Gå till innehåll

Brandvalpen.


Gäst OBELIX

Rekommendera Poster

  • Svar 425
  • Skapat
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Toolman,

Rent körtekniskt är det ingen skillnad på dom. Men den senare typen av trumma ligger utanpå navet, trädd över hjulbultarna om man säger. Det innebär att man kan ta loss dom för att fixa med bromsarna och göra rent utan att ta bort naven med allt vad det innebär. Ganska praktiskt när man ibland kör så leran når upp till innerbackspegeln. Å andra sidan finns det en liten poäng med dom trummorna jag har- när man ska göra rent så MÅSTE man ta bort naven- och då blir man automatiskt "tvungen" att gå igenom framhjulsnaven.

 

Alla,

 

På mitt nybygge så kommer jag att testa en annan variant på hjullager- en ide som kläcktes vid gårdagens skruvarkväll i verkstaden i Olerum. Och funkar det så innebär det ännu större förenklingar. Dom naven och trumpeterna ska få samma omvårdnad som Brand-Valpen, men där kommer jag att sätta dit två vanliga kullager med tätningar istället. Knacka dit dom i naven, och sedan kommer jag att svarva- ja inte jag utan min eminenta svarvare för göra det- en distanshylsa med rätt mått som ska sitta mellan lagren på trumpeten. Då behövs inga packboxar eller nånting. Det fnns många bilar som har den lösningen original- då varför skulle det inte funka på våra valpar?

Testing testing......

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Först vill jag be om ursäkt för avsaknaden av bilder- men allt är så rörigt just nu med flytten och rensningen av Smedjan så jag har inte fått med mej kameran upp ditPDT_Armataz_02_15.gif

 

Men- likväl så är Brand-Valpen nere på fötter (hjul) igen! Den trasiga diffkåpan lagad, och ny fin olja påfylld. Så det var med stor spänning som Pepparn och jag startade upp den och sakta rullade den ur sitt ide sen 3 månader tillbaka.

 

Och det lät nåt fördj-vligt om den! Det skrapade, small och levde rövare första metrarna, sen blev det snabbt tystare då dom nya bromsarna fått nöta in sej lite. Efter några hundra meter rullade den lätt och fint utan oljud. Provade att bromsa lite och pedalen tog direkt och bromsen nöp till ordentligt! Helt utan dubbeltramp- vilket kändes lite ovanligt då man är van vid att få trycka minst två gånger för att få den minsta bromseffekt förut.

 

Så jag måste få säga att Johans självjusterare funkar snuskigt bra! Jag har skruvat tillbaka justerskruvarna så långt från backarna det bara går och låter nu självjusterarna sköta hela jobbet. Dom hundralappar Johan vill ha för en uppsättning justerare är i mina ögon en väldigt billig investering för varje valpägare som har nån form av säkerhetstänkande.

 

Mina nya hjullager och hemmagjorda tätningar funkade också som det var tänkt. Så nu är det bara att montera dit backspeglar och åka och besikta den! Men det får vänta tills i vår- då det inte kommer vara nån körning för min del förräns i April nån gång. Jobbar vidare med nybygget så länge.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick försäkringsbrevet från Trygg Hansa idag. Och man kan inte lita på nån! På telefon sade ombudet att min föräkring på valpen skulle kosta 288 Kr i årspremie. Och när jag tittade på brevet så har dom ändrat summan till 264 Kr för ett helår! Tycker ni att jag ska klaga på bolaget?

Försäkringsbrev.jpg

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är naturligtvis bara trafik på den. Skulle väl skrivit det i första inlägget för att inte vilseleda någon. Tack Johan för att du frågadePDT_Armataz_02_02.gif Jag hade helförsäkring förut och den kostade 840 Kr på min valp.

 

SKREV OBELIX
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

På mitt nybygge så kommer jag att testa en annan variant på hjullager- en ide som kläcktes vid gårdagens skruvarkväll i verkstaden i Olerum. Och funkar det så innebär det ännu större förenklingar. Dom naven och trumpeterna ska få samma omvårdnad som Brand-Valpen, men där kommer jag att sätta dit två vanliga kullager med tätningar istället. Knacka dit dom i naven, och sedan kommer jag att svarva- ja inte jag utan min eminenta svarvare för göra det- en distanshylsa med rätt mått som ska sitta mellan lagren på trumpeten. Då behövs inga packboxar eller nånting. Det fnns många bilar som har den lösningen original- då varför skulle det inte funka på våra valpar?

Testing testing......

 

SKREV OBELIX

Mina nya hjullager och hemmagjorda tätningar funkade också som det var tänkt. Så nu är det bara att montera dit backspeglar och åka och besikta den! Men det får vänta tills i vår- då det inte kommer vara nån körning för min del förräns i April nån gång. Jobbar vidare med nybygget så länge.

 

SKREV OBELIX

 

Har du hunnit köra något med de nya lagrena? Har du några bilder på operationen så att även jag fattar vad som hänt?

Har jag förstått rätt att du svarvat om trumpeten så att den blivit rak och satt metriska lager med en distanshylsa i mellan lagren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han, ja eller svarvaren har lagt på mer material med svets på trumpeterna, och sedan svarvat ner dem till mm storlek som är större än vad original tum lager har.

Så har de svarvat ur naven så även de har fått en lite större omkrets där lagerbanan ligger an, och även tagit det måttet i mm i stället för tum,

Då har de fått till måttena så de mycket billigare mm lagrena passar.

Vad jag förstår har de lagrena samma tjocklek som tum lagrena och samma distanshylsa och chims kan användas.

 

Och tyvärr har han inte kört några längre sträckor med valpen sedan de byggt om det hela, då den skall in för besiktning innan det blir lång turer för den. men han/ vi har då kört så pass att vi vet att det blev väldigt bra.

 

Då den är ute till försäljning så tror jag inte att Obelix tar ut den för grövre skogskörning, så vida han inte ställer in själva försäljningen.

 

Lite svar under tiden Obelix jobbar, Han fyller nog i resterande själv sen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse, du är mitt hel-ljus i mörkret! Finns inget att tillägga eller ändra.

 

Lagren funkar kanon- dvs under den milen jag har kört med den.

 

Trumpeten lägger du på nytt stål på med hjälp av svetsen. Nu miggade jag det med låg ström för att få så minimal värmeutveckling som möjligt. Och jag la bara på stål där lagren kommer att ligga an mot trumpeten för att inte behöva värma upp i onödan.

 

"Min" svarvare tyckte det blev onödigt hårt att svarva i det så han rekommenderade att köra med pinne, och använda elektroder vid namn: OK48. Skulle bli mycket bättre enligt han- och den mannen ifrågasätter jag inte......

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns möjligen ingen bild på hur navet såg ut efter svarvning?

 

Jag har funderat en del på att göra detta på mitt bygge också, alltså montera "millimeter" lager istället, då hjullagret på ena sidan ändå är kass.

 

Men det behövs ta en hel del material i navet för att lagret skall passa, och det verkar bli tunt med gods längst ut, där "locket" (eller frihjulsnavet om man har sådant) skall skruvas fast.

 

Hur blev det på dina nav?

 

Edit: Funderade lite på din andra lösning med kullager istället för koniska rullager. Och jag är lite tveksam till att det skulle hålla något vidare. Sådana lager är ganska dåliga på att ta krafter i sidled. Vilka bilar är det du menar som har sådana original? Många bilar har ju kapslade lager, men dom består att två koniska rullager som sitter imot varandra.

 

Jag tror nästan koniska lager är ett krav på en terrängbil, det blir ju mycket belastning i sidled i vissa lägen.

 

Eller är jag ute och cyklar?

Redigerad av Kjell Niklasson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns möjligen ingen bild på hur navet såg ut efter svarvning?

 

Jag har funderat en del på att göra detta på mitt bygge också, alltså montera "millimeter" lager istället, då hjullagret på ena sidan ändå är kass.

 

Men det behövs ta en hel del material i navet för att lagret skall passa, och det verkar bli tunt med gods längst ut, där "locket" (eller frihjulsnavet om man har sådant) skall skruvas fast.

 

Hur blev det på dina nav?

 

 

 

Det är bara några mm som krävs att svarva ner på naven, då mm lagrena ligger väldigt nära tum lagrena som skulle suttit där. så någon nämnvärd försvagning eller bekymmer med lock eller frihjuls navens hålfasthet mot navet, får man inte , ja av vad jag sett, av både detta och andra som gjort liknade operationer, men då tillverkat helt nya trumpeter och svarvat upp naven, de kör med 40+ tum på sina däck, och det håller fint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns tyvärr inga före/efter bilder, och det skulle inte vara till så mycket information då det knappt går att se nån skillnad på naven efter operationen. Original är lagren 73.05 mm eller nåt sånt, och utbuteslagren är 75 mm, så det ska svarvas ur mindre än en mm i navet. Dom metriska lagren är lite bredare, tror dom är 20 exakt, och originallagren är typ 17-18 mm breda. Och den skillnaden MÅSTE svarvas ur i lagersätet på navets INSIDA. annars hamnar hjulet så mycket längre ut. Och det innebär att trumman kommer längre ut från skölden och det kommer in mer skit till bromsarna. Dessutom så kommer inte drivaxeln räcka till i längd för att få på seegersäkringen längst ut på drivaxeln.

 

Trumpeten är 44.44 mm original, och ska vara efter svetsning o svarvning 45 mm, så det som ska läggas på är lite mer än en kvarts mm för att det ska passa bra.

 

Renå 5 och Volvo 740 är två exempel på bilar som har en gemensam yttre rullbana, två rader med kulor och två separata inre rullbanor i sina framhjul. Det ser alltså ut som det sitter två vanliga kullager alldeles bredvid varandra och sen tätningar på yttersidorna.

 

Jag kommer att konvertera lagren på nybygget, och den kommer få tätade vanliga kullager enligt som beskrivits här. Funkar det så funkar det, om det inte funkar så sätter jag dit koniska rullager.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att dom nya lagrena är bredare måste väl svarvas ur lika ifrån båda hållen? Flyttar du in det inre lagret hela skillnaden, säg 4-6 mm så kommer ju navet hamna för långt in?

 

Vad jag menade med att det blir tunt i navet efter svarvning var att det blir inte mycket kvar mellan gänghålen och lagerläget. Men det kanske räcker.

 

Jag kommer med ganska stor säkerhet att göra detta, men det är ju inte fel med tips ifrån en som gjort det!

 

Angånde det här med kullager. Volvo 740 har väl som dom flesta andra, två koniska lager imot varandra? Kolla här: http://catalog.meca.se/ProductSheet.aspx?Article_ID=55098&CarReference_ID=6628&CategoryType_ID=1

 

Eller missuppfattar vi varandra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Det räcker med att svarva ur skillnaden på insidan av navet. Det finns så pass gott om plats på utsidan så det gör inget om det flyttas ut några mm. Det blir faktiskt lättare att jobba med muttrarna då.

 

Du har helt rätt i att det blir inte mycket gods kvar mellan gängorna och den nysvarvade lagerytan- men då det trots allt finns material kvar så ska det hålla utan problem enligt min svarvare. Och han har stor erfarenhet av liknande jobb.

 

Vad det gäller 740 så finns det flera typer av lager i framhjulen. både med fasta nav och lösa nav. Men jag tror aldrig jag sett fasta nav på en bil med ABS. Så det är nog en tidigare lösning. Sen finns det både med traditionella hjullager, där det inre lagret är betydligt större än det yttre- tror doch att dessa lager är vanligast. På mina två 745:or så har jag dom lager som jag beskrev tidigare, ett stort brett kullager med dubbla kulrader, och två innerbanor. Dessa lager ska dras med moment så dom inre banorna trycks samman och kläms fast på axeln. Jag ska in och grisa i dom lagren nån dag och då kan jag ta en bild på hur det ser ut.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Ja, Då var min tid med Brandvalpen över. Sålde den idag till Kumla, där den kommer att få ett fortsatt liv i ungefär samma stil som jag har använt den till. Dock kommer den att användas betydligt mer än vad jag gjort senaste året. Tror jag kört max 20 mil sen våren 2011!

 

Att sälja den var ett ganska lätt beslut då jag har problem med höfterna och känner att det inte är okej att skumpa runt i terrängen, risken att höftlederna går ur led är stor och då spänner man sej och blir väldigt försiktig (feg) när man kör eller åker med.

 

Nu kan jag koncentrera mej på nybygget till 100 % då jag tycker det är syndigt kul att konstruera saker!

 

Nye ägaren kom till Olerum idag vid middagstid och vi gjorde affär, sen satt han sej i Brand-Valpen för att köra hela vägen hem till Kumlatrakten- Det är tufft, utan hela dörrar och ingen värme!

 

Den kommer att vara synlig i Brändåsen framöver och vi önskar "Turbo" lycka till.

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, då var den historia i Smedjan. Lite vemodigt kanske, men det har ju varit din plan under en längre tid. Hoppas det frigjorde en hel del sköna stålar till nybygget!

 

Något helt annat: jag har en kvaddad akustisk gitarr av sämre sort. Den ska lagas i stort sett kostnadsfritt, kan man kladda med epoxy hur som helst tror du eller finns det något tillvägagångssätt? (trät vid stallet är knäckt längs med träfibrerna på 2 ställen, ca 10 cm långa sprickor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag känner mej nöjd med affären, och carambas till nybygget behövs ju också.

 

Angående gitarren så anser jag att det bästa vore om jag tog med den hem på onsdag och fixar den hemma. Jag har instrumentverkstaden framme sen jag renoverade två nyckelharpor för kunds räkning härom veckan. Sånt kan jag vet du- och samtidigt har ju du hjälpt mej med annat där jag är total-nolla du vet!

 

Vi ses på onsdag då jag kommer ner, blir väl runt 17 kan jag tänka mej..

 

SKREV OBELIX

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

Laddar...
×
×
  • Skapa nytt...