Gå till innehåll

MER ORK I B30


Doc Hawkeye

Rekommendera Poster

HEJ!

 

Vet att detta avhandlats tidigare...men...

 

Om jag vill ha tag i en riktigt fräsch B30 o sen lämna den till nån för lite bättre komp o en lite roligare kam (obs ! Ingen kam som bara ger effekt från halvgas o uppåt).

Kanske göra nåt åt förgasaruppsättningen/insuget oxå för bättre andning.

 

Är det dumma tankar? Gillar raka sexor och vill ej sätta i annan motor. Helst. Och jag kör så lite att jag ej vill krångla med dieselkonvertering.

 

Tankar kring detta?

 

Var får man tag på en bra B30 att utgå ifrån (vill ej röra originalmotorn) ?

 

Vem / vilken firma kan utföra trimmet?

 

 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad jag läst, har inga källor på det, så ska B30'n i TGB:erna redan ha en kam som ska ge mer vrid. Om så är fallet är frågan hur mycket mer det finns att hämta. Klart att man kan porta insuget och/eller byta förgasare, frågan är om det är värt jobbet ifall det inte gör så stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns säker lite extra att plocka ut om inte annat på botten vridet.   Enklast är kanske bara lite finlir med tex tändningen eller byte till elektroniskt. Utblås se till satt det blir kortare och bättre avstämt eller haka dit extraktorör, den kan ju inte suga in mer än den kan putta ut.  På de marina b30 finns andra förgasare ev funkar dessa bättre än originalet,  även hört någon som åkte med marinkammen i en 11, däremot är komphöjningar  inte att rekommendera med den soppan som nu för tiden finns att tillgå.

 

På tyska tgb forumet finns någon som plockat ihop egen insprutning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju lite dåligt med plats åt motorn annars så är ju ett bättre, "rakare" och längre insug ett sätt att få vrid vid lägre varvtal.. Det är ju förhållandevis rätt dyrt att trimma utan att Addera andnigshjälp.. Och väl trångt / varm för att göra det..kompressor värmer väll inte upp motorrummet så mycket men väl motorn så kylbehovet ökar.inbillar mig att kylning av 5an och 6an kan vara en utmaning samt veven när det börjar öka lite mer, borde vara lätt / billigt att kompsänka mha B21 turbokolvar och liiite borr..kanske iofs är mer än du tänkt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns ju en 13 med turbokonverterad B30e på Youtube, sök på team Havast. Den verkar ju gå som tusan.

Några i Tyskland har även stoppat i B30e motorn i några tgb utan turbo.

Så visst går det få snurr på originalet både med och utan överladdning

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strokad vev , ökat borr, turbo som är rätt anpassad till motorn, ger vrid. Eftermarknads insprut istället för Stromberg.

Kammen är nog bra som han är,tror inte båtkammen passar i skogen

KG i Södra Sandby har väl skruvat lite volvo under årens lopp...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Trodde du menade minsta möjliga ändringar för att få ut lite extra vrid

 

Jag trodde pojken ville ha en stabil och lättkörd  motor med mycket vrid på lägre varv, för trivsamma skogspromenader,  då funkar mitt koncept

Om detta var för jobbigt :sätt på mindre hjul på bilen så upplevs ialla fall motorn som piggare

 

Eile :absolut ingen kritik mot dej. Jag respekterar dina erfarenheter och kunnande fullt ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde pojken ville ha en stabil och lättkörd  motor med mycket vrid på lägre varv, för trivsamma skogspromenader,  då funkar mitt koncept

Om detta var för jobbigt :sätt på mindre hjul på bilen så upplevs ialla fall motorn som piggare

 

Eile :absolut ingen kritik mot dej. Jag respekterar dina erfarenheter och kunnande fullt ut.

 turbo säkert bra men att få det att lira med kompressor verkar lite overkill, möjlighet att få strokad vev är väl begränsad men har förr länge sen sett såna omsvetsade ämnen för slipning hos elleman kan hända fler tar fram dessa. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar!

 

Det var lite bättre ork i skogen och på väg när jag sätter på större hjul Typ CC 37:or eller liknande. 

 

Elektronisk tändning; några tips på fabrikat/leverantör?

 

Kam: Några erfarenheter om tex K-kam (är väl gammal typ av kam , men typ K-kam iaf) är nåt att ha? Sägs ge bra botten o extra flås på toppen. Några erfarenheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns företag i söder om jkpg som billigt slipar fram det man önskar ur en kam tar bara betalt per nock de ändrar kan även ombesörja påsvetsning av nockar, känner till motorenoveringsfirmor som sänder sina kamar dit.

 

http://www.agap.se/

 

Kan tänka mig att om du bara slipar ner lite på vilosidan för att på så sätt få lite högre lyft så borde du slippa köpa nya lyftare och då blir ändringen rätt billig.

 

Men vill du inte riva motorn så börja med det enklare ändringarna tändning och utblås sen går säker förgasarna att justera till lite,tex.  tjockare olja i dämpkolven,bättre avisolering , kallare insugsluft.

 

Fick i rätt kam i min i höstas och synliga skillnaden var 1-2 mm extra på höjden på nockarna med utväxlingen vid vipporna gör detta att öppningen ändras rätt mycket, otrolig skillnad på gången och bottenvridet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste lite på 123 sidan och det här med olika kurvor man enkelt kan växla mellan verkar riktigt smart.

tex att göra en egen efter sin vanliga marschfart så den blir optimerad för landsvägkörningen där man kanske lägger  tändpunkten på det optimala för just det varvtalet skulle nog dra ner förbrukningen rejält och spara in systemet rätt fort, att sen kunna växla till en mer anpassad allsidig kurva med större variation för blandad körning kurva, eller en kurva som bygger på en tändpunkt där hög botten vridsbealstning ska ske. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att kasta bort en ljuddämpare om du fortfarande har 2 st.

Väldigt skillnad på vrid, kan smyga på 2:an i skogen där jag förut körde på ettan.

Kan nån förklara fördelen rent effektmässigt med 123 ignition ?

Största fördelen är pålitligheten.. det bara fungerar år efter år utan justeringar. Men jag antar att precisionen är oslagbar jämte mekaniska tändningen.. du får exaktare tändtider och därav bättre effekt, mer eller mindre beroende på hur sliten tidigare fördelaren varit.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Största fördelen är pålitligheten.. det bara fungerar år efter år utan justeringar. Men jag antar att precisionen är oslagbar jämte mekaniska tändningen.. du får exaktare tändtider och därav bättre effekt, mer eller mindre beroende på hur sliten tidigare fördelaren varit.

Det tolkar jag som inte märkbar effektökning om man har fräscha grejer innan, stämmer det ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att få en precis tändpunkt dvs exakt det gradtalet där soppan nästan självantänder innebär att max möjliga effekt tas ut vid förbränningen. En vanlig fördelare ger en ungefärlig kurva för detta med hänsyn till att spikningar inte ska ske och att motorn ska vara möjlig att starta dvs en hel del kompromisser, som exempel kolla bara hur många olika fördelare det finns för tex en b20 eller b18.

Man använder olika vikter, man använder vacumförställning mm för att kompensera kurvan.

 

Jag ställer aldrig motorer efter några fabriksvärden utan litar på känslan av gången på motorn men inser att med möjligheten att själv kunna programera fram sin egen kurva då finns det en hel del extra att plocka ut för den som vill finlira.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade läsa detta nu dagen efter jag pratat med Calle 22 angående hans Weberförgasre som ligger kvar hos mej, Öppnade en kökslåda där de låg och kom på att jag glömt att lämna tillbaka dem, då jag sålde min 13 bil.

De är klar med adaptrarna till insuget, samt ombyggnad av gasreglaget. samt har en låda med fullt av munstycken så man kan prova sej fram till det man känner är lämpligast, han har även byggt en låda med uttag för att sätta slang och filter på, som vätter in mot motorn i stället för att bygga trångt mot passagerar sätet.

 

Då Calle själv håller på att byta till diesel så vet jag att de är till salu för en vettig slant. 

Nypriset på båda förgasare och adaptrar till insug mm är ca 8500 kr, och de är nya ej använda, 

Men han kan nog sälja dem en aningen billigare än vad de kostar nya om intresse finns.

 

Just nu sitter jag vid lånad dator så jag kommer inte åt bilderna på dem, 

Ja de kanske finns bilder i tråden "äntligen en 13on även för mej" 

 

EDIT : Jopp 32/36 förgasare

post-4958-0-44737100-1473938499_thumb.jp

 

Skriv eller skicka PM om det är intressant så kan jag dela med mej av Calles tele nr. 

Jag har för avsikt att lämna tillbaka dem snarast då jag ändå åker förbi hans jobb nu när jag är stammis på sjukhuset i Linköping, men kan lika gärna skicka dem direkt om det passar bättre 

MVH H.Hansen

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...