131 Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Hur vårdar och skyddar man sitt ramnummer / chassie nummer på lämpligt sätt? Detta delikata, sköra och möjligen utsatta nummer som tvunget ska visas upp vid bilprovningen många av oss infinner oss vid när behov uppstår. Vad händer om nummret förvanskats i den grad att bilprovningsinpektören anser att det inte går att tyda? Är fodonet utom all räddning? Korrosion borde inte vara ett stort beskymmer om man först inne i bilprovningshallen avlägsnar ytbeläggningen och omedelbart efter uppvisandet påför en ny skyddande yta. Finns det goda exempel som kan utgöra skydd av nummret vid vårdslöst framförande av fordonet? Känner att jag gärna vill tillföra mitt fordon en sådan utrustning innan... / 131 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Tänker du normalt slitage av metallskylten? Skulle det inte gå att montera en gummimatta som hänger ner över den som skydd i daglig drift, bara för bilprovningen att lyfta på flärpen för att läsa alla siffror sen. Borde skydda mot det mesta slitage som kan göra skylten oläslig. Eller tänker du mer extrema saker som att man knycklar ihop hela hörnet på bilen mot ett träd eller sten som gör skyltarna oläsliga? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
131 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Jag syftade i första hand på det inpräglade nummer som återfinns längst fram till höger på ramen/chassiet. / 131 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
eile Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Jag syftade i första hand på det inpräglade nummer som återfinns längst fram till höger på ramen/chassiet. / 131 tectyl/underedsmassa. ID-Plåten inne i bilen kan man ha lös om man vill bara den plockas fram vid förfrågan, har haft min lös i alla år och brukar lägga den på panelen vid besiktning ,men kommer nog sätta den under panelen så de får kämpa lite för att kolla den nästa gång. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 131.. Det är inte som förr.. Syns inte numret ber dem dig stansa in det tydligare eller ett på ny plats helt själv. Det verkar vara bara viktigt att det syns.. inte mer än så. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
131 Postad 4 Juni , 2017 Författare Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Svana, finns det någon referens eller uppslag för ditt påstående? Vad har besiktningsorganet för referens / regelverk att validera mot? / 131 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 Nä.. bara personal på lokala Opus och bilmekar på mekonomen och chefen med sin lastbil.. alla kan ju ha fel. Läst lika på 4x4sweden också att man i andra stora delar av landet påstår samma. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 4 Juni , 2017 Rapport Share Postad 4 Juni , 2017 På Opus i Sunne var jag med en kompis och besiktigade en militärbil. Chassienumret syntes dåligt, men han fick låna stansar och slå in numret så det syntes ordentligt. Inga konstigheter alls. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
valp-67 Postad 12 Juni , 2017 Rapport Share Postad 12 Juni , 2017 Nog värst på registrerings besiktningen. Ta med stansar nästa gång, be besiktningskillen om hjälp/råd. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Beau Postad 12 Juni , 2017 Rapport Share Postad 12 Juni , 2017 Ja, det var på en regbesiktning som vi fick banka in chassienummer. En tgb 13 som skulle reggas om till lätt lastbil. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Jimpa Postad 13 Juni , 2017 Rapport Share Postad 13 Juni , 2017 Jag besiktigade min Toyota landcruiser igår och fick faktiskt nedslag på att just numret på ramen inte gick att tyda. Ska prova att blästra fram numret. Annars är det att kontakta Toyota för att få ett nytt nummer instansat påföljt av regbesiktning! Så ta hand om era nummer! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Pebl Postad 13 Juni , 2017 Rapport Share Postad 13 Juni , 2017 Hur stämmer era instansade chassienummer med regbeviset för övrigt? Mitt börjar i regbeviset med C3034x4...... På ramen och plåtbrickan i karossen börjar det med C034x4...... Saknas en 3:a jämfört med regbeviset med andra ord, dock stämmer alla övriga siffror Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Svana Postad 13 Juni , 2017 Rapport Share Postad 13 Juni , 2017 Tror faktiskt det är så på alla våra bilar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Gravander Postad 13 Juni , 2017 Rapport Share Postad 13 Juni , 2017 Det är inte helt ovanligt med chassi nummer som är fel jämför med Registreringsbeviset... De finns även dom som saknar nummer i ramen överhuvudtaget.. Då snackar vi i nutid... Varje tgb genomgår varje år en GT(grundtillsyn/besiktning).. Och ram nummer ska kollas... Varje GT... Alltså en gång om året.. Fordonen är från mitten 70talet.. Å de är alltså fordon med fel nummer som dyker upp än idag.. Tror ni besiktningsmännen har kollat noga då? Hahaha... Tror inte de:-) Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 Juni , 2017 Rapport Share Postad 19 Juni , 2017 Hur stämmer era instansade chassienummer med regbeviset för övrigt? Mitt börjar i regbeviset med C3034x4...... På ramen och plåtbrickan i karossen börjar det med C034x4...... Saknas en 3:a jämfört med regbeviset med andra ord, dock stämmer alla övriga siffror Det är de 4 sista siffrorna som är viktigast på just TGB. Pratade med en man som visst vad han pratade om på Swedac ; Det är de som kontrollerar att bilprovningen följer sina regler bland annat. på äldre bilar skulle det inte bli totalt omöjligt att få dem besiktigade, enbart för att numret blivit oläsligt. bråkade de för mycket på en station och inte var villig att hjälpa, skulle man vända sej direkt till Swedac, så hjälper de en att komma till rätta med problemet. På TGB sitter det egentligen lite dumt till, längst fram på ramen där man stöter i sten mm först så att de numrena blir svårlästa är nog vanligt . lite beroende på hur man använder bilen, min var det nästan helt sönder repat på, Pratade med Swedac redan innan sista besiktningen, och fick rekommendationen att slå in nytt nr på höger sida på ramen fram, då nr ofta satt där och var mer skyddade. Det gick bra både på besiktningen och exporten av den bilen. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tamaz Postad 19 Juni , 2017 Rapport Share Postad 19 Juni , 2017 Var är det numret sitter? Jag kollade på min bil men hittade inget öht. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Klas_B Postad 19 Juni , 2017 Rapport Share Postad 19 Juni , 2017 Leta här: http://forumbilder.se/G8M0M/chassienummer2.jpg 5 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.