MikaelD Postad 29 April , 2014 Rapport Share Postad 29 April , 2014 Hej. Dags att försöka ta tag i motorn som låter envist tickande. Är det någon som har en bra How-to-do for dummies motsvarande, gärna med bilder? Har aldrig gett mig på ventiljustering tidigare. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 29 April , 2014 Rapport Share Postad 29 April , 2014 Detta är vad som står i verkstadshandboken, men exakt hur man gör själva justeringen vet jag tyvärr inte Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 29 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 29 April , 2014 Det tackar jag för Återkommer i morgon med hur det gick. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 29 April , 2014 Rapport Share Postad 29 April , 2014 Du vrider runt motorn genom att vrida fläkten. Skruva ev. ur några tändstift så går det lättare. Spelet på avgasventilerna kan minska till noll p.g.a. att vi kör på oblyad bensin och ventilerna äter sig in i topplocket. En motor med rätt ställda ventiler går bättre. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 29 April , 2014 Rapport Share Postad 29 April , 2014 Du ställer de genom att lossa på låsmuttern vid lyftaren, och vrider justerskruven med en skruvmejsel tills du har rätt mått, Håller den där med skruvmejseln och drar åt lås muttern igen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 30 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 April , 2014 Hej. I arbetets gång.. Hur nollställer jag motorn, dvs hur vet jag att ettans cylinder är där den skall? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 April , 2014 Rapport Share Postad 30 April , 2014 Finns flera sätt. Du kan t ex lyfta av fördelarlocket och titta efter vilken tändkabel rotorn pekar på, den tändkabeln sitter på cylindern som är i tändläge... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 30 April , 2014 Rapport Share Postad 30 April , 2014 Jag tror att 4ans vipparmar "väger" när 1an är i position. Står säkert i boken Tillägg: Fan va dum jag är, står ju i bilden i andra inlägget... doh Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 30 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 April , 2014 Tack för hjälpen så jag kan justera de ventiler rotorn pekar på? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 30 April , 2014 Rapport Share Postad 30 April , 2014 Javisst! Det finns också flera sätt att se när kolven är i övre dödläget (det är egentligen där ventilspelet ska mätas). Enklast är att med tändstiften urskruvade stoppa ned lämpligt objekt i tändstiftshålet och försiktigt vrida vevaxeln tills kolven är i topp på den cylindern rotorn pekar på. Man kan förstås också följa anvisningarna i verkstadshandboken men det kanske är att fuska? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MikaelD Postad 30 April , 2014 Författare Rapport Share Postad 30 April , 2014 Tack för all hjälp! Som sagt första gången och grymt bra blev det! Hade kanske inte varit fusk, men innan jag gav mig på detta så hade jag aldrig sett en ventil och ännu mindre ventilerna vippa så det blev rotorvarianten, enkel och bra vid ensamarbete. Åter igen, tack för hjälpen! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 27 September , 2015 Rapport Share Postad 27 September , 2015 Vilken ventil är den avgas, är det den bakre?Hur vet jag exakt när en kolv är i topp? Långsamt vrida till den börjar gå nedåt, detta via okulär inspektion?För övrigt, ska det gå att rucka på även de icke-aktuella ventilerna, eller tyder denna på jättefel ventilspel? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 27 September , 2015 Rapport Share Postad 27 September , 2015 Är du lat och bekväm( som jag) (eller har ont om plats så remskivan inte går att dra runt för hand), så struntar du i alla märkningar, kopplar bort tändsladden eller om det är en diesel glödningen och elstoppen, slår sen till starten och när den ventilen du vill ställa gjort sin rörelsetakt och är på väg mot vila då rör sig den andra och då ställer jag den i som är i vila. ang vilken som är insug resp. utblås så ser du vad den är närmst är den närmst utblåset är det en avgas men är rek avstånd samma så spelar det ingen roll. ang kolv i topp dvs justera med kompläge är när båda är i viloläge dvs efter insug gjort sin rörelse och innan avgas påbörjar sin rörelse, följ då tändföljden och ställ sen nästa cylinder i tändordningen. 1-5-3-6-2-4 Motorn jobbar så här: först insug sen komprimering ,tändning , utblås. varje cylinder hinner göra dessa arbetstakter på 2 vevaxelvarv eller ett kammaxelvarv = alla cylindrar hinner göra alla takter på två vevaxelvarv, därför går det även att ställa ventiler efter tvåvarvsprincipen. tvåvarvsprincipen på en 4 cylindrig motor, när första cylinderns ventiler rör sig =väger då ställer du de övriga som är lösa, sen vrider du så sista cylinderns ventiler väger då ställer du de övriga. För stort ventilspel gör att lyftaren inte påbörjar rörelsen på kammens grundare del utan lite senare vilket inte är så bra. Stötstångsmotorer brukar ha 5 hundradelars plus på varm motor. dvs på gammal volvo motor 0.40 kall och då 0.45 på varm motor. Åker du diesel hamnar avstånden ofta ner mot 0.15 och då blir det lite känsligare så de inte ligger på vid kall motor. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
snetok Postad 27 September , 2015 Rapport Share Postad 27 September , 2015 I had cracked Fördelarlock. And I just cut off the top part. When the valve regulated - that sets it instead intact. It became a lot easier! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.