Tamaz Postad 11 Juli , 2016 Rapport Share Postad 11 Juli , 2016 Det är ju ett gäng som åker längre resor med sina bilar. Jag gissar att det knappast är någon som gör det frivilligt med bilen i originalutförande.Jag har efter mycket forumgrottande hittat några olika lösningar på att öka komforten, jag tänkte att vi kan ha en tråd där vi försöker sammanställa dessa, gärna med kommentarer om vad som gjorts, en (jag antar att det blir högst subjektiv) uppfattning om hur stor skillnad det blev i förhållande till arbete och pris. Jag sitter själv och funderar på vad som kan vara nästa rimliga åtgärd och får gärna lite input från er som testat.Det jag kommit fram till: Byta däck Det är nog få däck som för så mycket oväsen som gamla stenhårda pildäck från 70-talet. I princip allt är bättre ur komfortsynpunkt. Både vad det gäller rent vägljud och vibrationer.Asfaltsmatta/Bitumenmatta. Vanlig hederlig ljudisolering i kupén/skåpet (för oss med skåp).Enkelt men tidskrävande. Mest prisvärt verkar helt klart vara Biltemas 3mm tjocka ark. Kräver att man värmer mattan med varmluftspistol för att den ska bli medgörlig och gå att arbeta in ordentligt. Gör man en lite djupare skåra med kniv i själva geggan går den med ett knyck att bryta längs den, och sen skära av skyddsfilmen på klistersidan. Det är enklaste sättet jag kommit på för att dela den. Byte till elfläkt Inte gjort ännu, men många som gjort det verkar nöjda. Om man i landsvägsfart trycker ner kopplingen och låter motorn varva ner så försvinner det mesta oljud, antar att den väl tilltagna fläkten står för rätt mycket. Kommentarer från er som bytt? Om någon orkar dela sina erfarenheter om hur de gick till väga så skulle det vara super, inte minst om ni använt delar som är enkla att få tag i. Gummibussningar mellan kaross och hytt Hittade någon tråd (som jag såklart inte hittar igen) med någon som monterat gummibussningar (typ motorkuddar) mellan chassit och hytten/skåpet vilket gjort rätt stor skillnad. Har för mig att det var ganska dyra bussningar (några tusenlappar). Byta säten Någon som har tips på bra säten att montera? Har inte kommit dit själv men hade rätt bra träsmak efter att ha kört några tiotals mil. Originalen är också extremt klibbiga på varma sommardagar. Något jag missat? 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ballan Postad 11 Juli , 2016 Rapport Share Postad 11 Juli , 2016 har bytt till el-fläkt i samma veva som jag bytte till diesel motor och det blev mycket tystar utan original propellern. har även monterat recaro skinnstolar ifrån ford cossworth och det gjorde underverk för kroppen.. 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 11 Juli , 2016 Rapport Share Postad 11 Juli , 2016 Ja det behövs en del åtgärder för att få en någorlunda komfort på längre resor. På min har jag gjort typ detta Elfläkt med tyristorstyrning Förarstol från S40 övriga säten från XC90 Avvibrerat karossen, står mer om det i min byggtråd Isolerat karossen och hytten med Armaflex 20 mm Bitymenmatta på väl valda ställen Jagat oljud överallt på bilen, det finns mycket som gnisslar i bilen och i drivlinan kan man hitta en hel del vibrationskällor. Öppningsbart fönster på bakre passagerardörren för lite bättre klimat där under varma dagar. Intervallrelä för torkarna, en löjlig sak kanske men grymt skönt att slippa sitta och trycka på knapparna hela tiden. Däck som fungerar bra i skogen och på vägen, detta gör väldigt mycket på ljudet. Överväxel och 11 utväxling i axlarna för att få ner varvet. Parabolfjädring och moderna dämpare fram Största förbättringarna för mig borde vara avvibreringen av karossen, bättre däck än original och utväxlingen. Finns säkert mycket mer man kan göra 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 11 Juli , 2016 Rapport Share Postad 11 Juli , 2016 Jag har bytt ut pildäcken till modernare vilket gjorde lite på ljudnivån. Skåpdelen bakom förarhytten är inklädd med träskivor och klädda med tyg, dessutom utdragslådor mellan hjulhusen i bak med ett golv över. Hyttdelen har fortfarande hålmasonit men även 20mm motorumsisolering i taket samt mittkonsolen är klädd med samma material fast 10mm Bitumenmatta över växellådorna plus motorrumsisolering på insidan av motorkåpan En matta på golvet framför baksätet som faktiskt tog bort ganska mycket av transmissionsljuden. Sist men inte minst monterades elektrisk kylfläkt, detta gjorde i särklass störst skillnad. Mitt råd är att börja med elfläkten, det tog bort mer ljud än alla andra åtgärder sammantaget. Det är en ganska snabb väg att få ner ljudet och man märker skillnaden direkt. I mitt fall märktes inte de andra åtgärderna inte så mycket förrän jag fick bort fläkten då den överröstade allt annat. Jag valde en volvo 850/V70- fläkt då den var billig, har bra drag och är tvåhastighets. Jag har separat 12v-system i bilen så därför var jag inte begränsad till 24v. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 12 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 12 Juli , 2016 Däck är ju självklart! Fattar inte att jag lyckades missa det i listan. Jag tror nästan allt är bättre än gamla hårda pildäck på den fronten. Även om det är en hel del mer ljud från mina 315 breda STT än polarens 275 breda så är det fortfarande natt och dag från original. Jag kommer också ha separat 12V, tyvärr inte med egen generator, så är lite skeptisk att driva kylfläkten från det, man vill ju ha få felkällor som kan få fläkten att sluta gå. Någon som har tips på vilka donatorbilar det finns med kylfläktar för 24V? Fredrik L, har du en länk till din bygglogg? Jag lyckas inte hitta den. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 12 Juli , 2016 Rapport Share Postad 12 Juli , 2016 Däck gjorde mycket och elfläkten går nästan aldrig (nu var det 10 års TGB glapp mellan mekanisk o elfläkt, men i gamla skramlade lederna ordentligt) Jag har blåst på body i hjulhus o under där man kommer åt, tänkte fortsätta med "golvkåpan bak" nu i sommar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 12 Juli , 2016 Rapport Share Postad 12 Juli , 2016 Fredrik L, har du en länk till din bygglogg? Jag lyckas inte hitta den. Jajjamen längst ner i mina poster står det 131 byggtråd i blå text, klicka på den. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 13 Juli , 2016 Rapport Share Postad 13 Juli , 2016 Fredrik L Det finns ingen footer på dina inlägg, därmed inte någon länk till din bygglänk. Omd u inte menar något annat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 13 Juli , 2016 Rapport Share Postad 13 Juli , 2016 Knepigt, jag ser Fredriks footer länk. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Frippe S Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Kör du "mobilt" så måste du klicka på "full version" för att se dem, jag ser aldrig footers Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 14 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 http://www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/5256-uppgradering-av-en-tgb-13-helkaross/?p=134856 Här är länken för er som kör mobilt. Denna direkt till början av karossdämpningen 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Om man kör från ett batteri både plus och minus borde d väl funka för en elfläkt? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Det fungerar men batterierna blir snedbelastade och kommer att dö i förtid. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Om man inte gör som R8N och sätter dit en equalizer. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Absolut, finns massor av sätt att lösa 12 volt på och att bara ta kräm från ena batteriet utan en equalizer är sämsta lösningen Själv kör jag den mesta utrustningen via 24 volt (elfläkt, kylskåp, värmare m.m) och använder en Waeco dcdc40 för 12 volt. Finns som sagt mängder av lösningar och det är väl bara plånboken och behovet som sätter gränserna Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Christer_tgb Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Kör du "mobilt" så måste du klicka på "full version" för att se dem, jag ser aldrig footers Kör inte mobilt, utan en mac med Firefox. :-) Men det är säkert jag....... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kristaga Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Det er lett å få tak i 24 V kjølevifte (kylfläkt). Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Det er lett å få tak i 24 V kjølevifte (kylfläkt). Inga problem alls så att sätta in 12V utrustning på en 24V bil när det inte behövs är bara onödigt 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Ja, mycket enkelt, ni kan ju köpa mitt färdiga kit som är demonterat då jag bytt både motor och kylare till en annan typ. Rulla ner till post 16 /Gripen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gripen Postad 14 Juli , 2016 Rapport Share Postad 14 Juli , 2016 Får inte in länken, bifogar skärmdump i stället... www.terrangbil.net/forum/index.php?/topic/9242-el-kylarfläkt-storlek/?hl=spal 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 15 Juli , 2016 Rapport Share Postad 15 Juli , 2016 Fick låna ett par Bose hörlurar med noice cancelling för en stund sedan när jag körde två mil på landsväg. Precis Alla oljud försvann och det var en fröjd att köra. Väldigt skum känsla faktiskt. blir lätt nästa investering 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 15 Juli , 2016 Författare Rapport Share Postad 15 Juli , 2016 Haha! Oväntat tips, men det är uppskattat. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eimsy Postad 15 Juli , 2016 Rapport Share Postad 15 Juli , 2016 Philips BT-lurar med brusreducering fick bra betyg i M3-testet och är nog billigare än Bose Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 17 Juli , 2016 Rapport Share Postad 17 Juli , 2016 Sweclockers med flera ifrågasatte m3-recensionen.. Nåja,de funkar säkert i en TGB liksom flera andra. Det blev ett par Bose qc25 för mig i alla fall, de klarade ju mitt egna test åtminstone. Funkar kanon, lite svagt däcksljud och motorsurr tränger igenom.Allt dovt muller som "blir kvar" när man kör med vänliga hörselkåpor försvinner helt. Komradion hörs fint dock. Snitthastighet stiger något som en bieffekt.. Nackdelar: funkar lite sämre om man har glasögon, ljud läcker in vid skalmarna, är man flera i bilen så sprids ju inte glädjen över lurarna till övriga passagerare precis. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 17 Juli , 2016 Rapport Share Postad 17 Juli , 2016 Peltor /3M ligger på gatan där jag bor, märkliga människor av varierande nationalitet troligen dessa VIP som kommer med helikopter brukar gå förbi mitt köksfönster med lurar på sig. Man kanske skulle be om att få några demo ex, men min bil är redan tyst, och tråden handlar väl bara om komforten i tgb inte c202'or annars har jag några tips som ännu inte tagits upp för bättre komfort. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.