vägar i olika skick ner mot Ringarum över mot Valdemarsvik och sedan tillbaka till Olerum "Rosenberg, Denna dag ingår något lättare att äta efter vägen. och kommer att kosta 100 kr, detta separat från fredag till söndagens aktiviteter.

 

Fredag till söndag hålls vi i Rosenberg som vi brukar på de övriga körningarna, det blir kvälls körning fredag . dock längst till kl 23. på lördagen skall vi ordna med lite live musik och eventuellt något annat att att underhålla oss med, så vi har kör stopp från kl 19:00 på lördagen så band och annat kan underhålla oss i stället.

Lördagen kommer vi ha den nu allt mer uppskattade kolon safarin på berget bortom ädel lövhängnet utöver den sedvanliga körningen.

Söndagen beger vi oss till Olerum Offroaders vagga, och kör en runda "kolon körning" genom skogen där och ner runt sjön, Ja naturligtvis för de som inte vill följa med på detta fullt möjligt att köra i Rosenberg som vanligt.

Skogsköket vi hade här i höstas skall förfrågas om de vill komma tillbaka och laga samt sälja mat en av dagarna annars är det Johanssonska Olerums burgare som gäller vid lämpliga tidpunkter. möjligt att vi utökar meny till att innehålla något annat vissa tider eller en dag då det kan bli mycket burgare för de som är Torsdag till Söndag annars.

Sen har ju kiosken öppet för försäljning av div godsaker samt kaffe och läsk.

Camping

Möjlighet till el finns i begränsad utsträckning vid campen. där är det lite först till kvarn som gäller, om det inte föreligger särskilda skäl, så med rätt motivering går det att boka upp ett uttag, större fordon som tex bussar mm som skall användas till boende vill vi gärna ha förhands tips om så vi kan planera campen lite i alla fall.

 

Pris Fredag-Söndag 300 kr så totalt 400 kr för Torsdag till Söndag

El på camping 50 

 

Vid eventuella frågor, så kontakt genom tele

Någon slags ansvarig Hans Hansen Noll768293401

Markägaren Christian Johansson     Noll706907433

 

Mail kontakt

hansen@olerumoffroaders.se

christian@olerumoffroaders.se

 

Mer info kommer vart efter vi bokat in musiker och annat

MVH H.Hansen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja de är välkomna, men det är nog begränsat för vart de kan köra och det har att göra med att de lämpliga hyggena nu är planterade,

Men ser jag att det dyker upp en massa större bilar. så skall jag ordna fram något lämpligt ställe för dem att köra på också. Vore bra om de annonserade på förväg och verkligen kom sen så jag inte lade ner massor av timmars jobb och samtal med markägare så blir det inget av det.

 

Grejor att dra loss finns, ÖSA 250 8x8 med 37 tons ryckstropp borde räcka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana du och micke känner ingen med lämpligt fordon som skulle kunna transportera er. ge den som ställer upp en riktig hel helg med upplevelser genom att åka med och låt den få köra, stå för lite mat och dricka så kanske det är möjligt att få det hela för bränslekostnaden, ragga med en till så blir det bra, jag har sett två 13 och en 11a på trailer tidigare det funkade fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svana du och micke känner ingen med lämpligt fordon som skulle kunna transportera er. ge den som ställer upp en riktig hel helg med upplevelser genom att åka med och låt den få köra, stå för lite mat och dricka så kanske det är möjligt att få det hela för bränslekostnaden, ragga med en till så blir det bra, jag har sett två 13 och en 11a på trailer tidigare det funkade fint.

Ja inget är ju omöjligt..

 Micke har ju faktiskt tillgång till lastväxlare och storvagn..han kör ju grävare och lastbil om dagarna.

 

Har tagit upp detta förut men han vill inte använda grejerna för privatturer. Vi får se.

 

 (Nu har jag en fråga på g, men jag ställer den i en annan tråd..) :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ja jag har ju för tusan glömt att skriva att karins kok å mos eller humlans skogs kök Ja kärt barn har många namn, Men de kommer att på lördagen ställa upp trossen för att laga något smarrigt som sedan vi kan handla och smälla i oss ^_^ .

 

Mindre än 2 månader kvar nu, bara att boka in  :D

Jag kommer då vara där det är ett som är säkert  :)

Skulle vara kul att se Stureplan offroaders ute i terrängen en sådan här helg  :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS LITE ÄNDRING I KÖRTIDERNA
Det blir kvälls körning fredag . dock längst till kl 23. på lördagen skall vi ordna med lite live musik och eventuellt något annat att att underhålla oss med, så vi har kör stopp från kl 19:00 på lördagen så band och annat kan underhålla oss i stället.

 

H.Hansen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är en fantastisk körning. Mycket olika terräng, det finns till alla.

 

Hur många kommer med TGB30-40?

 

Hasse (mfl.), kan ni fundera på en variant på terrängtouring för de lite tyngre fordonen?

IMG_0881_zps04af26b0.jpg

Micke dyker det upp några fler tunga än din så skall jag jobba stenhårt på att fixa det, jag har redan funderat lite på vart jag skall hitta lite rolig körning för dej  :excl: men blir det för många så får jag nog tänka om, och kontakta en till markägare, det finns faktiskt en "gammal" väg som går mot Söderköping, dock är den bommad, men det är möjligt det går att lösa, där vet vi att det som en gång var en väg håller för bilarna i alla fall, och det skulle faktiskt vara en kul sväng, även för mej då jag enbart gått den bitvis, samt kört lite grävlastare där.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt trevligt!!  Måste fundera ut vilket fordon jag ska låta andas vårluft,,,,, hur lång är den där rundturen? frågar eftersom jag funderar på Alvisen

Menar du Torsdagens tur eller den jag kollar på för de lite större fordonen ?

'Den på torsdag har jag faktiskt inte hunnit åka än, Den har markägaeren kollat upp, så exakt hur lång den är vet jag ej än, men vi skall ta den snarast med min TGB så får jag mäta och en bättre översikt på det hela, jag har bara blivit guidad den på googel maps än

Den för tunga fordon, ja det beror helt på markförhållanden, jag har pratat med några markägare efter sträckan och är det torrt och vi inte riskera köra sönder vägarna, har jag grön ljus, men det kan två dagars regn eller dags humöret på vissa markägare hänga på.

Det är inte så lätt att smyga förbi med en kolonn lastbilar  :unsure: så risken att jag och klubben får fan efteråt är för stor för att inte ha allt ok.

Nu har jag en back upp plan på det hela "TUNGA" biten och där bestämmer vi själva innan vi åker en ca längd och tid som vi ger oss ut. det finns en hel del fina ej spärrade "vägar" här också   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om inte annat så vore det jäkligt kul om det kom några och visade upp sina fordon och var med och umgicks lite  :)

Slår gärna ett slag för glädjen och gemenskapen vi alla i regel har som sysslar med både offroad och även de som är kanske lite mer för bilarna och det runt dem.

Det finns så många olika bilar och prislappar på dem, men glädjen när vi får ta ut den och köra lite samt träffa andra och kika på vad de har slår det mesta

Det är kanon kul att se en väl renoverad bil, ett extremt bygge, men i mitt tycke lika roligt att se de som plockat i hop något och bara kommer för att köra mot alla ods och umgås med folk som har liknade intressen. där av att jag tycker vi skall kunna samsas på samma träff och ha lika roligt ändå  :)

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du Torsdagens tur eller den jag kollar på för de lite större fordonen ?

'Den på torsdag har jag faktiskt inte hunnit åka än, Den har markägaeren kollat upp, så exakt hur lång den är vet jag ej än, men vi skall ta den snarast med min TGB så får jag mäta och en bättre översikt på det hela, jag har bara blivit guidad den på googel maps än

Den för tunga fordon, ja det beror helt på markförhållanden, jag har pratat med några markägare efter sträckan och är det torrt och vi inte riskera köra sönder vägarna, har jag grön ljus, men det kan två dagars regn eller dags humöret på vissa markägare hänga på.

Det är inte så lätt att smyga förbi med en kolonn lastbilar  :unsure: så risken att jag och klubben får fan efteråt är för stor för att inte ha allt ok.

Nu har jag en back upp plan på det hela "TUNGA" biten och där bestämmer vi själva innan vi åker en ca längd och tid som vi ger oss ut. det finns en hel del fina ej spärrade "vägar" här också   :)

Jaa,,,,Alvis får väl räknas som tung, var bara nyfiken,om det är 6-8 mil är det bättre å ta ett annat fordon,,,vill ju inte slita på pärlan för mycket,,,hehe...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torsdagens runda ca 5 mil lite beroende på hur många vi blir, det tar ju alltid längre tid om man är fler på kolon körning.då kanske vi kortar ner den.

Den jag planerar för tunga, fordonen spikar vi inte förrän jag ser hur många som kommer och vi tillsammans diskuterar oss fram till lämplig sträcka och tid för att köra den turen 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

OBS ÄNDRING AV VIKT PÅ FORDON !

MAX 4 TON 

 

På grund av vägarnas antagande beskaffenhet "Tjällossning samt mjuka vägar på grund av nederbörd" har vägsamfälligheten här och runt om satt max 4 Ton som gräns för fordons total vikt per ekipage= Bil eller Bil + släpvagn med last- Bil + husvagn, Biltransport  mm

 
Var vänlig och respektera detta och om ni har ett fordon eller fordons ekipage som väger mer än 4 ton. 
 
Ta kontakt med Ansvarige på telefon för att begära tillstånd att köra in till camping och körområde samt få information om vart ni kan lasta av och ställa eventuella dragbilar eller transportbilar mm
 
Alla som ej har tillstånd men ändå kör in kommer att avvisas av vederbörande, då detta avtalats med markägare och vägsamfälligheten.
 
ALLTSÅ INGA TUNGA FORDON UTAN TILLSTÅND. MAX 4000 Kg
Detta gäller även om ni fått muntligt tillstånd av H.Hansen eller någon annan i styrelsen eller medlem än just Christian Johansson tidigare.
 
Kontakt person Christian Johansson nås på Tele nr : Noll70-6907433.
 
MVH Olerum Offroaders.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt tråkigt att höra! Har sett fram mot Olerum och att äntligen träffa flera flera tunga och lätta Terrängbilare.

 

Men "tjällossning samt mjuka vägar på grund av nederbörd"? Det är ju en hel månad kvar! Beslutet kanske kan omprövas om vädret är med oss? Kan ju inte vara mycket till tjällossning efter den här milda vintern, och blir det inte osedvanligt mycket regn i april, är det väl kruttorrt i marken första maj...

 

Hoppas det ordnar sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja för tillfället är faktiskt vägarna mjuka här, de kör till exempel i princip nästan inte ut något timmer alls nu.

Men träffen är ju inte inställd, 

Det är bara så att vi "Ja eller klubben då" inte planerat någon stor tungbils träff direkt, så där av att markägaren och vägsamfälligheten vill ha lite koll på hur mycket trafik det blir. Och om det börjas köras runt om med fordon som huseras hos oss kan klubben få bekymmer framöver både med mark och annat.

Något som jag tydligen missat eller missförstått tydligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...