Gå till innehåll

Mitt Objekt: tgb 11 Sid,14


Gäst monkysa

Rekommendera Poster

Hejsan i stormen!!

 

Jag har kommit fram till att mina extraljus lyser 1000 gånger bättre än original extraljus, och fick då tanken, att sjutton, kan man inte koppla bort dem. Jag har två förslag (ett tredje är ju bara rycka kablarna, men det är för oseriöst). Orsaken är att slippa 140w värdelöst ljus.

 

Alternativ 1: jag monterar två relän (växlande), ett för varje original helljus, och styr det på så sätt att med original helljus på, så lyser inte extraljuset. Kopplar jord på reläna(85) och tar plus från 87 på relät till extraljuset och kopplar till 86 på mina extra monterade relän. På så sätt är relät stängt när extraljusen är avstängda, och de får styrström när jag slår på extraljusen, och släcker då helljusen samtidigt som extraljusen tänds. Jag kan alltså välja om jag vill ha endast original helljus, eller enbart extraljus.

 

Alternativ 2; jag kopplar mina två växlande relän på en separat knapp så jag kan välja om jag vill ha båda ljusen på, eller bara ett av dem (alltså antingen helljus, extraljus, eller både och.

 

Har sökt å sökt efter om det ens är lagligt, och hittills har jag nog konstaterat att helljus ska fungera, och inte vara monterade utanför bilens bredd.. Rent allmänt känns alt 1 som om det vore lagligt då det är extraljuset jag har tänt, och inget halvljus, och det finns ju inget krav på hur extraljus/helljus är inställda, för helljus bländar ju lika mycket som extraljusen.

 

Någon som har en tanke??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allternativ 2 låter vettigast är min uppfattning att du vill köra halvhjus och extrahjusen samtidigt riktig

Tex Toyota kör hel och halv ihop vilket jag ibland upplever att man så att säga känner sig bländad av halvhjuset

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt talat begriper jag inte meningen med detta..

 

 Kanske göra nåt åt det dåliga orginal hel-ljuset så det blir bättre istället?

 

 Eller slipa bort det stiftet på glödlampan för helljuset? Då har du inte ändrat något alls på orginalrelän / strömbrytare :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helljus kombinerat med halvljus=olagligt,

Det enda jag vill komma åt är att kunna stänga av original helljus, och istället använda mig av mina extraljus. ;) om någon insatt vet hur det är eller det bara är att köra på ;)

Har för mig att det är ett kontaktstycke bakom lamporna där man kan dra isär kabel för kabel (jag har haft glappkontakt där har jag för mig) och drar du ur heljussladden där så har du ju kvar manövern via spaken till dina övriga extraljus samtidigt som halvljuset funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meningen är att slippa 140w förbrukning, som inte ger något ljus. Vill fortfarande ha funktionen, även om jag inte använder dem.

Nåja, det blir som det blir. Va hos Claes i Vårgårda idag å hämtade nya fjädrar fram, då min har börjat luta ganska mycket.. Och då bilen gick bhajs hela vägen typ så tyckte både jag å Claes att brytarlöst är bra skit, så blev ett sånt.

Så nu efter monteringen, å injustering av tändpunkt, helvete vad den går, gött skönt, våga vägra brytare! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjo, bytte ju konding å brytare för inte längesedan, å de vart skräp redan.. Håller nu denna sak några år så har den varit värd pengarna :)

Och som du säger, så länge det inte strular, finns det ingen anledning att byta. Men väldigt smidig lösning, bult-on :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag som snart kört ca 700 mil med min utan direkt strul om man bortser från att fördelaren behövde sig en genom gång för att den fått bada någon gång innan min ägo, brytare o konding har jag inte bytt ännu i vartfall men det ligger en ny i bilen då jag läst om att fjädern kan gå av till brytarna och då blir det ju stopp så jag tänkte det var bra att ha en reserv med sig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började idag kolla lite på hur jag lättast bygger om bak för att få en större säng, så smidigt som möjligt då. Det jag fick gjort idag var att kapa till 2"x4" reglar till 165 cm och skruva ihop 2 sånna reglar med varandra, med ca 20 cm mellanrum, blev 2 sådana. Mobilen dog så blir inga bilder förrens imorn. Köpte sån uzb skiva som jag ska kapa till och skruva fast dubbelt på dessa reglar. Sen mellan dessa reglar ska jag fäste hållare för reglar, då jag kan sätta ner en 30 cm bred skiva mellan de två andra reglarna, kanske låter som nån gåta, men imorn ska det typ bli klart, så då kommer lite bilder :) behöver skaffa Madrass dock, typ skumgummi eller något sånt då sängen blir 180x 140 typ... Jag hoppas jag kommer kunna sova där med mina 195, lite på snedden eller så.. Sambon är ju knappt 165 så hon kommer sova som en drottning.. (Hon gillar inte sova på bårar)

 

Nåja, fördelen med detta blir att jag ändrar inget på bilen, jag kan enkelt ta bort reglarna när jag inte ska sova där, och lätt fälla upp ryggstödet igen och bilen är klar. och om jag ska sova ex på en träff som går över en hel helg, så fäller jag ryggstödet, lägger dit trägrejjerna å madrass å allt är klart ;)

 

Måste bygga ett bord med, som går över motorluckan bak, men vet inte hur det ska gå till än..

Återkommer imorn med bilder som sagt ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å så låter jag er vänta värsta för länge med ;)

 

 

1452403_10151972696752980_532714190_n.jp

 

Närmaste två längsgående balkar är fästa tillsammans med 20cm långa plankor som sitter i sånna metallmojjar.

De 4 mittre längsgående plankorna är borttagbara, men det ska skruvas fast uzb skiva eller vad det nu heter på den.

De 2 tvärgående balkarna är en spegelvänd verision av den närmaste, allt sätts ihop enkelt, å tas isär attans så lätt. 

 

 

1391645_10151972696377980_683570765_n.jp

 

 

kapade till 6 sånna skivor, och skruvade sedan ihop dem så det blev två skivor på varandra, både för att få upp höjden på sängen och så det håller :)

 

1459246_10151972696567980_1861305298_n.j

 

Klart och ilagt med ryggstöd uppfällt, går från säng till säte på 2 sekunder.

 

 

1460987_10151972696152980_467390689_n.jp

 

Innan jag skruvade fast träskivorna på mittendelen.

 

1385927_10151972696002980_1454247373_n.j

 

Ryggstöd nedfällt och redo för madrass och allt som hör sängen till. 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att lägga mig på tvären, å där är det ju knappt 175cm, om ens det, men det va riktigt bra faktiskt.. Så ingen förlängning blir det. Det är en stos, eller på svenska; luftinblåset från min värmare som står utomhus. Det är en sån 11kw luftvärmare, värmer på gött kan jag säga ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpt ytterligare två innerbelysningar (små runda som drar 0,03A) som ska sitta någonstans... Blir även knapp för innerbelysning samt värmare på ett till ställe i bilen ;)

Ska leta bra material för att göra ett bord på motorluckan samt ev ta bort stolen till höger, men inte säkert.. Sen ska jag isolera bättre bak, men vet inte riktigt hur, och med vad...

 

Va ute hos föräldrarna å skulle få upp en gammal 244 på våran tgb 13 biltransport.. Fick lossa hjulen å slå bort beläggen då alla hjul var fastrostade. Inte ofta domkraftsfästen går genom golvet (rätt rutten). Efter det så drog vi upp den... Tills det knakade till å bilen rullade ner.. Då lossade dragbalken och fästen, från bilen... Då ger man upp å kranar istället ;)

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TGB 13 biltransport  :)

Den har vi inte sett bilder på, vore intressant faktiskt, :P

Inte så jätteavancerad, en ram byggd för att passa kod 60, med durk å 12v vinsch som går på två egna batterier. Ev ska det på 12v generator, men inte säkert. Å givetvis arbetsbelysning, extraljus å massa pos-ljus å rotorljus ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jaja, det kommer... 

1395897_10151994012562980_2063499747_n.j

 

Får väl bjussa på draget som lossade sålänge ;)

 

Hahaha störtskön bild må jag säga!!

 

 Efter många år med volvos bakjhulsdivna vagnar både som fin-bilar, folkrace och rena bus-vinter-bilar så har jag aldrig sett eller hört nåt liknande.

 

 Dock ofta på andra märken, men aldrig en 240 faktiskt.

 

 Som sagt, kul bild iaf. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...