Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Står och ska räkna ut hur mycket ljudisoleringsmattor jag skall införskaffa för att klä innanför framtida panelbytet. Så, bör man typ lägga in smala lister på golvet och klä även det?

 

Tänker mest på ljud men kanske även kyla då det ska bli semesterbil. Biltema har 10/20/30 mm mattor med klister på baksidan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det gäller ljud så är det "svåra" med att ljuddämpa det med annat än "blymattor" att du måste få upp bärigheten dvs då får lägga ett riktigt golv, iofs bra om du ska bo i den då du kan isolera ute kylan/ värmen bättre med dubbelgolv.

 

Jag lade/lägger in en 6mm ribbad gummimatta i passagerarutrymmet, jag upplever att den dämpar bra pga sin tyngd, dock räknar JAG (med mitt ganska "bruxiga" användande) med att få in fukt, snö o lera i bilen och då är det lättare att få ut det än om det ligger under ett dubbelgolv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stilstudie hur tillsatsvärmaren är på min AluZink Vattenfallare:

 

Ordentliga genomföringar vid taket

post-4978-0-95503200-1457177551.jpg

 

Utblås o manöver i taket

post-4978-0-26143100-1457177565.jpg

 

Takgenomföringar underifrån

post-4978-0-33396400-1457177578.jpg

 

Slangarna anslutna i värmekretsen, samt cirk pump vid radiatorn i mellanskeppet:

post-4978-0-09448400-1457177591.jpg

 

post-4978-0-94389300-1457177608.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Isolering är ju svårt både med bärigheten på golv och både kondens- o "stövel" fukt.

 

Jag brassade på rejält med underedsmassa på undersidan och hjulhus, tror det på verkar ljudet i alla fall

 

Fast det mesta ljudet kommer från däcken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är rädd för kondens men en rejäl gasolkamin är planen så lär kunna suga ur det mesta fukten tror jag.

 

Dessvärre hittade jag rosthål i golvet nyss så blir att lära sig svetsa ;) ( läs lämna iväg till nån som kan ) hehe

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett tips är också att kolla över/ byta tätningsmassan i alla karosskarvarna, när du isolerar och panelat nytt så är det ju tråkigt att ha blöta bakom, kan ta en stund att upptäcka också när det ligger bakom isolering mm, min va rostig i hyttaket ovanpå de ditklistrade isolermattorna tex

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte använda extra värmaren och bulta dit en bensin vattenvärmare, du får en rätt tyst och mycket effektiv värmeanläggning som enkelt styrs med vanligt rumstermostat.

 

på blocket brukar värmare dyka upp billigt.

 

http://www.blocket.se/stockholm/Webasto_Thermo_Top_S_65096988.htm?ca=17&w=3

 

http://www.blocket.se/vasternorrland/Eberspacher_D5WS_varmare_mm_65053465.htm?ca=17&w=3

 

 

ang ljudisolering så finns mycket att vinna på att isolera av taket från stom ljud även väggsidorna i hyttdelen avger mycket oljud.

 

här är länk på hur jag fått min tyst:  http://volvovalp.ifokus.se/discussions/4d715ed8b9cb46222d06cd7a-ljuddampningsmattor

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lade bitumen-matta i remsor på golvet i passagerarutrymmet, ovanpå detta har jag en nålfiltsmatta men en gummiuk skulle nog dämpa ännu bättre.

Kåpan över växelådorna har fått bitumenmatta och biltemas självhäftande skumgummidämpmatta på undersidan. Likaså kåpan över bakänden på motorn.

Sist men inte minst har jag lagt 10mm dämpmatta över motorkåpan i förarhytten under gummimattan.

 

Men det som gav i särklass bäst effekt i jakten på oljud var att byta ut kylfläkten mot en termostartstyrd elfläkt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det mycket rost kanske du bör överväga karossbyte eller kanske byte av delar av karossen?

Allt är ju ihopbultat och enda som är bökigt är nog nedre baljan över framhjulen övrigt är "bara" att skruva isär.

Det finns många karosser som är rånade på axlar och du kan säkert få en aluzink kaross till vettiga pengar.

 

Förmodligen höjs bilens värde med minst samma summa som karossen kostar så du får igen stålarna såsmåningom....

 

Senast jag var på Fjärås bildemontering fanns en komplett kaross, FrippeS har köpt akterpartiet som går runt bagagedörren men resten finns kanske kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja det är bara 3 st sånna hål som jag hittat hittills så blir lättare att laga :)

 

Brukar inte svara på dolt nummer men av nån anledning gjorde jag nyss det och de va ju tur de va Eddi42 här på forumet som hade sett min annons om köpes delar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har tips på bra och gärna billig "spärr" färg? Bilen har stått i närheten av brand så luktar därefter. Sen är den inte heller helt obekant med rost, dock mest ytrost.

 

Behöver hitta en färg som sluter inne lukten och även rostskyddar. Planen är att måla allt innan den isoleras :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tvätt ur och 2 komp etsgrund, etsgrunden kommer nog lukta lite starkt några månader när man kör med den invändigt sen dit med någon öppen burk med ättika under vinterförvaringen och du har åter fräsch bil.    renoverat en båt från mögel,

 

http://www.maringuiden.se/forum/topic/74338-badankan-h%C3%B6stst%C3%A4dning-och-lite-fundering-ang-materialval/

 

lukten från etsgrunden satt i hela säsongen, nu har den stått med ättika och den verkar ha tagit bort etslukten samt övrig ofräsch lukt, allt luktar som det var nytillverkat trots att mycket är kvar av klädsel materialet från mögeltiden.  

 

Vill du ha helt nybilslukt så dra lite tecktyl på några ställen det är ju det rostskyddet som folk förknippar med nybilslukt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min "luktade lumpen" (som en kollega kommenterade odören) när jag fick fatt i den.

 

Förutom normal tvätt svabbade jag rent insidan av skåpet med diskmedel och vatten, i princip all gammal förrådslukt försvann då.

 

Min rekomendation är med andra ord att ta ur hålmasoniten och ta ett rejält tag med skurtrasan,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har som plan att så småningom kapa upp taket och bygga nån typ av pop top för bättre utrymme för att laga mat och framförallt kunna ha en säng på bara några sekunder.

 

Är det någon som vet om taket har någon bärighet i karossen? Det sitter ju en rätt fet balk kanske 50 cm in från bakdörren och det känns som den gör jobbet?

 

Bifogar bild på planen

post-9616-0-73284400-1457634767_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns en tråd med liknande projekt nånstans här på forumet, har för mig att denne valde att skära på platt taket så att rundningen o balkarna var hela.

 

Nån bärighet har det inte mer än för hytten själv. (Finns ju vägverksbilar med flak) men nån list eller förstärkning runt hålet lär du väl ha för att inte skära dig....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För egen del tycker jag att det känns lite tryggare att ha kvar balken bakom soffan ifall man skulle rulla.

Kanske inte gör någon större nytta men den borde hjälpa till att skydda de som åker där bak lite tycker jag.

 

Har oxå tittat en del på popup tak och det vore så gott å ha det men priserna avskräcker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Balken ska absolut vara kvar tänker mig denna som stöd för sängbotten. Frågade min granne igår som är smed vad han kunde åstadkomma i alu och jag visade alucabs taktält och förklarade att jag ville ha en sån utan botten så man kan bulta fast det i taket. Under 10 tusen skulle han kunna tänka sig utan tyg då..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...