Johannes Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 Hej på er. Har ett bekymmer som jag inte orkat tag på länge men. Nu är det dags. Jag tappar vakuum så att diffen bak "fladdrar" och åker in och ut hela tiden. Membran är bytta/kontrollerade och några extra slangklämmor här och där. Dock har det inte löst problemet, det finns helt enkelt inte tillräckligt med vakuum så även 4-hjulsdriften kopplas in spontant under färd vilket inte är så bra för fördelningslådan... Jag måste köra med framhjulsdriften inkopplad konstant för att spara lådan. Hur söker man läckan? Min idé är att låta motorn jobba upp vakuum och sedan stänga av den och krypa runt med nån slags puderrosa eller rök en vindstilla dag och se om det går att hitta något abnormalt sugande någonstans. Finns det någon bättre metod? (Förutom att byta alla slangar). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Vinkon Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 Jag skjuter från höften med total okunskap i ämnet; Är det möjligt att plugga ev. känsliga delar av systemet och bygga upp ett svagt övertryck och felsöka på samma sätt man gör på gasol-/övrig gas-slangar? Ett hål är väl ett hål oavsett? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 Enda risken med att lägga tryck är väl att det blir för mycket för nåt membran eller så? Har lite liknande vibb'ar o det är ju en salig blandning av rör o slangar, nån som har tips på ersättning? Lufttätt är ju inte samma som vattentät... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 Tar du vaccum från insuget och inte från lös pump så är det ju så att en motor tappar vackuum när man trööckar den dvs ger mer gas än den behöver, alla som åkt gamelbil vet ju hur det är att köra med vindrutetorkarna i uppförs backar och vid omkörningar dvs de står still när man som mest behöver dem. Därför till vacummstyrda bromservo mm måste en backventil finnas, du har en vid varje bromservoservo samt även en vid matningen till vaccumtanken ev någonstans på slangen till tanken. på c202 är vacummtanken tvärbalken. 11 och 303 borda ha samma system. Kolla ventilerna och kolla så vaccumtanken är tät annars lägg dit en löstank. Det kan ju även vara så att ett av bromservona är kass i membranet och läcker igenom men då går det att höra ett sugande ljud. Funkar vaccumet riktigt ska du ju när trycket är uppe och kunna stänga av motorn och ändå kunna bromsa rätt många gånger och även slå till och från på ventiler innan trycket blir för lågt, den ska även hålla trycket en längre tid. Försvinner trycket direkt är det första backventilen dvs på matningen. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 Läcker det så mycket som du beskriver borde du höra det när du stänger av motorn. Sektionering är som du själv föreslår en bra metod för att hitta läckan.. Slanganslutningar och bromsförstärkare är möjliga felkällor Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 tror mer på membran, slangar o kopplingar än tanken lr rör... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 16 April , 2016 Rapport Share Postad 16 April , 2016 Ja tankar och rör är det sista han behöver kolla, membranen var bytta/kontrollerade. Backventiler, slangar och bromsförstärkarna är bäst att börja titta på. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Samfaran Postad 20 April , 2016 Rapport Share Postad 20 April , 2016 Är jag helt ute och cyklar om jag tänker på att läcksöka vacuumsystemet med startgas? Funkar ju när man jagar tjuvluft i motorrum i alla fall. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 21 April , 2016 Rapport Share Postad 21 April , 2016 När du felsöker en motor o den drar i sig eter så går den ju igång på det... "vaccum" systemet på en bil är ju mer passivt och jag antar att flödet är begränsat så det d ev ser av att "molnet" sugs in är nog begränat. Bara gissning som sagt... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Samfaran Postad 22 April , 2016 Rapport Share Postad 22 April , 2016 När du felsöker en motor o den drar i sig eter så går den ju igång på det... "vaccum" systemet på en bil är ju mer passivt och jag antar att flödet är begränsat så det d ev ser av att "molnet" sugs in är nog begränat. Bara gissning som sagt... Ja fast har man motorn på och sprayar på en läckande vacuumslang eller på en bromskraftsförstärkare (glömde det fina namnet, hjärnsläpp) så varvar motorn upp då vacuumet tas från just insuget. Har bara inte fördjupat mig i hur det ser ut i vacuumsystemet på en 11 angående hur lång fördröjning det är till insuget. Så om man sprayar på en dålig slang under bilen så väntar man och ser om den varvar upp var min tanke. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 April , 2016 Rapport Share Postad 22 April , 2016 ja du tänker så Är ändock en lång väg o via tanken, så risk för att det tar tid o blir utspätt... Jag har ett läckage i manöverknapparna för spelet, det hörs ganska tydligt direkt när man stoppar, men det kom ett glapp i startkretsen emellan i kväll... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Amazon93 Postad 22 April , 2016 Rapport Share Postad 22 April , 2016 Har du ett par svetstänger till hands så kan du placera dessa på t.ex slangen till vakuumklockan på en axel eller helt enkelt sätta den närmare o närmare startpunkten för vakuum. Sätt svetstången på valfri plats, starta motorn bygg upp vakuum, stäng av motorn med diffen ikopplad o sätt på tändning direkt. Så ser du lätt när din difflampa inte längre slocknar några få sekunder efter att motorn varit avstängd. Går även att lägga rimligt tryck i systemet och spraya såpvatten på allt, kolla klockorna igen för säkerhets skull, o glöm inte klockan på fördelningslådan. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.