monkysa Postad 18 Oktober , 2014 Rapport Share Postad 18 Oktober , 2014 Svetsa mera rör i veckan. Då det bakre röret går rätt tajt med karossen, så blev det till att kröka in röret en aning i bakkant, så det går runt karossen, typ, syns verkligen inte på bild, men i vekliga livet går det nog se, lite.. Här i kanske man kan montera en lampa?? Svetsade fast ett plattjärn i bågen och ett i den där förstärkningsmojjen, den var redan så där långt utböjd, så tänkte det blir ju knappast sämre. Sen borrade jag hål och monterade bult. Nästa på g är väl byggandet av snorkel, på något bra vis, samt flytta upp avluftningarna på kopplingen lite längre upp... 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 7 November , 2014 Rapport Share Postad 7 November , 2014 Trä .... Detta jävulens påfund.... Tacka vet jag metall dör man kan svetsa lite om de blir fel... Fixat nya trälister bak, det behövdes verkligen, har oljat in å målat, låter de torka över helgen å monterar i veckan. Isolerat färdigt i dörrar fram så när som på underdelarna på dörrarna, ska byta ut masoniten i dem. Fixade ny masonit i resten av dörrarna, bild kommer väl så småningom på både dörr å lister. Masonit skitbillig på xlbygg, ska byta tätlisterna runt framdörrarna och på sikt framrutor och ombyggnad av avgasljuddämpningen Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 18 November , 2014 Rapport Share Postad 18 November , 2014 Eklisterhelvetena är monterade... nya frächa 1/4" insexbultar, yeah... isolering och masonit samt nya tätlister runt om nu. Varit å handlat delar till nytt avgassystem, det befintliga kommer hugga tag i en sten snart och det har börjat lossa och smälter ju bort min stänklapp.... börjar bygga om nån dag, ska jaga tag i packning till grenrör bara, tur vp ligger nära Bilder kan nog komma snart, tänkte köra in den i ljuset på jobbet å ta lite bilder på mina personliga framsteg, mest gällande det där satansmaterialet...... Nåja, allt har sin tid..... tid... pff vem har sånt? 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 23 November , 2014 Rapport Share Postad 23 November , 2014 Försöker få upp lite bilder från mobilen nu, bra att vända dygnet på en halv dag.. En liten jämförelse på original och det nya Ungefärlig uppbyggning, hade köpt en gör lång flexslang, så tänkte först skippa flexslangen å låta den hänga i gummi i karossen eller nått fäste från f-lådan, men trots det va sent så kom förståndet ikapp och det inhandlades en kortare slang Upphängningarna för ljuddämparen, ska bulta fast en stor bricka på bulten nedtill så det inte lossnar. Kanske lite dålig bild, Bockade till ett värmeskydd och bultade fast det i gummiupphängningar. Det enda förutom just montering är ett stabilt fäste vid växellådan som håller röret på plats. Testade utan packning vid grenröret, men det låter helt okej aningen dovare, och jag får det högre upp Målat, inte på bilden dock.. Å så ny färg, masonit, isolering i dörrar, samt nya lister bak, som jag tydligen glömt fota... 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
The royal Postad 23 November , 2014 Rapport Share Postad 23 November , 2014 Mycket snyggt, blir en bra insperation, skall själv till våren byta till rostfritt system Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 November , 2014 Rapport Share Postad 24 November , 2014 Alex jag måste bara fråga är det samma första rör från grenröret ? Alltså från en TGB13 eller Ja B30 motor. Tycker det ser annorlunda vinklat ut. Skall ju som du vet bygga nytt själv och har ett grenrör och första rör från en B20 liggandes, det ser ut som det är samma fäste mot grenröret, ja från första röret det två delade. Tänkte göra bygga det nya klart innan jag plockar av det som sitter på, och då vore det bra om B20 röret jag har fungerar. Kunde vara skönt att bygga klart inne och bara montera det när det är klart. Får ju inte in bilen i bryggeriet Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
TURBO Postad 24 November , 2014 Rapport Share Postad 24 November , 2014 Är det inte grövre avgasrör till B30 än till B20, Hasse. Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 24 November , 2014 Rapport Share Postad 24 November , 2014 Jo från det går i hop till ett är det garanterat det, men innan där de är två är jag lite osäker. Var ju så dum att jag skänkte bort det jag hade i reserv,. men jag får väl ta och bygga nytt lite på kän annars. Det hade varit fint att ha det gamla intakt och bygga efter tills jag skall dra om det helt och upp mellan hytt och skåp, jag får avgaserna väldigt nära luft intaget på skåpet nu, och vill inte ha det under kardanen igen och ut på vänster sida. Så nytt behövs då jag antagligen skall köra mer med skåpet på framöver. Kan ju krypa under och mäta i morgon men det är lättare att få svar från någon precis har släppt grejorna och byggt nytt Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 25 November , 2014 Rapport Share Postad 25 November , 2014 Den bilden med båda, är lite missvisande, det är samma rör, dvs originalröret. Det ser bara skumt ut. Hade ett avsågat rör från grenröret ner till där de går ihop. Ca 55 mm där det går ihop, så en muff från det till 2,5" och sen är det bara leka med svetsen Värmde å försökte byta en bult ner från grenröret, den gick givetvis av, så fick borra lite och gänga om, men det blev bra tillslut Fästet vid växellådan, riktigt smäck blev det, bara lossa fästet och värma lite och knacka det rakt, och svetsa dit bygeln. Tänkte om jag av oklar anledning skulle landa på röret, så är det bättre om avgasröret blir mos, men att grenröret klarar sig.. Ligger lite nära värmeplåten bak, ska nog fixa in något där, sen Bytte stänklappen med! Förbannat gött!!!! Blir byte av huvudsäkringshållare snart med, tycker den är lite jobbig att komma åt, nåja, det blir en annan gång.. Trälisterna bak. Ska byta fotsteget bak till typ kedjelänk eller nått åt det hållet 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 25 November , 2014 Rapport Share Postad 25 November , 2014 Men hallå eller, glömde ju säga hur det blev?!?!? Ljudet, precis lagom, låter gött! På landsväg, ja det hörs ju, men inte mycket värre än innan. Sen i glädjeruset upplevde jag att den orkade mycket mer, får väl kika ut detta än mer snart 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 27 November , 2014 Rapport Share Postad 27 November , 2014 Ville byta fotsteg då de just nu sitter alldeles för långt in under karossen. Letade rätt på en gammal snökedja till nån lastbil, kapade till de då jag fick hela kedjebredden samt 4 länkar i höjd. Blästrade och slipade rent och svetsade sedan fast de länkarna som går mot vägen till en stel kedja. Sedan svetsade jag fast en av de andra länkarna i balken under karossen. Kommer nog göra någon ändring sen, men just nu funkardet som det är Högersidan. Vänstersidan. Ska sätta fast hållare som håller främre bårfästet bak på soffan. Bytte säkringshållaren vid batterilådan också. 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 7 December , 2014 Rapport Share Postad 7 December , 2014 Så efter en hel dag i skogen så kan jag konstatera att ljudet från b30n är mycket mycket godare att höra, ett av de extra rören bak räddade höger bakhörn från en elak sten. Trälisterna gjorde sitt och kanade fint mot en del träd. Även kofångare och tillhörande båge tuggade mer träd än vanligt, nästan mer än en flistugg och för första gången skrapade jag lite färg mot vinkeljärnen längst ner på karossen Har fått ett typ klockliknande ljud från något vid intrumentpanelen, letat men inte riktigt hittat varvet kommer ifrån. Ev är det något med blinkersspaken, men osäkert ftm... Och nu till sönderkörningarna... Som vanligt ett backspegelglas, men även tutan la av.. Blir dra en ny kabel på jordsidan Väntar med stora ögon på när beadlocksringarna kommer, hade varit så gött att ha dem på! Hoppas på snö tills nästa gång! Bytte huvudsäkringshållaren och byggde ett fäste för säkringarna som hängt i luften i för lång tid. Edit; ja nu ser jag ju att det inte blev någon bild på det färdiga fästet... Attans, men nu ser ni ju hur fult det varit, men bara för det funkat så har det lixom fallit undan... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 22 December , 2014 Rapport Share Postad 22 December , 2014 Ringarna är här!!!! Trodde aldrig jag skulle kolla på de gamla fälgarna en gång igen... Nu är däcken avkrängda och ska blästras innan de ska breddas å svetsas beadlock! 5 fälgar blir det, och risken är stor att det blir ett par Bogger 38,5"x15, dock leverans i slutet av mars, men vad gör man inte Märkte att det finns två varianter på fälgar, en med bred fläns där ringen svetsas fast, och en med smal (orange bred) Redo för vintern! Bild från senaste körningen... Det sög tag innan jag hann få i spärrarna 4 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 22 December , 2014 Rapport Share Postad 22 December , 2014 Att göra sig redo för vintern på det där sättet är väl fusk! Kedjorna ska man ju inte ta fram förrän man står i skiten, typ på nedersta bilden :lol: 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mud boy Postad 22 December , 2014 Rapport Share Postad 22 December , 2014 Bogger är ett bra val och tillsammans med beadlock är det nästan ostoppbart! Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 22 December , 2014 Rapport Share Postad 22 December , 2014 Att göra sig redo för vintern på det där sättet är väl fusk! Kedjorna ska man ju inte ta fram förrän man står i skiten, typ på nedersta bilden :lol: jag föredrar o lägga på dom på backen iaf... Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 22 December , 2014 Rapport Share Postad 22 December , 2014 Bara jag dom lägger på kedjorna med hjulen fastspända på kärra????? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Wingflyer Postad 22 December , 2014 Rapport Share Postad 22 December , 2014 Bara jag dom lägger på kedjorna med hjulen fastspända på kärra????? Skånskt ordspråk: "Det skau ente va litt, för då haddi varenda jä-el hållit pau mä det..." Med fastspända hjul blir det lagom svårt! <_> 3 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
JDW Postad 23 December , 2014 Rapport Share Postad 23 December , 2014 Bara jag dom lägger på kedjorna med hjulen fastspända på kärra??? E faktiskt impa av att trockla dit kedjorna mellan spännbanden, svårt att spänna undersidorna?? 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 15 Februari , 2015 Rapport Share Postad 15 Februari , 2015 Efter en nästan fastklrning då jag var ensam i skogen så kände jag en storm av Lagerlöf dom blint ville från min plånbok till en annan, så det blev en sväng upp mot Gränna (och felkörning till Tranås på 2 timmar pga all snö som precis kom, körde ju inte en riktig bil..) för inköp av vinsh. Vill byta till lika alternativt korta linan 7-10 meter, är 28 meter i nuläget.. . Det går inte att få vinschen längre in, den är 0,5 mm från grillen. Det enda som kvarstår är dragking av kabel, men det fixar jag i veckan 7 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
131 Postad 16 Februari , 2015 Rapport Share Postad 16 Februari , 2015 Gillar din bil. Alltid kul att se när man går all in. För mycket är inte tillräckligt grejen är verkligen både underhållande och inspirerande. Fortsätt så... 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 23 Februari , 2015 Rapport Share Postad 23 Februari , 2015 Lutade lite lagom, fast syns ju knappt.. gungage gött över åt höger med haha Blev inget användande av vinsch, försökte köra fast på några ställen, men det ville sig inte.. blir test vid nästa körning 6 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
H.Hansen Postad 26 Februari , 2015 Rapport Share Postad 26 Februari , 2015 Sätt i ström kontakten innan nästa gång Alex. Blir jobbig för den som skall vada ut och fiska loss kroken om de måste stoppa i nato uttaget också 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
monkysa Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Ja, glömde ju av det... Å körde in i ett träd å mosa till den lite, men inget som inte gick att fixa med lite riktat våld tanken är väl att det ska finnas en schalen eller något som Wirén kan sitta i, då den kommer upp till bågen typ, om så händer att det blir djupt... Svetsade på förstärkning på ovansidan av kofångaren igår, den ska ta upp vinchens sidorörelser är tanken.. Märkte sist att det läckt olja från växellådan så rev loss locket (ja, bara så mycket att jag kunde konstatera att packningen var död.. ) hade ny packning, men kände inte för att lossa skiftgafflar eller axlar, så jag tog ett silicon-isch tätningsmedel (som normalt tätar transmissionskåpor på div större dieselmotorer) och kläggade dit. Verkar tätt som fan än så länge, lite kiligt att skrapa bort packningen, men men. Blir ny olja i v-låda och f-låda snarast. Bytte laddningskabel från original 6mm till 16mm (kvadrat) och jordade generatorn med samma. Kopplade ur amperemätaren för kommande voltmätare istället. Blir även troligt byte av instrument, ska borra 52mm hål och få dit en varvräknare tänkte jag.. Finns bra många på ebay Ska flytta ner lamporna från taket, och ev sätta två 27w baktill alternativt i triangeln i bågen bak, återstår se hur det blir med det.... Antennen kommer få ligga ner eller nått.. 2 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
SBAT111 Postad 27 Februari , 2015 Rapport Share Postad 27 Februari , 2015 Ja, glömde ju av det... Å körde in i ett träd å mosa till den lite, men inget som inte gick att fixa med lite riktat våld tanken är väl att det ska finnas en schalen eller något som Wirén kan sitta i, då den kommer upp till bågen typ, om så händer att det blir djupt... Svetsade på förstärkning på ovansidan av kofångaren igår, den ska ta upp vinchens sidorörelser är tanken.. Märkte sist att det läckt olja från växellådan så rev loss locket (ja, bara så mycket att jag kunde konstatera att packningen var död.. ) hade ny packning, men kände inte för att lossa skiftgafflar eller axlar, så jag tog ett silicon-isch tätningsmedel (som normalt tätar transmissionskåpor på div större dieselmotorer) och kläggade dit. Verkar tätt som fan än så länge, lite kiligt att skrapa bort packningen, men men. Blir ny olja i v-låda och f-låda snarast. Bytte laddningskabel från original 6mm till 16mm (kvadrat) och jordade generatorn med samma. Kopplade ur amperemätaren för kommande voltmätare istället. Blir även troligt byte av instrument, ska borra 52mm hål och få dit en varvräknare tänkte jag.. Finns bra många på ebay Ska flytta ner lamporna från taket, och ev sätta två 27w baktill alternativt i triangeln i bågen bak, återstår se hur det blir med det.... Antennen kommer få ligga ner eller nått.. Eftesom jag började trackasera O II F med det så får jag väl fortsätta här. "Kofångare" får mig att tänka på travbanornas startbilar med stora grindar bakpå, riktiga kofångarhjälpmedel Lite opraktiska i skogen dock Vanliga bilar och terrängbilar har ju stötfångare 1 Citera Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.