Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Testat blästra idag. Går över förväntan dom första 10 sekunderna sen hänger inte kompressorn med. Ska hämta en ny tills imorgon. Har upptäckt några hål till som måste åtgärdas och några av kaross "balkarna" har rostat i ändarna.

 

Vad är detta relä till som sitter i fästet för baksätet?

post-9616-0-57996700-1458563121_thumb.jpeg

post-9616-0-19522900-1458563137_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tanklocklösningen du söker kommer från Jeep CJ -någonting (CJ5 eller CJ7) har jag för mig att jag läste för några år sedan.

Det var någon amerikan som byggde en röd 303:a som hade den beige som inspiration och gjorde en likadan tankpåfyllning.

Tror han kallade sin för "the cookie monster".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter blästring som nästan blev klar pga väder målade jag på lite för stor yta ( rost kvar längs bak vid tanklocket) så får göra om där i framtiden. Detta är bara grundfärgern men färgen blev rätt snygg faktiskt.

 

Den hemska insidan är Biltemas epoxigrund som löste upp det rostskydd insidan hade så det blev en halvskabbig blandning. Målet är att bara få bort all snuskig lukt och sedan isolera så utseendet är obetydligt.

 

Imorgon ska de fortsattas om vädret tillåter och förhoppningsvis få dit nya tändningslåset oxå. Väl mött ;)

post-9616-0-79392400-1458661020_thumb.jpeg

post-9616-0-11884500-1458661070_thumb.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo men i karossen är det inga hål och när jag började fick jag feeling och drog insidan en gång oxå.

 

Det som är är i golvet och ja det ska jag fixa innan så mycket mer fixas :)

 

Ja innanför bakdörren är den 126 och innanför sidodörrarna är det 136.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du inte lite för många hjul på bilen.

Kör "old schoo"l när jag vill rita upp något tycker man får mer känsla i hur det ska se ut med papper penna radergummi.

 

Längd och bredd?   höjd bak 126 cm var ju rätt lågt då blir det omöjligt att göra sittgrupp bak behövs ca minimum 40 gärna 45 till knähöjd och sen om man ska kunna sitta upprätt behövs ytterligare 100 cm.  Så i 11 kan man inte sitta längst sidorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha jo men det va en färdig modell jag hittade och en penna kan jag inte hantera..

 

Höjd innanför bakdörren är 127 cm men några cm bortfaller i isolering och nytt golv

 

Höjd innanför sidodörrarna är 137 cm lika så där men isolering

 

Bredd mellan balkarna på smalaste stället är 172 cm

 

Längd mellan bakdörren och skiljeväggen är 236 cm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mycket nu, tur ni kan välja om ni vill läsa eller inte ;). tror att jag gjort relativt rätt med skalan då jag bara använt en tumstock på skärmen. 

 

den låga varianten ska föreställa en kåpa på 45 cm hög, 132 cm bred och 208 cm lång vilket skulle ge en takhöjd på 181 cm minus det golv man lägger in vid sidodörrarna och 171 vid bakdörren

 

den stora varianten är 70 hög, 134 bred och 275 lång vilket skulle ge en takhöjd på 206 cm minus det golv man lägger in vid sidodörrarna och 191 vid bakdörren. denna skulle även sticka fram över skiljeväggen och där ge ca 40 cm förvaringsyta på det befintliga taket. 

 

 

post-9616-0-82907900-1458677943_thumb.png

post-9616-0-35674800-1458677980_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressanta varianter, i mitt tycke så är 45 cm nästan maximalt vad man kan ha. Totalhöjden blir då 265 cm, vilket garanterat håller dig borta från alla köpcenter-garage   :)

 

En 70 cm kåpa skulle göra insidan väldigt rymlig men bilen blir 290 cm hög och riskerar att se ut som en rullande telefonkiosk framifrån  :) men det är bara å rita så får man se, det kanske går att få det snyggt oxå.

 

En säng kan göras ihoprullbar (jalusiliknande pinnar inne i madrassöverdraget) som förvaras hoprullad i ditt förvaringsutrymme ovanpå hytten och rullas ut på ett par skenor när det är sovdags.

 

Frågan är om full ståhöjd är nödvändigt, då jag campar i skogen spenderar jag tiden utomhus (vid dåligt väder under markisen). Inne i bilen blir det mest att fly undan mygg och sova men befintliga 136 cm räcker för att kunna röra sig vettigt. Skall man resa långa resor i så kanske bekvämligheten är prioriterad för att orka i längden och då lär väl största möjliga kåpa vara att föredra.

 

Om du vill kunna frakta bilen i en container till nån avlägsen paradisö så är en standard container 239 cm invändigt så då måste du ha ett platt tak som man sedan kan resa på campingplatsen. Annars blir det HighCube-container som har en invändig höjd på 290 cm men dyrare. På båten till island så är en höjd-gräns 250 cm över detta kostar det extra i frakt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan nämna att i vår 13 helkaross har min familj spenderat kanske 7 månader de senast 8 åren och då är vi 4 som sover i bilen, 2 islandsresor på en månad vardera plus alla andra träffar och övernattningar.

Visst är det lite trångt men för egen del går ett fast höjt tak bort pga utseendet men ett snyggt pop-up tak kan jag tänka mig om det går att få slimmat mot taket.

 

Nu är ju en 13 helkaross större än en 11 men om du jämför med alla som åker "vanliga" 4x4 fordon så har du ju redan hur gott om plats som helst.

Vad jag menar är att du kanske ska prova ett tag innan du går all in :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag ha en sådan förhöjning på taket så vill jag ha fönster på sidorna så man kan se ut när man står i bilen. Sedan kan det vara bra med en stege så man kan klättra upp på taket. Blir ju bra utsikt därifrån.

 

På vilken höjd ska sängen sitta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du sängen i din bil Fredrik, tänkte på mått från bäddad madrass till taket. Tjejen tycker det är klaostrofobiskt medan en annan är van med stickkojer..

 

ja ide´erna är många men taket är ingen prio just nu. mest kul att hitta en framtida lösning så vilken höjd sängen ska sitta på är oklart. 

 

höjdgräns har jag inte ens tänkt på förutom parkering men det går bra med jobbers crafter så ser de inte som ett problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag byggde min "säng" på lagom höjd så man kan sitta upp utan madrass. Då blir det lagom lastutrymme under. Jag kan ta bort tre delar i mitten för att kunna använda bilen till vardags. På sidorna är det luckor i britsarna så man kan förvara saker. Idén med mitt bygge är att kunna använda bilen till olika saker utan att förstöra funktionaliteten. 

 

Komforten i baksätet är inte den bästa. Har tankar på att byta till något bekvämare. Hade jag byggt i en 11-bil med nytt baksäte hade jag gjort sängen i samma höjd som blir när man fäller ryggstödet på baksätet. Då är det bara att rulla ut madrassen på det fällda ryggstödet.

 

post-8529-0-30983900-1458737402_thumb.jpg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Landrovern liknar ju 11 och på nätet finns många snygga tak höjningar och kaross breddningar på overland bilarna.

post-5279-0-44994800-1458753778_thumb.jpg

 

 

Ritade på upp din bil med samma takhöjning som min har och den kommer inte se så konstig ut.  Eftersom den är bredare kommer den se bättre ut än min i proportionerna.

 post-5279-0-72249800-1458754035.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...