Gå till innehåll

Undre spindelleder tgb


Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en fundering ang. spindellederna på min tgb. Fick se på besiktningen att dom va ganska glapp. Kan det räcka att man smörjer i fett i dom eller blir man tvungen att byta? Om man ska byta, skruvar man bara lös nedre då och tar ur den och byter? Eller blir det mera riv än så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om dom är lite slitna brukar man kunna shimsa om dom genom att flytta en bricka på den nedre. Står i verkstadshandboken hur det går till, finns här på forumet... Är dom mycket glappa finns det nytillverkade skålar i bättre kvalitet att köpa.

 

Borde fixa mina åxå, risk för dödsvobbel om man råkar hitta en grop på plan asfaltkörning vid högra hastigheter. Ej så kul...

 

MVH Klas

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I beskrivningen förstår jag det som att man justerar glappet som är "upp och  ner". Justerar man även glapp i sidled med shimsen? För jag tyckte att det såg ut som att det va glapp i just sidled på min. Hoppas jag gjorde mej förstådd nu :s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick också nerslag på det nu på besiktiningen.

Har plockat bort shims tidigare, men nu byter jag ut dem mot nya i lagerbrons i stället och plockar tillbaka shimsen., 

Det är sällan kulan som slits utan själva lagerskålen som nöts ner, så jag plockar i nytt innan det börjar nöta på kulan, ca 750 kr för två lagerskålar, Då skall de hålla bättre än vad original materialet gör enligt uppgift från folk som använder grejorna betydligt hårdare än vad normale föraren utsätter bilen för

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tar bort shims brukar det även påverka glappet i sidled. Ett tipps är att fetta in innan du sätter ihop. Är det lagom glapp brukar det vara svårt att få i fett. :huh:

Jag har på min att göra lista att fixa ett spår i kulan eller skålen så att det går lättare att pressa i fett.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så jag kan pröva byta lagerskålen bara då. Jag kollade pris på alltihop i nedre lederna och det blev ju lite mer :)  Men man måste shimsa ändå om man byter skålarna antar jag?

Ja du får antagligen lägga i fler brickor, För man plockar ju bort dem när man shimsar in dem mot lagerskålen,. 

Jag har samlat mina brickor på ett buntband och satt under instrument brädan till just när det är dags att sätta tillbaka dem, men saknar du brickor så finns det att köpa hos de flesta väl sorterande lager kedjor/butiker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du får antagligen lägga i fler brickor, För man plockar ju bort dem när man shimsar in dem mot lagerskålen,. 

Jag har samlat mina brickor på ett buntband och satt under instrument brädan till just när det är dags att sätta tillbaka dem, men saknar du brickor så finns det att köpa hos de flesta väl sorterande lager kedjor/butiker

Man behöver inga shims i början om man byter skålar menar du? Man sätter dit dom efter hand det blir glapp igen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nya lagerskålar=flera shims. Allt eftersom de slits och glappet ökar plockar man bort shims. När man är nere på noll shims och ändå har glapp byter man till en ny skål.

Innan du beställer nya skålar tycker jag du skall kolla om du har några shims kvar, om där finns shims - plocka bort några shims.

 

Lagerskålarna är formade som en halv sfär och kulan som är andra halvan av spindelleden passar mot denna. När man justerar glappet vertikalt minskar även glappet i sidled eftersom kulan "konar in sig" i skålen så att säga.

Samma princip som man har i hjullagern på gammal cykel där man justerar glappet i navet genom att dra åt kontramuttrar, man drar åt axiellt med minskar även glappet radiellt samtidigt. 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Perfekt att det kommit upp en tråd om just detta då jag måste fixa mina :) Eller iaf en sida då det inte fanns några shims att ta bort. Är det tatanka som gäller när man ska köpa ny skål eller finns det fler ställen? Någon som vet hur många och hur tjocka shims som sitter där från början så att säga så man har något att utgå ifrån då alla mina redan var borta när jag köpte bilen, eller står det något nyttigt om detta i verkstadsmanualen?

 

Hoppas det är OK att jag kapar lite i tråden men det var ju ändå samma ämne :)

 

Mvh/Mikael

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tatanaka funkar.

Shims är bra att ha några st i olika storlekar så man kan få rätt förspänning

Sitter det för hårt slits bussningen ut fort och det är omöjligt att få upp fett så man riskerar att kulan blir rostig och tråkig.

Om det är för löst blir det istället vobbel.

 

Så det kan bli ett par tester innan allt är ok. Har man en indikatorkocka och gör enl handboken så är det betydligt lättare att få ett bra resultat :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag slipade ett litet spår i den nya konan (med en dremel) innan montering så att jag skulle kunna trycka fett förbi och upp runt kulan, så man kan trycka bort vattnet ur leden.

Resonerade som så att det ev ökade slitaget pga spåret borde kunna kontra det slitage som blir om man har vatten liggandes i lagerskålen istället. Och då kändes det bättre att kunna trycka i fett så det smörjer rejält.

 

2013-06-28%20tgb%20framvagn%20003%20-%20

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kopierade dig Micke..blev jag en härm-apa månne? :lol:

 

 Gillade din filosofi och gjorde likadant i vintras, och möjligen kanske det tränger in vatten lättare oxå eftersom jag då och då doppar bilen i dyhål..men å andra sidan kryper allt vatten ut med fettet när man kör ett par pump med fettsprutan direkt efteråt..

 

 För mig funkar det fint.

 

  Och trist även för mig, för mina schims var oxå redan bortplockade.. och jag gjorde en riktig fuling och svarvare av planet på kulan, ungefär som ett schims tjocklek.

  Resultatet blev bra men inte rätt förståss.

 

  Så jag behöver oxå se över mina leder. För det är fruuuktansvääärt vilket vobbel man kan få med Creepys 37-tummare på dålig grusväg.. ingen lek alls. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra ide, tatanka har ju kommit på den mindre briljanta iden att tillverka bussningarna i modern lagerplast utan smörjspår. Det gör att det blir svårt att få fettet att komma förbi, trycka ut vatten och rostskydda kulan. Teoretiskt sett skall man inte behöva smörja plastlager öht men Vatten tränger alltid in och på marina konstruktioner till exempel används fettsmörjning ofta bara för att trycka ut vattnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gjorde ett rakt spår med tunnaste slipspetsen och det går hela vägen upp (ungefär som benen på en vacker kvinna där dom kan räcka ända upp sägs det  <_< ) Nu stal jag Svanas replik.

Ca 1-2mm djupt och ca 2mm brett skulle jag gissa att det blev, och funkar fint än så länge.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nä nu behöver jag hjälp. Försöker mej på att byta lagerskålar nu då. Men när jag satt i skålarna på plats och skjuter upp spindeln mot övre leden så fattas det liksom typ fem mm på undre leden. Ska den inte gå in riktigt mot tätringen på nedre? Jag prövade att dra åt jäkligt hårt och då kröp den lite längre men då blev ju styrningen stum å det blir ju dumt. Vad gör jag för fel? Och en fråga till, ungefär hur många schims bör man köpa för att schimsa in det?  Försökte få med bilder i inlägget åxå men inte ens det klarar man av! :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu sitter det på plats igen. Jag hade egentligen inte gjort något fel. När jag rev så satt det ingen gummitätning på nedre delen av spindeln och jag visste heller inte att det skulle göra det. Men efter lite tips härifrån så löste det sig så klart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...