monkysa Postad 19 September , 2012 Rapport Share Postad 19 September , 2012 Byter bladfjädrar fram. Smidiga verktyg att ha tillgodo Dra axeln i läge. Gammal vs ny Nästa sida Klart på båda sidor Blev hård fram med nya bladfjädrar och spiraler.. Tog bort spiralerna och kapade bort 1/3 av gummifjädrarna så jag tror det ska funka anledningen till kapandet är att jag har en 5 cm tjock distans påsvetsad på axeln Var ute på Ärtsoppeträffen och körde. Arb belysningen funkade bra, bågen fick användas ofta samt fjädringen vart mycket mjukare i skogen nu. Hamnade med full infjädring fram, och fullt ut bak, och det tog ej i hjulhuset fram, dock ej med fullt rattutslag, men endå, hjälpfjädrarna (gummina) gör sitt jobb Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 19 September , 2012 Rapport Share Postad 19 September , 2012 Fint, du ligger i med bilen Pöjk Helt nya fjädrar är nog bästa metoden ändå kul och se att du fixar vidare med pärlan <_> Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
broten Postad 19 September , 2012 Rapport Share Postad 19 September , 2012 Impad av storleken på pallbockarna , vem säljer dom ? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 19 September , 2012 Rapport Share Postad 19 September , 2012 Impad av storleken på pallbockarna , vem säljer dom ? Företaget heter Josam, och de är väl egentligen till för ramriktning osv men funkar öven som pallbockar. De är hydrauliska och drivs av ett separat hydraulpumpsystem. Är nog inte helt gratis heller kan jag tro.. men smidiga Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Janne H Postad 20 September , 2012 Rapport Share Postad 20 September , 2012 Håller du till på Josam Örebro? Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 24 September , 2012 Rapport Share Postad 24 September , 2012 Nej, Borås Bil Lastvagnar, men vi har skadeverkstad som använder sig av dessa prylar Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Audi Quattro Postad 19 Oktober , 2012 Rapport Share Postad 19 Oktober , 2012 Ser att någon är med i nya 4wd tidningen Grattis! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 18 Januari , 2013 Rapport Share Postad 18 Januari , 2013 Tillbringade hela torsdagen med att renovera vänster hjullager pga att olja läckt ut i trumman och därmed ojämn broms! Ruggade upp ytan, och tvättade både trumma och belägg ordentligt, dock inte värmt med gas. Jämnt och fint i början, men efter en 10-15 inbromsningar, så började det bli ojämnt igen. Detta märktes på väg hem så orsak ej kontrollerad. Justerat ut belägg å luftat. Ska hänga av hjulet på måndag och köra över bromsprovaren på jobbet.. Med lite tur så är beläggen som är glasade igen.. Nåväl, uppföljning kommer på det. Sen tog jag ner och isär båda förgasarna, säger det redan nu, förvånad, men motorn startade igen lite skit i dem var det, men största felet var nog att blandningsskruven knappt vart urskruvad.. Verkar gå lite bättre i motorn Förutom bromsen, så är det byte av bussningarna i bakre bladfjädrarna, fast bara den bakre nedre båda sidor som ska göras innan lördag! Hoppas f*n det bara är beläggen som är skrot! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tjingen Postad 22 Januari , 2013 Rapport Share Postad 22 Januari , 2013 Råkade ut för ojämn bromsverkan på grund av en läckande hjulcylinder som kladdat ner trumman. Efter att jag tvättat ett par gånger utan att det tog riktigt jämnt skiftade jag ett belägg med andra sidan. Kankse inte blev optimal bromsverkan men blev i alla fall jämn... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 29 Januari , 2013 Rapport Share Postad 29 Januari , 2013 Tog ned hjul å trumma i förra veckan.. Innan bytet visa bromsprovet 1,0 på vänster och 3,5 kN i bromskraft. Bytte belägg, dock bara på vänster sida, för skulle ju bara testa. De gamla beläggen var dessutom stenhårda! Första testet efter 1,8/3,5 andra 2,0/3,5 osv 2,5/3,5 och blev bara bättre! Fixade lite med motorn, byta stift igen tror jag. Justerat p-bromsen så den tar efter 5 hack, istället för uppe i taket Nästa grej, byta bussningarna i bakfjädrarna! 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 31 Januari , 2013 Rapport Share Postad 31 Januari , 2013 Tråkigt med 13 bilen då måste man ju både bygla bromstrycks kontakten samt skruva bort bakre kardanen för att kunna köra de i broms provaren på alla hjulen. Min är redan byglad så jag skall nog upp på rullarna när jag får tillfälle. Inte alla som släpper in en på dem när de inte känner igen en eller har gjort jobb på bilen åt en, även om man betalar för det, men jag tror jag har hittat en lastbils verkstad som har möjlighet att släppa in mej mot en liten slant Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 9 Februari , 2013 Rapport Share Postad 9 Februari , 2013 Ja, det underlättade för mig att se om det blev bättre med bromsarna i rullprovare.. Lite surt på kardan, men det har du igen i skogen sen Fick bytt nedre bakre fjäderbussningarna häromdagen. Lurade verkstadshandboken och tog inte ned bladfjäderbussning. Svarvade till en styrhylsa (farsan svarva! För både i och utpressning av bussningarna. Lyfte upp bilen med travers, och pressade ned fjädern med en portopower mellan fjäder och kaross. Gick riktigt smidigt och tog knappt 2 timmar för båda sidor. Blev skitbra! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Power21 Postad 5 April , 2013 Rapport Share Postad 5 April , 2013 Gillar verkligen färgen du har på bilen, vad heter den och var köper man den? Hur förberedde du den gamla lacken, rugga med sandpapper? Mvh Anton Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
MisterNJ Postad 10 April , 2013 Rapport Share Postad 10 April , 2013 Vilket jobb du lagt ner! Blev lite nyfiken på dina däck, vart får man tag på såna? Mvh nicklas Edit: syftar på baja claw 38.5*16 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 11 April , 2013 Rapport Share Postad 11 April , 2013 Tror det är ral 8000 på färgen, fast det är iblandat en del svart, vet ej hur mycket. Baja däcken kommer jag inte ihåg vart farsan köpte, så osäker där. Sandpapper å thinner innan lack, eller lack å lack, jag rolla, för grenar å dyligt skaver ju emot i skogen så lätt å måla på lite. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 12 April , 2013 Rapport Share Postad 12 April , 2013 Ja jag har samma tanke på Aluzink hytten jag håller på att göra i ordning. visst det känns lättare att sprutmåla den då jag har den lös, men rolla är snällare då man skall bättra på. Möjligt att jag sprutar den invändigt, då det är svårt att komma åt både med pensel och roller på många ställen där. Tror inte jag kommer undvika mer grenar eller annat bara för det sitter en nymålad fräsch hytt på. jag kommer garanterat köra som jag brukar. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 14 April , 2013 Rapport Share Postad 14 April , 2013 Första gången tänker man lite på det, men efter första repan så kör man bara på 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 10 Maj , 2013 Rapport Share Postad 10 Maj , 2013 Glapp i hjälpstyrarmen.. Byte av bussningarna vart lite svårare än väntat. Bytte även tätring och skyddskåpan. Hade med en extra hjälpstyrarm om min skulle vara dålig, vilket den var, så den blev bytt den med. Bussningarna iknackade. bara brotschningen kvar. Monterat och klart. Blev aningen stabilare på väg nu. Färg? kommer, kanske, vet ju inte om det behöver ner igen snart //monkysa 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 12 Maj , 2013 Rapport Share Postad 12 Maj , 2013 Hej igen. Har kommit fram till att natouttaget ska flyttas bak. Har det enbart för drivning av värmaren, men funderar på att bygga in värmaren i bilen. Hmm. Å i så fall tar jag bort det helt. En tjukk plåt ska in mellan rambenen fram med, kanske jag sagt. Återkommer med resultatet ! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 15 Maj , 2013 Rapport Share Postad 15 Maj , 2013 Tog bort natouttaget på vänstersidan nu och fixade lite ytrost som visat sig bakom batterilådan. Rensade upp bland kabelmasken som härjat där med.. Sedan blev det kapa till lite aluminiumplåt och bocka/slipa och bulta fast i rambenen fram. Lite färg med då det vart för fult utan.Tog bort ett par av arbetsbelysningarna på taket, för att kunna montera dem under bilen så eventuella nattaktiva arga stenar ska kunna ses om dom vill hoppa mot axlarna. Placering inte helt uttänkt än dock.. Popnitat fast provisoriskt. Slipat ner längs kanterna när plåten vart monterad. Färdigt: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 16 Maj , 2013 Rapport Share Postad 16 Maj , 2013 Plockar bort lampor, Nu måste du kolla om du har feber Du har för mycket tid eller för mycket energi pöjk, du får dela med dej så en trött gubbe får ork att skruva en tredjedel så mycket Vill ha en rapport om det samlas mycket skit bakom plåten eller ej när du bökat dej runt på bröt nästa gång Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 17 Maj , 2013 Rapport Share Postad 17 Maj , 2013 Körde på bröt igår. Försökte köra igenom ett surhål där en cj7a fastnat... Det gjorde jag med.. En 1111 och en vinsch behövdes för att få loss mig. Låg väl 3-4 kg kvar bakom plåten, men det var ju för jag fick bli dragen bakåt.. Annars hade det nog inte varit så mycket där.. Bilder kommer sen. Dessutom fick äntligen mina rocksliders/vinkeljärn jobba och hasplåten fick smaka på en å annan sten. Sen hjälpstyrarmen, man skulle ju brotscha båda bussningarna samtidigt, men min brotsch vart för kort, så det blev inte bra.. Ska knacka ur nedre bussningarna ur ramen som jag tog min "nya" styrarm ifrån å sen får det funka! Lamporna tas inte bort helt från bilen, de (2st) hamnar under bilen så man ser under bilen i mörkret 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 19 Maj , 2013 Rapport Share Postad 19 Maj , 2013 Fastkörning! Fullt flex fram, Behövdes diffspärrar för att komma fram. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 24 Maj , 2013 Rapport Share Postad 24 Maj , 2013 Nu vart stunden kommen för underliggande arbetsbelysning! Fram monterades det i ett vinkeljärn, fäst i en av bultarna för "hasplåten" och bak borrade jag hål i vänster bakre ramfäste för växellådan. Blev bra! Nu ska de elaka stenar ses på natten! Nu finns det ljus åt alla håll 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Fredrik L Postad 24 Maj , 2013 Rapport Share Postad 24 Maj , 2013 Knappt nån sport med nattorientering med det ljuset Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.