Gå till innehåll

Elektrisk kjølevifte (elfläkt). Erfaringer?


kristaga

Rekommendera Poster

Bästa och enklaste enligt mig, är att först ta ur kylaren framåt genom grillen.

 

Sedan skära loss den 4-kantiga ramen som håller strumpan mot kylaren och behålla denna ram och sina orginal infästningsskruvar.

På den ramen bygger du en huv som påminner om utseendet på en spisfläkt, dvs en fyrkantig tratt som blir anpassad till rätt storlek för fläktens ytterdiameter och infästningshål. Plåthuven skrivas fast med ramen från strumpan exakt som orginal, och fläkten monteras på huvens baksida, då som sugande eller tryckande -beroende vilken sida du monterar fläkten i plåten.

 (Jag föredrar baksidan, då kan du skruva bort och byta fläkten utan att behöva meka bort nåt annat först..)

 

 Är man osäker på om fartvinden inte tränger igenom rätt när fläkten står still och man kör landsväg..

  ..då hålsågar man eller kapar hål i trattens sidor för luftgenomström.

 

Så borrar man / kapar hål i trattens undersida, så ev regnvatten / lera / snö / is kan rinna ur efter dynghåls besöken. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast  :P

Jag hade tänkt att använda strumpan och sätta fläkten i ringen där original fläkten snurrar. "bara Plocka bort fläkt och axeln"

Där av att jag sitter med den ringen och klurar nu. :unsure: Har redan rensat en sådan på fläkt och axeln, och har bara staget ner till fästet i ramen kvar  :)

Fick för mej att flera gjort så  :ph34r:

Får göra en ring till att sätta inne i den så den förlängs, och montera fläkten på fram mot kylaren, då hamnar den åt rätt håll och får stöd runt om och sitter skyddad innanför strumpan 

2014-04-09_23-40-52_867.jpg

 

Tänkte jag inte skulle behöva plocka bort kylaren och hålla på med luftning och annat just nu och bara köra den på en brytare, har inte hunnit fixa allt lul lul med givare och annat som behövs för det. -_-

Har lite för mycket att ordna med ändå innan träffen i Maj

Trodde jag skulle hinna rikta vinsch fästet också, typ i dag, men det stod en traktor inne i verkstaden med läckage på, vi lokaliserade det så småningom till att det var en en bromsslang mitt under traktorn, så stod en harv utanför porten där de skulle fixa med lagringen av en axel inför försäljning av den  B)

Sen var min terapi hörna full med delar som blev bortskruvat när hytten på "20 bils släpet" plockades av och jag skulle kolla vad som var säljbart, då fanns det inte en chans att komma in med någon 13 bil och plocka av stötfångare och vinsch  ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fördelen med kåpan Micke o jag byggde til hans 11, är att vi fick nog fäkten 10cm högre upp än orginal, vilket bidrar till att man sällan behöver tvångsavstänga fläkten vid lerbaden..den kommer över vattennivån oftast.

 

Kanske hittar nån bild på detta framåt kvällen..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillade inte lösningen med att pilla igenom något mellan cellerna och försöka spänna fast, det funkar säkert bra en tid, men börjar den lossa så skadar man nog kylet ganska snart  :(

Blir att lägga ner arbete på att fixa med den ringen som strumpan sitter i och den andra fläkten snurrat i .

Fyra vinkeljärn, ut från ringen och fyra plattor att skruva fast fästena i borde hålla bra. möjligt att jag sätter snestag från ytterändarna på vinkeljärnet och in till ringen för att ta upp sido krafter och två trianglar på varje järn ut blir väldigt stabilt.

fästet ser då ut att klara av vikten och strumpan hjälper ju till att hålla ringen också.

Skall se om jag lyckas lura till mej barnvakt i morgon eller på söndag, vill inte ha 3 åringen ränna runt mej när jag svetsar, blir svårt att hålla koll på vad hon gör i verkstaden då och smörgropen står öppen nu  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fördelen med kåpan Micke o jag byggde til hans 11, är att vi fick nog fäkten 10cm högre upp än orginal, vilket bidrar till att man sällan behöver tvångsavstänga fläkten vid lerbaden..den kommer över vattennivån oftast.

 

Kanske hittar nån bild på detta framåt kvällen..

Vilken kväll  :D

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja eftersom jag taggade Svana lite får jag lägga upp vad jag skall prova med.

Snurrade på grejorna och såg en möjlig lösning i dag lite slipa och skruva så är det klart för test montering på original fäste med strumpan, funkar det får jag kapa skruvarna så det ser lite vettigt ut i alla fall.

Visst nästan en dubbel post men här är fotona igen.

post-4958-0-48429100-1397675733_thumb.jp

Jag får köra den minus matad, känns som flåset räcker till ändå

post-4958-0-87157300-1397675823_thumb.jp

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja jag använde en skrotad original fläkt, kapade av tappen som går genom centrum och håller den fläkten, satte på en el fläkt i de fyra "ekrarna" som håller ringen,

satte det i original hållaren och det verkar funka fint, 

Material förutom den skrotade original fläkten, 8 st M5 skruvar 8 st M5 låsmuttrar 16 st brickor och 4 st bitar spikband samt ett stycke Spal 24 V elfläkt  :)

Bytet tog 2 timmar + lite eldragning, men då har jag bara min på en brytare med en diod som visar om säkringen är hel eller ej.än

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju dubbla elsystem i min TGB11 med hjälp av en extra 12v generator på 65A så jag tänkte jag kunde prova med en "noname" elfläkt. Kanske kan vara intressant för övriga som har 12v i sina C30x ?

Bytte i samma veva till 3" kyl från en TGB20, passade på att löda fast en hylsa M22x1.5 gänga för termokontakten strax bredvid nedre utloppet på kylet.

 

Fläkten jag provade först var  Biltemas största på 16" och det funkade...i princip....nästan.

Visst, det funkade och fläkten kylde men det tog evinnerlig tid att få ner temperaturen när bilen stod på tomgång en varm dag. Kändes som kapaciteten var i underkant faktiskt.

Åkte till skroten och köpte en fläkt till Volvo 850/v70 istället. Den var ungefär lika stor och hade dessutom två hastigheter. 

Efter visst pyssel med byte till större reläer, montera fläkten med en distansring(fläktens nav sticker ut några cm) direkt mot kylet så kunde jag testa med 850-fläkten istället, kopplade tillfälligt in den så att halvfart kör jag med en brytare och fullfart via termokontakten i kylet.

-Vilken skillnad! nu går fläkten bara en kort stund och det blåser rejält från den, som bonus går den ganska mycket tystare än biltemafläkten.

Verkar som den får ner temperaturen bättre än biltemafläkten även när den går på halvfart :)

Framtida modifiering blir att skaffa en termokontakt med dubbla poler så jag kan köra lågfart/högfart helt automatiskt.

 

Största vinsten med elfläktskonvertering är att ljudnivån i bilen sjunker kraftigt, man slipper höfläktsljudet från originalfläkten.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har följt denna tråd  om elektrisk fläkt här och är själv sugen på att montera en, hade precis ner kylet för att laga "strumpan" mellan kyl o fläkt,

gick lätt att sy ihop på en vanlig symaskin. Kollade priser på fläkt och ser att fläktar med flås i lossar runt 2000:-. Blev mest överraskad av strömförbrukningen på dom, slukar massor med ström. Tänker mej att jag står fast nånstans. har försökt komma loss men står still  (ingen fartvind genom

kylet) bilen står still medan vinchning fixas. Vinchen börjar gå och fläkten måste också gå då motorn blir varm för att jag står stilla,generatorn är på 35 amp. Det låter som om det kan bli problem med att få strömmen att räcka till. Surhålet kanske tar 20 minuter att passera, gasar man sen för att öka laddningen går ju motorn ännu varmare!! Vad vinner man egentligen på att byta till en elfläkt? hörselproppar kostar ju kanske en tia!! ;)  ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall man vinscha lång tid kan det såklart dra ur batteriet snabbare om man kör elfläkt samtidigt men en 250W SPAL-fläkt drar ju lite drygt 10A på 24v och en 12000lbs vinsch drar mellan 80-380A beroende på belastning. 

Jag tror 10A till en fläkt som går 20% av tiden inte spelar så stor roll i sammanhanget.

 

Visst är öronproppar billiga men jag uppskattar en rimlig ljudnivå under transportsträckorna och normal körning i trafik. Trevligt att kunna samtala med eventuell pasagerare i normal samtalston, prata med polarna i komradion eller lyssna på musik i stereon. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nästan bättre att ha lite mer än tomgångsvarv på motorn kylmässigt, vattenpumpen verkar ge bättre cirkulation i hela motorn på ca 1200 v min mot tomgång ca 800 v min, 

Står ofta och vinschar olika saker i omgångar lägre tider,som tex när jag drar fram ved, och då har det visat sej att om jag drar upp hand gasen lite så får jag bättre kylning.

Skall bli intressant att se hur den blir när jag snart får dit termostat styrning.

Men de är ju väldigt olika bilarna, för min har aldrig krånglat med att gå varm, den pendlar mellan 80-90 grader beroende på körning.

Nu har jag inte hunnit hård testa elfläkten men det kändes som ett steg i rätt riktning, Kan lätt återställa min bil så vid längre turer får nog original grejorna följa med för säkerhets skull.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar också som våra maskiner är lite känsliga mot mycket värme, inte för hållbarheten, men för den goa gången. Min går lite taskigt på tomgång riktigt heta sommardagar, och Micke anser att hans går mycket finare i skogen när han kör elfläkten manuellt hela tiden i skogen.

 

 Tror nog att min motorumsisolering höjt tempen i maskinrummet och kanske värmer förgasare/insug/luft negativt.

 

 

Men, jag är lite inne på att mina förgasare behövs kollas över också, så visst är det en bidragande orsak.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart möjligt Det får ju lasta lite mer så där kanske bättre kylning behövdes.

Hm jag såg att det låg 6-10 st 20 bil kylare hos "grosshandlarn" när vi köpte 20 bils ramen av dem, de annonserar ju inte, men man kanske skulle ringa och höra vad han skall ha för en sådan  :)

 

 

EDIT: 1000 kr för en ok 20 bil kylare ville han ha. 

Mycket koppar vart svaret  ;)

Jag skall möta upp han på Onsdag den 18 Juni, då vet jag exakt hur många han har sedan, kan ju förmedla om det är någon som letar.

Kanske dyrt i fleras ögon och det går nog att leta på billigare, men det vart nära och bekvämt för min del.

MVH H.Hansen.

 

PS skall till Ränneslätt över midsommar så om intresse finns kan jag köpa med någon till och ta med dit.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Surplus/active life hade nog 8-12st 3" kyl liggandes i en pall när jag var där. Tog också en tusenlapp för ett kyl.

 

Skummade runt på nätet efter ett aluminiumkyl om det kunde finnas något universal som kan passa. Fanns lite olika men inget klockrent bolt on.

Dock verkar Ford mustang 289 64-66 hamna väldigt nära i mått, kylarlocket sitter visserligen inte riktigt i mitten av kylet och anslutningarna lite förskjutna. Kanske värt att spinna vidare på ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...