Gå till innehåll

Mitt Objekt: tgb 11 Sid,14


Gäst monkysa

Rekommendera Poster

Byter bladfjädrar fram. Smidiga verktyg att ha tillgodo :)

IMG_1142.jpg

 

IMG_1139.jpg

 

IMG_1141.jpg

Dra axeln i läge.

 

IMG_1140.jpg

Gammal vs ny

 

IMG_1144.jpg

Nästa sida

 

IMG_1146-Kopia.jpg

 

IMG_1145.jpg

Klart på båda sidor

 

IMG_1164.jpg

Blev hård fram med nya bladfjädrar och spiraler..

 

IMG_1165.jpg

Tog bort spiralerna och kapade bort 1/3 av gummifjädrarna så jag tror det ska funka :) anledningen till kapandet är att jag har en 5 cm tjock distans påsvetsad på axeln :)

 

Var ute på Ärtsoppeträffen och körde. Arb belysningen funkade bra, bågen fick användas ofta samt fjädringen vart mycket mjukare i skogen nu. Hamnade med full infjädring fram, och fullt ut bak, och det tog ej i hjulhuset fram, dock ej med fullt rattutslag, men endå, hjälpfjädrarna (gummina) gör sitt jobb :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Impad av storleken på pallbockarna , vem säljer dom ? :wub:

Företaget heter Josam, och de är väl egentligen till för ramriktning osv men funkar öven som pallbockar. De är hydrauliska och drivs av ett separat hydraulpumpsystem. Är nog inte helt gratis heller kan jag tro.. men smidiga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

Tillbringade hela torsdagen med att renovera vänster hjullager pga att olja läckt ut i trumman och därmed ojämn broms! Ruggade upp ytan, och tvättade både trumma och belägg ordentligt, dock inte värmt med gas. Jämnt och fint i början, men efter en 10-15 inbromsningar, så började det bli ojämnt igen. Detta märktes på väg hem så orsak ej kontrollerad. Justerat ut belägg å luftat. Ska hänga av hjulet på måndag och köra över bromsprovaren på jobbet.. Med lite tur så är beläggen som är glasade igen.. Nåväl, uppföljning kommer på det.

 

Sen tog jag ner och isär båda förgasarna, säger det redan nu, förvånad, men motorn startade igen :) lite skit i dem var det, men största felet var nog att blandningsskruven knappt vart urskruvad.. Verkar gå lite bättre i motorn ;)

 

Förutom bromsen, så är det byte av bussningarna i bakre bladfjädrarna, fast bara den bakre nedre båda sidor som ska göras innan lördag! Hoppas f*n det bara är beläggen som är skrot!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för ojämn bromsverkan på grund av en läckande hjulcylinder som kladdat ner trumman. Efter att jag tvättat ett par gånger utan att det tog riktigt jämnt skiftade jag ett belägg med andra sidan. Kankse inte blev optimal bromsverkan men blev i alla fall jämn... -_- 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog ned hjul å trumma i förra veckan.. Innan bytet visa bromsprovet 1,0 på vänster och 3,5 kN i bromskraft. Bytte belägg, dock bara på vänster sida, för skulle ju bara testa. De gamla beläggen var dessutom stenhårda! Första testet efter 1,8/3,5 andra 2,0/3,5 osv 2,5/3,5 och blev bara bättre! Fixade lite med motorn, byta stift igen tror jag.

 

Justerat p-bromsen så den tar efter 5 hack, istället för uppe i taket ;)

 

Nästa grej, byta bussningarna i bakfjädrarna!

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med 13 bilen då måste man ju både bygla bromstrycks kontakten samt skruva bort bakre kardanen för att kunna köra de i broms provaren på alla hjulen.

Min är redan byglad så jag skall nog upp på rullarna när jag får tillfälle.

Inte alla som släpper in en på dem när de inte känner igen en eller har gjort jobb på bilen åt en, även om man betalar för det, men jag tror jag har hittat en lastbils verkstad som har möjlighet att släppa in mej mot en liten slant  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ja, det underlättade för mig att se om det blev bättre med bromsarna i rullprovare.. Lite surt på kardan, men det har du igen i skogen sen ;)

 

Fick bytt nedre bakre fjäderbussningarna häromdagen. Lurade verkstadshandboken och tog inte ned bladfjäderbussning. Svarvade till en styrhylsa (farsan svarva! För både i och utpressning av bussningarna. Lyfte upp bilen med travers, och pressade ned fjädern med en portopower mellan fjäder och kaross. Gick riktigt smidigt och tog knappt 2 timmar för båda sidor. Blev skitbra!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tror det är ral 8000 på färgen, fast det är iblandat en del svart, vet ej hur mycket. Baja däcken kommer jag inte ihåg vart farsan köpte, så osäker där. Sandpapper å thinner innan lack, eller lack å lack, jag rolla, för grenar å dyligt skaver ju emot i skogen så lätt å måla på lite.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har samma tanke på Aluzink hytten jag håller på att göra i ordning. visst det känns lättare att sprutmåla den då jag har den lös, men rolla är snällare då man skall bättra på. Möjligt att jag sprutar den invändigt, då det är svårt att komma åt både med pensel och roller på många ställen där.

Tror inte jag kommer undvika mer grenar eller annat bara för det sitter en nymålad fräsch hytt på. jag kommer garanterat köra som jag brukar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Glapp i hjälpstyrarmen.. Byte av bussningarna vart lite svårare än väntat. Bytte även tätring och skyddskåpan.  Hade med en extra hjälpstyrarm om min skulle vara dålig, vilket den var, så den blev bytt den med.

 

 

 

400639_10151590864967980_16572345_n.jpg

 

943109_10151590865002980_672776047_n.jpg

 

Bussningarna iknackade. bara brotschningen kvar.

 

268867_10151590865062980_1071899001_n.jp

 

Monterat och klart. Blev aningen stabilare på väg nu. Färg? kommer, kanske, vet ju inte om det behöver ner igen snart ;)

 

//monkysa

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen. Har kommit fram till att natouttaget ska flyttas bak. Har det enbart för drivning av värmaren, men funderar på att bygga in värmaren i bilen. Hmm. Å i så fall tar jag bort det helt. En tjukk plåt ska in mellan rambenen fram med, kanske jag sagt.

Återkommer med resultatet !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog bort natouttaget på vänstersidan nu och fixade lite ytrost som visat sig bakom batterilådan. Rensade upp bland kabelmasken som härjat där med..

 

Sedan blev det kapa till lite aluminiumplåt och bocka/slipa och bulta fast i rambenen fram. Lite färg med då det vart för fult utan.Tog bort ett par av arbetsbelysningarna på taket, för att kunna montera dem under bilen så eventuella nattaktiva arga stenar ska kunna ses om dom vill hoppa mot axlarna. Placering inte helt uttänkt än dock..

 

934030_10151601299882980_2080205065_n.jp

 

Popnitat fast provisoriskt. Slipat ner längs kanterna när plåten vart monterad.

 

 

Färdigt:

 

484819_10151601299922980_1353219705_n.jp

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plockar bort lampor, Nu måste du kolla om du har feber  :P

Du har för mycket tid eller för mycket energi pöjk, du får dela med dej så en trött gubbe får ork att skruva en tredjedel så mycket  :D

Vill ha en rapport om det samlas mycket skit bakom plåten eller ej när du bökat dej runt på bröt nästa gång  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Körde på bröt igår. Försökte köra igenom ett surhål där en cj7a fastnat... Det gjorde jag med.. En 1111 och en vinsch behövdes för att få loss mig. Låg väl 3-4 kg kvar bakom plåten, men det var ju för jag fick bli dragen bakåt.. Annars hade det nog inte varit så mycket där.. Bilder kommer sen. Dessutom fick äntligen mina rocksliders/vinkeljärn jobba och hasplåten fick smaka på en å annan sten.

 

Sen hjälpstyrarmen, man skulle ju brotscha båda bussningarna samtidigt, men min brotsch vart för kort, så det blev inte bra.. Ska knacka ur nedre bussningarna ur ramen som jag tog min "nya" styrarm ifrån å sen får det funka!

 

Lamporna tas inte bort helt från bilen, de (2st) hamnar under bilen ;) så man ser under bilen i mörkret :)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vart stunden kommen för underliggande arbetsbelysning! Fram monterades det i ett vinkeljärn, fäst i en av bultarna för "hasplåten" och bak borrade jag hål i vänster bakre ramfäste för växellådan. Blev bra! Nu ska de elaka stenar ses på natten!

 

 

 

935514_10151616223492980_1585605103_n.jp

 

 Nu finns det ljus åt alla håll ;)

 

954749_10151616223447980_1224748655_n.jp

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...