eile Postad 23 Juli , 2015 Rapport Share Postad 23 Juli , 2015 Länkar in tråd från båtforumet gällande aggressiv bensin (eller olja) och hur det påverkar gummi och oringar. http://www.maringuiden.se/forum/topic/78743-varning-gummit-v%C3%A4xer-orsak-preem-eller-biltema/?do=findComment&comment=552328 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2015 Här är en bild på oring samt slang som varit i kontakt med soppan. Både slangen och oringen har blivit ca 1,5 mm större i innerdiameter Preem skyller på biltemas olja men ren olja verkade inte påverka gummit. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2015 Utökat test med helt ren bensin och en nya oringar kvalité nbr 70 samt nya slangstumpar av dels Biltemas högsta kvalité och även en från lokal verktygsfirma dvs industri kvalité. Skulle bensinen vara så aggressiv att även högsta kvalité på slangar och oringar sväller så kommer nog snart första larmet om att båt eller annat fordon bensinfyllts och flyget i luften. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 24 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 24 Juli , 2015 Allt svällde rejält i preem sopan bilden tagen efter 30 minuter i soppan men sen verkar det inte svälla så mycket mer. Var ner vid bryggan dit med nya oringar och pumpmembran som inte var preem skadat, soppa slangen som var ny igår var rejält sväld och med kraftigare slangklämmor gick det att få så tätt att det gick att köra till upptagningen. Varit förbi Biltema och visat upp dels referensbitarna de ville se i burkarna samt hur illa båtens soppslang såg ut efter bara en dags användande. 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 25 Juli , 2015 Rapport Share Postad 25 Juli , 2015 Vad fick du för gensvar hos Biltema ? Måste bara fråga är Preems soppa mer aggressivt än någons annans eller blev det bara så att du tog ett och samma märke för testet ? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juli , 2015 Testat flera kvaliter på slangar och det ser tyvärr lika illa ut med 95 soppan från preem. Har alltid tankat båten på samma ställe och 95 oktan och det är bara nu som det svällt sönder oringar och slangar. Tidigare höll slangar några säsonger innan de började få små sprickor, nu hinner man knappt skruva dit dem förrän de svällt upp och blivit så mjuka att slangklämmorna bara sjunker in i dem inte tätar längre kvittar nästan hur hårt man drar slangen är så mjuk att den ger med sig. Här är slangen som varit monterad 2 dagar och använd totalt under en timma notera också att den vuxit några mm i diameter. Åkte på att skära av en snutt vid anslutningen för att med bättre klämma lyckas få tätt men slangen var så mjuk att det var som att dra i skumplast. På den avskurna snutten i änden där klämma tidigare suttit dvs här har slangen inte kunnat svälla helt obehindrat men det syns ändå att diametern ökat och materialet börjat spricka även armeringen ser ut att börja ge med sig. Nästa märkliga sak i testburkarna som är helt täta har nu gummibitarna som tidigare var täckta med bensin nu sugit upp så pass mycket att de ligger över utan. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 25 Juli , 2015 Rapport Share Postad 25 Juli , 2015 Det är den nya E10 soppan va? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 25 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 25 Juli , 2015 enl macken så ska det vara den vanliga 95 oktan i pumpen. De nämnde att de just nu fått påfylling, lite långsökt kanske men om nu mackens tank var nästan tom och de mest lättflyktiga och aggressivaste beståndsdelarna i soppan lagt sig överst så kanske det var det man fick när man tankade. biltema slangen som är med på bilderna men även annan slang reagerade på samma sätt http://www.biltema.se/sv/Bat/Motor/Motor-tillbehor/Bransle-tillbehor/Bransleslang-2000020348/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 25 Juli , 2015 Rapport Share Postad 25 Juli , 2015 Det har vært en tilsvarende diskusjon på ei norsk facebookgruppe etter flere motorbranner på veteranbiler etter bensinlekkasje. Visstnok må en kjøpe bensinslanger klassifisert som SAE 30 R9 skal de tåle moderne bensin. Denne slangen skal vissnok tåle moderne bensin: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 26 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Juli , 2015 Länka gärna facebook tråden. Detta är den slang som bilteama säljer och enl tillverkaren så är det kvalitets slang som godkänts för montering invändigt i båtar för drivmedel dvs båtar klara inte av soppa läck eftersom det inte rinner ut under fordonet utan istället hamnar i botten och bildar explosiv gas, båtar brinner väldigt lätt av bensinläck eller när man bara slarvar med att inte ventilerat ut bensin ångor vid tankning. http://www.ivgspa.it/en/rubber-hoses/boat/poseidon-extr-iso-7840-13-a1-ce.html CHARACTERISTICS Specifications: European Directive 94/25 CE, ISO 7840:13 A1 E10/B10 compatible, RINA approved. SAE J 1527:11 USCG type A1. Applicationhose suitable for conveying petrol and diesel oil at low pressure, fire resistant for small craft (up to 24 m) with permanently installed inboard engines. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 26 Juli , 2015 Rapport Share Postad 26 Juli , 2015 Vad fick du för gensvar hos Biltema ? Måste bara fråga är Preems soppa mer aggressivt än någons annans eller blev det bara så att du tog ett och samma märke för testet ? Nyfiken på samma här Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 26 Juli , 2015 Författare Rapport Share Postad 26 Juli , 2015 Tror de hör av sig på måndag, biltema skulle också höra av sig gissningsvis tar Biltema bort rekommendationen om att använda denna slang vid fast innermontering i båt dvs mellan tankar motor mm. Vad händer tex om styrbord och babords tanken är sammankopplade med denna slang och den börjat svälla så klämmor läcker eller så mycket att själva slangen börjar bli porös och båten blir bensin fylld. Luftläck är ett problem på sugande bensinare och har slangen svårt att hålla tätt blir gången osäker på motorn. Undrar hur Preems nya diesel påverkar gummi? Dieselsnor bildas fort åkte på att blåsa ledningar och byta filter efter vinterdvalan för c202 an. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 26 Juli , 2015 Rapport Share Postad 26 Juli , 2015 Länka gärna facebook tråden. https://www.facebook.com/groups/379725182062750/permalink/901117176590212/ Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Augusti , 2015 Skulle vara bra om någon annan i landet kunde prova preem 95 oktan med o-ring eller gummislang endast 95 för 98 har en annan blandning och saknar etanoltillsatserna. Köpt allt nytt igen till båten även sanering av bränslerester är gjord från tank mm sprittvättat och renblåst. Provade en bit av nya Hydroscan slangen godkänd för "fuel 10 bar" i rester av preemsoppan och resultatet är att ytterhöljet håller något bättre än övriga slangar men i övrigt sväller den som de övriga slangarna. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 4 Augusti , 2015 Rapport Share Postad 4 Augusti , 2015 Bumpar mina egna försök i ämnet Btema "bensinslang", ganska xakt 364 dagar... http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9272-vad-har-ni-gjort-idag-d%C3%A5/page-74&do=findComment&comment=121389 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Augusti , 2015 Författare Rapport Share Postad 4 Augusti , 2015 Biltemas dyraste slang är levererad från ivg, den ska tåla nästan allt. kopierar in troliga lösningen från marinforumet : 98 innehåller ungefär lika mycket etanol som 95. Enda sättet att slippa etanol är att köpa alkylatbensin. Stämmer inte Preems tekniker som utreder vad som hänt rekommenderade mig att om jag vill slippa etanolinblandning så skulle det ej finnas inblandning i deras 98 oktan. Att föda en gammal 4 fyrcylindrig Mercury med akrylatbensin blir dyrt och sen tror jag inte vi har någon mack i trakten som säljer det annat än i små förpackningar. Marindemonteringen gav mig lite tips om vad som troligen inträffat och de kände till en liknade händelse för ca 2 år sen och där hade man via ett "dolt" experiment låtit någon mack sälja bränsle med extra hög sprit inblandning troligen över 10% vilket ställde till en hel del. Det slutade med att en återförsäljare i den trakten åkte på att kalla tillbaks motorer och byta samtliga slangar och gummidetaljer. Tankat idag på mack som inte fått bränsle från gtb depån och 98 oktan , efter byte av nålventiler till gamla modellen utan gummitutt gick det att få rätt hyfsat gång trots ett väldigt sladdrig soppamembran (har inga kvar som inte är angripna av den aggressiva soppan). Det blev sjösättning igen och en liten kvällstur på någon timme med lite kallbad 16 grader, ingen synlig påverkan på slangar eller blåsa denna gång. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 11 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 11 September , 2015 Svar idag från Preem, inget annorlunda med soppan ingen extra etanol mer än 5% samma resultat från min båttank och reservdunk som från proverna tagna på macken. Deras slutsats är att något annat påverkat gummidetaljerna. Detta är märkligt eftersom prov togs direkt från macken i en ren glasburk och där gummidetaljer fick ha kontakt med bensinen, slutsatsen är väl att glasburken Mor Annas smörgåsgurka bär skulden eller så bör man undvika 95 oktans soppa på fordon där det finns gummibränsleslangar. Tankade även 98 från en annan mack och då höll slangarna. Tilläggas kan att slangar som varit påverkade blir sen när de torkar från bensin stenhårda. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 11 September , 2015 Rapport Share Postad 11 September , 2015 Tror de hade samma problem med att bränsleslangar blev stenhårda på jobbet när de började med MRE med "tallkotteolja" .. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 11 September , 2015 Rapport Share Postad 11 September , 2015 Hur många andra mackar och olika orter har du jämfört med? Tror det väger ganska tungt mot preem om de skiljer sig mot mängden. Kanske ett frågande inlägg i nån större bil-tidning på det? (eller tipsa dem att göra ovanstående jobb ist) 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2015 Det var inte teknikerns som ringde upp mig igår från Preem. Men deras slutsats är ändå att eftersom bara jag fått problem och ingen annan så beror det på något annat än soppan, samt att leveransen skulle ha kommit från en av de större depåerna och fler borde ha reagerat. Jag har bett dem köpa valfri bränsleslang och doppa ner den i 95 oktanig bensinen och se vad som händer, uppringaren var inte intresserad av detta och jag har bett dem återkomma med samtal från någon av tekninkerna istället. Min teori: Det kan ju vara så att många bränsleslangar ska ha en viss brandklassning och därför har ett lager nitrilgummi utanför armeringslagret men blir det soppa spill eller som på en båt lite soppa gaser där slangen sitter reagerar nitrilgummit och börjar svälla. Slangen är brandsäker så länge den inte är i kontakt med bensin för då blir den som en bränsleindränkt svamp, tyvärr är det så att det i just båtmotorer finns mer gummidetaljer oringar membran mm som också får problem med 95 oktaning soppa och som sen när de inte är i kontakt blir hårda, ett hårt soppamembran pumpar dåligt hårda oringar tätar dåligt. googlar man så finns rä'tt mycket från usa på youtube om etanolinblandningsproblem och båtmotorer gummislangar mm hos dem har de upp mot 10% så där blir problemen tydligare. Skulle vara kul om någon på forumet kunde ta lite 95 oktanig soppa och slänga i en oring eller en bit soppaslang och se om mitt resultat upprepas eller om det bara var lokalt betingat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
gunnish Postad 12 September , 2015 Rapport Share Postad 12 September , 2015 Det var inte teknikerns som ringde upp mig igår från Preem. Men deras slutsats är ändå att eftersom bara jag fått problem och ingen annan så beror det på något annat än soppan, samt att leveransen skulle ha kommit från en av de större depåerna och fler borde ha reagerat. Jag har bett dem köpa valfri bränsleslang och doppa ner den i 95 oktanig bensinen och se vad som händer, uppringaren var inte intresserad av detta och jag har bett dem återkomma med samtal från någon av tekninkerna istället. Min teori: Det kan ju vara så att många bränsleslangar ska ha en viss brandklassning och därför har ett lager nitrilgummi utanför armeringslagret men blir det soppa spill eller som på en båt lite soppa gaser där slangen sitter reagerar nitrilgummit och börjar svälla. Slangen är brandsäker så länge den inte är i kontakt med bensin för då blir den som en bränsleindränkt svamp, tyvärr är det så att det i just båtmotorer finns mer gummidetaljer oringar membran mm som också får problem med 95 oktaning soppa och som sen när de inte är i kontakt blir hårda, ett hårt soppamembran pumpar dåligt hårda oringar tätar dåligt. googlar man så finns rä'tt mycket från usa på youtube om etanolinblandningsproblem och båtmotorer gummislangar mm hos dem har de upp mot 10% så där blir problemen tydligare. Skulle vara kul om någon på forumet kunde ta lite 95 oktanig soppa och slänga i en oring eller en bit soppaslang och se om mitt resultat upprepas eller om det bara var lokalt betingat. Skall testas. Hur länge bör det ligga i? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2015 Kolla vad som händer efter 15 min efter 30min efter 1 timme och ett dygn förhoppningsvis ska ju slang klara hur länge som helst för att vara säker att använda i fordon eller i båtar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Panks Postad 12 September , 2015 Rapport Share Postad 12 September , 2015 Har haft problem med en oring på bränslepumpen till bandvagnen. Ersatte en uttorkad packning men ringen svällde ordentligt i kontakt med bensinen (95 oktan). Har inte funderat så mycket på det men nu när jag läser om dina erfarenheter så kanske det inte var fel gummi i ringen... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 12 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 12 September , 2015 Provade även 70 kvaliten på oring och även dessa svällde, 50 är godkänd för fordonsindustrin. Kände idag på en bensinblåsa som låg i båten och tidigare svällt vid kortare kontakt med 95 oktan nu var den liten och rejält hård inget som funkar som soppablåsa längre. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 21 September , 2015 Författare Rapport Share Postad 21 September , 2015 Skall testas. Hur länge bör det ligga i? Hur gick det, Preems tekniker ska ringa tillbaks i dagarna och ev också göra test? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.