Gå till innehåll

Vakuumläcksökningstips önskas..


Johannes

Rekommendera Poster

Hej på er.

 

Har ett bekymmer som jag inte orkat tag på länge men. Nu är det dags.

 

Jag tappar vakuum så att diffen bak "fladdrar" och åker in och ut hela tiden.

 

Membran är bytta/kontrollerade och några extra slangklämmor här och där. Dock har det inte löst problemet, det finns helt enkelt inte tillräckligt med vakuum så även 4-hjulsdriften kopplas in spontant under färd vilket inte är så bra för fördelningslådan... Jag måste köra med framhjulsdriften inkopplad konstant för att spara lådan.

 

Hur söker man läckan?

 

Min idé är att låta motorn jobba upp vakuum och sedan stänga av den och krypa runt med nån slags puderrosa eller rök en vindstilla dag och se om det går att hitta något abnormalt sugande någonstans.

 

Finns det någon bättre metod? (Förutom att byta alla slangar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter från höften med total okunskap i ämnet;

Är det möjligt att plugga ev. känsliga delar av systemet och bygga upp ett svagt övertryck och felsöka på samma sätt man gör på gasol-/övrig gas-slangar?

 

Ett hål är väl ett hål oavsett?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enda risken med att lägga tryck är väl att det blir för mycket för nåt membran eller så?

Har lite liknande vibb'ar o det är ju en salig blandning av rör o slangar, nån som har tips på ersättning? Lufttätt är ju inte samma som vattentät...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tar du vaccum från insuget och inte från lös pump så är det ju så att en motor tappar vackuum när man trööckar den dvs ger mer gas än den behöver, alla som åkt gamelbil vet ju hur det är att köra med vindrutetorkarna i uppförs backar och vid omkörningar dvs de står still när man som mest behöver dem.

 

Därför till vacummstyrda  bromservo mm måste en backventil finnas, du har en vid varje bromservoservo samt även en vid matningen till vaccumtanken ev någonstans på slangen till tanken. på c202 är vacummtanken tvärbalken. 11 och 303 borda ha samma system.    Kolla ventilerna och kolla så vaccumtanken är tät annars lägg dit en löstank.

 

Det kan ju även vara så att ett av bromservona är kass i membranet och läcker igenom men då går det att höra ett sugande ljud.

 

Funkar vaccumet riktigt ska du ju när trycket är uppe och kunna stänga av motorn och ändå  kunna bromsa rätt många gånger och även slå till och från på ventiler innan trycket blir för lågt, den ska även hålla trycket en längre tid.  Försvinner trycket direkt är det första backventilen dvs på matningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du felsöker en motor o den drar i sig eter så går den ju igång på det... "vaccum" systemet på en bil är ju mer passivt och jag antar att flödet är begränsat så det d ev ser av att "molnet" sugs in  är nog begränat.

 

Bara gissning som sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du felsöker en motor o den drar i sig eter så går den ju igång på det... "vaccum" systemet på en bil är ju mer passivt och jag antar att flödet är begränsat så det d ev ser av att "molnet" sugs in är nog begränat.

 

Bara gissning som sagt...

Ja fast har man motorn på och sprayar på en läckande vacuumslang eller på en bromskraftsförstärkare (glömde det fina namnet, hjärnsläpp) så varvar motorn upp då vacuumet tas från just insuget. Har bara inte fördjupat mig i hur det ser ut i vacuumsystemet på en 11 angående hur lång fördröjning det är till insuget. Så om man sprayar på en dålig slang under bilen så väntar man och ser om den varvar upp var min tanke. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du tänker så  :huh:

 

Är ändock en lång väg o via tanken, så risk för att det tar tid o blir utspätt...

 

Jag har ett läckage i manöverknapparna för spelet, det hörs ganska tydligt direkt när man stoppar, men det kom ett glapp i startkretsen emellan i kväll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ett par svetstänger till hands så kan du placera dessa på t.ex slangen till vakuumklockan på en axel eller helt enkelt sätta den närmare o närmare startpunkten för vakuum.

 

Sätt svetstången på valfri plats, starta motorn bygg upp vakuum, stäng av motorn med diffen ikopplad o sätt på tändning direkt. Så ser du lätt när din difflampa inte längre slocknar några få sekunder efter att motorn varit avstängd.

 

Går även att lägga rimligt tryck i systemet och spraya såpvatten på allt, kolla klockorna igen för säkerhets skull, o glöm inte klockan på fördelningslådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...