Gå till innehåll

Ur-valp håller inte kvar högväxlarna


Rekommendera Poster

Hallå

äntligen provkört idag, det mesta frid och fröjd men jag måste hålla spaken mot mig för att hög 2wd ska ligga kvar. Vid acceleration eller motorbroms vill den lägga i nästa växel dvs 4wd hög och det smäller och skrapar...

 

Ligger jag i 4wd hög vill den inte heller vara kvar utan det är bara 4wd låg som funkar som den ska.

 

Är detta en justeringsfråga eller är fördelningslåda trött? Bakaxeln ingående lager är glappt om det skulle göra nån skillnad.

 

Den har slitna motorkuddar, är det vanligt fenomen att fördelningslådan växlar själv när paketet rör sig framåt och bakåt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sunkiga motorkuddar brukar inte vara nån större katastrof om dom inte gått helt av,om FD lådan kan röra sig i sina fästen är det sämre.
Aldrig varit med om att växellägena hoppar ur bara för att fästena är lite trötta,låter konstigt.....
Du ska inte ha några krafter som pressar lådorna framåt/bakåt om kardaner etc är ok,har du nån kardanstång som ser "pulad" ut och inte medger rätt längdförändring i splinesen om axlarna vrider sig lite??
Kolla även att bakaxeln sitter fast i bladfjädrarna,har varit med om att bulten genom fjäderpaketet gått av och hela axeln rört sig framåt/bakåt på fjäderpaketet vid accelereration/bromsning....då kan lådorna flyttas om kardanaxeln bottnar axiellt i splinesen.

Leta mera...


Mvh/Dexx

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan lova (nästan) att det ena av dom två locken som håller fast fjädern som trycker på kulan som ligger mot växelföraren till FD-lådan har sökt asyl nånstans. Det hände mej efter en renovering då den glömde att monteras. Det är två 1/2" bult med fingänga som sitter mitt emot varandra på varsin sida om delen där dom två runda axlarna går in i FD-lådan. Dom axlarna är alltså sammanlänkade med varandra och där går länkaget upp till spaken. Kryp in och titta, ta med en bra ficklampa- det behövs.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kardanerna ner till axlarna har rört sig iallafall eftersom de tryckt fram fettet (smorde igår). Jag har vinch och kraftuttaget bak om det skulle spela roll.

 

Båda skruvarna sitter på plats, det är annars den vägen man får gå och reggar atraktor om lådan är skrot :) Har sett hur du byggt tidigare Obelix, tack för dokumentationen.

 

Jag har kört framåt-bakåt på asfalt nu och filmat medans högväxlarna inte velat stanna kvar.

 

"Ska bara" installera om datorn så jag kan lägga in ett redigeringsprogram

post-9355-0-36026200-1434610881_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klippte ihop lite film. Misstänkte att bladfjädringen säckat ihop så jag satte klossar istället för spiralfjädrar. Det är väl det här som kallas att klosshöja? :D Men samma problem ändå, nästan lite värre.

 

Det är mest vid acceleration framåt, backar man är det inga problem.

 

https://youtu.be/3qC_Xqix3y4

 

 

Jag har ingen aning om varför styrningen är ombyggd såhär, nån teori? Har bladfjädrarna helt tappat spänsten och man har löst problemet på ett annat sätt kanske.

post-9355-0-21052100-1434629646_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning om varför styrningen är ombyggd såhär, nån teori? Har bladfjädrarna helt tappat spänsten och man har löst problemet på ett annat sätt kanske.

 

Ser ut som de lagt bladen på ovansidan om axlen  pga av utmattade fjädrar och då krockar styrstagen lösningen är nog inget varken länsman eller bes gillar.

 

ang fd lådan så hör du väl om det klickar till och känns som kulorna låser axlen om du ligger under och växlar, att kulor fastnar på gamla lådor var rätt vanligt på äldre bilar (50-60 tals) med tjock olja de klabbade fast i härsken olja. Lossat kulor på ett antal gamla volvos genom åren när man tröttnat på att hålla i spaken för att kunna köra på 1 eller 3 an.

 

 

Off topic fråga:  Vad åker du på för däck ser ut att vara liknade som en ville sälja billigt, funkar de bra på landsväg?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir bara mer övertygad att jag har rätt ju mer jag läser. Högläget ligger i dom två lägena längst bak/uppåt, HRWD och H4WD, sen kommer 4WD friläge- ja framaxel och bakaxel är ihopkopplade i neutral. Och sen längs ner/framåt är då L4WD. Det 'r den ena av dom två kulorna som håller växelföraren på plats, när man sen växlar ner till neutral och låg är det den andra kulan som tar över så att säga. Om den kulan fastnar, ramlar ur, eller fjädern går av så får man exakt det fenomenet du beskriver! Jag har varit med om det och det är dj---igt irriterande!

 

Sen ger faktiskt dina bilder ytterligare en ledtråd- oljeindränkt smuts i närheten där växelförarna går in i FD-lådan. Packboxarna till växelförarna som sitter väldigt utsatt för smuts och vägsprut slits på nolltid ner, och är det inte det som är orsaken så gör rosten på själva växelförarna det. Det innebär att oljan läcker ut- och smutsen kommer in, vilket ger den effekten Eile skriver om- kulorna fastnar.

 

Ja, fjädrarna ser onekligen väldigt raka ut. Och jag tror att höger styrstag fått den formen efter att ha haft närgånget umgänge med bladfjädern flera gånger. Det skulle vara kul att se en bild på hjälpstyrarmen från sidan? Den som sitter mitt på röret och har två armar som pekar åt olika håll. Ny hjälpstyrarm och styrstag har jag om du behöver? Tror fasen jag har bladfjädrar också......

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde det var Kumho däck 235x16 du åkte på.

 

ang din framaxel så ser det ut som de även flyttat styrklackarna som håller fjäderpaketet på rätt ställe så för att rätta till det åker du på lite extra jobb.  Den ser ut att vilja kunna låsa styrstagen om du svänger så att bilen kränger.    Är den besiktigad på detta vis? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att få feedback av er som sett lite problem förut :) Ska lossa skruvarna till kulorna sen och se vad jag får lös.

 

Hjälpstyrarmen är förlängd nedåt för att stagen ska gå under bladen (jag jämfört med bilder på andra bilar och mina axlar sitter ju under bladen) tittar man noga ser man plattjärnen. Med hillbilly lösningen att bocka styrarmen, senaste bes var 2006.

 

Däcken är regummerade så det kan vara ett modernt mönster på dem. Dock ej besiktningsdugliga, ett har lagningslapp på utsidan däcket som dessutom släppt lite.

 

Styrarm och stag tror jag att jag måste bytas om jag ska klara besiktningen, sen stoppar jag tillbaka axeln ovanpå och sätter spiralfjädrar som hjälper bladen. Eller blir det bättre med beg bladfjädrar istället?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart är den "SPOAd" Spring over axel.

Då måste man ändra styrstagen, har de inte bygg rätt adapter där så kan man tydligen vrida se som de gjort på din bil  :unsure:

Lite av finessen med att spoa, försvinner när de inte flyttat upp fästena till styrstagen, ute vid hjulen och dragit styrstagen ovan fjädrarna.

 

Lyssna på Obelix och skruva ur de två bultarna, rengör fjädrarna och kulorna så är det möjligt att det blir bättre med att hålla kvar högväxeln i läge.

Kolla så fjädrarna är hel och frisk är de dåliga och inte ger ett bra tryck på kulorna, så hoppar nog hög växel ur ganska lätt också.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma igen och lossade båda skruvarna och lirkade ut fjädrarna med en stump najtråd. Stack in najtråden igen och kunde se att kulorna rör sig, då grannen växlade. Samma problem, håller inte kvar högväxlarna. Misstänker att den svetsade spaken kan ha nåt med saken att göra, ska lossa den från lådan och trycka in 2/4wd axeln ordentligt imorrn.

 

 

Var ut och buskörde lite iallafall, fick testa smatterkopplingen på vinchen :)

 

post-9355-0-71198800-1434916015_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ur den låssprint som sitter på växelförarlänkaget så att det bara är armen som sitter i delarna som går in i FD-lådan kvar. Peta i 4/hög och ut och provkör en sväng. Men glöm inte att låsa fast växelföraren med en "kattstrypare" så den inte ramlar ner och trasslar in sej i kardaner och annat som rör sej. Funkar det då- så ger jag mej och erkänner mej besegrad! Då är det nåt annat som bråkar. 

 

SKREV OBELIX

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ändå hade kulorna ute blåste du då rent med tryckluft eller lite smutslösande olja typ wd 40 eller liknade?

 

Är dreven i rätt läge så ska inte de av sig själv vilja hoppa ur, något måste göra så att de ej är i rätt läge ev kan ju den svetsade spaken varit svetsad så klumpigt att den tar i och inte låter skiftaxlen i lådan hamna i rätt läge spaken ska även ha lite extra rörelsmån  men detta kan du även se om du har kulorna borta, känn med något i hålet när du växlar fram och tillbaks ifall fördjupningen för kulan i axeln öppnar helt.

 

Tror samma mek svetsat både framaxelhöjningen och växelspaken.   Följ Obelix rår innan du börjar riva lådor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade in smörja när det var löst. Utan växelförare hoppar växlarna ur ändå. Det smäller till när jag provkör och skrapar tills jag stannar och växeln klickar i igen.

 

Den som krökt växelspaken var nog samma som krökt växelgafflarna. Jag kommer inte på nåt bra sätt att få ut kulorna så har inte kollat om växelaxlarna kommit helt i rätt läge.

 

I brist på annat får den bli atraktor, har sett din tråd Obelix om spärrarna (och hade en duett själv när det begav sig. Måste man demontera lådan för att ta bort den avlånga växelkulan?

 

Eile angående landsväg har jag inte varit över 45-50 med en kompis som höll i högväxel, det kändes svajigt och kom lite obalans men jag har inget att jämföra emot heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som om du har något fel i lådan, typ en böjd växelförare :(. Om kulor och fjädrar fungerar som de ska är det nästan omöjligt att skjuta växlingsaxlarna in eller ut med bara handkraft, man brukar få vicka på dem och knacka med något eller använda någon sorts hävarm att pressa med. Det brukar kännas tydligt när de går i rätt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

enkelt sätt att plocka ut kulorna :

 

Utöka verktygslådan med några Neodymmagneter, otroligt användbara ex: sätter en på skaftet på mejseln och du har en kraftigt magnetisk mejsel att plocka upp saker med.  Snickrar du är det perfekt att hitta skruv skallar spikar under gips mm eller när man letar reglar. Magneter kostar inte många kronor på verktygs firmor,  Till min camper löste jag problemet med att hålla skåpsluckorna öppna mot taket med magneter istället för skåpsknoppar när man öppnar dem suger magneterna sig fast och mot innertaket och luckorna hålls öppna.  

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, det KAN vara så att den lille hobbymekanikern varit framme och rotat runt där han inte borde gjort det. Säger inte att det ÄR så- men trots sin enkla konstruktion finns det ungefär 368 olika saker i en M40 som kan bli fel. Vi börjar med det vanligaste:

 

1. i centrum på ingående axel sitter det ett nål-lager som alltid snurrar förutom på 4:an då axlarna är ihopkopplade. När man monterar det så fettar man in lagerytan och sätter nålarna på plats inför ihopmonteringen. Funkar kanon och alla nålar sitter fast i kletet. Men om det är en låda som gått och fettet är borta så finns det inget som håller nålarna kvar om man skulle råka dra ut utgående axel lite. Och precis det händer alltid när man monterar bort FD-lådan från M40:n. axeln följer med ut precis så mycket att en eller flera nålar ramlar ner och lägger sej i botten på hålet. Resultat: Det går aldrig att få ihop FD-låda med M40 igen utan att riva precis hela M40 för att lägga nålarna på plats med nytt fett. Detta vet inte många utan tokdrar ihop grejerna med muttersmack och sen undrar varför inget snurrar? I det läget kan skiftgafflar skadats så kulorna inte ligger i rätt läge.

 

2, Skiftgafflarna måste sitta på rätt sätt, och den till 3 och 4 är i lagerbrons och monteras i nio fall av tio åt fel håll på grund av att låsskruven som håller gaffeln på plats ska sitta snett ner utåt och inte rakt upp som man kan tro. Resultat av det: Antingen vrider sej axeln så den skruven går i, och hacken i axeln vrider sej bort från kulorna- ger samma effekt som att fjädern till kulan gått av. och då passar inte skruven i detaljen som växelspaken går ner i, men det går att dra åt det så det funkar ändå- ett tag, men det släpper för eller senare.

 

Dom andra 366 felen sitter på andra ställen, mest på övre drevstocken och handlar om synkringar, kopplingshylsor, knaster och fjädrar till synkringar. Men det kan inte ge dom symptomen du beskriver. Men jag kan ju ha fel (hände en gång -83)

 

MVH//ROBBAN C

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...