Tamaz Postad 27 Juni , 2018 Rapport Share Postad 27 Juni , 2018 Sjukt trevlig tråd detta. Blir glad varje gång man går in på forumet och ser att du postat något nytt här. Tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss andra! 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 1 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2018 På 2018-06-27 på 14:58, Tamaz säger: Sjukt trevlig tråd detta. Blir glad varje gång man går in på forumet och ser att du postat något nytt här. Tack för att du tar dig tid att dela med dig till oss andra! Tackar för det Självklart vill jag dela med mig, det kanske är fler som får lite tokiga ideer av att se bygget! Även det att man får lite tips och feedback är nyttigt. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 1 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2018 Många bäckar små Sakta men säkert tar växlaren form. Fästöron i 15mm plåt. Leverans av hydraulcylinder (60x30x500mm), samt lite rör och kopplingar. Cylidern plockades isär och moddades. 8mm hydraulrör direkt på cylindern. Omöjligt att få plats med cylindern inuti lastarmen utan att göra såhär, inte ens en banjokoppling skulle fått plats. Ögonmåttar lite. Här syns både motgång och framgång. Hade måttat slarvigt och fick således byta ut tvärbalksröret som visade sig vara 90mm utvändigt, jag hade gjort ritningen för öronen efter ett 80mm-rör. Det blev fram med AGA-borren och byta ut tvärbalksröret. Helhetsbild Helhetsbild. Lite rörkrökning. Svetsade om den främre anslutningen på lyftcylindrarna(flyttade anslutningarna till motsatt sida på cylinderrören), de skulle ta i växellådan annars, och de bakre är vända nedåt för att inte ta i flaket sedan. Bilden får väl tala för sig själv. Nu återstår det att införskaffa lämpligt ventilpaket, svetsa ihop en hydraultank och konstruera en låsanordning för flak, blir luftdriven för att förenkla det hela. Har beställt lite material för ett maskinflaksbygge också, 12 meter UPE-80 och rundten med mera. 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 1 Juli , 2018 Rapport Share Postad 1 Juli , 2018 Alltid roligt att se kombinationen händigt folk o riktiga verktyg Antar att det är en uppsjö flakvarianter som ligger o trycker i CAD'en?? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 1 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 1 Juli , 2018 22 minuter sedan, JDW säger: Alltid roligt att se kombinationen händigt folk o riktiga verktyg Antar att det är en uppsjö flakvarianter som ligger o trycker i CAD'en?? Härligt Nästan ett komplett maskinflak har jag hunnit med att rita upp, andra flaktyper finns på "hårddisken" (pekar på huvudet). 2 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Johannes Postad 2 Juli , 2018 Rapport Share Postad 2 Juli , 2018 Fantastiskt snyggt! Vad säger om en camperbox på flaket? 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 3 Juli , 2018 Rapport Share Postad 3 Juli , 2018 Stiligt med rör svetsningen, omöjligt att få in med kopplingar, ja, men även jäkligt att byta slangar där, så det var ett bra drag, trevligt att det går framåt, 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
smen Postad 3 Juli , 2018 Rapport Share Postad 3 Juli , 2018 Hur har du fäst växlarramen mot bilramen? Är det nån hemlig, osynlig "terrängbilsmontering" runt bakre hjulupphägningen eller stumt monterat utefter hela dess längd? Finns det risk för utmattningssprickor bakom hytten där växlarramen slutar?? Snyggt hantverk f.ö. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 4 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 4 Juli , 2018 9 timmar sedan, smen säger: Hur har du fäst växlarramen mot bilramen? Är det nån hemlig, osynlig "terrängbilsmontering" runt bakre hjulupphägningen eller stumt monterat utefter hela dess längd? Finns det risk för utmattningssprickor bakom hytten där växlarramen slutar?? Snyggt hantverk f.ö. Den är bara fäst med spännband än så länge. Sen kommer den dras med u-bultar på några ställen. Ingen hemlig specialare alls, skrev lite om detta i inlägget där jag bockade u-bultar. 1.7 meter av bakre delen vilar direkt mot ramen, längre fram så ligger det ett vkr-rör på tvären som vilar på motsvarande rör på bilen. Samt två stående I-balks "distanser" på varje sida framme vid ramsänkningen. Svårt att säga om det är en större risk för utmattning nu än förut, men troligtvis inte. 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 9 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 9 Juli , 2018 Stora godispåsen direkt Eftersom jag är snäll (läs: väldigt trött) så kommer här en härlig video på första provkörningen av lastväxlaren. Helgen spenderades till att svetsa ihop en hydraultank och en flakram. Mer detaljer om det när jag orkar överföra bilder och texta. God natt Mvh/ trött MilSpeC 11 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 10 Juli , 2018 Rapport Share Postad 10 Juli , 2018 NIce! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 10 Juli , 2018 Rapport Share Postad 10 Juli , 2018 Sjukt läcker! 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 11 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 11 Juli , 2018 Hydraultank och flakram Nu har man kommit i kapp litegrann. Bockade och punktade ihop en början till tank i 2.5mm plåt med skvalpplåt. Detta helsvetsades sedan med tigen. Ovandel med påfyllningslock och returfilter hålsågades och monterades, även nivåglas. Tänkte att jag ville ha tanken gummiupphängd på hytten så därför borrades 20mm hål i vinkelprofil för gummibussningar och fästet förstärktes även lite. Tanken klar och redo för montage. Monterat, bultat i hytten med genomföringsgummi som upphängning. Egentligen så blev det flakbyggnation mitt i tankbygget då den fick stå några timmar fylld med vatten för läckagetest. UPE-100 profil uppsågade i 2st 45 graders vinklar längst ned, för att få ett mjukt hörn längst ned i "flak-knät". Jackade i 60 grader och värmebockade upptill. "Flak-knä". Ihopsvetsning med vkr-profiler. Lådan för öglan börjar ta form här. Handbockning av 30mm rundten, 355 legering. Öglan fästes med 4-dubbla sömmar, pinnsvetsat med ok48 / 3.5 Halvfärdig flakram, återstår rullar och lite fler balkbitar samt ett trägolv. (Ett vw transporterflak i alu hade varit ypperligt att montera direkt på ramen dock). Det blir förmodligen en till flakram med hiab-kran och ett sådant aluflak i framtiden. Storebror och lilleskutt Flaket pålagt med traversen innan hydraultanken var monterad. Krävdes en del fipplande med lastarmen innan det gick att trä dit. Lite småklättring för att få en bild. Bruksbilen fick sig ett litet provlyft, inga problem alls förutom att ena hydraulcylindern läcker i kolvstångstätningen. Utöver bruksbilen provlyftes en säck med kalksten på 1500kg, bilen blev påtagligt baktung men varken hydraulik eller konstruktion tvekade, lastarmen höll sig vinkelrät och fin trots belastningen. 17 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 12 Juli , 2018 Rapport Share Postad 12 Juli , 2018 Snyggt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Juli , 2018 Rapport Share Postad 13 Juli , 2018 Riktigt imponerad 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 27 Juli , 2018 Författare Rapport Share Postad 27 Juli , 2018 Lite bilder Har gått långsamt nu på slutet pga, värmen, skogsbränder och semester. Svetsade dit ett par gamla styrrullar för transportband, är kraftigt gods i rullarna och sen är dom kullagrade. Perfekt! Provlastning direkt, lilla planeringsskopan på 800kg. Inga problem alls. Ett gammalt luftmanövrerat ventilpaket införskaffades. Monterat och redo, läcker som ett såll gör det också. På med lite färg på byggnationen Blev ju fint, Temadur 20, 326h glans 10. Har även beställt lite vinyldekaler till bygget, så nu vet man vem som har tillverkat byggnationen Lite mer spexx. Inga problem att lyfta saker, uppskattningsvis går gränsen vid 2.5-3.5 ton innan något börjar säga ifrån. 19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 31 Juli , 2018 Rapport Share Postad 31 Juli , 2018 Sjukt läckert bygge!!! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 28 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 28 Augusti , 2018 Aluminiumflak och provning Spontanköpte ett vw transporterflak och det blev riktigt bra. Justerade in hydraultrycket lite, 120 bar skriker överströmmaren på nu. Det är nog strax innan framhjulen lyfter. Då ligger det 12 resp. 7 ton över kolvarna vid tryck/drag. (Ej att förväxla med lyftkraft på själva kroken, då den siffran blir avsevärt lägre). Provade nya telefonkameran lite. Nöjd. Polarn och jag åkte på en liten roadtrip och spontanhandlade ett vw transporter långflak, som enligt utsago ska passa våra härliga 13 bilar mycket bra. Flaket rengjordes lite och monterades på flakramen, måtten jag valde på flakramen kunde inte ha blivit mer lyckade. Klockrent blev det, mycket nöjd. Flakets fram och bakstam vilade perfekt både bak och fram. Som byggt för ändamålet. Jag svetsade plattor i 5mm plåt på flakramen, 4st på varje sida med 2x M8 bult i varje platta (totalt 16st), mot flakets fästöron. Det blev en okej tippvinkel på flaket ändå, trots att jag valt att inte byggt med just tipp pga viktskäl. Lösningen blir att tippa utan att köra in utskjutet. Målet är att kunna provlasta bruksbilen. Den är lite för lång dock. Bruttovikt på bruksbilen var 1800kg samt att flakkonstruktionen väger 320kg. Såg inte allt för dumt ut med kapellet heller, nästkommande blir att lackera flaket i 326h och även prova att fullacka kapellet i samma kulör. 19 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 29 Augusti , 2018 Författare Rapport Share Postad 29 Augusti , 2018 Bärplockning på schemat, då måste man ha bärplockarbilen med sig. 11 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pvpjtgb1111 Postad 30 Augusti , 2018 Rapport Share Postad 30 Augusti , 2018 Snyggt! Det är så här dom skulle byggt bilarna från början 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 8 September , 2018 Rapport Share Postad 8 September , 2018 Kanon bra, vilket "lyft" för din 13, Styggt bra jobbat, är riktigt imponerad 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MilSpeC Postad 13 September , 2018 Författare Rapport Share Postad 13 September , 2018 Bjuder på en liten bild då vi lastade våran spaningsenhet, (Baja bubblan). Nylackerat flak. Lastväxlarn fäst med spännband fortfarande 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 13 September , 2018 Rapport Share Postad 13 September , 2018 Härligt ekipage Grymt jobbat 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.