Gå till innehåll

Köpa ny "vanlig" bil


goethe

Rekommendera Poster

Sitter med en Saab 9000-98 som med lite risk börjar bli lite till åren kommen samt att jag egentligen skulle föredra en kombi till hunden. Kör även fast regelbundet på olämpliga "vägar" så fyrhjulsdrift skulle inte skada.

Det jag funderar lite på är det här med nya bilar och vad man kan göra själv. Valp, volvo 140 och Saaben har inte varit några problem att lösa saker på men jag misstänker att när man börjar komma upp mot 2002 så är allt betydligt mer elektriskt? Bara elfelen jag haft på Saaben gör mig orolig och om jag dessutom mer eller mindre kräver verksatdsutrustning bara för att byta något småsak så kanske det lönar sig att köpa något äldre.

Rost är jag allergisk mot då jag vet hur jobbigt allt blir att reparera när det är rostigt, hörde rykten om att Volvo har galvaniserad undersida vilket borde minska rosten betydligt?

En XC70 känns spontant inte helt fel men en kompis som nu köpt en sa att den drog ca 0.8 liter milen, det är vad min saab drar nu och hans var ändå en 04.

 

Så vad jag egenligen vill ha är en fyrhjulsdriven bil (lämpligen ej konstant för att minska förbrukningen), tålig mot väder och vind så att den inte är sönderrostad, "simpel" kontruktion där saker kan lagas och utan massa onödigt skräp.

Eller är det helt enkelt så att jag kommer behöva "lämna in den" om jag vill ha dessa krav och samtidigt relativt låg förbrukning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XC70 som drar 0,8 måste vara unik. Kan köra min  04:a mycket försiktig landsväg på 0,8 men blandat dryga litern. Köp en äldre Defender, en med gamla TD 300 motorn. Enkel att jobba med, billiga delar, plats för hunden, ingen racer så ingen större risk för fortkörningsböter. Annars leta i Tyskland efter en Mercedes diesel före 93,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ang passaten förutom att du ville ha en som inte var rostbenägen... tror knappt det finns nån här ikring med hel baklucka, har även sett flera där det börjar leta sig fram bakom listerna på bakdörrarna. Men jag antar att om man får tag på en fin och sköter den hyfsat så verksr de iaf outslitliga i maskin.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med ang passaten förutom att du ville ha en som inte var rostbenägen... tror knappt det finns nån här ikring med hel baklucka, har även sett flera där det börjar leta sig fram bakom listerna på bakdörrarna. Men jag antar att om man får tag på en fin och sköter den hyfsat så verksr de iaf outslitliga i maskin.

2 lager hammarlack håller rosten borta från bakluckan :D 

Vänster framskärm är med rostbenägen men silvertejp är bekvämare än

att byta skärm :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Subaru skulle jag säga. Jag åker outback från 05. Hittills är jag supernöjd med den, passerar strax 23000 mil. Dom äldre har väl en större tendens till att rosta och drar mer soppa. Jag kör min på drygt 0.8l/mil. Har inte skruvat något på den själv då jag inte orkar engagera mig i så nya objekt ;) Men enkel service ska inte vara så bökigt på den vad jag kan förstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har en Volvo XC70 D5 automat 2004-modell (registrert seint i 2003) som jeg kjøpte da den hadde gått 175000 km. Nå fire år seinere har den gått 245000 km, og den største utgifta jeg har hatt bortsett fra service er at jeg måtte bytte batteriet.

 

Jeg er ekstremt godt fornøyd med den. 163 hk, firehjulstrekk som fungerer fint (2004-modellen er første med Haldex-systemet), tilleggsvarmer som jeg kan sette på via tidsur, antiskrens, innebygd telefon, soltak og god plass i bagasjedelen. Vi har to unger på 0,5 år og 4 år, og trenger bagasjeplassen. Forbruket ligger på 0,75 l/mil. Litt mindre på langtur, litt mer på bykjøring. Om vinteren kan den bruke opp mot en liter på mila hvis det er kaldt og snø.

 

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er beinplassen for dem som sitter i baksetene. Trangt.

 

Vi skal etter hvert kjøpe en nyere bil, og da blir det XC70 på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående elektronik på "nya" bilar så är det nog ingen större skillnad mellan en 9000 från -98 och en bil från 2008, snarare har man lärt sig konstruera elektroniken bättre med åren så man slipper från problemen. Skall man ha en elektronikfri bil får man nog leta bil från mitten av 80-talet.

 

När det gäller galv så har väl volvo haft galvad plåt sedan -88 på 740:n. -De flesta personbilar är nu för tiden tillverkade av förgalvad plåt (likt TGB Aluzink). Ingen biltillverkare mig veterligen galvar karossen i efterhand, även om många tror att Audi gör det. Lik förbaskat rostar även nyare bilar, även om det tar längre tid innan det rostar igenom.

 

Volvo XC70 och fram för allt XC90 är väl allmänt kända för att vara törstiga, inget för den ekonomiskt sinnade skulle jag påstå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jeg har en Volvo XC70 D5 automat 2004-modell (registrert seint i 2003) som jeg kjøpte da den hadde gått 175000 km. Nå fire år seinere har den gått 245000 km, og den største utgifta jeg har hatt bortsett fra service er at jeg måtte bytte batteriet.

 

Jeg er ekstremt godt fornøyd med den. 163 hk, firehjulstrekk som fungerer fint (2004-modellen er første med Haldex-systemet), tilleggsvarmer som jeg kan sette på via tidsur, antiskrens, innebygd telefon, soltak og god plass i bagasjedelen. Vi har to unger på 0,5 år og 4 år, og trenger bagasjeplassen. Forbruket ligger på 0,75 l/mil. Litt mindre på langtur, litt mer på bykjøring. Om vinteren kan den bruke opp mot en liter på mila hvis det er kaldt og snø.

 

Det eneste jeg ikke er fornøyd med er beinplassen for dem som sitter i baksetene. Trangt.

 

Vi skal etter hvert kjøpe en nyere bil, og da blir det XC70 på nytt.

Vad är det som gör att du vill köpa en ny bil?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det som gör att du vill köpa en ny bil?

Det er to måter å gjøre det på.

 

1. Kjøre bilen til den er oppbrukt og kan kjøres på skroten.

 

2. Bytte bilen mens det enda er mulig å få en del penger for den. (Husk at i Norge er bilprisene mye høyere i Sverige.)

 

Jeg lurer på om alternativ to kanskje er lurt. Nå får jeg kanskje maks 120000 kr for den, jeg kjøpte den for 250000. Vil ha nye XC70 hvis jeg bytter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...