Gå till innehåll

Terrängfordons-Spaning


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

Mycket är märkligt med dessa abal båtar som saknar typlåtar papper mm och trots uppmärksamheten  på båtmässan där min såldes på direkten från montern och tidningen " Land och Vatten"  Båtidningen som gjorde stort repotage i första nummret 1970 och trots all uppmärksamhet gjordes båtarna idetitetslösa  verkar nästan som man medvetet försökte sudda ut Abal namnet.  15 år senare dyker båten upp i produktion med papper och allt men nu som alucone och då tillverkade i Örkeljunga.

Eftersom den andra alubåt tillverkaren boghammar var hårt kontrollerad i sin export så kan ryktet vara sant att man vände sig till Rockneby för att få en båt utan myndighetskontroll.

Israelerna har en beslagtagen svensk  bogamnsbåt som användes vid en attack 5 maj 1990 mot israel 

05c8246e31646862302f48dd325a_grande.jpg

 

 

 

eile2011-05-22 23:14:48

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ang den på blocket så mejlade en som just sökte en sån här abal båt för att ta en slotts och vintur genom frankrike på kanalerna men ville inte riktigt betala blocketpris, dagen innan hörde en äldre man av sig för att berätta om sin fantastiska alucone som han ev tänkt sälja nu på äldre dar , jag lät dem byta adresser och troligen blev det affär. Göta kanal eller kanalerna nere i vindistrikten hör även till mina framtida semesterdrömmar.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst skåne

Är du Abal båtarnas spindel i nätet? Kul när det blir affär med två nöjda parter. Hade man inte båtskatt och registrering med register på 70 talet?

Det är häftigt att de användes i krig med fasta vapen. De måste vara otroligt stabila i skrovet jämfört med glasfiber.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst ryden

Var på scoutläger i helgen och vad möts man av där när man kommer!

2wrepzm.jpg

JKBs elva!

 

Stort tack för ett suveränt arrangemang Snaggen!
ryden2011-06-01 09:38:15
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Gäst monkysa

Såg en sandfärgad tgb 11 med flak i Svenljunga igår. stod parkerad vid massa husvagnar/husbilar ungefär vid billackeringen och efter möbelfirman.

Såg inga dekaler då jag bara åkte förbi.. Blev en vända till svenljuga idag igen så då blev de en bild på den. Tydligen NCC som äger den(står iaf innanför deras stängsel)

verkar ha lite längre hytt och som synes plog. Ligger någon halv soffa på flaket PDT_Armataz_02_01.gifDSC00986.JPG

monkysa2011-06-14 19:01:37

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst BigJake

Hej Alla!

 

Tänkte att det var dax att göra mitt första inlägg, har flutit omkring och "Lurkat" lite för länge.

Siktade detta ekipage i måndags på väg söderut från Jönköping. På Göteborgsvägen i den branta backen med stigfält. Någon som vill skriva en AFSE ?

Ekipage1.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micke Valp
Idag har jag hittat på fyra st avfyrningsplatser för RB68 (Bloodhound) bara 4 km hemmifrån.

Spännande sida om RB68.

IMG_4101_Small.JPG

 

IMG_4121_Small.JPG

Nu måste jag ju skaffa en Robotlastbil 809.

 

MVH Klas PDT_Armataz_02_12.gif

 

 

Hmm, jag har länge undrat vad det är jag har på min mark. På kul har de kallats för "helikopterlandningsplattor" (3 stycken). Och pappa har varit hemlighetsfull under alla år och ägde marken då de anlades. 
Det är alltså avfyrningsplatser för RB68 som ligger där undanskymt på en höjd. 
Kikade naturligtvis på den länkade sidan och visst fanns de med där på kartan i slutet som "Grupperingsområde med vardera tre stridsgrupperingsplatser". Coolt. 
Kanske läge och ta ett gäng härifrån och "besätta dem", om inte annat för lite korvgrillning?

Micke Valp2011-06-15 16:16:28

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2st Myrslokar på varsin trailer på RV 64 strax söder om Kristinehamn i går kväll.

 

Såg nymålade ut i hel-mörkgrönt, Östersunadare på väg söderut??
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micke Valp

OK Hasse. Jag testar att lägga upp idén som ett förslag i en egen tråd. Ska kolla lite vettiga datum bara. En helg bör väl passa bäst. Ja och det lär bli en del terrängkörning också ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa

@ Micke valp

Jag ser att du har Location: Stockholm. Har du även markerna här omkring så kan jag nog säga att ganska många skulle vara intresserade att göra en liten expedition. PDT_Armataz_02_03.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Micke Valp

Jupp, stämmer alldeles precis det. Location precis syd-öst Stockholm. 20 min S. Globen vilket borde bli ungefär 24 minuter med en TGB 11.Micke Valp2011-06-16 12:36:35

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Jupp' date=' stämmer alldeles precis det. Location precis syd-öst Stockholm. 20 min S. Globen vilket borde bli ungefär 24 minuter med en TGB 11.[/quote']

Kanon! Det här låter roligt. Kan nog med ganska stor säkerhet anmäla tre gubbar/bilar som är med! PDT_Armataz_02_02.gif

Gör en ny tråd så vi inte kommer "off-target" på denna.Protiwa2011-06-16 13:09:51
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Idag hittade jag denna Valp hittade jag vid det lokala köpcentret i Karlstad, bergvik.
Ett lite udda utseende för att var valp, kanske nån härifrån som äger?

5891217585_1177bbe411.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...