Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Håller med om att lagom höjd på sängen skulle vara samma som baksätet.

Jag har min säng i höjd med ryggstödets ovankant och kan montera ner och förvara säng/madrass bakom baksätet.

När jag campar spenderar jag mesta tiden utanför bilen eller sittandes i klaffstolen med baksätets nerfällda ryggstöd som bord eller köksavdelning.

Lösningen är inte optimal, den funkar för mig eftersom jag mestadels har sängen nermonterad och vill behålla alla sittplatser, Madrass och alla campingprylar kan jag förvara permanent i bilen bakom baksätet och får ändå in 6 passagerare.

MEN: sängen hamnar väldigt högt.

 

Om/när jag gör om alltihop kommer jag skippa "våning två" och göra som R8N beskriver det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tändningslåset monterat och fick nu fram ström till säkringspanelen för första gången i min ägo. Alla lampor utom halvljuset fungerar :)

 

Tankmätaren hoppar till så vet inte om den funkar. Visar tom tank och tanken verkar rätt tom så håller tummarna.

 

Veckans sjukskrivning har även resulterat i att nästan hela bilen blivit slipad och grundad med undantag för de få rosthålen i karossen :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Är h-ljuset säkrat så prova att lägg ström vid säkringen och se om de tänds.

 

En gissning med tanke på byte av t-lås:  ett automatiskt halvljus relä kan tidigare ha varit kopplat och nu saknar du matningen till detta. Eller har man dragit matning till knapp från tilläggsanslaget på t låset så man aldrig ska kunna glömma bort att slå av halvljuset när man parkerar och du missat detta.      Finns halvljus automatik kan den ha kopplats via oljetrycket eller laddningen, tycker att på hobby fordon att man kan låta bli såna kopplingar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att tända halvljus/heljus manuellt krävs tändningen på.

 

För att tända halvljuset med automatiken krävs att motorn är igång och generatorn laddar skapligt.

Krypkör man..och motprn går ned för lågt i varv..eller att bara tomgången är för låg, så släcks automatiska halvljuset tills motorn går upp i varv igen.

Ganska säker på att det styrs av gwneratorladdningen.

 

Finns fler bilar bla äldre suzuki med samma system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog en snabb titt på schemat som ligger på tysksidan http://www.c303.de/c303-en/service-manuals.htm#p3

 

och relä 20 och 21 är halvljusautomatik. 

 

men ljuspåslaget  54  och reläna ser ut att vara kopplade över  50 vilket ska vara en strömställare en vanlig av och på brytare för ljusautomatik (kan hända sitter den lite dold)   så enl schemas borde man kunna välja om man vill ha automatiken eller ej.

 

 

Hur går det med kaross ombyggnaderna, ställt några stora till klippta kartongbitar i dropplisterna och sett hur hemsk den blir takhöjd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har noll koll på el så måste ta hjälp av min far varje gång men är vid bilen nu och ska leta reda på en laddare så jag får igång bilen och testa lamporna.

 

Annars så har jag lagt hakhöjningen åt sidan och skall ist göra en soffa med utdragbar botten för att kunna göra en 120 säng lite smidigt. Till en början iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvärmning delvis rätt tänk men ändå felgjort för nu strålar värmen ännu mer upp mot insuget och får bensinen i förgasarna att koka.

 

Gör om bygg rätt!  Sätt stor värmeplåt mellan förgasare och grenrör där det nu sitter en liten plåt lägg gärna dit extra fiberpackningar.  Vill du ha förvärming på insugsluften så den går jämnare och bättre vid kallkörning sätts en plåthållare vid avgasröret och där ansluter du slangen som nu går felaktigt till plåtkonstruktionen.  Vill du inte ha förvärming  koppla slangen direkt på den öppna anslutningen som syns på bilden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev det såhär sålänge iaf. Halvljuset funka mycket riktigt när bilen var igång så nu behövs bara ny backspegel och en släpvagnskontakt inför bes. Lät bilen bli genomvarm och får bra med värme fram och på rutan men bakre apparaten blåser bara kallt?...

post-9616-0-09809800-1459688088_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där ser man, men även om det är original är det en dålig lösning,  Värmestrålning ska hållas bort så mycket som möjligt från insugsröret och att isolera ihop dessa båda med en plåt gör mer skada än nytta.  

 

 

 

En gissning: Att man löst förvärmningen på detta sätt kan ha att göra med att man ville ta insugsluften så högt som möjligt för att minska risken att suga in vatten, lera vid blöt terrängkörning.    På  C202 är jag rätt säker på att man satte förvärmingen på det vanliga stället dessa hade inte soppakokproblem trots att su'n användes med det lilla flotörhuset.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du luftfilter i svarta luftburken på förgasarna? Vid någon tidpunkt övergick försvaret till separat burk för luftfilter som brukar sitta där 31a sitter. Om jag förstått rätt var det pga av brandrisk om bensin flödade från förgasarna till filtret som satt varmt och gott ovanpå grenröret.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är på tok för ung för att ha koll, men när jag hörde mig för om att ta bort varmluftinsuget fick jag svar från de äldre som kan lite mer om förgasarmotorer att det är risk att förgasarna fryser ihop utan, detta redan vid yttertemperaturer från typ +4C, jag antar att det är den dunstande bensinen som ger extra kyleffekt. Resultatet riskerar att bli att bilen dör pga. soppabrist och man får snällt stå och vänta på att förgasarna ska tina igen. Själv antog jag att lösningen endast behövdes i försvaret när man ska köra bilarna i -45C.

 

Exakt hur stort problemet är på våra bilar vet jag inte, var sugen på att plocka bort hela spjällhuset för varmluftinsuget för att minska antalet skarvar på röret och risken att dra in vatten när man badar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska nog inte lyssna på dessa äldre,frusen soppa är omöjligt med all den sprit som finns iblandat.

 

Haft mängder med volvo's  ibland var det bortplockat sattes oftas inte tillbaks när avgasystem byttes eller extraktorör sattes dit och det ända problemet var att de gick lite oroligt när de var kalla och man fick köra lite extra med choken.  

 

tidigare b18 hade ingen förvärming och ännu tidigare tex b4b hade spjäll inbyggt i grenröret som brukade skramla och därför låstes fast.

 

Men era orginalförvärmingar är felkonstruerade och kommer bara innebära att soppan blir för varm i flotörhusen och börjar koka och därmed flöda över sen finns även risk att sopamembran/pesaret, tätningar, oringar mm får mycket kortare livslängd då de blir hårda av värmen och börjar läcka.

 

Vill ni ha förvärmingen kvar dra ner den till flänsen till avgasröret gör egen eller använd standarhållaren till b20. skärma sen av förgasaren så mycket som möjligt ,i varma länder åkte jag t.om med kylslinga i fronten för bensinen så att den skulle hålla lägsta möjliga temperatur.

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm.

 

Förgasaris uppstår då fuktigheten i luften kyls ned, dels p.g.a. bensinen övergår från flytande till gasform, dels p.g.a. trycksänkningen över förgasarens spjäll. Båda fenomen sänker temperaturen under fryspunkten.

 

Svår förgasaris kan uppstå ända upp till 15-16 plusgrader, se diagrammet nedan.

 

 

Forgasaris_Diagram.jpg

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...