Gå till innehåll

Ströms 11a


Jimmystrom

Rekommendera Poster

Min 140 med webrar och ingen förvärmning av luft eller insugsrör gick några km i taget vid typ 4-5 plussgrader och hög luftfuktighet :) sen såg webrarna ut som frostade drinkar ett tag tills värmen stigit en stund sen va de bara köra vidare, men där var det mkt luftigare motorutrymme än på en 11 ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Insugningsröret är vattenkylt (eller -värmt, beroende på temperatur). Då plockar ju kylsystemet bort eventuell strålningsvärme från grenröret?  -_-

Nix inga vattenkanaler i grenröret/insug  på gamla volvomotorer iallafall inte på de 4 cylindriga och att b30 skulle ha kanaler har jag isåfall helt missat.   Motorrummet på en terrängbil kommer det vara tillräckligt varmt så ingen risk för isbildning.  Ingen frysrisk på vanliga volvos om man åkte med su eller stromberg inte ens gamla zenith-ståpitt frös, men med dubbla weber 45 eller solexar kan jag ev tänka mig det skulle kunna inträffa.

 

Hur går det för de som åker med snorkel, är den bara där för syns skull och de lagt till en förvärmning mot grenrör så motorn ändå drar in vatten vid badning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix inga vattenkanaler i grenröret/insug  på gamla volvomotorer iallafall inte på de 4 cylindriga och att b30 skulle ha kanaler har jag isåfall helt missat.   Motorrummet på en terrängbil kommer det vara tillräckligt varmt så ingen risk för isbildning.  Ingen frysrisk på vanliga volvos om man åkte med su eller stromberg inte ens gamla zenith-ståpitt frös, men med dubbla weber 45 eller solexar kan jag ev tänka mig det skulle kunna inträffa.

 

Hur går det för de som åker med snorkel, är den bara där för syns skull och de lagt till en förvärmning mot grenrör så motorn ändå drar in vatten vid badning?

 

Det finns säkert flera varianter, men jag kollade mina 1314 och båda har insugningsgrenrör med vattenanslutningar fram och bak (sett i körriktningen). Har två 11 också men de är förvarade en bit härifrån så de får jag titta på nästa gång jag är där.

 

Lite studerande av reservdelskatalogen ger vid handen att modeller med separata grenrör tycks ha vattenanslutningar. Lite svårare att se på de sammanbyggda grenrören. Någon som vet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns säkert flera varianter, men jag kollade mina 1314 och båda har insugningsgrenrör med vattenanslutningar fram och bak (sett i körriktningen). Har två 11 också men de är förvarade en bit härifrån så de får jag titta på nästa gång jag är där.

 

Lite studerande av reservdelskatalogen ger vid handen att modeller med separata grenrör tycks ha vattenanslutningar. Lite svårare att se på de sammanbyggda grenrören. Någon som vet?

Det finns båda varianterna de med värme/kylning och de helt utan detta i insuget.

Har naturligtvis valt att ha värme/kylning/ då jag plockade i hop min efter krocken och hade möjlighet att välja. 

 

Sen tycker jag du skall leta på den nya filterhållaren som flyttar filtret ner till en annan låda "aluminium" , det var för brandrisken som de flyttade på filtret, och satte det i en aluminium låda före förgasarna, om jag inte också har fått helt fel uppgifter.

 

"

 
Hur går det för de som åker med snorkel, är den bara där för syns skull och de lagt till en förvärmning mot grenrör så motorn ändå drar in vatten vid badning?"
Det beror helt på byggaren av snorkeln, 
På många bilar sitter de där enbart som utsmyckning,
Men om någon bygger dit det på en 11a tex, så borde det göras seriöst,  Att dra upp något och krångla fast på bilen, utan att koppla i hop det och få det tätt, känns lite som väldigt onödigt jobb. 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag har den och får väl leta reda på nått sätt att fästa den men jag har ju filter på två ställen isåfall?"

 

Nää, du tar bort filtret i plastkåpan, annars är det i onödan, det är pga man inte vill att filtret i plastkåpan skall suga upp bensinen o sedan ta eld.

 

Men iofs..hur tätar plastkåpan då? filterkanten används ju som tätning...sätts det i en annan tätning? Eller byts kåpan?

 

Från en som oxå har filtret i plastkåpan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det finns båda varianterna de med värme/kylning och de helt utan detta i insuget.

Har naturligtvis valt att ha värme/kylning/ då jag plockade i hop min efter krocken och hade möjlighet att välja. 

 

Sen tycker jag du skall leta på den nya filterhållaren som flyttar filtret ner till en annan låda "aluminium" , det var för brandrisken som de flyttade på filtret, och satte det i en aluminium låda före förgasarna, om jag inte också har fått helt fel uppgifter.

 

"

 
Hur går det för de som åker med snorkel, är den bara där för syns skull och de lagt till en förvärmning mot grenrör så motorn ändå drar in vatten vid badning?"
Det beror helt på byggaren av snorkeln, 
På många bilar sitter de där enbart som utsmyckning,
Men om någon bygger dit det på en 11a tex, så borde det göras seriöst,  Att dra upp något och krångla fast på bilen, utan att koppla i hop det och få det tätt, känns lite som väldigt onödigt jobb. 

 

Bra då har den gamle lärt sig något nytt.   :excl:

Fanns även dessa grenrör med vattenkanaler på 164 serien?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Självklart har man det.   Har sovit i bil och vaknat några gånger under pågående inbrottsförsök,  självklart finns även på insidan finns ett inbrottskydd,  en bult som dras in något varv i ett hål och där med gör det helt omöjligt att öppna dörren.  

 

Vid ett tillfälle campade jag och en dam rätt djupt in i en skog i småland och vaknade av att en man klättrat upp på taket och försökte ta sig in via takluckan, hade han lyckats hade han hamnat rakt ner i sängen men jag slog upp luckan kraftigt och han ramlade ner från taket och sprang iväg.  I Partille på en elplats vid en mack som jag hyrde när jag periodvis jobbade i området där vaknade jag av att en trolig knarkare försökte bryta upp framdörren, knackade på rutan och hytte lite med näven och knarkaren gick då bara bort till nästa bil och började bryta sig in.  I Varna vid Svarta havet blev en ruta inslagen och hela hytten kvickt tömd när jag hade mellanväggs dörren stängd under ett "pågående" dambesök.  Vid Haifa  längst strandremsan innan hamnen försökte militärer bryta sig in men den gången slutade det med att jag och dåvarnade dambesök under vapen hot fick öppna upp bilen och ställa upp oss nakna mot bilen medans de genomsökte den.   
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På första äventyrsbilen tog jag en länk från en kraftig kätting svetsade dit den i dörrstolpen så den bara stack ut som en ögla,. när bilen permanetlåstes sattes en tjockare plåtbit ca 8-10mm med utskuret hål för öglan och som i storlek täckte en bit in på dörren samt karosssidan sen ett hänglås i öglan då låste plåtbiten helt stum fast.  Vet inte om jag har någon bild på detta.  På c202 har jag gjort ett dörrhandtag som är lite klurigt och de som inte vet hur det funkar klarar inte av att öppna även om det inte är låst, självklart går även i detta handtag sätta ett hänglås och på insidan en bult som låser envändiga delen av handtaget i stolpen.  http://migrated.ifokus.se/uploads/288/288e392df6405fcbdae5d3178e8cb5af/kif-0805.jpg  

 

På en 11 är ögle varianten enklast och mest avskräckande.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är man nära hemmaplan spelar ju ett inbrott inte så mycket roll, men är du på långresa kan ett inbrott betyda att resan måste avbrytas.

 

Vid ett inbrott togs kamera och film från en 7 månaders resa och då blir man lite less,  dörrar fick de inte upp men lyckades krypa in i en sidoruta.

En bra ide när man bygger bil eller hus eller vad man vill bo i är att bygga in väl dolda gömställen för kontanter, dokument, medicin mm.

Nuförtiden funkar ju kontokort men på 80-talet hade man ju med kontanter för hela resorna och för oförutsedda utgifter.  ex på oförutsedd utgift:  Blev södersparkad och sen av polis forslad till sjukhus där krävdes förskottsbetalning innan man tog röntgen på skallen motsvarande 3500:- svenska som skulle betalas i dollar eller inhemsk valuta.   (3500:- då motsvarar väl minst 10 tusen idag)
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-5260-0-55642000-1460099817.jpg

 

Klart det är trist med inbrott men vill dom in klipper dom lika lätt upp ett hänglås som att bryta upp originallåset?

Ser ju dessutom rätt taffligt ut med 5 hänglås på en 11 :)

Bättre att låsa in det som är oumbärligt/dyrt i en säkerhetsbox.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...