Gå till innehåll

Terrängfordons-Spaning


Gäst Bajon1

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...
Gäst OBELIX

Hejsan hejsan alla fotofetisher.......

 

Gårdagen tillbringades i Tjust skärgård utanför Västervik- en mycket trevlig dag med god mat och vackert väder! Och där vid en brygga hittade jag detta utsökta exemplar! Det är inte varje dag man ser en helt oreparerad Valp som är så rak och fin i karossen- dessutom var den ju i det närmaste rostfri! Ja, lite fanns det ju- mellan hjulhusen, annars inget alls. Den saknade bucklor och reservhjul också.

 

 

 

valpett.JPGvalp2.JPGvalp3.JPGvalp4.JPG

 

MVH//ROB 

 

 

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst kenny_69

Hejsan hejsan alla fotofetisher.......

 

Gårdagen tillbringades i Tjust skärgård utanför Västervik- en mycket trevlig dag med god mat och vackert väder! Och där vid en brygga hittade jag detta utsökta exemplar! Det är inte varje dag man ser en helt oreparerad Valp som är så rak och fin i karossen- dessutom var den ju i det närmaste rostfri! Ja' date=' lite fanns det ju- mellan hjulhusen, annars inget alls. Den saknade bucklor och reservhjul också.

 

 

 

 

MVH//ROB 

 

 

 

 

Till salu???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Jag har fått information om att den fina valpen på ön INTE är till salu. Den används till allehanda transporter på Denna ö, då det är det enda fordon som finns på ön- förutom en och och annan 4-hjuling och trädgårdstraktor. Men det bevisar ju bara att den bil som Måns Hartelius skapade i slutet av -50 talet fortfarande står sej i konkurensen av japanska pickuper och liknande.

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst 912.Lars

Fick ett tips av en kompis om en militärlastbil han sett ute på Hammarön. Som knepigt freak åkte jag ut till platsen och fick där syn på en stackar 934 som användes som rekvisita på en paintbollranch. Svider i hjärtat när jag tänker på den stackaren PDT_Armataz_02_20.gif... Man kanske skulle åka dit och fråga om man får köpa den... men var fan ska jag ha den PDT_Armataz_02_21.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej alla,

När jag åkte genom Söderköping idag såg jag en bil jag bara var tvungen att stanna och titta på, Det var ett Holländskt par som var på semesterresa genom Sverige i en läcker terrängbrandbil- komplett med blåljus och stegar på taket! Jag fick en trevlig pratstund med dom och dom visade mer än gärna bilen för mej. Skåpet var helt orört på utsidan, alla luckor och sånt var kvar för utseendets skull. Inuti var allt utrivet och så hade dom byggt om den till husbil med alla bekvämligheter som behövs för långresa! Bilen var en Merchedes av -63 års modell med extra allt på, duktigt grova däck, 375X?? stog det visst på dom. För detaljister- kolla sökarljuset!!! Säker stulet från en oljetanker som råkat lägga till i nån hamn i närheten där dom bor!

 

Dom fick adressen hit till forumet så dom kunde gå in och titta sen.

 

Här ett par bilder på den fina bilen!

 

NL_1.JPG

 

NL_2.JPG

 

Detta mina vänner, är högklassig porr!!!

 

MVH//ROB
OBELIX2009-06-20 14:54:59
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst speedy

Hej alla' date='

När jag åkte genom Söderköping idag såg jag en bil jag bara var tvungen att stanna och titta på, Det var ett Holländskt par som var på semesterresa genom Sverige i en läcker terrängbrandbil- komplett med blåljus och stegar på taket! Jag fick en trevlig pratstund med dom och dom visade mer än gärna bilen för mej. Skåpet var helt orört på utsidan, alla luckor och sånt var kvar för utseendets skull. Inuti var allt utrivet och så hade dom byggt om den till husbil med alla bekvämligheter som behövs för långresa! Bilen var en Merchedes av -63 års modell med extra allt på, duktigt grova däck, 375X?? stog det visst på dom. För detaljister- kolla sökarljuset!!! Säker stulet från en oljetanker som råkat lägga till i nån hamn i närheten där dom bor!

 

Dom fick adressen hit till forumet så dom kunde gå in och titta sen.

 

Här ett par bilder på den fina bilen!

 

 

NL_2.JPG

 

Detta mina vänner, är högklassig porr!!!

 

MVH//ROB

Vil tro du ble litt tårevåt når du fikk se denne, du som liker brannbilerPDT_Armataz_02_23.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Speedy, den gjorde intryck! Och helt utan påtryck från min sida gjorde han ett utryck! Han hade både blåljus och siren inkopplad! Tyvärr fick jag inte se den oljetankerliknande sökarlampan i aktion" 

 

Men han var lite ledsen att det inte fanns några träffar hemma i Holland för tunga fordon. Men då var det mera veteranbilsträffar i allmänhet och inte terrängträffar vi diskuterade. 

Ett av deras inplanerade ställen dom skulle åka till var Simonstorps brandkårsmuseum norr om Norrköping- och när dom kom dit var det stängt, tråkigt för dessa entusiaster som verkligen "brinner" för dessa fordon.

 

Jag tipsade om "TUNGA RALLYT" som går i Stockholmstrakten var annat år, ska själv åka med nästa gång, finns en ganska stor grupp brandbilar som åker- och där tänkte jag tränga mej in.

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Myrsloken

 

Jag tipsade om "TUNGA RALLYT" som går i Stockholmstrakten var annat år' date=' ska själv åka med nästa gång, finns en ganska stor grupp brandbilar som åker- och där tänkte jag tränga mej in.

 

MVH//ROB
[/quote']

 

Tunga rallyt "Åkarsvängen" Går varje år.

Jag körde en LS76 -64 Tankbrandbil där förra åretPDT_Armataz_02_03.gif

bb_Small.jpg

 

MVH Klas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Ja, du har rätt! PDT_Armataz_02_15.gif En bekant till mej äger en gammal SJ-buss, nummer 0001, alltså den första tillverkade bussen för högertrafik! Och han samlar bussen full och åker upp vart annat år för att delta- det var det som surrade i mitt huvud!

 

Här en bild på bussen när den den deltog i rallyt -04! Avslutningen gick som synes i en gigantisk grusgrop där det även var lite grävmaskiner som hade trevligt i sanden. Är inte säker- men jag tror det är i den gropen som S.O.T. kommer köra i sommar. Ekeby grus heter den i så fall.

 0001.JPG

 

MVH//ROB

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan jag bidraga med många terrängfordon på samma bild

Med HV så var vi med och hjälpte till vid en skogsbrand i Nödinge i våras och då tog jag denna bilden på terrängsläpet men det fastnade ett antal terrängbilar på samma bild...och det gjord ju inget.

 

Håll till godo.

 

 

P5020046_liten.jpg

 

/Kenneth

FRO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Här kan ni spana lite på min pärla:

http://www.garaget.org/?car=7478&image=66321

Min son har fotograferat och lagt in den på "Garaget"

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Roysan

Kul att du lade upp bilden Per.

Ja svartvita bilder har sin charm liksom gamla bilar.

Det är oxo intressant att se hur folk uppfattar olika bilder, en del tycker si andra så om vissa biler.

Bild i sig är något vi i dagens sammhäller dänks av, även egna bilder med egen digitalkamera. Att göra en svartvit bild går med ett bildbehandlingsprogram att skapa, liksom att en del kameror kan ställas in för att ge SV direkt.

Här använde Robert (sonen) sin Nikon D70 som numera blvit en D90. Men bilden i sig går förstås att göra med en enkalre kamera.

Men oftast måste mna expionera manuellt, elelr med exponeringskompensation, då skogen annars blir ljusgår och himmelön överstryrd.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Ake64
Öhhh' date=' Vad är det för bil? Kan inget om bilar nyare än -80.

[/quote']

 

Volvo C30 (...eller Ford eller nåt)

 

Rätt cool i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en bilsemesteri Provence o riverieran där det iofs fanns "terrängbilar" ( mest land rover o Landcruiser med "fina" däck). När Franska försvarmakten plötsligt var ute o körde lite i bergen:

 

Peugeot's variant på Geländewagen:

06_bilsemester_020.jpg

 

Renault's 20 bil:

06_Renault.jpg

 

Och nåt som jag inte såg fabrikatet på:

06_fransk_sisu.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Kilen

Frankrike, that reminds me! Jag var där för några år sedan för att se hur de bekämpar skogsbränder. Bilderna är från Jonzac som ligger på atlantkustsidan.

IMG_2449_410x307.JPG

Unimoger för skogsbrandsläckning och landrövare som befälsfordon

 

IMG_2456_410x307.JPGIMG_2455_410x307.JPG

Exobur som kan trycksättas med vatten och sprinklerhuvuden strategiskt placerade ger skydd i nödlägen

 

IMG_2465_410x307.JPG

Specialunimog som plogar väg i terrängen

 

IMG_2464_410x307.JPG

Skumläggning med kanon. Min franske kollega förklarade att "som du förstår har vi alkoholresistent skum".

Men varför har ni alkoholresistent skum när ni släcker skogsbränder undrade jag. "Vi befinner oss i distriktet Cognac, det behövs när destillerierna brinner"

 

Har fler bilder från Bouches-du-Rhône på medelhavssidan någon stans men hittar inte dem just nu.

Kjell
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst Protiwa
Är den din Daniel? Tycker jag känner igen din 11:as ena däck i bakgrunden!?

 

Tyvärr inte min C30, men du ser rätt det är 11:ans bakbäck som du ser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst OBELIX

Hej alla, natten till fredag såg jag en fin camovalp i Sderköping, den kom i sällskap av en   Pick-Up, Cheva tror jag. Dom var på väg norrut och stannade till på macken en stund. Kul att se valpar ute på vägarna.

Jag har just kommit hem från en dragspelsstämma i Ransäter, Värmland. Och bland tusentals husvagnar så råkade jag få en Offroader till granne! Han hade sin pärla med sej. Och bilens utseende vittnar om att den fåt verkligen göra skäl i skogen. Anders hade med sej sitt dragspel, tyvärr fick jag inte möjlighet att spela med honom! Men det blev många berättelser om hans strapatser i Gestrike Offroaders. Tack Anders!!!

 

Mazda.JPG

 

MVH//ROB
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...