Gå till innehåll

Framhjulsdrift funkar inte!


Gäst OLSBODA

Rekommendera Poster

Om magnetventilen rör på sej kan det vara en O ring eller annan ätning som är trasig, rör den sej och det är rent i ventilen så skall den fungera , väldigt lätt att kolla om man har den lös, sug med munnen i en ända är den tät när den är stängd så bra, är den tät när den är öppen, inte bra, men oftast bara skräp i övre röret , det böjda på toppen av ventilen

Jag har råkat ut för att tro att min har varit trasig och köpt begagnade för väldigt mycket slantar. tror det var så mycket som 1000 kr för en ventil. 

Har nog 2-3 st liggandes på bra att ha hyllan nu, 

Lånar utan problem ut en eller säljer dock inte för den horribla summan jag gav. men det var panik då.

 

Med vad du beskriver att du inte har framhjuls drift så skulle jag börja rota i först, klockan på fördelningslådan och känna att det löper lätt i och inte kuggar över när man vrider på främre kardarnen 

Sedan på axeln så inte en driv axel är av.

 

Har du hissat upp hela framvagnen så du kan känna och försöka snurra på båda hjulen ? 

 

EDIT: någon 12 v har jag inte 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 volts mag ventiler finns 3 st på varje c202 så såna borde gå att hitta billigt.

 

När mag ventiler strulat för mig har det varit pga av spänningsfall vilket fått dem att inte dra tillräckligt.

 

Har du jordfel vid någon och de är ihopkopplade kan de jorda genom varandra vilket kan påverka den som inte ska vara inkopplad.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har ny bytt ventil med en jag köpte på FMV4*4, men inte funkar det för det...

 

Under helgens servicekryp under så hängde det dels en sladd med en kabelsko samt en "avsliten" sladd, har inget minne av dessa.....

 

Manualen är ju lite spartansk när de just gäller denna funktion, men från knappen fram går en massa trådar och tar vägen?

2 trådar kommer fram till magnetventilen.

Nånstans sitter nåt som känner av om lågväxeln ligger i (har för mig att kontroll lampan inte tänts då??)

 

Det elschemat jag har är svartvitt o inte så lättläst

 

 

Ska erkänna att utöver ovanstående har inga allvarliga försök gjorts, men jag åberopar den samlade kompetensen här på tips om vart jag kan börja mäta, är det "aktiv 12V" eller är det jordningen man kopplar ihop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är en Vattenfall C303. Är lite småskillnader här o där, men min är AlZn så det borde vara lika förutom rena spänningsnivån. Ex vis diff/4WD panelen har jag ingen "visare"

 

i Verkstadshandboken står inte så mycket, men har börjat kika i reservdelskatalogen, men varit bortrest några dar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ny bytt ventil med en jag köpte på FMV4*4, men inte funkar det för det...

 

Under helgens servicekryp under så hängde det dels en sladd med en kabelsko samt en "avsliten" sladd, har inget minne av dessa.....

 

Manualen är ju lite spartansk när de just gäller denna funktion, men från knappen fram går en massa trådar och tar vägen?

2 trådar kommer fram till magnetventilen.

Nånstans sitter nåt som känner av om lågväxeln ligger i (har för mig att kontroll lampan inte tänts då??)

 

Det elschemat jag har är svartvitt o inte så lättläst

 

 

Ska erkänna att utöver ovanstående har inga allvarliga försök gjorts, men jag åberopar den samlade kompetensen här på tips om vart jag kan börja mäta, är det "aktiv 12V" eller är det jordningen man kopplar ihop?

Kolla om stiften på den 4 delade kontakten mellan fördelningslådan och trumman för handbromsen är ok, och att alla stiften sitter på plats där. en vanlig fel källa, Det är den som automatiskt känner av att du har lågväxeln i och då kopplar i framhjulsdriften, i hög läge är det vad jag förstår jordpunkten för ventilen, och det är i regel fel på jord du skall leta efter om diffar eller framhjulsdriften krånglar med elektroniken.

 

Svar på sista frågan, japp det är jord du kopplar på, + matning till ventilen skall vara konstant så fort du slår på tändningen.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här kommer jag in som ett 5:e hjul :unsure: men vill bara säga att en vacuumpump (handpump) brukar vara användbart när man felsöker.

Och om man bryter vacuumet till framhjulsdriften skall den vara i grepp.

lossar jag "utröret" från magnetventilen går 4wd i, så därifrän är det OK

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om stiften på den 4 delade kontakten mellan fördelningslådan och trumman för handbromsen är ok, och att alla stiften sitter på plats där. en vanlig fel källa, Det är den som automatiskt känner av att du har lågväxeln i och då kopplar i framhjulsdriften, i hög läge är det vad jag förstår jordpunkten för ventilen, och det är i regel fel på jord du skall leta efter om diffar eller framhjulsdriften krånglar med elektroniken.

 

Svar på sista frågan, japp det är jord du kopplar på, + matning till ventilen skall vara konstant så fort du slår på tändningen.

 

I vilket väderstreck ska jag leta? Fram/bak/upp/ner. Nås underifrån? (är ju skitigt o oljigt så tips mottages)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag tycker det är enklast att lyfta golvet bak, är ju bara typ 6 bultar så ser man ner på lådan uppifrån. Brukar även göra det vid oljebyte i lådorna. Nerifrån är det svårt att se något för kontakten sitter på ovansidan mellan bromssköld och fördelningslådan.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja Janne gav ett utmärkt svar .

Trångt som tusan, men det går, kan jag med mina stela fingrar reda ut att kolla och sätta dit dem på en 13on hel kaross borde det gå ungefär lika lätt/svårt att kolla det på en 11a.

En spegel på en pinne typ tandläkar spegel, var ett utmärkt verktyg för att kolla om stiften satt på plats, en väldigt lång men böjd näbbtång fixade att plocka loss stiften och kolla så de var hela samt att pilla tillbaka dem med..

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller också med ovanstående skribenter. Du måste ta bort golvplåten för att se och komma åt den 4-delade kontakten. Då skall du passa på att kolla med ett instrument att du har ström eller jord på de olika kontakterna. Särskilt viktigt att du har jord där det skall vara jord. Det vanligaste felet är att det är dåligt jordat och saknas jord.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har själv haft problem på min tgb 11 med att jag inte kunde lägga ur 4-hjulsdriften. Jag löste det temporärt genom att lossa minus  ledningen som går till magnetventilen. Kolla att du har ström på + ledningen. Det vanligaste är att du inte har någon jord på - ledningen och så var det i mitt fall. Så drog jag en ny kabel från en chassiemutter med en enkel strömbrytare på och direkt till magnetventilens minusanslutning. Då hade jag minus till magnetventilen och kunde reglera den med strömbrytaren. Nu kunde jag reglera om jag ville ha 4x4 eller 2x4.

Detta fungerade så bra så att jag har dragit fram strömbrytaren till förarsätet och kan ge jord till magnetventilen när jag vill. Har väl tänkt att fixa det nån gång.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hmm, att grejja detta nerifrån med spegel tror jag inte hade vart nån bra ide...

post-4978-0-37790500-1460225264.jpg

 

Efter att ha blåst på avfettning o hetvatten, kollat alla kontakter (var ok, en o annan tråd som var konstig "utanför" kabelskon. Men gjorde om alla kontakter + bytte stomanslutningen.

 

O vid alla kombinationer av "inget", 4WD knappen o L-växel i så var det samma potential på stiftet

 

sett bakifrån i färdriktningen

 

Övre höger = stomanslutning /"jord"

Vänster övre 0V

Vänster under 2 V

Undre hger 14 V

 

 

Var även 14V över kontakterna vid magnetventilen oavsett läge

Lampan blinkar till när jag trycker på knappen + pyser i ventilen...

 

:huh:  :huh:  :huh:  :huh:  :huh:  :huh:

post-4978-0-16791700-1460225278.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ritningen som Hasse visar hade jag mycket nytta av. Den visar även att jorden till magnetventilen kan försvinna under instrumentbrädan vid en bromskontakt. Får du bara fram jord till magnetventilen så skall det nog funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Har oxå klydd med framhjulsdriften. Fungerar med lågväxel och kopplar ur som den ska vid högväxel. När jag trycker in röda knappen så klonkar magnetventilen men ingen lampa lyser och framhjulsdriften läggs ej heller i. Hittade felet nu ikväll: När knappen trycks in så går där 24v in i magnetventilen och den påverkas, men när den trycks in helt så släpper den spänningen och ett nytt klonk hörs. Om jag trycker in knappen sakta kan man tydligt höra två klonk. Slutsats, trasig knapp. Kollat runt på nätet efter en ny men ingen lycka än så länge. Är det någon som lyckats laga en? Normalt verkar den inte att ta isär men kanske någon har ett tips hur man kan gå till väga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...