Gå till innehåll

Justera Ventilerna


MikaelD

Rekommendera Poster

Du vrider runt motorn genom att vrida fläkten. Skruva ev. ur några tändstift så går det lättare. Spelet på avgasventilerna kan minska till noll p.g.a. att vi kör på oblyad bensin och ventilerna äter sig in i topplocket. En motor med rätt ställda ventiler går bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst! Det finns också flera sätt att se när kolven är i övre dödläget (det är egentligen där ventilspelet ska mätas). Enklast är att med tändstiften urskruvade stoppa ned lämpligt objekt i tändstiftshålet och försiktigt vrida vevaxeln tills kolven är i topp på den cylindern rotorn pekar på. Man kan förstås också följa anvisningarna i verkstadshandboken men det kanske är att fuska? -_-

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp!

Som sagt första gången och grymt bra blev det! :)

 

Hade kanske inte varit fusk, men innan jag gav mig på detta så hade jag aldrig sett en ventil och ännu mindre ventilerna vippa :) så det blev rotorvarianten, enkel och bra vid ensamarbete.

 

Åter igen, tack för hjälpen!

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Vilken ventil är den avgas, är det den bakre?

Hur vet jag exakt när en kolv är i topp? Långsamt vrida till den börjar gå nedåt, detta via okulär inspektion?

För övrigt, ska det gå att rucka på även de icke-aktuella ventilerna, eller tyder denna på jättefel ventilspel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du lat och bekväm( som jag) (eller har ont om plats så remskivan inte går att dra runt för hand), så struntar du i alla märkningar, kopplar bort tändsladden eller om det är en diesel glödningen och elstoppen, slår sen till starten och när den ventilen du vill ställa gjort sin rörelsetakt och är på väg mot vila då rör sig den andra och då ställer jag den i som är i vila.  

 

 ang vilken som är insug resp. utblås så ser du vad den är närmst är den närmst utblåset är det en avgas men är rek avstånd samma så spelar det ingen roll.

 

ang kolv i topp dvs justera med kompläge är när båda är i viloläge dvs efter insug gjort sin rörelse och innan avgas påbörjar sin rörelse, följ då tändföljden och ställ sen nästa cylinder i tändordningen. 1-5-3-6-2-4  

 

Motorn jobbar så här: först insug sen komprimering ,tändning , utblås.  varje cylinder hinner göra dessa arbetstakter på 2 vevaxelvarv eller ett kammaxelvarv = alla cylindrar hinner göra alla takter på två vevaxelvarv, därför går det även att ställa ventiler efter tvåvarvsprincipen.

 

 

tvåvarvsprincipen på en 4 cylindrig motor, när första cylinderns ventiler rör sig =väger då ställer du de övriga som är lösa, sen vrider du så sista cylinderns ventiler väger då ställer du de övriga.

 

För stort ventilspel gör att lyftaren inte påbörjar rörelsen på kammens grundare del utan lite senare vilket inte är så bra.

Stötstångsmotorer brukar ha 5 hundradelars plus på varm motor.  dvs på gammal volvo motor 0.40 kall och då 0.45 på varm motor.

 

Åker du diesel hamnar avstånden ofta ner mot 0.15 och då blir det lite känsligare så de inte ligger på vid kall motor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...